Het airco-effect van bossen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Het airco-effect van bossen

Bericht door Maria »

Het airco-effect van bossen voor het eerst berekend
04-10-2021
Een team van onderzoekers van KU Leuven, UAntwerpen en UGent heeft voor het eerst de temperatuur van alle Europese bossen in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat het in bossen tot wel 10°C kouder kan zijn, vergeleken met hun directe omgeving. Dit airco-effect is van groot belang in de strijd tegen het opwarmende klimaat. Bekijk online de bos-airco in jouw buurt.

Op een warme zomerdag voelen bossen veel koeler aan dan hun omgeving, maar het exacte verschil in elk bos was tot nu toe een groot vraagteken. Een internationaal team van ecologen, geleid door doctoraatsstudent Stef Haesen en professor Koenraad Van Meerbeek van KU Leuven, heeft hier verandering in gebracht.
Eigenlijk wisten we dit al, dat bossen altijd koeler zijn, zelfs ook op openplekken met zon. En als dat naast een watertje is, dan al helemaal.
Op echt warme dagen ga ik in de tuin ook bij de struiken zitten en niet op het terras. (Ik heb geen grasveld).
Zand en steen nemen ontzettend veel warmte op, wat ze 's nachts ook weer uitstralen en daarmee de nachtelijke afkoeling afremmen.

Nu nog zien uit te vissen, wat we met deze wetenschap verder kunnen op grootschalig en zelfs globaal niveau.
Het eerste is denk ik om zoveel mogelijk mensen hiervan te doordringen, zodat ze zich bewust worden van het belang van bladgroen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Het airco-effect van bossen

Bericht door Peter van Velzen »

Dat werkt in Europa dus anders dan in de tropen. Toen ik in Kao Yai tien stappen de jungle was ingelopen was ik - door de hoge luchtvochtigheid - direct kletsnat en mijn zweetklieren waren meteen nutteloos geworden! Het zal er ool koeler geweest zijn dan in de zon, maar dat merkte je nauwelijks. 10 graden verschil in België merk je direct!
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef: 27 nov 2021 00:59 Dat werkt in Europa dus anders dan in de tropen. Toen ik in Kao Yai tien stappen de jungle was ingelopen was ik - door de hoge luchtvochtigheid - direct kletsnat en mijn zweetklieren waren meteen nutteloos geworden! Het zal er ool koeler geweest zijn dan in de zon, maar dat merkte je nauwelijks. 10 graden verschil in België merk je direct!
Dat heb ik me eerder niet gerealiseerd, toen ik het had over wel of niet prettig verblijven en dat deze verschillen in onze bossen en in mijn tuin misschien anders zijn, als je meer globaal denkt dan alleen in een Europees klimaat.
Het verschil in gevoelstemperatuur wordt overal op de wereld ervaren afhankelijk van de luchtvochtigheid en ook van wind, in drogere gebieden of in ons gematigde zeeklimaat. Ook in onze regionen.
Daarom wordt in de weerberichten in Nederland ook naast de werkelijke temperatuur, ook de gevoelstemperatuur voorspeld.
Dat oiv. wind en regen.
Maar veel minder extreem blijkbaar als in moessongebieden en tropische bossen.

Ik heb trouwens ook nog in de Zuid Franse bossen de koelte meegemaakt, ook bij de veel hogere luchtvochtigheid bij riviertjes en watervallen. Verschillen ook bij een temperaturen van 30++, daarbuiten en in meer open graslanden of binnen de stenen omgeving van de dorpen en steden.
Die verschillen zijn er ook in de werkelijkheid en te meten.
In dit artikel gaat het over de werkelijke temperatuur, die van belang wordt geacht voor de opwarming van de aarde.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het isolerend effect van bossen zorgt er ook voor dat het in de winter er 12 graden warmer is dan in de omgeving volgens datzelfde onderzoek. Het is er dus niet enkel koeler in de zomer, maar ook warmer in de winter, las ik.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MaartenV schreef: 06 jan 2022 15:47 Het isolerend effect van bossen zorgt er ook voor dat het in de winter er 12 graden warmer is dan in de omgeving volgens datzelfde onderzoek. Het is er dus niet enkel koeler in de zomer, maar ook warmer in de winter, las ik.
Ah, vandaar dat winters in bosrijk Finland zo warm zijn. :ok:
Born OK the first time
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Rereformed schreef: 06 jan 2022 16:57
MaartenV schreef: 06 jan 2022 15:47 Het isolerend effect van bossen zorgt er ook voor dat het in de winter er 12 graden warmer is dan in de omgeving volgens datzelfde onderzoek. Het is er dus niet enkel koeler in de zomer, maar ook warmer in de winter, las ik.
Ah, vandaar dat winters in bosrijk Finland zo warm zijn. :ok:
Je moet ze dan wel aansteken
leuk boek over hout
https://www.bol.com/nl/nl/f/de-man-en-h ... 040281102/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

doctorwho schreef: 06 jan 2022 17:09 Je moet ze dan wel aansteken.
Ja, en het regelmatig harken achterwege laten.

Hier overigens een artikel dat vertelt hoe bossen het klimaat ook kunnen opwarmen (klik op google-vertaling om het te begrijpen).
Born OK the first time
Plaats reactie