Hoeveel mag iemand bezitten?
Moderator: Moderators
Re: Hoeveel mag iemand bezitten?
Iedereen heeft de mogelijkheid om zo rijk te worden. Je moet dan wel mazzel hebben, doorzettingsvermogen, een ondernemer zijn en bereid zijn minimaal 70 uur per week te werken. Soms kom je er niet onderuit om een miljardair te spekken. Denk aan Apple, Microsoft, Samsung, etc. Maar je hoeft geen gebruik te maken van Thuisbezorgd of een Tesla te kopen. En hoeveel mensen bestellen er via Aliexpress? We denken enkel om onze eigen portemonnee en gemakzucht.
Op welke manier heeft dan iedereen de mogelijkheid om rijk te worden? Stel dat ik het als volg verwoord:
Iedereen heeft de mogelijkheid om zo rijk te worden. Je moet dan wel mazzel hebben, doorzettingsvermogen en bereid zijn minimaal 2 lotto formulieren per week in te vullen? Op welke manier geeft ondernemer zijn en minimaal 70 uur per week werken een betere kans om zo rijk te worden dan op de lotto te spelen? Voor zover ik op de hoogte ben zijn er ook heel wat armen die doorzettingsvermogen, een ondernemer zijn en 70 uur per week werken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Denk dat hier geen bevredigend antwoord op gegeven kan worden. Wat is eerlijk? Wat is normaal of redelijk?
Sociaal gezien heeft ieder mens recht een op menswaardig bestaan en dit is niet zo. Waar je wordt geboren bepaalt in grote mate hoe je toekomst eruit zou kunnen zien. Je omgeving, je genen...je hebt het er maar mee te doen. En dan is de 1 beter bedeeld dan de ander.
Als je voor een dubbeltje wordt geboren, is de kans groot dat je een dubbeltje blijft.
Wat ik me soms wel afvraag: Hoe ver zit exorbitant succes (gemeten in vermogen) af van criminaliteit? Waarom vinden we wat Bezos doet volkomen normaal (respecteren we dit zelfs) en veroordelen we de bankovervaller? Beiden willen vermogend zijn en de weg er naar toe is wat mij betreft niet altijd even zuiver. Maar we accepteren blijkbaar dat Amazon de markt mag veroveren door alle andere concurrenten op slinkse wijze de nek om te draaien en personeel zwaar onder te betalen.
Sociaal gezien heeft ieder mens recht een op menswaardig bestaan en dit is niet zo. Waar je wordt geboren bepaalt in grote mate hoe je toekomst eruit zou kunnen zien. Je omgeving, je genen...je hebt het er maar mee te doen. En dan is de 1 beter bedeeld dan de ander.
Als je voor een dubbeltje wordt geboren, is de kans groot dat je een dubbeltje blijft.
Wat ik me soms wel afvraag: Hoe ver zit exorbitant succes (gemeten in vermogen) af van criminaliteit? Waarom vinden we wat Bezos doet volkomen normaal (respecteren we dit zelfs) en veroordelen we de bankovervaller? Beiden willen vermogend zijn en de weg er naar toe is wat mij betreft niet altijd even zuiver. Maar we accepteren blijkbaar dat Amazon de markt mag veroveren door alle andere concurrenten op slinkse wijze de nek om te draaien en personeel zwaar onder te betalen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Peter van Velzen
- Site Admin
Rijk zijn heeeft weinif met criminaliteit te maken. Criminaliteit wel met rijkdom. VAnaf het moment dat men acceoteerde dat een mens of een groep mensen meer kon bezitten dab ze bj zich konden dragen, werd de diefstal "geschapen". landbouw leidde tot grondbezit en extensieve veeteeleelt tot vee-bezit, en conflicten daarover tot (meer) moord en doodslag. Om dit te beperken werd de overheid uitgevonden, maar vaak werd de sterjste roverhoofdman dus koning, maar zodra hij koning werd, verbood hij anderen het roven.
Die koningen zijn nu grotendeels afgeschaft, maar bezit niet en nog altijd sluit de overheid deals met het grote geld, waardoor dat allerlei voordelen krijgt die de gemiddelde burger wel kan schudden. Dat zou banen opleveren en economische groei. en dat is vaak ook zo. Maar eerlijk is wat anders. Recht is niet altijd rechtvaardig.
Overigens hoef je geen 70 uur per week hard te werken om rijk te worden. 70 uur rondhangen met zakenoartners in een bordeel werkt ook en soms zelfs beter. Vermeid vooral zweet, want dat helpt zelden,
Die koningen zijn nu grotendeels afgeschaft, maar bezit niet en nog altijd sluit de overheid deals met het grote geld, waardoor dat allerlei voordelen krijgt die de gemiddelde burger wel kan schudden. Dat zou banen opleveren en economische groei. en dat is vaak ook zo. Maar eerlijk is wat anders. Recht is niet altijd rechtvaardig.
Overigens hoef je geen 70 uur per week hard te werken om rijk te worden. 70 uur rondhangen met zakenoartners in een bordeel werkt ook en soms zelfs beter. Vermeid vooral zweet, want dat helpt zelden,
Ik wens u alle goeds
Dat hangt van je definitie van criminaliteit af. Ik vind het crimineel om lachend raketjes te laten ontploffen terwijl er hier alles aan doen om de CO2-en stikstofuitstoot naar beneden te krijgen. Terwijl er nog meer dan voldoende armoede in de wereld is. Ik vind het ook crimineel als een bankdirecteur of CEO van een vliegtuigmaatschappij een bonus in coronatijd krijgt.
Maar dat is mijn definitie van 'crimineel'
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Omdat Bezos zich aan de wet houd en een bankovervaller niet. Er zijn misschien mazen in de wet die Bezos gebruikt maar dan is het aan de overheid om er iets tegen te doen.Waarom vinden we wat Bezos doet volkomen normaal (respecteren we dit zelfs) en veroordelen we de bankovervaller? Beiden willen vermogend zijn en de weg er naar toe is wat mij betreft niet altijd even zuiver.
Wil je niet onderbetaald worden? Ga dan niet voor dat bedrijf aan het werk. Niemand verplicht je om er te gaan werken.
Het gaat erom dat je kansen benut. Iemand die een supermarktje heeft in een Fries dorp en 70 uur werkt, zal geen miljonair worden. Overigens werkt Elon Musk tussen de 80 en 120 uur. Niemand wordt rijk van in 4 dagen 32 uur werken.Voor zover ik op de hoogte ben zijn er ook heel wat armen die doorzettingsvermogen, een ondernemer zijn en 70 uur per week werken.
Maar heeft iedereen wel gelijke kansen? Als dat zo zou zijn zou ik zeggen: Meneer Bezos, ZET M OP en ga voor 500 miljard! Buit legaal nog meer arme sloebers uit.
Volgens mij voelen we allen aan ons water aan dat er iets niet klopt
Volgens mij voelen we allen aan ons water aan dat er iets niet klopt
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Peter, heb je soms het boek gelezen van Klaus Schwab? Het lijkt namelijk nogal op The Great Reset.
Waarschijnlijk zullen overheden meer en sneller ingrijpen na de coronacrisis. Ook wat belasting betalen betreft.
Waarschijnlijk zullen overheden meer en sneller ingrijpen na de coronacrisis. Ook wat belasting betalen betreft.
Waarom zou je voor Bezos gaan werken als je denkt dat je wordt uitgebuit? Is uitbuiting alleen het geval bij de multinationals? Ik kan me nog de aspergestekers herinneren die in Limburg werden uitgebuit. Maakt het soms dan uit voor wie je werkt?
Oprah Winfrey groeide arm op bij een alleenstaande moeder in een huis zonder electriciteit en zonder stromend water. Nu bezit ze ongeveer 2.6 miljard.Maar heeft iedereen wel gelijke kansen?
Ook Howard Schulz van Starbucks groeide op in armoede. Nu bezit hij 4.3 miljard.
Evenals Ralph Lauren wiens ouders vroeger soms geen kleren voor hem konden kopen. Nu bezit hij 6.4 miljard.
En J.K Rowling die soms niet eens at zodat haar dochter wel kon eten. En soms was er helemaal geen geld. Nu bezit ze minimaal 1 miljard.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen van mensen die kansloos werden geboren maar toch goed zijn terecht gekomen.
Duidelijk dat dit mogelijk is! Maar doorgaans geldt volgens mij dat als je voor een dubbeltje geboren bent, je nooit een euro zult worden.
Ik had het over de Trumps, Bezossen en Musks die financieel gezien nooit iets te klagen hebben gehad.
Neem president Bush jr. Te stom om uit z'n ogen te kijken maar wist wel president te worden. Zelfde geldt voor Trump. Die koopt alles, ook het presidentschap.
Ik had het over de Trumps, Bezossen en Musks die financieel gezien nooit iets te klagen hebben gehad.
Neem president Bush jr. Te stom om uit z'n ogen te kijken maar wist wel president te worden. Zelfde geldt voor Trump. Die koopt alles, ook het presidentschap.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Uw talloze voorbeelden zijn een beduidloze minderheid.lanier schreef: ↑09 jul 2021 13:45Oprah Winfrey groeide arm op bij een alleenstaande moeder in een huis zonder electriciteit en zonder stromend water. Nu bezit ze ongeveer 2.6 miljard.Maar heeft iedereen wel gelijke kansen?
Ook Howard Schulz van Starbucks groeide op in armoede. Nu bezit hij 4.3 miljard.
Evenals Ralph Lauren wiens ouders vroeger soms geen kleren voor hem konden kopen. Nu bezit hij 6.4 miljard.
En J.K Rowling die soms niet eens at zodat haar dochter wel kon eten. En soms was er helemaal geen geld. Nu bezit ze minimaal 1 miljard.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen van mensen die kansloos werden geboren maar toch goed zijn terecht gekomen.
Het ging erom dat er altijd kansen zijn. Deze mensen hebben hun kansen aangegrepen, iets wat anderen niet doen of durven. Het is slechts een greep uit talloze voorbeelden. Waren de ouders van Bill Gates en Steve Jobs al miljonair of biljonair? Of hebben ze zelf hun bedrijf opgebouwd? Natuurlijk kan niet iedereen biljonair worden. Maar laten we nu niet beweren dat iedere biljonair in een gouden wiegje werd geboren.
Helemaal correct. Maar we hebben het hier over kansen en mogelijkheden. En ook dit lijkt niets te zeggen over het wenselijk zijn van dergelijke uitspattingen.
Misschien een leuke vraag, maar zou de wereldarmoede bestreden kunnen worden door deze quote 500 mensen? Betekent dan wel dat we niet binnen nu en 15 jaar naar Mars kunnen en de wedloop tussen Bezos en musk komt dan ook.op z'n gat te liggen.
Misschien een weldoeners belasting in t leven gaan roepen. Een belasting die NIET te ontduiken valt!!
Misschien een leuke vraag, maar zou de wereldarmoede bestreden kunnen worden door deze quote 500 mensen? Betekent dan wel dat we niet binnen nu en 15 jaar naar Mars kunnen en de wedloop tussen Bezos en musk komt dan ook.op z'n gat te liggen.
Misschien een weldoeners belasting in t leven gaan roepen. Een belasting die NIET te ontduiken valt!!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat is niet waar. Toch niet het soort kansen die je een miljardair kunnen maken.
En hoeveel hebben hun "kans" gegrepen en zijn daardoor de dieperik ingegaan?
Maar het is niet omdat elke biljonair kansen kreeg die hij gegrepen heeft en daar hard mee gewerkt heeft, dat iedereen kansen krijgt waarmee hij aan de slag kan.lanier schreef: ↑09 jul 2021 14:29Het is slechts een greep uit talloze voorbeelden. Waren de ouders van Bill Gates en Steve Jobs al miljonair of biljonair? Of hebben ze zelf hun bedrijf opgebouwd? Natuurlijk kan niet iedereen biljonair worden. Maar laten we nu niet beweren dat iedere biljonair in een gouden wiegje werd geboren.