dikkemick schreef: ↑25 sep 2021 18:05Dan vind ik nog steeds de term atheistische' ideologie te krap. Het lijkt te suggereren dat Stalin maar 1 ideaal had. Al zijn onderdanen zouden niet in t bestaan van goden geloven.
Niets van wat je hier ter berde brengt is relevant als je mijn argumenten accepteert, en je biedt daar geen weerwoord op. Maar je lijkt je mening ook niet te hebben bijgesteld. In plaats daarvan krijgen we weer een opeenstapeling van denkfouten gepresenteerd. Denk je eerst na voordat je iets opschrijft, of is dit jouw
stream of consciousness? Er lijkt weinig energie in gestoken te worden, wil ik maar zeggen. Nou ja, over die denkfouten dus:
Ten eerste kan een ideologie (ongeacht of die atheistisch is) allerlei idealen bevatten, net zoals een pompoenrisotto als ingredienten ook ui, parmezaanse kaas, wijn, rijst, enz. heeft. Ten tweede kan een aanhanger van een ideologie, zoals Stalin, in principe meer dan slechts één ideologie aanhangen. De term "atheistische ideologie" suggereert dus evenmin dat Stalin één ideaal had, als dat de term "pompoenrisotto" suggereert dat pompoen het enige ingredient is dat jij door je keel krijgt.
Vervolgens impliceert het bestaan van een atheistische ideologie natuurlijk niet dat de aanhangers van die ideologie er in slagen om iedereen tot atheist te bekeren. Als een theistische ideologie er niet in zou slagen om alle onderdanen in het bestaan van goden te doen geloven, was de term "theistische ideologie" dan ook te krap voor je geweest? Ik neem aan van niet.
Overigens was de koppeling van atheisme aan communisme niet iets dat ontsproot aan het brein van Stalin. Het was een wezenlijk onderdeel van het denken van Marx. Lees je maar eens in over zijn kritiek op religie als opium van het volk:
wikipedia schreef:Marx vond dat de mens religie zelf in het leven heeft geroepen als middel om zichzelf in een roes te helpen nu het aardse leven zo ondraaglijk was geworden. Religie helpt de arbeidersklasse dom te houden en verdedigt de uitbuiting. Religie komt voort uit de economische onderbouw van het leven, is een weerspiegeling van een bepaalde sociaal-economische ordening van de maatschappij – gecreëerd door de lagere klassen om hun zorgen te kunnen vergeten, en in stand gehouden door de hogere om de lagere klassen uit te kunnen buiten. Als de proletariërs de macht grijpen, zal de religie vanzelf een zachte dood sterven, omdat na het stoppen van de uitbuiting religie overbodig zal zijn. Naar de mening van Marx, vraagt communisme om atheïsme en vangt communisme aan waar atheïsme begint.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Opium_van_het_volk