Sebastiaan schreef:Wat de film mij pijnlijk duidelijk heeft maakt is dat de conservatie krachten die beweren dat er niets aan de hand is, of het bagataliseren, uiterst effectief zijn gebleken de afgelopen 15 jaar. Met de convervatieve krachten bodoel ik de rechts conservatieven, die geloven dat de aarde niet ouder is dan 6000 jaar en dat het einde van de wereld nabij is. Ik kan daarom niet anders concluderen dat de reden dat America achterloop op milieu is een direct gevolg is van de evangelisering van America. Ik krijg bijna de indruk dat de christenen actief aansturen op groei broeikas en zijn effecten, zodat goed ze sneller komt halen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. De reden waarom men achterloopt is omdat mensen in het algemeen (ook Europeanen of Australiërs of Japanners) niet willen worden beknot in hun levensstandaard. De huidige wereld bestaat niet zonder goedkope energie. Wij kunnen niet zonder goedkope energie. We worden opgeroepen om toch vooral zuinig aan te doen, maar als je
echt eens eerlijk gaat rekenen (dus ook zaken als bevolkingsgroei meeneemt), kom je uit op een reducties van ons energieverbruik met een factor 50 (!) ten opzichte van 1990 (!). Moet je voorstellen:
ALLES wat je doet, moet 50x minder energie kosten. Je computer: 50x korter aan, of 50x zuiniger. Douchen, wassen, schoonmaken: 50x korter. Woon-werkverkeer: 50x minder ver. Vakanties: 50x minder vaak. Avondje uit? 50x minder elekticiteit gebruiken, dus in plaats van beeldvullende IMAX met Dolby Surround twee oordopjes van 1 W en een postzegel LCD-schermpje. Verwarming: 50x minder gas.
Zal ik het kort samenvatten? Ver. Geet. Het. Maar. Technisch onmogelijk, sociaal onmogelijk. We kunnen een eind komen, in sommige opzichten misschien wel een factor 10. Maar het enige wat
werkelijk helpt, is minder mensen op deze planeet. Minder mensen is automatisch minder energie- en grondstoffenverbruik. Maar dat mag niet van de kerk, dat is tegen de wil gods. Wat ook goede zoden aan de dijk zet, is genetische manipulatie van onze voeding---bijvoorbeeld geen koe of varken meer op tafel, maar bacteriëel geëngineerde steaks of ribbetjes. Tientallen malen efficiënter te produceren dan via de omweg van koe of varken. Maar dan krijg je dezelfde beweging tegenover je als die beweert voor het milieu te zijn.
Verder moet je niet vergeten dat klimaatonderzoek niet eenvoudig is en sterk afhangt van allerlei aannames en gegevens die incompleet of niet voldoende nauwkeurig zijn. Ik heb een aantal IPCC-rapporten doorgelezen en ik was niet bepaald onder de indruk van het niveau van de daar uitgevoerde berekeningen. Die zijn om rekentechnische redenen noodgedwongen simpel, en als je iets leert tijdens je opleiding is het wel dat je met de daar gedane vereenvoudigingen erg moet oppassen. Het is alsof je het grillige verloop van de beurskoersen van de afgelopen jaren probeert te benaderen met de formule van een rechte lijn.
Dat meer CO2 in de atmosfeer leidt tot een verstoorde warmtebalans op Aarde staat buiten kijf. Wat niet buiten kijf staat, is de voorspelling van de gevolgen daarvan: een tijdlang was bijvoorbeeld een kleine IJstijd in deze regionen populair, en nu is dat weer passé. Het is een onderzoeksveld in wording, en met alle niet-lineaire processen die aan het klimaat ten grondslag liggen is het bijzonder lastig rekenen.
Dat soort overwegingen ligt ten grondslag aan de lakse houding van alle regeringen. Het probleem vereist maatregelen waarbij het steriele 'geen draagvlak in de maatschappij' nog een succes zonder weerga mag heten. En er zal geen zoet na het vitriool zijn: hooguit de gedachte dat je achterkleinkinderen het misschien ook nog op Aarde uithouden.
Het is leuk dat Gore de gemoederen een beetje op weet te schudden en het onderwerp in ieder geval in de VS salonfähig heeft gemaakt---maar ik vrees dat als mensen zich realiseren wat er écht moet gebeuren, ze liever hadden gewild dat ze op een andere planeet woonden. En bovendien zullen die échte oplossingen nooit het levenslicht zien: men zal uit alle macht proberen om de effecten zo beperkt mogelijk te houden. Maar in deze is dat een ijdele hoop: je kunt niet praten met een planeet die aan koude vergelijkingen gehoorzaamt. Voor een stel egotrippers als de mens is dat de moeilijkste les van allemaal.