Hare Krishna (1993-1999)

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Ivar
Ervaren pen

Re: Hare Krishna (1993-1999)

Bericht door Ivar »

lanier schreef: 30 apr 2021 21:53 Het zijn voor zover ik kon zien slechts een stuk of 4 regels die ze meer dan een uur zingen. En dat een paar keer per dag.
Ja, de "maha-mantra" bestaat uit 8 regels en slechts 3 namen (Haré, Krishna en Ráma). De mantra wordt gezongen en daarnaast gereciteerd met behulp van een gebedssnoer. Dit laatste neemt circa 2 uur in beslag aangezien de mantra 16 x 108 = 1728 keer herhaald moet worden.

Maar tijdens het ochtend- en avondprogramma worden ook complexere liederen gezongen in het Bengaals en Sanskriet. Plus dan nog een lezing van circa een uur over de Bhagavad-gita, de Srimad-Bhagavatam of een van de andere teksten.

Slaapgebrek was voor mij een groot probleem, mede doordat ik nog relatief jong was. Ik had als 18-jarige tenminste 8 uur slaap nodig, maar in de slaapvertrekken was het meestal pas rond een uur of 22:15 stil, en vaak stonden de eerste personen al rond 3:45 op. Da's dus vijf en een half uur stilte... Aan de andere kant lukte het me meestal wel om door het geluid heen te slapen, van circa 21:00 tot 4:00, dus zo'n 7 uur, met overdag nog een dutje van een half uur. Tijdens die dutjes (meestal na de hoofdmaaltijd) regelmatig te maken gehad met slaapverlamming, een merkwaardig verschijnsel.
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

worteltje schreef: 08 apr 2021 11:31 Hoe kijk je hier nu op terug? Zijn de ervaringen/tekeningen nu niet meer overtuigend? Waarom waren deze dat eerst wel (en waarom nu niet meer)?
Ik acht het waarschijnlijk dat er daadwerkelijk een paranormale communicatie heeft plaatsgevonden, en dat het succes van dat eerste experiment als een synchroniciteit kan worden gezien (een aanmoediging vanuit het onderbewuste om me verder in dit soort onderwerpen te verdiepen).

Als het daadwerkelijk een paranormale communicatie was, dan zal dit hebben verlopen via onze "rechterhersenhelft" (tussen aanhalingstekens omdat de links/rechts verdeling omstreden is en ik er simpelweg het onderbewuste en intuïtieve mee bedoel) en zodoende via onze non-lokale singulariteit (ziel).
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

lanier schreef: 30 apr 2021 21:53 Ik heb het gezien, Frans en Mariska Bauer die met een camper aankwamen bij kasteel Radhadesh.
Ik ook, zojuist. Die jongen die de Bauers in ontvangst neemt, Chris, ken ik nog van mijn tijd daar. Hij was enkele maanden of jaren na mij toegetreden. Waarschijnlijk toen ik in Zweden woonde.

Ook op de foto's die getoond werden zag ik meerdere bekenden. Heel misschien is zelfs mijn elleboog op een van de foto's te zien maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ik vond de Hare Krishna aanhangers vrij open en toegankelijk.
Ja, Chris en ook die Amsterdamse tuinman komen heel nuchter over. Het fanatisme komt vooral voor onder de pas-bekeerden, niet onder degenen die al meer dan tien jaar meedraaien.

Hier de link naar het programma.
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie