Ik ook niet. Er is geen schepper, zoals ik al een paar keer heb aangegeven.dikkemick schreef: 02 apr 2021 17:05 Er moet al uitgegaan worden van een schepper en daar houd ik niet van.
Ik had het zelfs in diezelfde reactie duidelijk gemaakt: "De ziel is niet geschapen en heeft geen andere grond, oorzaak of noodzaak dan zichzelf."
Niet geschapen = géén schepper.
Als je niet al bekend bent met de monadologie, dan zal het lezen van een wikipedia artikel daarover enkel tot nog meer verwarring leiden.
Het begint met een algemene beschrijving. In andere discussies heb ik al wel het een en ander proberen uit te leggen, maar dat leidde direct tot zijsporen ("oneindigheid is geen getal", "deductie is niet mogelijk zonder inductie" etc.). Ik kan daarom niet in één keer de diepte in duiken. Ik schets voorlopig enkel de contouren, en mogelijk blijft het daar bij.maar je zegt niets. Je legt niets uit.
Je zou kunnen zeggen dat wij God/goden worden (de "opgeloste Rubik's kubus"). En dat is weer relevant voor de genoemde "antropocentrische hoogmoed-gedachte."Doet me denken aan een andere definitie. Die van God/goden.