Even voorstellen: hein

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hein

Even voorstellen: hein

Bericht door hein »

"Vrijdenkerij of vrijdenken, is de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door geloof of traditie. Vrijdenkers keren zich tegen elke vorm van dogma." (wiki)

Ik meen dat ik zo'n vrijdenker ben. Van nature. Het moet mij van het hart dat niet iedereen die zich een vrijdenker noemt of waant dat ook echt is. Velen daarvan hebben zich namelijk bekeerd tot de linkse kerk en volgen de dogma's van die kerk blindelings. Mogelijk kan ik daar op dit forum af en toe de vinger op leggen.

We leven in een tijd waarin de linkse kerk (ik gebruik de term zoals Fortuyn het bedoelde) oppermachtig is en het o zo gemakkelijk is om aan te sluiten bij de kudde en je mee te laten voeren waar de kudde heen gaat. Is het met religies ooit anders geweest? Wat is er gemakkelijker dan met de stroom mee zwemmen?

Ik ken dit forum al jaren en las af en toe mee. Recentelijk las ik de bijdragen van een nieuw lid (Ivar) en ik moet zeggen dat hij behoorlijk vijandig tegemoet is getreden. Dat is typerend voor een tijd waarin meningen die niet in de politiek correcte mal passen fel worden bestreden. Dit is al decennia zo.

Wie is nu de echte vrijdenker?
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Even voorstellen: hein

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom Hein namens het beheerdersteam.
Zou je - mocht je dat niet al gedaan hebben - dit topic even willen doornemen?
Welkom nieuwe leden.

"Échte vrijdenkers" is een true scottsman fallacy.
"De linkse kerk" in feite een stropop.
maar dat is in dit onderwerp enigzins off topic. Dus wil je er op ingaan, maak dan een nieuw onderwerp aan.
Ik wens u alle goeds
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom hier, Hein.
Hopelijk kunnen we hier in een daartoe geëigend topic met jou van gedachten wisselen over de onderwerpen, die je te berde brengt.
hein schreef: 21 mei 2021 23:10 Ik meen dat ik zo'n vrijdenker ben. Van nature. Het moet mij van het hart dat niet iedereen die zich een vrijdenker noemt of waant dat ook echt is.
Daar zeg je wat.
Ben ik helemaal met je eens.
Velen daarvan hebben zich namelijk bekeerd tot de linkse kerk en volgen de dogma's van die kerk blindelings. Mogelijk kan ik daar op dit forum af en toe de vinger op leggen.
Je doet nu een uitspraak die veel zegt over jouw eigen mening en beweegreden, misschien nog meer als je zelf denkt.
Ik kan hierop reageren, maar besef dat dit ook alleen wat zegt over mezelf. :wink:

Ik kan dit alleen maar zien als een metafoor voor een nogal divers gezelschap en even zo diverse achtergronden en meningen, maar gestoeld op de uitspraak van een idool, een nieuw soort "God", die door een fiks aantal mensen blindelings wordt gevolgd.
In de loop der tijd een eigen leven gaan leiden en aangepast en uitgebreid, door "volgelingen".
Denken in termen als "een linkse kerk", dus in één hok plaatsen van een zeer diverse groep mensen, is dus voor mij niet een vrijdenkers gedachte.

De mogelijkheid om jouw mening aan te kaarten en te verdedigen met rationele argumenten is uiteraard de opzet van dit forum.
Zoals Peter al aangaf: Dit is een pleonasme.
Maar mi. één die toch een duidelijke denkwijze aangeeft, daar het in deze combinatie vaak gebezigd wordt door een zelfde groep, als mensen die oa. denken "een linkse kerk" te moeten bestrijden.
We hadden hier ooit een topic lopen over "gidswoorden".

Dus om terug te komen op dit topic:
Dit gaat hier in dit topic om een korte indruk die je van jezelf wilde geven.
En wie we hier op Ft zullen ontmoeten in één van de discussie topics.
Ik moet zeggen dat je al heel veel hebt aangeduid. :D
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
holog
Bevlogen

Bericht door holog »

hein schreef: 21 mei 2021 23:10 "
Ik ken dit forum al jaren en las af en toe mee. Recentelijk las ik de bijdragen van een nieuw lid (Ivar) en ik moet zeggen dat hij behoorlijk vijandig tegemoet is getreden. Dat is typerend voor een tijd waarin meningen die niet in de politiek correcte mal passen fel worden bestreden. Dit is al decennia zo.

welkom. mooie timing .. na al die jaren: net samenlopend met vele de lof en steunbetuigingen voor Jürgen Conings

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/21 ... f-een-ram/

zo zie je maar ... gelukkig bestaan er naar je filosofie toch nog echte vrijdenkers. =D>
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Welkom Hein.

Veel plezier hier.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Welkom Hein
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Hoi Hein. Welkom! :)

Op enkele momenten na heb ik geen moeite gehad met de "vijandigheid" hier. Liever een forum waar je met tegenspraak en tegenargumenten geconfronteerd wordt (en soms wat spot), dan een echo chamber waarin iedereen het met je eens is. Door dit soort discussies leer ik direct en indirect: soms door iets van anderen op te steken en soms/vaak doordat ik tijdens het (her)formuleren van mijn eigen positie op nieuwe bronnen stuit. Ik wens jou een soortgelijk leerproces toe.
Nihil est sine ratio.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ivar schreef: 22 mei 2021 12:53 Hoi Hein. Welkom! :)

Op enkele momenten na heb ik geen moeite gehad met de "vijandigheid" hier. Liever een forum waar je met tegenspraak en tegenargumenten geconfronteerd wordt (en soms wat spot), dan een echo chamber waarin iedereen het met je eens is. Door dit soort discussies leer ik direct en indirect: soms door iets van anderen op te steken en soms/vaak doordat ik tijdens het (her)formuleren van mijn eigen positie op nieuwe bronnen stuit. Ik wens jou een soortgelijk leerproces toe.
:thumbleft:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
hein

Bericht door hein »

Maria schreef: 22 mei 2021 05:55 Dus om terug te komen op dit topic:
Dit gaat hier in dit topic om een korte indruk die je van jezelf wilde geven.
En wie we hier op Ft zullen ontmoeten in één van de discussie topics.
Ik moet zeggen dat je al heel veel hebt aangeduid. :D
Daarom zal ik verder in dit topic niet inhoudelijk meer reageren. Inmiddels heb ik in het topic 'Verval Westerse Beschaving' een post geplaatst die nog wacht op goedkeuring.

Aan allen: dank voor het welkom.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ha die Hein. (hopelijk niet M. Hein :D )

Voor mij is een vrijdenker iemand die zich niet op derden beroept.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom Hein fijn dat je actief lid bent geworden, ben benieuwd naar je bijdragen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Welkom!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ivar schreef: 22 mei 2021 12:53 Hoi Hein. Welkom! :)

Juist!
Hoi Hein :wink:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Welkom Hein fijn dat je lid bent geworden en op een forum horen andere geluiden thuis. Anders ben je terecht gekomen in een winkel waar ze koekoeksklokken verkopen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie