ChaimNimsky schreef: ↑24 dec 2021 11:15
In tegenstelling tot een aantal anderen hier, vermoed ik dat Jezus een historisch persoon was. Door op een ezel, vlak voor pesach Jeruzalem binnen te rijden en stennis te maken in de Tempel tegenover Fort Antonia, is deze mislukte relschoppende messiasclaimant naar mijn mening terecht uitgeleverd. Ik zou hetzelfde hebben gedaan, want je wilt de Romeinen met hun Pax Romana niet tegen je hebben vanwege een oproerkraaier met een koningsclaim die sowieso geen enkele messiaanse profetie uit de T'NaCH heeft vervuld.
Mogelijk was Jezus historisch, mogelijk niet. Dit is vooral voor een gelovige een belangrijk punt.
Laten we voor het gemak aannemen dat hij inderdaad een historische figuur is geweest. Hoe kunnen we dan zeker weten dat hij vlak voor pesach op een ezel Jeruzalem is binnengereden? Jij lijkt er zonder meer vanuit te gaan dat dit een historische gebeurtenis moet zijn geweest?
Ik ben het meteen met je eens dat Jezus geen enkele messiaanse profetie uit de Tenach heeft vervuld. Daarom vind ik het zo opmerkelijk dat jij het verhaal over die vermeende intocht in Jeruzalem hier noemt, want uitgerekend dit verhaal is een poging van de evangelisten om de Tenach op Jezus in vervulling te laten (Zacharia 9:9).
Vraag is dus:
Kwam Jezus ooit op een ezel Jeruzalem binnengereden en is men daarna in de Tenach gaan graven om een heenwijzing op deze zogenaamd historische gebeurtenis te vinden? Of is men eerst in de Tenach gaan graven en heeft men er later een historische gebeurtenis van gemaakt?
Ligt het laatste in dit geval niet meer voor de hand? Te meer daar Matteüs (21:1-11) er met zijn misinterpretatie van de Septuagint doodleuk twee ezels van maakt. Een ezelin met haar veulen. Wat is het nu? Een of twee ezels?
Hoe het ook zij; van een historisch accurate gebeurtenis kan hier m.i. nooit sprake zijn. Mocht er evenwel een kern van geschiedenis in dit verhaal zitten, dan mag iedereen er verder vrolijk op los fantaseren, want van een propagandastuk hoeven we verder weinig betrouwbaarheid te verwachten.