Luisterde vanmorgen in de auto naar podcast van de universiteit van Nederland. Het onderwerp "is het goed voor de democratie als jij meer inspraak krijgt"? Bij onderzoek naar burgerinspraak kregen inwoners van verschillende wijken in verschillende plaatsen een uitnodiging per brief om deel te nemen. In Amersfoort werden 6000 brieven verstuurd en kwamen er 450 mensen opdagen. In Groningen werden 10.000 brieven verstuurd en kwamen er ook zo'n 450 mensen opdagen. In Amsterdam 2000 brieven en kwamen er 20-30 mensen opdagen. De mensen die wilden participeren bestonden vooral uit blanke hoogopgeleide ouderen die al veel vertrouwen hebben in de politiek. Zij stemmen al lokaal en nemen deel aan burgerparticipatie-projecten.
Kortom mensen met weinig vertrouwen in de overheid voelen zich schijnbaar niet geroepen hun steentje in herstel hiervan bij te dragen en blijven liever aan de zijlijn kritiek geven (het laatste is mijn eigen conclusie).
Dan maar duiding geven aan de voedingsbodem van complotdenken. Die lijkt vooral uit angst en onzekerheid te bestaan. Ik zie hierin een overlap in de behoefte aan religie en een groter (voor de gelovige zelf) plan. De complotdenker meent ook dat er buiten hem om achter de schermen aan een plan gewerkt wordt.
Hoe ontstaan complotten?
‘Ten eerste is er de grote complexe gebeurtenis waarin meer factoren een rol spelen en er niet één duidelijke oorzaak is aan te wijzen of oplossing om herhaling te voorkomen’, legt Rutjens uit. Hierdoor kunnen mensen angstig en onzeker worden en het gevoel krijgen de controle te verliezen. Dat gebeurde bij 9/11 en nu bij Covid19. ‘Je wilt zo’n gebeurtenis in de toekomst graag kunnen voorspellen en voorkomen, terwijl de werkelijkheid weerbarstig is en zich moeilijk laat vangen in een simpel causaal schema’, vervolgt Rutjens. ‘Een complottheorie doet dit wel, die maakt het voorspelbaar. Die presenteert bijvoorbeeld een sinistere samenzwering die aan de touwtjes trekt. Dan weet je wat je moet doen, namelijk die samenzwering vernietigen.’
Bron en meer
https://www.uva.nl/shared-content/facul ... en.html?cb
In een ander draadje gaat het over de standpunten van Forum voor Democratie. Hun grote "lijder" doet zijn best onder de achterban achterdocht tegen alles wat hem niet aanstaat aan te wakkeren. Ik ben van mening dat een volksvertegenwoordiger die zulk gedrag vertoond niet in de tweede kamer thuishoort.