Vrijdenkers op tv

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Vrijdenkers op tv vanaf 2 mei

Bericht door Rereformed »

Ik heb nu pas deel twee beluisterd: https://www.npostart.nl/vrijdenkers/09- ... ON_1323641

Ik merkte op dat zowat alles herkenbaar is uit eigen ervaringen die meteen weer naar boven komen. Ik vond het niet gemakkelijk om aan te horen, aangezien het typisch herinneringen en ervaringen waren die ik liever zou willen vergeten dan versterken.
Born OK the first time
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

Rereformed schreef: 12 mei 2021 10:27 Matteüs had de tekst van Marcus voor zich en verdraait het verhaal opzettelijk omdat de woorden van Marcus hem niet aanstaan. Marcus schenkt voor hem niet genoeg goddelijkheid aan Jezus.
De toevoegingen van het geboorteverhaal in Johannes en Mattheus staan eveneens ten dienste aan het vergoddelijken van Jezus. Het lijkt mij waarschijnlijk dat een meer oorspronkelijke versie uitgaat van een Jezus de geboren is uit zowel een vrouw als een man van vlees en bloed, en dat die Jezus pas bij de doop in de Jordaan pas een hogere status - noem het "Christusschap" - krijgt. En ook die hogere status is dan nog zeker niet per sé een goddelijke status.
Het Marcus-evangelie laat in ieder geval nog meer ruimte voor wat ik vermoed als het meer oorspronkelijke verhaal.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

BdO schreef: 12 mei 2021 22:05
De toevoegingen van het geboorteverhaal in Johannes en Mattheus staan eveneens ten dienste aan het vergoddelijken van Jezus.
Zo zien we maar; er zijn zelfs tekstvervalsingen in omloop waar het geboorteverhaal van Jezus in Johannes voorkomt :mrgreen:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 12 mei 2021 10:27 Matteüs had de tekst van Marcus voor zich en verdraait het verhaal opzettelijk omdat de woorden van Marcus hem niet aanstaan. Marcus schenkt voor hem niet genoeg goddelijkheid aan Jezus.
De toevoegingen van het geboorteverhaal in Johannes en Mattheus staan eveneens ten dienste aan het vergoddelijken van Jezus. Het lijkt mij waarschijnlijk dat een meer oorspronkelijke versie uitgaat van een Jezus de geboren is uit zowel een vrouw als een man van vlees en bloed, en dat die Jezus pas bij de doop in de Jordaan pas een hogere status - noem het "Christusschap" - krijgt. En ook die hogere status is dan nog zeker niet per sé een goddelijke status.
Het Marcus-evangelie laat in ieder geval nog meer ruimte voor wat ik vermoed als het meer oorspronkelijke verhaal.
De Bijbelse Jezus is vermoedelijk samengesteld uit verschillende figuren en tradities.
Dit verklaart waarom Jezus in het ene verhaal zo anders is als in een ander.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 mei 2021 08:22 De Bijbelse Jezus is vermoedelijk samengesteld uit verschillende figuren en tradities.
Er is geen reden waarom de Evangeliste niet zelf teksten hebben opgeschreven die met hun eigen bedoelingen overeen stemden. De geschriften zij onderling tegenstrijdig maar ieder op zich nauwelijks.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 13 mei 2021 09:01
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 mei 2021 08:22 De Bijbelse Jezus is vermoedelijk samengesteld uit verschillende figuren en tradities.
Er is geen reden waarom de Evangeliste niet zelf teksten hebben opgeschreven die met hun eigen bedoelingen overeen stemden. De geschriften zij onderling tegenstrijdig maar ieder op zich nauwelijks.
Er zijn oudere bronnen geweest waar ze uit geput hebben: Bron Q en Bron P.
(Helaas zijn deze verloren gegaan)

Ik ben het met je eens, dat de oorspronkelijke schrijvers er veel van hun eigen inzicht er in gelegd hebben.
Daarna vast de nodige omwerkingen van latere schrijvers. (Marcus was oorspronkelijk korter)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
BdO
Forum fan

Bericht door BdO »

Ronaldus67 schreef: 12 mei 2021 23:28
De toevoegingen van het geboorteverhaal in Johannes en Mattheus staan eveneens ten dienste aan het vergoddelijken van Jezus.
Zo zien we maar; er zijn zelfs tekstvervalsingen in omloop waar het geboorteverhaal van Jezus in Johannes voorkomt :mrgreen:
:lol: Got me. Ik bedoelde Lucas. ;)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik hoop dat jullie deel 3 hebben gezien? Het laat zich lastig samenvatten maar de rode draad was: "Hoe vertel ik het (lees-atheïsme) aan mijn ouders en wat waren de gevolgen toen ik het vertelde? Een zware klus was het en de gevolgen waren verstrekkend. Contacten verdwenen en het onbegrip aan de kant van familie en vrienden was en is groot. Deze hadden verschillende oplossingen en meningen over de gang van zaken, maar jezelf inleven in de afvallige bleek een brug te ver. Antwoorden als liever een dode zoon dan een goddeloze zoon zijn niet direct het schoolvoorbeeld van ouderliefde. Dit laatste werd nog eens onderstreept door teksten van Inge uit de Bijbel waarin duidelijk staat wie er op de eerste plaats komt. Uiteraard de jaloerse god waar veel gelovigen blind achter aan lopen. Wat ik zelf heel fijn vind is de aanwezigheid van een ex-predikant. De casus onwetendheid kan niet uitgemolken worden want de persoon heeft jarenlang gestudeerd en op de kansel gestaan. Dit noem ik omdat ik het nogal eens ben tegen gekomen bij de zogenaamde kennisexperts die tevens dwepen met hun intelligentie. Zij maken er een sport van om mensen de mond snoeren want in hun ogen zijn ze niet capabel om hier uitspraken over te doen. En ze bouwen regelmatig een web met retorische trucjes om mensen te laten struikelen. Want veel ongelovigen willen best vertellen waarom ze ongelovig zijn geworden echter vergeten vaak dat er mensen zijn die er een dagtaak van hebben gemaakt om de zwakke plekken in hun betoog te vinden. Voor een groot deel uit zendingsdrang en zelfbescherming. Atheïsme is soms hard werken als je de degens wil kruizen met deze groep, die veel te verliezen hebben waaronder de illusies voor gevorderden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Het staartje na deze uitzending.
Lees het verhaal van Inge.
19 juli 21
https://dogmavrij.nl/ik-ben-hier-om-mama-te-redden/
Als je het een lang verhaal vindt.
Onder de kop Vrijdenker het verhaal over mishandeling, hoe haar omgeving en haar ouders daarin stonden.
En nu nog.
Het is heftig en emotioneel, maar ook verhelderend in hoever manipulatie kan gaan, ook als het gaat om mishandeling.
En hoe men zelfs jaren daarna, na het vertellen van de hoe de zaken werkelijk waren, niet in staat is de doelpalen te verzetten.
Ook niet uit liefde voor je kind.
En dat na al die jaren eerlijk verbinding zoeken.

Ik hoop, dat ze bij haar nieuwe inzicht kan blijven.
Genoeg is genoeg.
Een ouder heeft de taak voor zijn kind te zorgen, te steunen en in liefde en vertrouwen op te voeden.
Ook later te begeleiden.
Niet door hen de last in de schoenen te schuiven, door haar niet te geloven.
En geen zin te hebben in een volgend verbinding zoekend gesprek.

En niet andersom.
Een mens hoeft zich niet schuldig te voelen, als hij verder zijn eigen weg wil gaan..
Zeker niet na de zoveelste afwijzing.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
JeroenDerk

Re: Vrijdenkers

Bericht door JeroenDerk »

Nog dank voor het aanstippen van deze uitzending, hij is nog steeds te zien op NPO Start, en ik heb hem ook gelijk doorgestuurd naar mijn vader die dit allemaal aan levende lijve heeft meegemaakt in de jaren vlak voor mijn geboorte.
De samenleving is niet je vriend, hij wil dat jij een vervangbaar
radertje word in de grote machine. — Terence McKenna
Maria
Moderator

Vrijdenkers op tv

Bericht door Maria »

JeroenDerk schreef: 07 jan 2022 20:01 Nog dank voor het aanstippen van deze uitzending, hij is nog steeds te zien op NPO Start, en ik heb hem ook gelijk doorgestuurd naar mijn vader die dit allemaal aan levende lijve heeft meegemaakt in de jaren vlak voor mijn geboorte.
Klopt, heb ik ook gezien.
Kun je daar in grote lijnen wat van vertellen of is dat te privé?
Maar wel misschien: Wat heb jij er persoonlijk van meegekregen?
Mijn eigen ervaringen zijn her en der hier op het frum te vinden, zonder namen te noemen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie