Stijging van inkomen of blij met een dode mus?

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Stijging van inkomen of blij met een dode mus?

Bericht door Maria »

Dit kreeg ik vanochtend als bericht.
Nadat mijn beroepspensioenopbouw een paar jaar ongewijzigd is gebleven en ik vorig jaar het bericht kreeg, dat het wel eens zou kunnen zakken.
Of ben ik een uitzondering?
Voor een deel komt dit door onze goede beleggingsresultaten, maar vooral ook door de rente die afgelopen jaar is gestegen. Uw pensioen groeit mee met de prijzen, ook dit jaar weer met 2%. Dat is het unieke aan onze pensioenregeling.
Rente gestegen?

Ik snap helemaal niets meer van de economie sinds Corona tijd.
Zoveel mensen zonder werk en tegelijkertijd zo'n stijgingen in een bepaald soort aandelen.
Zoveel mensen met spaargeld, wat amper rendeert of zelfs negatieve rente voor moet worden betaald, zodat ze het het liefst in een ouwe sok zouden willen gaan bewaren.
Wel een stimulans om het uit te geven.
Zeker aan het wisselen en verduurzamen van de woning.
En voor wie gewend was grote bedragen te besteden aan uitgaan en vakanties, is het nu mogelijk om schulden af te lossen.

Dus toch zo'n voorzichtig signaal, dat het in het geheel genomen nog niet zo slecht gaat.
Hoe is dat met jullie?
Merken jullie iets van een versteviging en zelfs aantrekken van de economie?
En in je portemonnee?

Dat laatste zal in de praktijk toch wel enige pijn doen, want ik heb het idee, dat het dagelijkse leven toch wel een eind duurder zal worden.
Die aanzet is er al duidelijk geweest het afgelopen jaar in mijn door-de-wekelijkse boodschappen bij de Super.
En dan moet ik de impact van de hogere gasprijzen nog gaan ontdekken.
Zeker daar het elke avond stoken van de houtkachel bij mij is afgelopen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Re: Stijging van inkomen of blij met een dode mus?

Bericht door gerard_m »

De economie lijkt veranderd en is al wat langer moeilijk te begrijpen. Sinds de crisis van een aantal jaar geleden, is de rente ongekend laag (ik begrijp die opmerking van het pensioenfonds dan ook niet) waardoor geld lenen bijna gratis is. Door corona komt daar nu bij dat geld uitgeven moeilijker is geworden (ik merk zelf ook dat ik zowaar geld over hou). Dit werkt elkaar tegen: het wordt aantrekkelijk gemaakt om geld uit te geven maar met lockdowns tegelijk ook beperkt. Wie in corona tijd weinig uitgeeft, kan inderdaad schulden af lossen maar tegelijk is het juist aantrekkelijk om geld te lenen, een hoge hypotheek af te sluiten voor een bizar dure huis, etc.

De werkeloosheid is erg laag maar dat is deels kunstmatig door de steunpakketten. Het aantal faillissementen ligt hierdoor lager dan ooit. Heel wat ongezonde ondernemingen overleven zo tijdens corona. De overheid betaalt dit door een ongekende hoeveelheid geld te lenen. En dat onder een VVD premier... Dit kun je blijkbaar lang volhouden, maar eens houdt het op.

Dus gaat het economisch nu goed? Ik zou het eigenlijk niet weten. De regels van de economie lijken veranderd, maar in de geschiedenis heeft men dat vaker gedacht (bijv. vlak voor de internet bubbel) en ik geloof daar niet zo in. Alles heeft zijn prijs en moet een keer worden (terug)betaalt.
Kunstmatig lage rente, kunstmatig lage werkeloosheid, de overheid die geld blijft bij lenen, extreem dure huizen.... Dat voelt niet helemaal goed.
Het gaat goed zolang de rente laag wordt gehouden, en dat kan weer zolang de inflatie niet te hoog wordt (zoals in Turkije). Maar zo laag is de inflatie inmiddels niet meer.
Ik vind het wel spannend hoe dit verder gaat.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

gerard_m schreef: 08 jan 2022 11:26 Maar zo laag is de inflatie inmiddels niet meer.
Ik vind het wel spannend hoe dit verder gaat.
We zitten momenteel met een hoge inflatie (omwille van de evidente redenen) - de sleultel vraag (en daarmee ook het sleutel financiele risico) , gaat over de 'tijdelijkheid/duurtijd' van de hoge inflatie (eerder macro-economisch bekeken dan) .
Van een tijdelijke hoge inflatie kan een economie 'normaal' nog recuperen, men komt in een spiraal aan hoge inflatie terecht doordat de mensen in vertrouwen in de overheid en de banken verliezen. Daarmee nog maar eens het 'nobele' streven van de antivax- beweging.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

Maria schreef: 07 jan 2022 10:46 Dit kreeg ik vanochtend als bericht.
Nadat mijn beroepspensioenopbouw een paar jaar ongewijzigd is gebleven en ik vorig jaar het bericht kreeg, dat het wel eens zou kunnen zakken.
Of ben ik een uitzondering?
Voor een deel komt dit door onze goede beleggingsresultaten, maar vooral ook door de rente die afgelopen jaar is gestegen. Uw pensioen groeit mee met de prijzen, ook dit jaar weer met 2%. Dat is het unieke aan onze pensioenregeling.
Voor de nog actieve Belgen onder ons is het wel niet onbelangrijke boodschap - dat de overheid het wettelijk pensioensplafond met bijkomende factoren heeft omhoog getrokken (vrij stevig) bijkomend op inflatie en welvaartsindex.

Wat de overheid niet overdacht heeft is dat hoewel dit als gevolg heeft van een verhoging van uw wettelijk pensioens, het wel eens kan zijn dat je extra-legaal pensioen zwaarder daalt als het wettelijke pensioen stijgt. En dat het dus kan zijn dat je je totaal einkapitaal ziet dalen tov wat er voor deze aanpassingen was voorzien. Dit is enkel zo voor extra-legale pensioenplannen die afhankelijk zijn van het wettelijk pensioenplafond. (Het gedeelte van het salaris boven het plafond zal immers kleiner zijn door de (zware) stijging van het wettelijk pensioensplafond).

Ik zou je aanraden voor na te gaan of je extra-legaal pensioenplan afhankelijk is van het wettelijk pensioensplafond. Indien dit zo is zou je best je werkgever informeren (Of navragen of hij van dit effect op de hoogte is). Vele werkgevers zullen zich hier immers nog niet van bewust zijn, In sommige gevallen zullen ze wel bereid zijn om hieraan iets te doen.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

holog schreef: 10 jan 2022 18:21 Voor de nog actieve Belgen onder ons is het wel niet onbelangrijke boodschap - dat de overheid het wettelijk pensioensplafond met bijkomende factoren heeft omhoog getrokken (vrij stevig) bijkomend op inflatie en welvaartsindex.

Wat de overheid niet overdacht heeft is dat hoewel dit als gevolg heeft van een verhoging van uw wettelijk pensioens, het wel eens kan zijn dat je extra-legaal pensioen zwaarder daalt als het wettelijke pensioen stijgt. En dat het dus kan zijn dat je je totaal einkapitaal ziet dalen tov wat er voor deze aanpassingen was voorzien. Dit is enkel zo voor extra-legale pensioenplannen die afhankelijk zijn van het wettelijk pensioenplafond. (Het gedeelte van het salaris boven het plafond zal immers kleiner zijn door de (zware) stijging van het wettelijk pensioensplafond).

Ik zou je aanraden voor na te gaan of je extra-legaal pensioenplan afhankelijk is van het wettelijk pensioensplafond. Indien dit zo is zou je best je werkgever informeren (Of navragen of hij van dit effect op de hoogte is). Vele werkgevers zullen zich hier immers nog niet van bewust zijn, In sommige gevallen zullen ze wel bereid zijn om hieraan iets te doen.
Ik heb ondertussen begrepen dat de opzet van de pensioenregeling in België anders is geregeld dan in Nederland.
Of heb ik het mis?
Ik heb een klein pensoendeel vanuit België voor de periode, dat er werd gewerkt en gewoond.
De hele correspondentie, één relatienummer en één genoemd bedrag daarover, loopt via de federale belastingdienst in Brussel.
Heeft België ook een algemene wettelijk geregelde oudedagsvoorziening vanuit de overheid, geldend voor iedere inwoner, zoals in Nederland de AOW?
Of zijn alle pensioenen en regelingen daaromtrent volledig of semi-overheid of geheel perticulier?

De AOW vanuit de overheid staat in Nederland los van de particuliere pensioenfondsen, die extra zijn en variabel per persoon, wat soms door bedrijfsverenigingen geregeld wordt en soms ook zelfs door een geheel apart eigen beroepsfonds.
Zoals letterlijk een vereniging voor het beheer van spaartegoeden van particulieren, beleggingen en regelingen.

Voor werkgevers/werknemers is die regeling sinds een aantal decennia wettelijk verplicht.
Voor zelfstandigen is dit op vrijwillige basis.
Particuliere extra pensioenfondsen kunnen dan ook eigen regels stellen en hebben voor uitkeringen, gebonden aan persoonlijke contracten en gezamelijke inkomsten van alleen dat bewuste fonds.
Met per persoon ieder jaar de rekensom voor de pensioenopbouw en de te verwachten uitkeringen, mede afhankelijk van de afgesproken indexering.

Dit alles voor zover mij beknd is en door mij begrepen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie