ChaimNimsky schreef: ↑20 jun 2021 10:14
Rereformed schreef:Maar ten tweede is het helemaal geen antwoord op mijn tegenwerping, want die gaat ervan uit dat je bewering correct is. Overdenk het: indien je stelling waar is (dat er talloze beschavingen zijn elders in het universum die tientallen miljoenen jaren verder ontwikkeld zijn dan de mensheid) dan is de kans dat ze deze planeet zouden vinden en het in bezit zouden nemen en/of exploiteren gedurende de afgelopen vele miljoenen jaren onnoemlijk veel groter dan dat ze onze aarde juist nu op dit moment in de tijd pas ontdekken. Maw. het feit dat de aarde niet is bewoond door een hoger ontwikkelde vorm van leven toont juist aan dat er ofwel geen buitengewoon hoog ontwikkeld buitenaards leven bestaat, ofwel het is technisch onmogelijk om de aarde vanuit andere bewoonde werelden te bereiken.
Als gezegd, projecteer je hier - ten eerste - menselijke intenties. Waarom zou men willen wat mensen willen? Er is een heel universum daarbuiten met triljarden planeten met veel meer zaken te exploiteren dan op dit planeetje. Ten tweede projecteer je menselijke capaciteiten. Waarom zou je ervan uitgaan dat men in onze habitat zou kunnen leven? Ten derde ga je er zondermeer vanuit dat de afgelopen miljoenen jaren de aarde niet is bezocht door andere beschavingen.
Je tegenargument snijdt geen hout aangezien die zich tegen je eigen opstelling keert. De veronderstelling dat het zou gaan om intelligente bezoekers van buiten ons zonnestelsel die de drang hebben om onze planeet te bezoeken is namelijk van jou en
pur sang een projektie van menselijke capaciteiten.
Je toevoegingen dat ze hier misschien überhaupt niet zouden kunnen leven noch dingen tegenkomen waar ze wat aan hebben, maken je aanname enkel nog onwaarschijnlijker. Je zult toch een reden moeten verzinnen waarom ze hier dan blijven rondvliegen. En wat je ook verzint, het zal weer een menselijke projektie zijn en steeds meer op religieus geloof lijken.
We hebben te maken met fenomenen die via radar-, infrarood-, satelliet- en camerabeelden zijn vastgelegd en tegelijkertijd door professionele expertgetuigen zijn waargenomen, die anticiperen op de aanwezigheid van gevechtsvliegtuigen, die geluidsloos door de geluidsbarrière gaan, die voor ons onmogelijke abrupte manoeuvres zonder van vorm te veranderen en ervoor zorgen dat het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Senaat en expertgetuigen met de handen in het haar zitten aangaande UAPs.
Als gezegd, verbeelding neem je niet waar via radar-, infrarood-, satelliet- en camerabeelden. Verbeelding anticipeert niet op de aanwezigheid van gevechtsvliegtuigen. Verbeelding gaat niet geluidsloos door de geluidsbarrière. Verbeelding maakt geen voor ons onmogelijke abrupte manoeuvres zonder van vorm te veranderen. Verbeelding zorgt er niet voor dat het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Senaat en expertgetuigen met de handen in het haar zitten aangaande UAPs. Wil je dit alles plompverloren eenvoudigweg verplaatsen naar het Land van de Verbeelding, dan ben je weinig sceptisch bezig.
Het is juist omgekeerd. Ik leg het allemaal naast me neer omdat ik bijzonder skeptisch sta tegenover alle informatie die uit de VS komt. Sensationele informatie uit de VS is per definitie hoogst onbetrouwbaar. Indien we het heel serieus zouden moeten nemen zou de hele wereld het serieus nemen. Pas wanneer Angela Merkel tegen ons zegt dat onze planeet door buitenaards leven bezocht wordt dan ga ik er serieus voor zitten en ernaar luisteren.
Heb jij werbare alternatieven voor fenomenen die via radar-, infrarood-, satelliet- en camerabeelden zijn vastgelegd en tegelijkertijd door professionele expertgetuigen zijn waargenomen, die anticiperen op de aanwezigheid van gevechtsvliegtuigen, die geluidsloos door de geluidsbarrière gaan, die voor ons onmogelijke abrupte manoeuvres zonder van vorm te veranderen en ervoor zorgen dat het Amerikaanse ministerie van Defensie, de Senaat en expertgetuigen met de handen in het haar zitten?
Ja, die heb ik: alles wat je opsomt groeit uit de Amerikaanse cultuur van entertainment, zucht naar sensatie en neiging tot bijgeloof, in onze tijd knap gekoppeld aan technologie. Net zoals in vroegere eeuwen het religieuze bijgeloof knap gekoppeld werd aan wonderen en relikwieën om het geloofwaardigheid te verschaffen. Ik geef je dit om te overdenken. De buitengewoon intellectuele Blaise Pascal sprak ooit uit: Het is op redelijke gronden onmogelijk om niet in wonderen te geloven.
Expertgetuigen hebben voor mij geen enkele waarde, de Amerikaanse expertgetuigen geloven meestal ook in de opstanding van Jezus en de tien plagen van Egypte, en zijn opgegroeid met iedere week weer een nieuwe aflevering van de X-files. Noch minder waarde hecht ik aan de vreselijk onduidelijke, onheldere filmpjes die men laat zien. Ik heb verhalen over en foto's van UFO's al vijftig jaar moeten aanhoren en aanzien en altijd is het loos alarm gebleken. Ik ben ervan overtuigd dat ik uiteindelijk doodga zonder dat er ooit contact wordt gemaakt met buitenaards leven. En indien je hierop antwoordt dat ze misschien helemaal geen contact willen hebben, maar dat niet betekent dat ze er niet zijn, heeft dat voor mij evenveel interesse als het feit dat men in 2018 op Borneo een nieuwe mierensoort ontdekte. Laat ze dan maar rondvliegen, net zoals de zeldzame Hylochares cruentatus in Finland rondvliegt. Beslist geen reden om met de handen in het haar te zitten. Ik zal naar ze wuiven als ze voor de verandering eindelijk de VS eens met rust laten en in plaats daarvan hier in Tampere voorbij vliegen.