Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door lanier »

https://www.ad.nl/binnenland/na-corona- ... ~a079550b/

Daaruit:
Na de coronacrisis zal een derde van de non-foodwinkels verdwijnen. Hoe langer de winkels dicht zijn, hoe meer er zullen sluiten.

Bij grootwinkelbedrijven zal 15 tot 30 procent sluiten. Vastgoedeigenaren denken aan een sluiting van tussen de 10 en 30 procent van hun winkels. Als winkels pas begin april open mogen, dan verwacht 40 procent van de gemeenten dat tot een vijfde van de non-foodretailers in de eigen gemeente zal verdwijnen.

De Retailagenda, opgezet door het ministerie van Economische Zaken, denkt dat een ‘nieuw normaal’ in aantocht is en zegt dat de crisis en de bijbehorende lockdowns, reisbeperkingen en het thuiswerken het consumentengedrag blijvend hebben veranderd.

Na de coronacrisis krijgen vooral middelgrote steden last van de sluiting van winkels, omdat het aanbod en dus de aantrekkelijkheid om er te gaan winkelen afneemt.

Daarnaast zal ook een daling van de huurprijzen van winkeliers inzetten, denken de ondervraagden.

Ik heb het al eerder gezegd, door online winkelen en thuiswerken zullen vele winkels moeten sluiten. Er was al een stijging in online winkelen maar corona heeft het sterk aangezwengeld. Daarnaast heeft een groot deel van de middenstanders het water aan de lipoen staan. Meer steun vanuit de politiek zou wat mij betreft wel mogen. R
Personeel in de retail moeten zich voorbereiden op omscholing. Eigenaars moeten zich storten op online verkoop en daarbij zich afvragen of hun zaak wel levensvatbaar is. Want Post NL heeft maar liefst 5000% meer winst gemaakt. Na corona zal dit ongetwijfeld dalen maar niet normaliseren.
Gemeentes moeten zich afvragen welke winkelstraten ze moeten behouden. Want liever een compact centrum dan dat de helft straks leeg staat.
Het is een revolutie die al in gang was gezet. Zelf heb ik vroeger in een groentenzaak gewerkt 's weekends. Veel klanten en in totaal 4 zaken. Nu is er nog één zaak over die minimaal draait. Geen mens die zich nu druk maakt over dat slagers, groentenzaken en bakkers massaal zijn verdwenen uit het straatbeeld. Geen mens die nog een dagdeel uittrekt om vele verschillende winkels te bezoeken. Iedereen gaat massaal naar de supermarkt of biowinkel of boerderijwinkel. Dat is geleidelijk gegaan. Maar bij een revolutie is er altijd veel verzet.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@lanier
Je wilt vertellen: "hoe laat je een land of een regio veel minder leefbaar worden dan daarvoor, hoe vervalt iets"?
Ik kwam een jaar of 20 geleden in het Zuidoosten van Frankrijk (Jura zo ongeveer) met de auto op een vakantie en daar: zeer weinig winkels, weinig hotels, niets te beleven, niet vrolijke bevolking, superhoge prijzen uiteraard enz. terwijl dat 15 jaar daarvoor een redelijk bruisend gebiedje was geweest. Ik vermoedde toen, dat dat kwam door de EU en dat gaf mij toen te denken. Kortom, marktwerking zonder vangnet? Ik ben daar maar 1 etmaal gebleven.

Ik ben bang dat dat nu op heel veel plaatsen overal ter wereld gaat gebeuren en het kan jaaaren duren voor dat weer herstelt. Want dat heb je wel met markten... Ik hoop er het beste van.
Het middel tegen Corona was wel 'heel erg erg'.
** Leven is voor zeer velen een wel heel akelige storing van iets bijzonder rustigs... **
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoe erg het middel tegen de epidemie was,dient men uiteraard af te meten aan de gevolgen due het nalaten van maatregelen zou hebben gehad, De zwaarst getroffen gebieden geven daar een aanwijzsing voor. In het Italiaanse Bergamo en in de Wijk Queens in New York, betrof dat liefst 3% van de totale bevolking. We hebben het dus over 350.000 Belgen of 510.000 nederlanders. zo'n 15 tot 30 maal zoveel als er nu door zijn omgekomen. Of dat de moeite waard is geweest daarover kun je van mening verschillen. Maar dat zijn de cijfers die je je moet realiseren, als je een oordeel wilt vellen.

Er lijkt nu een flinke verbetering te zijn opgetreden. Tegenover de 390.000 doden wereldwijd die in januariomkwamen telt februari er slechts 300.000, zelfs als men verdisconteert dat de maand 10% korter was, is dat een verbetering van 18%. Helaas lijkt de daling nu weer te stagneren. Dat houdt in dar we afhankelijk hoe snel de vaccinaties zullen plaatsvinden wereldwijd nog 1 of 2 miljoen extra doden moeten verwachten Hopelijk blijft het daar bij, maar experts verwachten dat de ziekte daarmee nog niet definitief overwonnen zal zijn.

Helaas zijn de ontkenners nog altijd bezig om zelfs maatregelen, die in het geheel noch de economie noch de geestelijke gezondheid schaden, te bestrijden. Velen weigeren om waar dan ook een masker te dragen of om zich te laten vaccineren. Dat zou namelijk hun "vrijheid" aantasten. In plaats daarvan vinden ze dat kwetsbare groepen hun vrijheid moeten opofferen, of eventueel hun leven. Op zijn zachts gezegd, niet erg vriendelijk.

Zo krijgt het muije nog een heel lang staartje.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Some US bishops discourage Catholics from getting Johnson & Johnson vaccine if others are available
https://edition.cnn.com/2021/03/03/heal ... index.html
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

@lanier
Je wilt vertellen: "hoe laat je een land of een regio veel minder leefbaar worden dan daarvoor, hoe vervalt iets"?
Is Nederland minder leefbaar geworden door het verdwijnen van slager, bakker of groentenboer? Oude ambachten verdwijnen en er komen nieuwe voor terug. Helaas zijn het met name grote bedrijven die de plaats van de kleintjes innemen. Neem nu een gemiddelde winkelstraat in een stad. Daar barst het van ketens zoals je die vindt in bijna elke andere stad. Iedere winkelstraat lijkt op elkaar. Nu zullen niet alleen de kleine winkeliers verdwijnen na de coronavirus, ook de grote zullen winkels sluiten omdat ze meer online gaan verkopen.
De horeca zal ook meer te maken krijgen met grote ketens. Horecaeigenaren klagen dat ze geen steun krijgen van de banken, maar die kregen ze sowieso al niet. Wil je een kroeg kopen? Dan zul je dat zelf moeten financieren. Geen bank of brouwerij die je geld leent of je zaak inricht. Daarnaast willen veel gemeentes graag tegenwoordig een bibob verklaring (geen crimineel verleden), vog verklaring (goed gedrag) en de belastingdienst wil dat je een gecertificeerde kassa aanschaft. Daar zijn goede redenen voor. Dit betekent voor de toekomst dat criminelen vaker een voet tussen de deur krijgen in de horeca en dat aan de andere kant brouwerijen panden opkopen op a locaties en deze gaan verpachten. Dat gebeurt al massaal in Engeland waardoor ook in de horeca meer eenheidsworst zal ontstaan.
Leegstand in winkelstraten en kantoorpanden bieden weer kansen voor woningzoekenden. Er is een groot tekort aan betaalbare woningen. Bouw die panden om tot appartementen want veel van die panden zullen niet meer worden gebruikt.
holog
Diehard

Bericht door holog »

Peter van Velzen schreef: 04 mar 2021 06:10
Helaas zijn de ontkenners nog altijd bezig om zelfs maatregelen, die in het geheel noch de economie noch de geestelijke gezondheid schaden, te bestrijden. Velen weigeren om waar dan ook een masker te dragen of om zich te laten vaccineren. Dat zou namelijk hun "vrijheid" aantasten. In plaats daarvan vinden ze dat kwetsbare groepen hun vrijheid moeten opofferen, of eventueel hun leven. Op zijn zachts gezegd, niet erg vriendelijk.

Zo krijgt het muije nog een heel lang staartje.
Stel je voor dat je in Brazilië woont ... heb het hier effectief al zeer moeilijk om deze toestanden aan te zien/te horen.

Ik vraag me af of het mogelijk is dat we er economisch gezien ‘beter’ uitkomen... misschien overdreven gezegd of gedacht ... heb toch heb ik de indruk dat de corana-crisis voor een echt zware economische ommezwaai zal zorgen. Voor de crisis was duurzaam beleggen reeds in opmars voor institutionele beleggers met grootste focus op klimaatverandering, maar de crisis heeft dit toch wel in een zeer zware boost aan gegeven. Reeds relatief in het beging van de crisis was er een vrij veel oproep en brainstorm voor hoofdzakelijk in te zetten op klimaatverandering voor institutionele beleggers, eveneens de europees centrale bank. Nu heb ik wel echt de indruk dat de bal nu aan het rollen is gebracht voor de economie (of toch de institutionele beleggers) om in te zetten op duurzaamheid en focus klimaatverandering in eerste plaats.

(Krijgen jullie eveneens reklame spotje van bill gates trouwens ? – vroeg ik me zo even af, tegende klimaatverandering – of ligt het aan mij ?)

Natuurlijk (,of hopelijk) wordt er in de eerste plaats ingezet op innovatie – iets waar de bovenvernoemde gequote groep aan mensen typisch zwaar allergische aan is en zwaar in opstand tegen komt.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

https://www.ad.nl/buitenland/denemarken ... ~aa697cc1/

Denemarken is tijdelijk gestopt met het toedienen van het AstraZeneca-vaccin. Dit omdat diverse mensen die het vaccin kregen, te maken kregen met ernstige bijwerkingen die mogelijk verband houden met het vaccin, meldt de Deense gezondheidsautoriteit. Het zou gaan om dodelijke bloedstolsels.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Chinaman
Diehard

Bericht door Chinaman »

Deze vaccines schijnen ook andere bij-effecten te hebben...

https://abcnews.go.com/Health/wireStory ... s-76280958
March 6 Swelling after COVID-19 shots may cause cancer false alarms
Anyone getting a mammogram or other cancer check soon after a COVID-19 vaccine should alert doctors, to prevent false alarms from a side effect
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat vaccines dit effect hebben, maar volgens dit abc artikel schijnt het normaal te zijn...

Het blijven wel vaccines die er door noodwetten doorgedrukt zijn, lange term effecten zijn nog onbekend...
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Chinaman schreef: 11 mar 2021 11:02 https://www.ad.nl/buitenland/denemarken ... ~aa697cc1/

Denemarken is tijdelijk gestopt met het toedienen van het AstraZeneca-vaccin. Dit omdat diverse mensen die het vaccin kregen, te maken kregen met ernstige bijwerkingen die mogelijk verband houden met het vaccin, meldt de Deense gezondheidsautoriteit. Het zou gaan om dodelijke bloedstolsels.
Al eerder zijn er pauzes ingelast bij de vaccinaties van zorgpersoneel, omdat er toch altijd mensen zijn die (lichte) bijwerkingen hebben en teveel op een hoop ook zorgde voor een te vaak onwel zijn van de betreffende verzorgenden. Meestal slechts enkele dagen, maar wel met ziekte uitval.

Andere bijwerkingen staat men met zijn neus bovenop. zodat er direct gemeld wordt en nader onderzocht.
Duidelijk moet zijn, dat er tijdelijk is gestopt.
Daar (in Nederland) de volgende groep die van de meest kwetsbaren is en vooral van de ouderen ook een zeer hoog percentage sterft aan een bloedstolsel met infarct als gevolg kan er niet gesproken worden van een veel hoger percentage mensen die daaraan overlijdt.
Reken daaronder minstens alle ons bekende infarcten in hersenen, hart en longen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Chinaman schreef: 11 mar 2021 11:09 Deze vaccines schijnen ook andere bij-effecten te hebben...

https://abcnews.go.com/Health/wireStory ... s-76280958
March 6 Swelling after COVID-19 shots may cause cancer false alarms
Anyone getting a mammogram or other cancer check soon after a COVID-19 vaccine should alert doctors, to prevent false alarms from a side effect
Ik heb zelf nog nooit gehoord dat vaccines dit effect hebben, maar volgens dit abc artikel schijnt het normaal te zijn...

Het blijven wel vaccines die er door noodwetten doorgedrukt zijn, lange term effecten zijn nog onbekend...
Ik ook niet.
Ik weet ook maar heel weinig.
Ik ben dan ook geen arts of anderszins oncologisch geschoold.
Als wel deskundigen het maar wel weten als ze bezig zijn met patienten te onderzoeken.

Zij die dat niet zijn, zouden ook niet dergelijke berichten de wereld in moeten sturen, als zijnde onderdeel van antivaccinatie propaganda.
Te vage berichten geven onnodig aversie tegen vaccineren.

Geen paniek dus.
Dit hoort niet bij de waarschuwingen, dat vaccins wel eens slecht voor de gezondheid zouden kunnen zijn.
Wel goed er kennis van te hebben.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dit lijkt me dan weer een typisch gevalletje fake news. Mammogrammen tonen wel of geen verdichting en/of microkalk. Zoals ik het bericht begrijp krijg je dus kanker van het vaccin. Onzin lijkt me.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Het feit dat ze dit allemaal onderzoeken en registreren, zou juist veel vertrouwen moeten geven.
Maar helaas werkt het niet zo in de beeldvorming.

Als ik vandaag 1.000.000 bosjes bloemen stuur naar (vooral oude en kwetsbare) mensen, weet ik zeker dat morgen een paar ontvangers zijn overleden. De anti-bloemen beweging zal daarvan smullen.

Laten we het onderzoek even afwachten.
Zelfs als zou blijken dat bijv. 1 op de miljoen vaccins een dodelijke bijwerking heeft, dan is het risico nog altijd 1.000 x lager dan van corona.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 11 mar 2021 15:04 Dit lijkt me dan weer een typisch gevalletje fake news. Mammogrammen tonen wel of geen verdichting en/of microkalk. Zoals ik het bericht begrijp krijg je dus kanker van het vaccin. Onzin lijkt me.
Er staat helemaal nergens, dat je er kanker van krijgt.
Alleen dat de onderzoeken misschien niet zo zuiver zijn de eerste dagen na de vaccinatie, omdat de lymfeklieren wat gezwollen kunnen zijn.
That's the advice from cancer experts and radiologists. Sometimes lymph nodes, especially in the armpit, swell after the vaccinations. It's a normal reaction by the immune system but one that might be mistaken for cancer if it shows up on a mammogram or other scan.
Dat is nu juist het verraderlijke van dit soort berichten te mengen binnen alles wat naar anti-vax riekt.
En de vaak te snelle reacties.
De meeste mensen lezen niet wat er staat of begrijpen het sowieso niet.
Op de sociale media wordt het klakkeloos als meme doorgegeven met een https://nl.wikipedia.org/wiki/Clickbait]clickbait zin, vaak nog zonder de mogelijkheid de bron ervan direct na te gaan en dus zonder de achterliggende teksten te lezen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 11 mar 2021 17:01
dikkemick schreef: 11 mar 2021 15:04 Dit lijkt me dan weer een typisch gevalletje fake news. Mammogrammen tonen wel of geen verdichting en/of microkalk. Zoals ik het bericht begrijp krijg je dus kanker van het vaccin. Onzin lijkt me.
Er staat helemaal nergens, dat je er kanker van krijgt.
Alleen dat de onderzoeken misschien niet zo zuiver zijn de eerste dagen na de vaccinatie, omdat de lymfeklieren wat gezwollen kunnen zijn.
That's the advice from cancer experts and radiologists. Sometimes lymph nodes, especially in the armpit, swell after the vaccinations. It's a normal reaction by the immune system but one that might be mistaken for cancer if it shows up on a mammogram or other scan.
Dat is nu juist het verraderlijke van dit soort berichten te mengen binnen alles wat naar anti-vax riekt.
En de vaak te snelle reacties.
De meeste mensen lezen niet wat er staat of begrijpen het sowieso niet.
Op de sociale media wordt het klakkeloos als meme doorgegeven met een https://nl.wikipedia.org/wiki/Clickbait]clickbait zin, vaak nog zonder de mogelijkheid de bron ervan direct na te gaan en dus zonder de achterliggende teksten te lezen.
Sometimes lymph nodes, especially in the armpit, swell after the vaccinations. It's a normal reaction by the immune system but one that might be mistaken for cancer
waarbij de lymfklieren in de oksel op een mammogram helemaal niet afgebeeld worden. Verder ziet een arts echt wel verschil tussen een verdikte lymfklier en mogelijk kanker. Dus de verwarring lymfklier/borstkanker ontgaat me volkomen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Chinaman schreef: 11 mar 2021 11:02 https://www.ad.nl/buitenland/denemarken ... ~aa697cc1/

Nog wat meer nuance :)
Moeilijk te zeggen of de vaccins de dader zijn, reageert desgevraagd farmaco-epidemioloog Miriam Sturkenboom (UMC Utrecht), expert op het gebied van vaccinveiligheid. ‘In Europa zijn er nu 22 meldingen van trombose na vaccinatie, op ongeveer 3 miljoen inentingen. Dat zou in lijn liggen met wat je normaliter zou verwachten’, is haar indruk.
bron Volkskrant
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie