Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Opmars van islamitisch fanatisme in Afghanistan

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 12:37 Als men het belangrijk genoeg vindt is ontslag nemen de juiste optie.
Jij bent duidelijk meer voor de opportunistische optie, maar daarmee wordt je wel mede verantwoordelijk.
Het blijft vreselijk simplistisch, want in de politiek kan helemaal niemand fungeren zonder zijn kleren vies te maken. Word je niet door de één uitgescholden dan is een ander het wel bereid te doen voor weer een andere reden. Dat is nu eenmaal een fact of life. Net zoals het een fact of life is dat altijd wanneer er iets misloopt er een leger mensen die aan de kant stonden denken het veel beter te hebben kunnen doen.

Biden accepteert overigens de verantwoordelijkheid voor de gang van zaken, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag:

Rereformed schreef:
Tiberius claudius schreef:Het probleem is dat de meerderheid van de Afghanen ze niet zien al terroristen maar als vrijheidsstrijder en de VS als bezettingsmacht.
De regering die er zat zagen ze als marionetten, die vooral hun zakken vulden. (dat laatste is zeker waar)
Gaat die bezettingsmacht dan weg, dan nemen ze de boel vrij snel over.

Er is inderdaad nauwelijks gevochten de Taliban waren ineens overal.
Ja en? Kun je het nu een beetje beter zien als een fiasco van de politiek van vier Amerikaanse presidenten oftewel van twintig jaar klungelen?
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Rereformed schreef: 18 aug 2021 12:40Het blijft vreselijk simplistisch, want in de politiek kan helemaal niemand fungeren zonder zijn kleren vies te maken.
Dat is de bekende dooddoener om de verantwoordelijkheid niet echt te nemen.
Als men vuile handen maakt, blijft men verantwoordelijk.
Rereformed schreef: Ja en? Kun je het nu een beetje beter zien als een fiasco van de politiek van vier Amerikaanse presidenten oftewel van twintig jaar klungelen?
Dat ook Bush en Obama er een puinhoop van hebben gemaakt heb ik nooit ontkend.
Maar de discussie gaat over Biden en die is in mijn ogen net zo schuldig.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:19 Dat ook Bush en Obama er een puinhoop van hebben gemaakt heb ik nooit ontkend.
Wel, je noemde Biden de hoofdverantwoordelijke. Dat was de reden waarom zowel Ronaldus67 als ik op je reageerde.
Fijn dat je je hem nu slechts net zo schuldig maakt als de anderen, en grappig dat je Trump niets verwijt.
Hoewel ik het met die zaken ook niet mee eens ben zijn ze het niet waard om over te kissebissen.
Ik ga nu een pizza halen om de plaatselijke Afghaan te steunen die al jaren geleden zo slim was om naar Finland te komen.
Born OK the first time
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Rereformed schreef: 18 aug 2021 13:39
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:19
Rereformed schreef: 18 aug 2021 12:40Het blijft vreselijk simplistisch, want in de politiek kan helemaal niemand fungeren zonder zijn kleren vies te maken.
Dat is de bekende dooddoener om de verantwoordelijkheid niet echt te nemen.
Als men vuile handen maakt, blijft men verantwoordelijk.
Dat is
Rereformed schreef: Ja en? Kun je het nu een beetje beter zien als een fiasco van de politiek van vier Amerikaanse presidenten oftewel van twintig jaar klungelen?
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:19 Dat ook Bush en Obama er een puinhoop van hebben gemaakt heb ik nooit ontkend.
Wel, je noemde Biden de hoofdverantwoordelijke. Dat was de reden waarom zowel Ronaldus67 als ik op je reageerde.
Fijn dat je je hem nu slechts net zo schuldig maakt. Hoewel ik het daar ook niet mee eens ben is het geen zaak meer om over te kissebissen.
Ik ga nu een pizza halen om de plaatselijke Afghaan te steunen die al jaren geleden zo slim was om naar Finland te komen.
Niet voor die twintig jaar ellende, dat waren in de eerste plaats de toen zittende presidenten.
Misschien is dat niet goed overgekomen.

Wel is hij nu de hoofd/eind verantwoordelijke voor deze ""zo op het oog"" belabberde beunhazige uittocht.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:43
Wel is hij nu de hoofd/eind verantwoordelijke voor deze ""zo op het oog"" belabberde beunhazige uittocht.
Je leek even goed op weg door Biden in tweede instantie medeverantwoordelijk te noemen. Maar nu begin je alsnog te goochelen met het begrip hoofd/einverantwoordelijke. Kortom; je maakt er op dit punt een potje van.

Eigenlijk had je de toon al gezet door te beginnen over een fluwelen handschoentjes-aanpak voor Biden en dat Trump allang zou zijn afgebrand. Ik wees je erop dat dit feitelijk onjuist is, maar je lijkt dit categorisch te ontkennen. Wel Bush en Obama in je rijtje opnemen, maar Trump niet, vind ik dan ook veelzeggend. Het wordt dan moeilijk je op dit onderwerp serieus te nemen.

We kunnen dit complexe probleem eenvoudigweg niet afwentelen op een enkel persoon. Maar laten we Trump inderdaad niet tekort doen. Twee maanden geleden claimde hij nog dat het zijn idee was dat Amerika zich definitief uit Afghanistan zou terugtrekken en dat hij het ongepast vond dat Biden nu met die eer gaat strijken.
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Ronaldus67 schreef: 18 aug 2021 16:03 Maar laten we Trump inderdaad niet tekort doen. Twee maanden geleden claimde hij nog dat het zijn idee was dat Amerika zich definitief uit Afghanistan zou terugtrekken en dat hij het ongepast vond dat Biden nu met die eer gaat strijken.
Trump: "I started the process."

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:43 Wel is hij nu de hoofd/eind verantwoordelijke voor deze ""zo op het oog"" belabberde beunhazige uittocht.
dus alle Vs presidenten zijn verantwoordelijk met uitzondering van Trump
Biden natuurlijk het meest schuldig want hij heeft trump verslagen :)
zoiets? :)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

appelfflap schreef: 18 aug 2021 19:09
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 13:43 Wel is hij nu de hoofd/eind verantwoordelijke voor deze ""zo op het oog"" belabberde beunhazige uittocht.
dus alle Vs presidenten zijn verantwoordelijk met uitzondering van Trump
Biden natuurlijk het meest schuldig want hij heeft trump verslagen :)
zoiets? :)
Je hebt een nogal grote fantasie.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Trump was de eerste die het had over terugtrekking van troepen uit Afghanistan. Ook had hij het toen over de NAVO en dan met name de bijdrage van de NAVO-leden. Zelfs had hij het erover om uit de NAVO te stappen. Nederland en andere NAVO landen waren al jaren niet meer actief in Afghanistan, de Amerikanen stonden er vrijwel alleen voor. Is het dan vreemd dat ze de stekker eruit trekken?
appelfflap
Banned

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 aug 2021 19:17 Je hebt een nogal grote fantasie.
wat verwijt je Biden nu eigenlijk?
dat hij uit afghanistan stapt?

Lees vandaag dat chinezen al een maand geleden hun landgenoten adviseerden om afghanistan te verlaten (na de ontmoeting tussen taliban en peking)
deze chaos was neit nodig geweest en eht maakt neit uit of kaboel na een week of een maand pas valt, de draaiboeken voor vertrek meoten op voorhand klaar zijn
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Toch blijf ik mij afvragen waarom dat Afghaanse leger, excellent opgeleid en toegerust met honderden Amerikaanse miljarden en ook een beetje Nederlandse en andere inzet, niet vocht.
Zou men zó genoeg hebben gehad van de Westerse bezetting??
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Even tussendoor.

Shamsia Hassani, een Afghaanse straat / graffiti kunstenaar.
De eerste vrouwelijke Street Art kunstenaar van Afghanistan is Shamsia Hassani (1988). Dankzij haar zien de straten van Kabul er heel anders uit dan voorheen.
https://mymodernmet.com/shamsia-hassani ... et-artist/
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Maria schreef: 19 aug 2021 05:52Dankzij haar zien de straten van Kabul er heel anders uit dan voorheen.
Ik ben dan benieuwd hoe lang dat vanaf nu nog zo blijft. Niet heel erg lang vermoed ik.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gerard R. schreef: 19 aug 2021 00:39 Toch blijf ik mij afvragen waarom dat Afghaanse leger, excellent opgeleid en toegerust met honderden Amerikaanse miljarden en ook een beetje Nederlandse en andere inzet, niet vocht.
De regering heeft er een zooitje van gemaakt. Sinds 2014 voerden zij al het bewind over de troepen. Er was gebrek aan leiderschap en corruptie en sommige mensen werden al maanden niet betaald. Sowieso was het loon de helft van wat een talibanstrijder krijgt. Ook de bevoorrading van water en munitie was slecht en wapens werden op de zwarte markt verkocht aan de Taliban. Ministers werden vaak snel vervangen waardoor er geen concrete plannen konden worden gemaakt. President Ghani had meerdere dure huizen in het buitenland en er verdween veel geld uit de staatskas. Er was weinig vertrouwen in de regering. Dit heeft ertoe geleid dat de militairen wel konden maar niet wilden vechten. Ze liepen over of gingen naar huis omdat ze zich zorgen maakten over hun gezin.
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 19 aug 2021 00:39 Toch blijf ik mij afvragen waarom dat Afghaanse leger, excellent opgeleid en toegerust met honderden Amerikaanse miljarden en ook een beetje Nederlandse en andere inzet, niet vocht.
het is andersom
het vertrek vh westen was net de aanleiding voor de taliban om de macht terug te grijpen
de afghaanse regering was sneller weg als de westerse troepen en de afghaanse troepen willen blijkbaar niet vechten.

de culturele verschillen zijn zo groot dat de miserabele toekomst van hun vrouwen voor die afghaanse soldaten blijkbaar geen probleem is
Plaats reactie