Nadat mijn beroepspensioenopbouw een paar jaar ongewijzigd is gebleven en ik vorig jaar het bericht kreeg, dat het wel eens zou kunnen zakken.
Of ben ik een uitzondering?
Rente gestegen?Voor een deel komt dit door onze goede beleggingsresultaten, maar vooral ook door de rente die afgelopen jaar is gestegen. Uw pensioen groeit mee met de prijzen, ook dit jaar weer met 2%. Dat is het unieke aan onze pensioenregeling.
Ik snap helemaal niets meer van de economie sinds Corona tijd.
Zoveel mensen zonder werk en tegelijkertijd zo'n stijgingen in een bepaald soort aandelen.
Zoveel mensen met spaargeld, wat amper rendeert of zelfs negatieve rente voor moet worden betaald, zodat ze het het liefst in een ouwe sok zouden willen gaan bewaren.
Wel een stimulans om het uit te geven.
Zeker aan het wisselen en verduurzamen van de woning.
En voor wie gewend was grote bedragen te besteden aan uitgaan en vakanties, is het nu mogelijk om schulden af te lossen.
Dus toch zo'n voorzichtig signaal, dat het in het geheel genomen nog niet zo slecht gaat.
Hoe is dat met jullie?
Merken jullie iets van een versteviging en zelfs aantrekken van de economie?
En in je portemonnee?
Dat laatste zal in de praktijk toch wel enige pijn doen, want ik heb het idee, dat het dagelijkse leven toch wel een eind duurder zal worden.
Die aanzet is er al duidelijk geweest het afgelopen jaar in mijn door-de-wekelijkse boodschappen bij de Super.
En dan moet ik de impact van de hogere gasprijzen nog gaan ontdekken.
Zeker daar het elke avond stoken van de houtkachel bij mij is afgelopen.