Docu over het palestijns/israelische conflict
Moderator: Moderators
Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Osama bin Laden was een vriend van de VS.marc aka controle schreef:Amerika steunde eerst ook osama. Vijanden veranderen in de loop van de tijd...
In het geval van Israel heeft deze strategie, nl. de grotendeels (dank Sararje) seculiere nationalistische ambities van Palestijnen ondermijnen d.m.v. de nauwelijks seculiere Hamas, direct bijgedragen aan de verdere Islamisering van de voorm. bezette gebieden. Deze mogelijke consequentie werd voor lief genomen omdat onderlinge verdeeldheid scheppen goed had kunnen uitwerken voor Israel (en wellicht komt het Israel alsnog ten goede gezien de afglijding naar meer anarchie in de voorm. bezette gebieden a.g.v. de machtstrijd tussen vnl. Hamas en de Fatah).marc aka controle schreef:...en achteraf is het altijd makkelijk praten.
Groetjes,
Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
De Israelisch-Palestijnse problematiek reduceren tot de dhimmi opvattingen van b.v. onze Belg Abu Jahjah vind ik toch wel een beetje te ver gaan, maar goed, ieder zijn of haar kijk op de wereld.Sararje schreef:Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
Groetjes,
Baruch
Laten we wel wezen: Ik heb ook wel wat linkjes van Fatah waarin dat verschil niet zo bijster groot is. Doel ondermeer op een toespraak van Arafat (in Durban) waarin hij conform de Koran citeert dat hij Joden het liefst zich ziet verschuilen achter een steen etc. etc.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Een argumentum ad Balkenendium?Sararje schreef:Laten we wel wezen...
Dan zie je de uitspraken die Arafat gedaan heeft refererend naar de Koran onvolvoende in perspectief. Ik zou graag de volgende studie willen aanbevelen: "Nationalizing a Universal Text: The Quran in Arafat’s Rhetoric". Een passage uit de conclusies:Sararje schreef:Ik heb ook wel wat linkjes van Fatah waarin dat verschil niet zo bijster groot is. Doel ondermeer op een toespraak van Arafat (in Durban) waarin hij conform de Koran citeert dat hij Joden het liefst zich ziet verschuilen achter een steen etc. etc.
Overigens, in het gebruik van religieuze beelden en retorica verschilt het Arabisch nationalisme niet veel van haar Joodse tegenhanger, het Zionisme."By refraining from speaking in the name of Islam, yet at the same time expressing religious sentiment and evoking religious images almost exclusively from the Islamic texts, his discourse remains true to the nationalist tradition of secular Arab leaders that religion should seem
universal. Referring to religion universally enables him to include Christian Palestinians within the bounds of the Palestinian people. Simultaneously, his emotional identification with verses from the Quran and Islamic symbols is calculated to solidify the Islamic majority struggling against a people with a distinct religion of their own.
Supporting finding that his discourse remains essentially nationalist comes from another quarter as well. None of what he quotes or evokes has any bearing on the political character of the Palestinian State, its legal norms and the actual Palestinian political system. Ironically, the style and content of the Quran, devoid of almost any programmatic reference to how one governs the polity, facilitates Arafat’s objectives. The Quran as a homiletic and evocative text is in this sense a pliable instrument in the hands of a nation-builder."
Hillel Frisch, 2005, Nationalizing a Universal Text: The Quran in Arafat’s Rhetoric. p 334. In: Journal of Middle Eastern studies. vol. 41, no3.
Groetjes,
Baruch
- collegavanerik
- Superposter
Hamas is een strikt religieuze beweging, Hans Jansen de theoloog schreef afgelopen zaterdag een heel leerzaam stukje in trouw over de religieuze frustraties die de aanwezigheid van een joodse staat veroorzaakt in het islamitische midden oostenBaruch schreef:De Israelisch-Palestijnse problematiek reduceren tot de dhimmi opvattingen van b.v. onze Belg Abu Jahjah vind ik toch wel een beetje te ver gaan, maar goed, ieder zijn of haar kijk op de wereld.Sararje schreef:Collegavanerik: in deze geef ik je inderdaad gelijk. Of moet ik de dhimmi opvattingen van bijv. Abu Jahjah nog even tevoorschijn toveren voor ons aller Baruch.
Groetjes,
Baruch
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Geen zin om het hier even neer te typen Collega van Erik? Wel even wat werk geef ik toe, maar ben wel benieuwd naar dat artikel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
-
appelfflap
- Banned
correctie frasering
Ik denk dat de Israelisch-Palestijnse problematiek ook niet te reduceren is tot de Hamas; de religieuze dimensie is een van de vele aspecten. Overigens ben ik benieuwd naar het artikel van Jansen, al heb ik een vermoeden dat de conclusies naar zich laten raden. De analyses van Jansen kenmerken zich met de stelling dat antisemitisme systematisch verzwegen of gebagatelliseerd wordt en beschouwd het Palestijnse verzet tegen de Israëlische bezetting als een vorm van antisemitisme.collegavanerik schreef:Hamas is een strikt religieuze beweging,
Groetjes,
Baruch
Laatst gewijzigd door Baruch op 18 dec 2006 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezien de omschrijving van collegavanerik is dit het artikel waar hij het over heeft. Vooral de stilte van de politiek over het diepgewortelden antisemitisme zou inderdaad eens moeten ophouden. Waarom spreekt men hier nooit over? Dat de kerken zwijgen geeft Jansen aan als angst voor de spiegel die ze dan zal worden voorgehouden. Gezien hun eigen antisemitisch verleden.
Goed artikel dat vooral de relatie tussen de stichting van de staat Israel en de aangewakkerde Jodenhaat bij de Islamitische staten bloot legt.
Goed artikel dat vooral de relatie tussen de stichting van de staat Israel en de aangewakkerde Jodenhaat bij de Islamitische staten bloot legt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
In zijn niet zolang geleden verschenen boek, Van jodenhaat naar zelfmoordterrorisme, waarin hij o.m. beweert dat de Palestijnse zelfmoordacties niet zozeer een exponent zouden zijn van een strijd tegen de bezetter, en zelfs niet zozeer zouden wortelen in de traditie van de Islam, maar een exponent zou zijn van de antisemitische geschiedenis van Europa.Sararje schreef:Waar stelt Hans Jansen het laatste?
Groetjes,
Baruch
Klopt tot op zekere hoogte wel hoor als je weet dat de Protocollen vand e Wijzen van Zion in de Arabische wereld een bestseller zijn samen met Mein Kampf en als je Muhammed Amin al-Husseini handel en wandel een beetje kent. Moet ik verder gaan waarin de Islam leentjebuur heeft gespeeld bij de Christelijke vriendjes compleet met Gettho (aka Mella) en al?
Alleen jammer dat Hans Jansen niet duidelijk het verschil wenst te maken tussen kritiek op de staat Israel enerzijds (of zelfs anti-zionisme) en jodenhaat (anti-semitisme) anderszijds. Niet verwonderlijk dat hij dan ook in 2005 een prijs heeft gekregen van de World Zionist Organization. Overigens vind ik het een uitstekend streven om alert te zijn op antisemitische.Kitty schreef:Goed artikel dat vooral de relatie tussen de stichting van de staat Israel en de aangewakkerde Jodenhaat bij de Islamitische staten bloot legt.
Groetjes,
Baruch
Sararje, Hans Jansen laat m.i. zien dat de link gelegd zou kunnen worden, maar volgens mij is de invloed wel beperkt, gezien de Koran als voornaam middel wordt gebruikt om mensen voor zelfmoordacties klaar te maken. De argumentatie van een uitzonderlijk fanatisme dat uit Europa (want door de Duitsers in WOI en WOII vertoond) zou komen lijkt me een beetje zwak. Het Midden-Oosten zou ook voornamelijk anti-Joods zijn geworden zonder het voorbeeld van het Europese antisemitisme door in belangrijke mate de houding van de Israeli's tegenover Palestijnen (gemakshalve sinds 1948), het grasduinen in de Koran, en het gebruiken van een zondebok door despoten om de misstanden binnen eigen Islamitische staten te cataliseren naar iets anders dan henzelf.
Groetjes,
Baruch
Groetjes,
Baruch