dikkemick schreef: ↑01 mei 2021 10:09
Waar haal je een (transcendente?)oorzakelijke agens vandaan? Is de hersenen niet voldoende agens? Moeten we het wederom in het transcendente gaan zoeken?
Wat de vrije wil kwestie betreft is dat alles niet nodig. Dit is een secundaire discussie. Daarom noemde ik in mijn eerste reactie hier simpelweg de twee posities (materialisme en idealisme) en wat daar de logische consequenties van zijn.
Het is niet de vrije wil kwestie die, in de huidige tijd, een noemenswaardige filosofische uitdaging vormt. Het zijn de uitkomsten van het tweespletenexperiment die dat doen. Het is de kwantummechanica die een paradigmaverschuiving afdwingt. De zoektocht naar een alles omvattende theorie die zowel de relativiteitstheorie omvat als de kwantummechanica.
"Wie ben 'jij' die je hersens die vrije wil oplegt? Wie ben 'jij' die in jouw hersens de keuze of complexe afweging maakt?
Een ziel die, samen met alle andere zielen, dit bestaan projecteert, en op individueel niveau het leven van een mens beleeft. Een ziel die zelfbewustzijn heeft bereikt en daarom past bij het lichaam van een mens, in ons geval specifiek het lichaam van een Europeaan dus in een seculiere omgeving.
Begrijp ik dan, als je maar over voldoende vrije wil beschikt, dat je als Mozart kunt componeren?
Ja, maar je moet dan wel eerst als een Mozart worden geboren, want talent is deels erfelijk (Mozart werd geboren in een muzikale familie en had mogelijk ook een hersenstructuur die zich zeer goed leende voor componeren). Dus ja, op de lange termijn wel, als dat is wat je verlangt. Mijn voornemen is om in mijn volgende leven in een zeer geleerde, verlichte familie te worden geboren, met een IQ van tenminste 130. De dingen die ik in dit leven pas na mijn 36e leerde, zou ik in dat leven graag al op mijn 12e willen leren.