atheistische ideologie(ën)
Moderator: Moderators
Re: Leer discussiëren - drogredeneringen
Gelijk mijn shoarma op peterselie basis veganistisch is omdat er in de saus toevallig 1 klein stukje peterselie extract is meegekomen. Taal is bedoeld om duidelijk mee te communiceren. Daar is bij "'atheistische'ideologie" geen sprake van.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
Re: atheistische ideologie(ën)
atheïsme is voor mij gewoon een retorische truc, een inhoudsloze lege doos (al jaren lang).
en geen van beide hoeft te kloppen.Dit is gewoon de illustratie van jouw misverstand die een zin als "Het Quinilisme is een atheïstische ideologie" steeds opnieuw interpreteert alsof alle atheïsten ook quinilisten zouden zijn i.p.v. andersom dat alle quinilisten ook atheïsten zijn.
er zullen misschien een paar atheïsten tussen de quinilisten rondlopen terwijl evenveel quinilisten gewoon gelovig zullen zijn.
atheistische ideologie blijft inhoudelijke onzin
een ideologie is niet automatisch atheistisch omdat een paar atheïsten die ideologie genegen zijn of omdat er in de leiding een paar atheïsten zitten, ongeacht of dit nu het fascisme of ecologisme is.
ps
als moderator mag ik toch aannemen dat je akkoord gaat dat deelnemers mekaar beter neit zwakbegaafd beginnen noemen?
- vegan-revolution
- Superposter
Exact. En als veganist én atheïst zijnde kun je nagaan wat dat voor mij kan inhouden.

Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Leer discussiëren - drogredeneringen
Daar is wel sprake van als men de definitie die de ander (duidelijk) toepast zou accepteren. Volgens jouw definitie is de term iets dat nooit heeft bestaan, volgens die welke axxyanus (en wikipedia) gebruikt. bestaat er tenminste één zo'n ideologie. Iemand tegenspreken omdat hij niet jouw, maar een meer gebruikelijke (en zinvollere, want dát fenomeen heeft echt bestaan) definitie handteert is redelijk dwaas.
Exuseer de term, maar klagen dat taal niet duidelijk is omdat de meeste mensen iets anders onder een term verstaan dan jij is echt niet redelijk. Wat jij bedoelt met de term is mij ook wel duidelijk. Dus van drogredenen zal ik je niet beschuldigen. (In wezen ben ik het met jullie beiden eens) Wel van doorzeuren.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Nee, het is het GELOOF in goden bestrijden dat atheistisch (geen atheisme) is. Met dergelijkke slordigheden als jij hier begaat creeëert men slechts stropoppen.appelfflap schreef: ↑27 sep 2021 06:44Is goden bestrijden dan 1 vd ideeën vd ideologie atheisme en atheist zijn?Peter van Velzen schreef: ↑27 sep 2021 03:18 Ik ook, maar zolang als het geloof in goden daarbinnen wordt bestreden zal men haar wel degelijk atheistisch noemen.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik schreef - meen ik - "het GELOOF in goden bestrijden", dat doe je doorgaans niet als je zelf wél in goden gelooft. dus dan ben je - wat dat betreft - atheistisch, Het gaat er niet om of alle atheisten dar doen, maar om het feit dat theisten het - in elk geval voor tenminste één god - niet doen,
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het komt em voor dat als er niet tenminste één aanhanger was geweest, we die ideologie gerust als "niet BESTAAND" kunnen afdoen (al IS ze nog zo atheistisch)Socratoteles schreef: ↑27 sep 2021 10:42 Een atheistische ideologie hoeft geen aanhangers te hebben (zelfs onder atheisten)
Ik wens u alle goeds
Axxyanus schrijft:
Is het een puur atheïstische ideologie (in de zin van deze 2 woorden) of een Stalinistisch communistische dictatoriale ideologie? Zo'n ideologie die het atheïsme misbruikt (alle koppen dezelfde kant op en beslist geen tegenspraak dulden) om de scepter te kunnen blijven zwaaien.
Ik opteer voor de laatste omdat dat de lading veel meer dekt. Mocht dit een drogreden zijn, verneem ik dat gaarne.
Want nu gaat Vegan-revolution een solo-maatschappij beginnen. ij heeft de wind er flink onder!
Dat wordt dan dus een veganistische ideologie omdat 1(!) punt wordt: Het ontmoedigen (tot aan verbieden toe) van vlees eten. Voor de rest is vegan gewoon uit op alleenheerschappij, macht en onderdrukking van het volk.
Dit zal niemand bestrijden! Stalin was wreed , was atheïst en kreeg zijn achterban (uiteraard veel onder dwang) mee in zijn verdorven beleid. Maar dat beleid had niets met atheïsme te maken. Het was de invulling van dit communistisch dictatoriaal gedachtengoed. En daar begint dan wat mij betreft de spraakverwarring.Het is gewoon inzien dat veganisme en atheïsme geen garantie bieden tegen wreedheid.
Is het een puur atheïstische ideologie (in de zin van deze 2 woorden) of een Stalinistisch communistische dictatoriale ideologie? Zo'n ideologie die het atheïsme misbruikt (alle koppen dezelfde kant op en beslist geen tegenspraak dulden) om de scepter te kunnen blijven zwaaien.
Ik opteer voor de laatste omdat dat de lading veel meer dekt. Mocht dit een drogreden zijn, verneem ik dat gaarne.
Want nu gaat Vegan-revolution een solo-maatschappij beginnen. ij heeft de wind er flink onder!
Dat wordt dan dus een veganistische ideologie omdat 1(!) punt wordt: Het ontmoedigen (tot aan verbieden toe) van vlees eten. Voor de rest is vegan gewoon uit op alleenheerschappij, macht en onderdrukking van het volk.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
Peter van Velzen schreef: ↑28 sep 2021 03:57]
Nee, het is het GELOOF in goden bestrijden dat atheistisch (geen atheisme) is.
ok, waaruit kan inu afleiden dat het geloof in goden bestrijden blijkbaar atheististisch? Ik, atheist, zie geen reden om me daarmee bezig te houden en heb geen idee vanwaar deze eis of verplichting zou komen. Of gaan we weer een atheist zoeken die dit doet om het dan atheïstisch te kunnen noemen?
Heb ook niet het gevoel dat ik plots minder atheist zou zijn als ik mensen gewoon hun ding laat doen zolang ze mij gerust laten.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Geen actief werk maken van bestrijden lijkt me zelfs verstandig, het is namelijk vechten tegen de bierkaai.appelfflap schreef: ↑28 sep 2021 07:59Peter van Velzen schreef: ↑28 sep 2021 03:57]
ok, waaruit kan inu afleiden dat het geloof in goden bestrijden blijkbaar atheististisch? Ik, atheist, zie geen reden om me daarmee bezig te houden en heb geen idee vanwaar deze eis of verplichting zou komen. Of gaan we weer een atheist zoeken die dit doet om het dan atheïstisch te kunnen noemen?
Heb ook niet het gevoel dat ik plots minder atheist zou zijn als ik mensen gewoon hun ding laat doen zolang ze mij gerust laten.
Wel is verzet tegen (soms verborgen) opleggingen door theïsten van theïstische ideeën.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Kwestie van flexibel met definities omgaan. Er zijn immers (militant) atheïsten die dit uit naam van atheïsme wel hard menen te kunnen maken. Laat ik de anderen maar even voor zijn...appelfflap schreef: ↑28 sep 2021 07:59Peter van Velzen schreef: ↑28 sep 2021 03:57]
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
en wat is er "atheïstisch" aan als je je verzet tegen mensen die u dingen willen opleggen en verplichten?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2021 08:45 Wel is verzet tegen (soms verborgen) opleggingen door theïsten van theïstische ideeën.
is er dan echt zo'n groot verschil of een dictator of de paus u tot bepaalde dingen wil dwingen?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Beide kunnen als uiterst vervelend worden ervaren.appelfflap schreef: ↑28 sep 2021 09:30en wat is er "atheïstisch" aan als je je verzet tegen mensen die u dingen willen opleggen en verplichten?TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 sep 2021 08:45 Wel is verzet tegen (soms verborgen) opleggingen door theïsten van theïstische ideeën.
is er dan echt zo'n groot verschil of een dictator of de paus u tot bepaalde dingen wil dwingen?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Een levenswijzen is geen ideologie. Een levenswijze gaat over het algemeen over persoonlijke levenskeuzes. Een ideologie is een verzameling van ideeën waarmee men een ideaal maatschappelijke orde probeert te schetsen.
Dus iemand die wel een veganistische levenswijze heeft maar niet met het bovenstaande akkoord is, is geen veganist?dikkemick schreef: ↑27 sep 2021 20:33Deze ideologie leert dat:
Boerderijdieren niet hetzelfde voelen als andere dieren
Dieren worden in meervoud gezien, niet als individu ( dit creëert afstand)
Vlees, zuivel en eieren zijn nodig om te overleven of in ieder geval gezond te blijven
Dieren hebben een goed leven, mits ze een bepaald keurmerk hebben
Dieren zijn gemaakt voor ons om te gebruiken, niet met ons.
(https://plantaardiger.nl/tag/is-veganis ... ideologie/)
Is het bovenstaande voldoende om van een veganisme een ideologie te maken? Wat zegt het veganisme over het ordenen van de maatschappij? Is het veganisme individualistisch of collectivistisch. Is het veganisme democratisch of streeft het een bestuursvorm na die vegacratisch zouden kunnen noemen? Hoe staat het veganisme tegenover abortus en euthanasie.
Uw uitleg staat vol met de zelfde drogredenering die je zelf niet zou accepteren als een gelovige of een kwakzalver ze zou brengen. De vergelijkingen zijn je al talloze malen uitgelegd.
Het punt is gewoon dat jij geen barst geeft om goede manieren van denken. Goede manieren van denken zijn voor jouw enkel nuttig als ze je gelijk aantonen. Van zodra goede manieren van denken wijzen op problemen met jouw standpunt, ben je bereid elke drogreden in het boek aan te wenden om toch maar je ongelijk niet te moeten toegeven, Dan zijn drogreden voor jou plots aanvaardbare argumenten. Je gedraagt je daarmee zoals elke gelovige die ook enkel goede manier van denken beoefent als ze zijn gelijk aantonen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Dat wordt dan ook niet beweerd. Na al deze uitwisselingen moet je nog steeds terugvallen op een stroman.appelfflap schreef: ↑27 sep 2021 23:45 een ideologie is niet automatisch atheistisch omdat een paar atheïsten die ideologie genegen zijn of omdat er in de leiding een paar atheïsten zitten, ongeacht of dit nu het fascisme of ecologisme is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.