Respecteer ook atheïsten - DirkJan

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Respecteer ook atheïsten - DirkJan

Bericht door gerard_m »

Georgie schreef: 27 apr 2021 23:18 En respect is iets dat je moet verdienen.
Je kunt een mens respecteren, zonder het geloof te respecteren.
Geloof is vluchtgedrag, een soort verslaving net als drugsgebruik. Drugsverslaafden vluchten voor de grauwe werkelijkheid van alledag Gelovigen vluchten voor de werkelijkheid dat alle leven sterfelijk is.
Ik vind niet dat drugsverslaafden respect of waardering verdienen en dat vind ik ook van gelovigen.
ik vind het vreemd om het achterliggende gevoel waarom mensen geloven zo te generaliseren. Ik zou ook niet weten waarom vluchten voor de werkelijkheid in een geloof nodig zou zijn. Sterker nog: het idee dat er niets meer is na de dood is een stuk aantrekkelijker dan bedreigingen van eeuwige foltering in een hel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

gerard_m schreef: 28 apr 2021 09:03
Geloof is vluchtgedrag, een soort verslaving net als drugsgebruik. Drugsverslaafden vluchten voor de grauwe werkelijkheid van alledag Gelovigen vluchten voor de werkelijkheid dat alle leven sterfelijk is.
Ik vind niet dat drugsverslaafden respect of waardering verdienen en dat vind ik ook van gelovigen.
ik vind het vreemd om het achterliggende gevoel waarom mensen geloven zo te generaliseren. Ik zou ook niet weten waarom vluchten voor de werkelijkheid in een geloof nodig zou zijn. Sterker nog: het idee dat er niets meer is na de dood is een stuk aantrekkelijker dan bedreigingen van eeuwige foltering in een hel.
De meeste gelovigen denken dat daar anderen naar toe gaan en zijzelf ten Hemel zullen varen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En zo blijft geloof/religie een fascinerend fenomeen. Kijk naar India waar alle religieuze feesten gewoon door konden gaan. En kijk dan vooral naar de gevolgen.
Maar kom niet aan een heilige overtuiging! Dan breekt de pleuris pas echt uit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 28 apr 2021 09:36 En zo blijft geloof/religie een fascinerend fenomeen. Kijk naar India waar alle religieuze feesten gewoon door konden gaan. En kijk dan vooral naar de gevolgen.
Een beetje wat wij gisteren zagen op Koningsdag....
Blijkbaar heb je daar geen geloof voor nodig.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 28 apr 2021 12:21
dikkemick schreef: 28 apr 2021 09:36 En zo blijft geloof/religie een fascinerend fenomeen. Kijk naar India waar alle religieuze feesten gewoon door konden gaan. En kijk dan vooral naar de gevolgen.
Ja, daar zeg je wat. Voor malloterie hoef je niet bij religie te zijn.
Hadden ze wat mij betreft ook harder mogen ingrijpen hoor!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 28 apr 2021 15:55
gerard_m schreef: 28 apr 2021 12:21
Ja, daar zeg je wat. Voor malloterie hoef je niet bij religie te zijn.
Hadden ze wat mij betreft ook harder mogen ingrijpen hoor!
Er is een sterk verband tussen geloof en Royalisme.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 28 apr 2021 16:22Er is een sterk verband tussen geloof en Royalisme.
Geloof in een autoriteit. Zowel reëel bestaand als denkbeeldig. Denkbeelden (vooral wijd verbreid gedeelde denkbeelden) kunnen natuurlijk wel degelijk een reële invloed hebben. Dat dan weer wel.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Best mogelijk, maar de wetenschap dat iemand doet wat hij doet ‘Met Gods hulp’ of ‘omdat God het wil’ (De hoofdletter G is niet van mij) heeft op mijn respect voor die persoon hetzelfde effect als accuzuur op de lak van mijn auto.
En:
Ik denk niet dat hier sprake is van generaliseren.
Angst voor de dood is de ultieme angst van ieder levend wezen, inclusief de mens. Het hoort bij het oerinstinct om het eigen leven en het voortbestaan van de soort in stand te houden.
Het is deze angst voor de werkelijkheid van de eindigheid van het leven die de gelovige drijft en “de kerk” (“moskee”’ “sjoel”, “tempel”) exploiteert die angst door de gelovige eeuwigdurende gelukzaligheid in de “hemel’ te beloven. (de “hel” is, zoals Tiberius Claudius ook al schreef, voor de ander, de andersdenkende, de vijand, dus.
De gelovige hoopt, door volgens de richtlijnen van zijn geloofsstroming te leven die eeuwige gelukzaligheid te bereiken. Ik noem dat vluchtgedrag, vergelijkbaar met dat van drugsverslaafden.
De heroïneverslaafde zet de roze bril van de verdoving op. Zijn wereld ziet er een poos lang wat draaglijker uit. De cokesnuiver/speedslikker kijkt naar zichzelf in een vergrotende spiegel en kan zo zijn werkelijkheid een poos lang beter aan. De gelovige laat zich wijsmaken dat hij een “eeuwige ziel” heeft, dus eigenlijk onsterfelijk is.
De heroïnespuiter geeft zichzelf zo vaak hij maar kan een spuit. De cokesnuiver/speedgebruiker neemt dagelijks een dosis gif. De gelovige indoctrineert zichzelf levenslang met alle mogelijke rituelen: dagelijkse gebeden, wekelijks kerkbezoek, jaarlijkse religieuze feest- en gedenkdagen, speciale rituelen op hoogtijdagen van het leven zoals doop, communie/belijdenis, huwelijk, de sacramenten der stervenden en de rituelen die bij de uitvaart van de gelovige behoren. Daarnaast en tussendoor dan nog kleed- en spijswetten en andere leefregels, bijbelstudie en nog veel meer. En hij sluit zich op binnen zijn eigen gemeenschap met eigen scholen, eigen verenigingen, eigen organisaties. Andersdenkenden worden zoveel als mogelijk is in een dichtbevolkte samenleving als de onze uitgesloten, hun denkbeelden verketterd en bestreden (soms behoorlijk agressief)
De drugsverslaafde vergiftigt zijn lichaam langzaam maar stelselmatig en berokkent zo de samenleving (enige) materiële schade.
De gelovige verstikt zijn denken met een onontwarbaar netwerk van leugens en drogredeneringen dat zijn zicht op de werkelijkheid en zijn morele ontwikkeling blokkeert. Hij vormt zo een loodzware sleeprem op de ontwikkeling van de menselijke beschaving en berokkent zichzelf, zijn medemensen en de samenleving grote, vaak onherstelbare emotionele schade.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
Plaats reactie