Kwestie Israël - Palestina

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Kwestie Israël - Palestina

Bericht door dikkemick »

De meest recente geschiedenis:

Het Ottomaanse Rijk ontstond rond 1300 en bleef bestaan tot aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het rijk werd geregeerd door de Turken, maar er woonden allerlei volkeren waaronder Arabieren, Joden, Koerden, Armeniërs, Grieken, Bulgaren en andere Slavische volken uit de Balkan. Palestina was een vrij slaperige uithoek in het Ottomaanse Rijk. Zowel joden als moslims, evenals een aantal christelijke gemeenschappen, woonden toen in Palestina. In 1914, tegen het einde van de Ottomaanse Rijk, woonden er ongeveer 80.000 Joden, 80.000 christenen, en 600.000 moslims.

En met de Balfour-verklaring (1917) is de echte ellende begonnen. 2 Tegenstrijdige beloften waarbij de Zionisten als 'winnaar' uit de bus zijn gekomen. Steeds meer Joodse immigranten kwamen het gebied binnen en annexatie van zo goed als alles is nu het resultaat. De staat Israël werd groter en GROTER en nog steeds heeft rupsje nooit-genoeg niet voldoende.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 02 jun 2021 11:21 De staat Israël werd groter en GROTER en nog steeds heeft rupsje nooit-genoeg niet voldoende.
Dan mogen ze wel oppassen.. Het rupsje werd een vlinder en die leven vaak niet zo lang.
Hoewel.. voortplanten maar weer en dan opnieuw? In geo-politiek is dat meestal niet zo simpel.
De natuur is wreed.
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

vegan-revolution schreef: 02 jun 2021 07:06 Ik benieuwd welke landen er nog meer op de nominatie staan om in de toekomst "obliterated" te gaan worden door de islam.
Geen, alleen regimes/De Shia wil soenitische regimes weghebben en de Soenna Sjiitische. Lukt zo nu en dan heel even. Israel is uitzonderlijk, omdat het Joden voortrekt, waar ze overal elders achtergesteld zijn. Ook bestaat het grootste deel van de bevolking uit immigranten. en blokkeert het de vorming van een Palestijinse staat. De Islam gaat het helemaal niets verplettteren. Dat riepen velen dat al 70 jaar, maar ho maar. Toch geloven sommigen dat nog, maar het lijkt er allerminst op. Zelfs Iran heeft wel wat belangrijkers te doen, alsook Syrië, en de Olievorsten willen die twee eerst uitgechakeld zien, voordat ze ook maar iets doen aan de situatie van de Palestijnen, En met een sjiitsch Hamas doen ze dat wellicht nooit. De situatie in Jemen is inderdaad veel ernstiger, maar daar voelt het westen zich niet verantwoordelijk voor.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij heeft het jodendom in deze streek de laatste jaren al meer vernietigd dan de islam.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Meer vernietigd in welk opzicht?
Aantallen doden, aantallen gevluchte mensen, ...?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

gerard_m schreef: 02 jun 2021 09:50 Israël is het enige land in het midden oosten waar niet-moslims niet gediscrimineerd worden.
onzin.
ik en een jood heir om de hoek willen israeli worden.
het gemak waarmee een Antwerpse jood israeli kan worden is iets makkelijker g als de weg die ik moet afleggen.
pure discriminatie op basis van geloof, Israel is een religieuze apartheidsstaat.
Er bestond nog geen Palestijns volk. `
hoeveel duizenden mensen werden in 48 door joden verjaagd?
nu, er zijn in Belgie genoeg mensen die beweren dat vlamingen geen volk zijn. Dat er mensen wonen?
Het feit dat in de omliggende landen (minstens) vergelijkbare schendingen van mensenrechten plaatsvinden, praat natuurlijk niets goed van de schendingen van de mensenrechten in Israël.
eigenlijk is het erger
van Iran weten we dat het een dictatuur is waar ge geen rechten hebt. Die doen zelfs geen moeite om iets anders te beweren

Israel daarentegen probeert zichzelf te verkopen als een democratische seculiere rechtsstaat die perfect vergelijkbaar is met 1 vd 27 lidstaten in de EU.
Da klopt echt niet hoor
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 03 jun 2021 09:27 Meer vernietigd in welk opzicht?
Aantallen doden, aantallen gevluchte mensen, ...?
Humaniteit
https://www.nu.nl/buitenland/6137290/ho ... srael.html De corrupte rechts conservatieve dictator is even uit beeld.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

appelfflap schreef: 03 jun 2021 11:15
gerard_m schreef: 02 jun 2021 09:50 Israël is het enige land in het midden oosten waar niet-moslims niet gediscrimineerd worden.
onzin.
ik en een jood heir om de hoek willen israeli worden.
het gemak waarmee een Antwerpse jood israeli kan worden is iets makkelijker g als de weg die ik moet afleggen.
pure discriminatie op basis van geloof, Israel is een religieuze apartheidsstaat.
Ik had het over de inwoners van Israël zelf, niet over eventuele niet Joodse immigranten die erheen willen.
En natuurlijk is Israël een discriminerende staat, alleen worden in dit geval niet de Joden gediscrimineerd zoals in de overige 99,8% van het Midden-Oosten. Ik blijf het moeilijk te begrijpen vinden waarom we discriminatie van de ene groep erger lijken te vinden dan van de andere groep.
Er bestond nog geen Palestijns volk. `
hoeveel duizenden mensen werden in 48 door joden verjaagd?
nu, er zijn in Belgie genoeg mensen die beweren dat vlamingen geen volk zijn. Dat er mensen wonen?
Hoewel een deel van de bewoners zelf vertrok, zijn er inderdaad 70 jaar geleden mensen verdreven, net als op vele plaatsen in de wereld. De bijzonderheid is dat hun nakomelingen na 70 jaar politiek worden ingezet door de landen die ze ooit hebben opgevangen.
Zoiets als de nakomelingen van de Syriërs in Europa die in 2081 nog steeds in vluchtelingenkampen leven en door Europa als politiek drukmiddel worden ingezet.

De verontwaardiging is altijd weer selectief.
Niemand die zich druk maakt over bijv. de verdreven Grieks-Cyprioten uit Noord Cyprus of de muur die dwars door Nicosia loopt.

Het feit dat in de omliggende landen (minstens) vergelijkbare schendingen van mensenrechten plaatsvinden, praat natuurlijk niets goed van de schendingen van de mensenrechten in Israël.
eigenlijk is het erger
van Iran weten we dat het een dictatuur is waar ge geen rechten hebt. Die doen zelfs geen moeite om iets anders te beweren
Dat klopt niet, omliggende landen proberen de schijn ook op te houden, alleen gelooft niemand ze. Recent heeft Syrië bijvoorbeeld verkiezingen gehouden, die - hoe verrassend - door Assad zijn gewonnen met 95% van de stemmen.

Een dictatuur kun je Israël ook niet noemen. De Palestijnse inwoners hebben gewoon stemrecht en de uitkomst van verkiezingen staat niet van te voren vast.

Zie de recente ontwikkeling waarbij Netanyahu buiten de coalitie wordt gehouden. De Palestijnen doen notabene mee aan deze coalitie.
https://nos.nl/artikel/2383359-israelis ... -netanyahu
Israël daarentegen probeert zichzelf te verkopen als een democratische seculiere rechtsstaat die perfect vergelijkbaar is met 1 vd 27 lidstaten in de EU.
Da klopt echt niet hoor
Je kunt Israël inderdaad niet vergelijken met een EU land.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Naar ik begrepen heb zijn er inderdaad zo'n 500.000 arabieren door de joodse immigranten verjaagd. Als reactie daarop zijn ook zo'n 500.000 joden uit de Arabische gebieden verjaagd.

Het grootste deel van Palestina is overigens naar de arabieren gegaan. Toch hebben de Arabische landen de verjaagde arabieren niet opgevangen zoals Israël de joodse vluchtelingen heeft opgevangen. De Arabische landen schijnen niets te moeten hebben van de zich inmiddels Palestijn noemende arabieren.

Maar ik ben het wel weer eens met o.a. Dikkemick, we moeten weer terug naar de oorspronkelijke slaperige situatie. Het hele Midden-Oosten onder Turkije. Volgens mij staat Erdogan er klaar voor.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Die moet eerst zijn munt redden...
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Vilaine schreef: 04 jun 2021 11:19 Maar ik ben het wel weer eens met o.a. Dikkemick, we moeten weer terug naar de oorspronkelijke slaperige situatie. Het hele Midden-Oosten onder Turkije. Volgens mij staat Erdogan er klaar voor.
Het enige wat Erdogan wil is van Turkije een dictatuur maken!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Vilaine schreef: 04 jun 2021 11:19 Naar ik begrepen heb zijn er inderdaad zo'n 500.000 arabieren door de joodse immigranten verjaagd. Als reactie daarop zijn ook zo'n 500.000 joden uit de Arabische gebieden verjaagd.

Het grootste deel van Palestina is overigens naar de arabieren gegaan. Toch hebben de Arabische landen de verjaagde arabieren niet opgevangen zoals Israël de joodse vluchtelingen heeft opgevangen. De Arabische landen schijnen niets te moeten hebben van de zich inmiddels Palestijn noemende arabieren.
Daar heb je inderdaad een goed punt!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 04 jun 2021 22:43
Vilaine schreef: 04 jun 2021 11:19 Maar ik ben het wel weer eens met o.a. Dikkemick, we moeten weer terug naar de oorspronkelijke slaperige situatie. Het hele Midden-Oosten onder Turkije. Volgens mij staat Erdogan er klaar voor.
Het enige wat Erdogan wil is van Turkije een dictatuur maken!
Bibi was ook een goed eind op weg.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Vilaine schreef: 04 jun 2021 11:19 Naar ik begrepen heb zijn er inderdaad zo'n 500.000 arabieren door de joodse immigranten verjaagd. Als reactie daarop zijn ook zo'n 500.000 joden uit de Arabische gebieden verjaagd.
Niet uit de Arabusche gebieden van het voormalig protectoraat Palestina, Zoveel waren er daar namelijk niet.
Het grootste deel van Palestina is overigens naar de arabieren gegaan.
Pardon? Volgens het verdelingsplan zouden de Arabische bewoners ongeveer de helft krijgen. Na de wapenstilstand kregen ze niets. Wat Israel niet had, soupeerde Jordanië grotendeels op. Maar was veel minder dan de helft.
Toch hebben de Arabische landen de verjaagde arabieren niet opgevangen zoals Israël de joodse vluchtelingen heeft opgevangen. De Arabische landen schijnen niets te moeten hebben van de zich inmiddels Palestijn noemende arabieren.
Dit was helaas maar al te waar. Je cynische opmerking over Erdogan heb ik maar weggelaten uit de quote.
Ik wens u alle goeds
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 05 jun 2021 01:06 Pardon? Volgens het verdelingsplan zouden de Arabische bewoners ongeveer de helft krijgen. Na de wapenstilstand kregen ze niets. Wat Israel niet had, soupeerde Jordanië grotendeels op. Maar was veel minder dan de helft.

Jordanië is een Arabisch islamitisch land en ik heb nog nooit een Palestijn horen klagen over het gedeelte dat nu bij Jordanië hoort.
Plaats reactie