Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door heeck »

axxyanus schreef: 11 dec 2020 14:08
heeck schreef: 11 dec 2020 12:35
Axxyanus schreef:De transactievisten van het moment bestrijden de stereotyperingen niet maar gebruiken de stereotyperingen om te argumenteren dat de persoon die tegen de stereotypering ingaat iemand van het andere geslacht is in een verkeerd lichaam.
Dat komt pittig buiten mijn bevattingsvermogen. Dat iemand zoiets van zichzelf vindt is vanzelf beter te bevatten.
En dat die laatste niet elke keer door anderen in de niet passende categorie geperst wil worden, dat spreekt bijna vanzelf.
Biologische categorieën zijn gewoon dat. Niemand pers een ander in een biologische categorie.
Nee zeker niet.
Naast wat jij ongezegd hebt platgestreken met je "zijn gewoon dat", wat al vreemd genoeg is, zijn er nog meer verschillen tussen mensen; dat is de basis van de evolutie.
Gewoonlijk vallen die wat vriendelijker beoordeeld onder het aangemoedigde "ontwikkelen van je capaciteiten".

Op het moment dat die niet overeenkomen met de culturele stereotiep over sexe-bekwaamheden dan wordt er gezeurd over capaciteiten die specifiek de ene of de andere sexe zouden aankleven.
Soms een beetje en soms helemaal niet waar.
Jouw "Niemand pers een ander in een biologische categorie." is ook hier ten lande nog echt niet, of misschien met de hakken ovcer de sloot, waar.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 12 dec 2020 14:56
axxyanus schreef: 11 dec 2020 14:08
heeck schreef: 11 dec 2020 12:35

Dat komt pittig buiten mijn bevattingsvermogen. Dat iemand zoiets van zichzelf vindt is vanzelf beter te bevatten.
En dat die laatste niet elke keer door anderen in de niet passende categorie geperst wil worden, dat spreekt bijna vanzelf.
Biologische categorieën zijn gewoon dat. Niemand pers een ander in een biologische categorie.
Nee zeker niet.
Naast wat jij ongezegd hebt platgestreken met je "zijn gewoon dat", wat al vreemd genoeg is, zijn er nog meer verschillen tussen mensen; dat is de basis van de evolutie.
Gewoonlijk vallen die wat vriendelijker beoordeeld onder het aangemoedigde "ontwikkelen van je capaciteiten".

Op het moment dat die niet overeenkomen met de culturele stereotiep over sexe-bekwaamheden dan wordt er gezeurd over capaciteiten die specifiek de ene of de andere sexe zouden aankleven. Soms een beetje en soms helemaal niet waar.
Maar de biologische categorie is niet de culturele stereotiepen. Het eerste is een zuiver biologische vaststelling en het tweede zijn een hoop (impliciete) verwachtingen die in onze maatschappij leven rond die biologische vaststelling.
heeck schreef: 12 dec 2020 14:56Jouw "Niemand pers een ander in een biologische categorie." is ook hier ten lande nog echt niet, of misschien met de hakken ovcer de sloot, waar.
Dat is wel waar. Er is een verschil tussen iemand in een biologische categorie persen en iemand in de genderrollen persen waarvan de maatschappij de neiging heeft om ze op te leggen aan personen van een bepaald geslacht.

Als ik vaststel dat iemand alle kenmerken heeft van een bepaald geslacht, dan pers ik die persoon niet in een biologische categorie, dan stel ik die biologische catergorie gewoon vast. Als ik aan de basis van dat geslacht die persoon in een bepaalde richting duw conform de maatschappelijk stereotiepen, dan ben ik die persoon inderdaad aan het persen maar dan wel in de maatschappelijke genderrollen, niet in een biologische categorie.

Als je de stereotiepen wil bestrijden, dan moet je het onderscheid maken tussen de stereotiepen en de biologische categorie waarmee ze geassocieerd worden. Door te beweren dat mensen die in de stereotiepe rollen geperst worden, in een biologische categorie geperst worden, bevestig je juist de stereotiepen.

Als het gaat om het bestrijden van stereotiepen dan verkies ik de strategie van de genderkritische feministen die argumenteren dat je geslacht een zuiver biologische gegeven is, dat voor de rest weinig zegt over de zaken waar je belangstelling in hebt. Als je een jongen bent die met poppen wil spelen dan ben je gewoon een jongen die met poppen wil spelen en als je een meisje bent met belangstelling in automechaniek dan ben je gewoon dat en daar is allemaal niets mis mee.

Gaan suggereren dat de bovenstaande jongen misschien wel een meisje in een jongenslichaam is en het bovenstaand meisje een jongen in een meisjeslichaam want hun belangstelling gaat uit naar zaken die we in deze maatschappij associëren met het andere geslacht, zoals de transactivisten van het moment neigen te doen, is wat mij betreft contraproductief wat het bestrijden van stereotiepen betreft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 12 dec 2020 16:20 Gaan suggereren dat de bovenstaande jongen misschien wel een meisje in een jongenslichaam is en het bovenstaand meisje een jongen in een meisjeslichaam want hun belangstelling gaat uit naar zaken die we in deze maatschappij associëren met het andere geslacht, zoals de transactivisten van het moment neigen te doen, is wat mij betreft contraproductief wat het bestrijden van stereotiepen betreft.
ik sluit me hierbij aan
eigenlijk zijn het vooral de oerconservatieven en de transactivisten zelf die de stereotiepen in stand blijven houden.

om modern te zijn maakt men een film over een jongen die wil balletdansen.
men verwoest het dan zelf door er dan een meisje van te maken want jongens doen blijkbaar niet aan ballet.

wil je effect sorteren zou ik het andersom doen
een meisje wil aan ballet doen maar voelt zich jongen. maak daar dan een balletdanser van en eindig met:
https://www.youtube.com/watch?v=m5CFJlzlGKM
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Appelflap,

Ik deel jouw mening dat iemand met een penis niet in een vrouwengevangenis thuis hoort. Zeker niet als de persoon in kwestie die penis heeft gebruikt in een seksueel misdrijf. Wat de vrouwensport betreft acht ik het aan de vrouwen in die sport om er een mening over te hebben. Niet aan mijzelf. De vrouwen die bezwaar hebben tegen biologische mannen in hun sport zijn net zo min transfoob als dat ze aan een irrationele angst voor mannen lijden. Als je hun bezwaren niet serieus neemt, dan neem je de categorie vrouwensport niet serieus. Men accepteert immers ook geen 21-jarigen in de wedstrijdcategorie onder 12 jaar, omdat de betreffende persoon met een beperking zich nog een kind acht. (en dat psychologisch in feite is).
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 13 dec 2020 05:32 A Wat de vrouwensport betreft acht ik het aan de vrouwen in die sport om er een mening over te hebben.
je kunt moeilijk aan elke vrouw vragen of ze er een probleem mee heeft dat mannen meedoen. vrouw A is dapper, vrouw b heeft geen zin om zich de schedel te laten inslaan (ik bedoel dit letterlijk) en in sport c beslist de organisatie.
Niet aan mijzelf. De vrouwen die bezwaar hebben tegen biologische mannen in hun sport zijn net zo min transfoob als dat ze aan een irrationele angst voor mannen lijden.
akkoord, maar vergeet de druk errond niet.
vooral in de jeugd zijn mensen gevoelig aan groepsdruk en wie wil nu uitgemaakt worden voor transfoob?

Toch ook opletten dat je verantwoordelijkheden niet al te makkelijk afschuift.
het zijn volwassenen die de knoop moetne doorhakken, niet de deelnemers, (pubers of prille twintigers )
accepteert immers ook geen 21-jarigen in de wedstrijdcategorie onder 12 jaar,
neen, maar in de sport gebeurt dit nu wel hé.
men laat zelfs het dopingverhaal vallen. Wie van geslacht wil veranderen, toch hetgeen we er vandaag onder verstaan, propt zich vol met pillen allerhande en blijkbaar maken dopingcontroleurs en instanties daar niet echt een punt van.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Ik heb een week geleden onderstaande interview bekeken. Erg interessant. Gaat onder andere over de zaken die axxyanus in de eerste post van dit topic aankaartte.

Vooral interessant vond ik deze (omstreden) theorie die er in besproken wordt:

Autogynephilia
Autogynephilia (derived from Greek for 'love of oneself as a woman'[25][a]) is the term Blanchard coined[1][26][22] for "a male's propensity to be sexually aroused by the thought of himself as a female",[25][27] intending for the term to refer to "the full gamut of erotically arousing cross-gender behaviors and fantasies".[25] Blanchard states that he intended the term to subsume transvestism, including for sexual ideas in which feminine clothing plays only a small or no role at all.[28] Other terms for such cross-gender fantasies and behaviors include automonosexuality, eonism, and sexo-aesthetic inversion.[26]

Development
Blanchard arrived at his theory of autogynephilia mainly by interpreting self-reports by trans women.[25] In a series of studies at the Clarke Institute of Psychiatry in the late 1980s, he gave questionnaires to gender-dysphoric patients, classing participants as "heterosexual", "asexual", "bisexual", or "homosexual" based on the results of two such questionnares, the Modified Androphilia and Modified Gynephilia Scales.[16] Blanchard assessed autogynephilia by asking about erotic arousal in association with the fantasy of having various female features such as a vulva or breasts, and the fantasy of being admired as a female by another person.[4]:15–16 Based on the results, Blanchard writes that the "heterosexual", "asexual", and "bisexual" groups were found to be more similar to each other than any was to the "homosexual" group, concluding that non-homosexual transsexuals, along with transvestites, shared a "history of erotic arousal in association with the thought or image of oneself as a woman".[16]
Kritiek op de theorie door RationalWiki: https://rationalwiki.org/wiki/Autogynephilia

Het interview:

Maria schreef: "Dus een kleine groep heeft dan gewoon pech, als er reden is voor het scheiden van geslachten."

Dat is ook mijn positie.
Nihil est sine ratio.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus,

Bijna met excuus een oude koe:

Ik had nog last van een ongenoegen dat vanwege mijn daarbij optellende luiheid bleef sudderen.
De kern ervan was jouw "zuivere biologische vaststelling" van alweer een kwartaal geleden, die niet strookt met mijn idee dat er nauwelijks een gebied met meer onzuiverheden valt aan te wijzen dan juist de biologie.
Axxyanus 12 dec schreef:Maar de biologische categorie is niet de culturele stereotiepen. Het eerste is een zuiver biologische vaststelling en het tweede zijn een hoop (impliciete) verwachtingen die in onze maatschappij leven rond die biologische vaststelling.
Iemand met meer biologisch overzicht dan ik wond zich om soortgelijke redenen wat op en kon dat afgelopen 23 maart kwijt in Knack

Bij deze:
https://www.knack.be/nieuws/belgie/verk ... 1617008932
Charlotte Goeyers, evolutie- en gedragsbioloog, wetenschapsjournaliste en doctoraatsstudente, reageert op de genderuitspraken van Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken.
'Verkondigen dat geslacht zo simpel is als X en Y, is de wetenschap ontkennen'
Geslacht is, in tegenstelling tot wat Tom Van Grieken beweert, vele malen complexer dan enkel X en Y. Het is een ingewikkeld samenspel tussen onder andere genetica, hormonen, brein, lichaam en omgeving. Biologen zijn er vandaag zelfs nog niet in helemaal geslaagd om alle geheimen achter ons geslacht en gender te ontrafelen.

De onderstaande samenvatting is daarom een begin, een noodzakelijke simplificatie, die zeker niet het hele verhaal vertelt, maar toch wat dichter bij de waarheid aanleunt dan de uitspraken van de VB-voorzitter.[
knip
knip
knip/quote]

De rest laat zich makkelijk invoegen bij de rest van de discussie; die ik hiermee geen herstart wil geven.

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 29 mar 2021 11:19 Axxyanus,

Ik had nog last van een ongenoegen dat vanwege mijn daarbij optellende luiheid bleef sudderen.
De kern ervan was jouw "zuivere biologische vaststelling" van alweer een kwartaal geleden, die niet strookt met mijn idee dat er nauwelijks een gebied met meer onzuiverheden valt aan te wijzen dan juist de biologie.
Axxyanus 12 dec schreef:Maar de biologische categorie is niet de culturele stereotiepen. Het eerste is een zuiver biologische vaststelling en het tweede zijn een hoop (impliciete) verwachtingen die in onze maatschappij leven rond die biologische vaststelling.
Iemand met meer biologisch overzicht dan ik wond zich om soortgelijke redenen wat op en kon dat afgelopen 23 maart kwijt in Knack
Alle biologische complexiteiten samen, veranderen niets aan het feit dat er maar twee geslachten zijn. Namelijk een geslacht dat op een onwikkelpad terechtgekomen is naar de productie van eicellen en een geslacht dat op een ontwikkelpad terechtgekomen is naar de productie van spermacellen.

Ja er bestaan interseks gevallen maar die hebben niets met transseksualiteit te maken. Transseksuelen hebben over het algemeen een duidelijk biologisch geslacht.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

axxyanus schreef: 29 mar 2021 12:04
heeck schreef: 29 mar 2021 11:19 Axxyanus,

Alle biologische complexiteiten samen, veranderen niets aan het feit dat er maar twee geslachten zijn. Namelijk een geslacht dat op een onwikkelpad terechtgekomen is naar de productie van eicellen en een geslacht dat op een ontwikkelpad terechtgekomen is naar de productie van spermacellen.

Ja er bestaan interseks gevallen maar die hebben niets met transseksualiteit te maken. Transseksuelen hebben over het algemeen een duidelijk biologisch geslacht.
Axxyanus,

Wat mij destijds weerhield is allang uitgekomen; jouw heldere onderscheid is wel een ‘IS” voor jou, maar daarmee geen “OUGHT” voor die ander:
https://community.consumentenbond.nl/zo ... aties-1856
Onlangs verscheen op tv iemand die zich van een uitgebluste 40+ man had laten transformeren naar een pronte, enthousiaste en sexy ogende ca. 30-jarige vrouw. Het betrof in dit geval een Belg die en passant nog reclame maakte voor Nederlandse plastische chirurgie die deze transformatie mogelijk had gemaakt. Maar ook in andere tv-programma's verschijnen b.v. jongeren, die reikhalzend uitzien naar een hele serie operaties die hun lichaam waarin zij zich ""niet thuis voelen" moeten veranderen in een fysiek omhulsel waarin dat wel het geval zou moeten zijn.
Zulke "patiënten" zijn ongetwijfeld de droom van sommige chirurgen, maar ik vraag mij steeds af, wat die operaties en noodzakelijke langdurige hormoonbehandelingen kosten en wie dat betaalt? Ik neem aan dat dat niet uit eigen zak gebeurt. Valt dat onder de basisverzekering? En hoe krijg je dat dan voor elkaar? Toch niet door met zelfmoord te dreigen, want dat is weliswaar de voornaamste doodsoorzaak voor mannen tot 50 jaar en vooral in agrarische kringen berucht, maar ik heb nooit gehoord van enige financiële hulpverlening tot, laten we zeggen, het bedrag dat zulke transgenderoperaties kosten om aan dat verschijnsel een einde te maken.
Vallen de kosten voor transgenderoperaties onder de (nog steeds stijgende) zorgkosten en worden ze uit belastinggeld betaalt? En zo ja, waarom eigenlijk? Het gaat in essentie toch om cosmetische chirurgie en niet om geslachtsverandering. Ik heb althans nog nooit zo'n tot vrouw omgetoverde man enthousiast over zijn eerste menstruatie horen berichten, laat staan over de op handen zijnde bevalling van het eerste kind.
Uiteraard worden de kosten door de basisverzekering gedekt.
Details per ziekteverzekering na te lopen.

Verder nog steeds weinig belangstelling voor dit topic,

Roeland
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 29 mar 2021 20:00
Ja er bestan interseks gevallen maar die hebben niets met transseksualiteit te maken. Transseksuelen hebben over het algemeen een duidelijk biologisch geslacht.
Axxyanus,

Wat mij destijds weerhield is allang uitgekomen; jouw heldere onderscheid is wel een ‘IS” voor jou, maar daarmee geen “OUGHT” voor die ander
Heeck het is geen "IS" voor mij. Dat is een gewoon normaal biologisch "IS".

Geslachtsbepalingen bij zoogdieren zijn over het algemeen geen mysterie. Mensen zijn zoogdieren.

Maar omdat er mensen zijn die om wat voor reden niet gelukkig zijn met hun geslacht mogen we blijkbaar de algemeen geldende regels voor zoogdieren niet meer toepassen op mensen?

Een man die aan alle voorwaarden voldoet waaraan een zoogdier moet voldoen om tot het mannelijk geslacht gerekend te worden is wat mij betreft een man. Waarom zouden we niet op die manier te werk mogen gaan bij mensen als het gaat om het bepalen van het geslacht?

Wat de beste optie is voor mensen die ongelukkig zijn met hun geslacht, daar spreek ik mij niet over uit. Ik kan begrijpen dat de beste oplossing in een aantal gevallen is om via operaties en andere behandelingen die persoon aan een lichaam te helpen dat minder problematisch is voor hem/haar.

Maar daardoor verandert die persoon nog niet van geslacht. Een man zal na zijn operaties bv. nog steeds een risico hebben op prostaat kanker.

Ik wil uit menselijkheid als ik zo iemand ontmoet, die persoon tot op zekere hoogte wel behandelen alsof die van het andere geslacht is. Maar daarom moet ik nog niet geloven dat een penis vrouwelijk kan zijn.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

axxyanus schreef: 15 sep 2020 11:24Mogen wij als maatschappij grenzen stellen in hoeverre we mensen toelaten zich met het andere geslacht te identificeren?
Ja, vind ik wel, maar of het praktisch te realiseren is, dat is een andere kwestie. Wat mij betreft worden alle transgenders toegewezen op de faciliteiten voor mannen. Dus zowel transmannen, transvrouwen als degenen die nog in transitie zijn maken voortaan gebruik van het toilet en de kleedruimtes bestemd voor mannen. De reden daarvoor is dat vrouwen meer dan mannen behoefte hebben aan 100% voor het eigen geslacht bestemde ruimtes. Dit lost ook de sportkwestie op: transgenders mogen wel meedoen in mannenteams maar niet meer in vrouwenteams. Alle criminelen gaan naar een gevangenis voor mannen, of ze nu een (soort) piemel of een (soort) vagina hebben.
werkt de transgemeenschap de maatschappelijk geslachtsstereotiepen niet in de hand?
Ik wil niet generaliseren, maar bij enorm veel transgenders die ik heb gezien, lijkt er sprake te zijn van een fetisj, met de daarbij horende stereotypen. Weinig tot geen transmannen met lang haar, bijvoorbeeld (doe maar eens een Google Image search voor "transman"; je ziet dan
niemand met het uiterlijk van een metalhead).
Nihil est sine ratio.
appelfflap
Banned

de 1E vraag is of chirurgie die mensen echt wel helpt om te bereiken wat ze willen?
in de kern is dat nog steeds om als iemand vh andere geslacht aanvaard te worden. en dan aanvaarding tot in het allerintiemste.

Helpt die chirurgie? Samen met al die andere dingen die vooral op uiterlijke schijn gericht zijn?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus en anderen ook:

In het NRC van 26 maart over een rechtszaak tussen een transvrouw en de verzekering.
Uitspraak 8 april.

Stukje uit het verslag in de NRC:
De vrouw heeft de afgelopen vijf jaar bijna het volledige transitietraject doorlopen bij het Amsterdamse ziekenhuis VUmc, maar wordt nog herkend als transvrouw. Daarom is de aanpassing van haar gezicht voor haar essentieel. „Ik word hier vaak op aangekeken en er worden zelfs vragen over gesteld door wildvreemden”, schreef ze eerder aan de verzekeraar.

Welke discriminatie zij precies ervaart, waaronder ze psychisch zwaar zou lijden, wordt niet duidelijk. Ze wilde zelf niet aanwezig zijn in de rechtbank toen in de loop van de week bleek dat er media-aandacht was. Haar moeder vertegenwoordigt haar, maar tijdens haar „persoonlijke noot” mag de pers niet aanwezig zijn.

Juist om een simpel meningsverschil te voorkomen heeft het VUmc, een ziekenhuis dat wereldwijd vooroploopt in transgenderzorg, een „uiterlijke kenmerkenlijst” ontwikkeld. Hiermee kan volgens het Zorginstituut, „semikwantitatief” vastgesteld worden of iemand er te mannelijk dan wel te vrouwelijk uitziet.
De “gewone” werkelijkheid verschuift voortdurend en dat is wennen. Soms tegen beter weten in.

Roeland
appelfflap
Banned

uiterlijke kenmerkenlijst?
gaan we dan nu discussiëren hoe lang/kort het haar moet of mag zijn

wat proberen feministen nu al decennia te bereiken?
toch dat dit soort vrouwelijke clichés en karikaturen er niet meer toe doen? kort of lang haar, broek of rok? is je hobby voetbal of ballet? neuk je liever met vrouwen als mannen?
who care's?
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

maar wordt nog herkend als transvrouw.
Tja. Dat "volledig" aanpassen vergt inderdaad vele tienduizenden euro's aan operaties. Kijk naar youtuber Blaire White: die is al vele jaren bezig met dat soort dure aanpassingen. Het eindresultaat is relatief overtuigend (al heeft "ze" nog een piemel), maar dit heeft een vermogen gekost.
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie