Entheogenen, de poorten tot de goden

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

outremer
Forum fan

Re: Entheogenen, de poorten tot de goden

Bericht door outremer »

Je stelt dat : "dus we kunnen deze velden beschouwen als de substantie van alles"

Aangezien je het woord "dus" gebruikt , zou ik je willen vragen om die "dus" eens uit te leggen.

En wat is in godsnaam de "substantie van alles" ?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Het was een citaat van die expert. Ik zou niet weten wat hij hiermee wilde zeggen. Maar je gaat voorbij aan de essentie hier. Het gaat er om dat 'wij EM velden zijn'. En dat EM velden in de natuur op hun beurt bewust zijn. Dat is de essentie die je er wat mij betreft uit dient te mee te nemen. De rest is niet zo belangrijk.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 23 okt 2020 16:07 Het was een citaat van die expert. Ik zou niet weten wat hij hiermee wilde zeggen. Maar je gaat voorbij aan de essentie hier. Het gaat er om dat 'wij EM velden zijn'. En dat EM velden in de natuur op hun beurt bewust zijn. Dat is de essentie die je er wat mij betreft uit dient te mee te nemen. De rest is niet zo belangrijk.
Wat jij de essentie noemt is wat anderen een nietszeggende dan wel onjuiste bewerig vinden. Hebben EM velden soms ook een vrije wil? (let op dit is ironisch bedoeld.
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Peter, we zijn materie volgens filosofisch materialisten.
EM velden zijn volgens de professor uit de studie een mogelijke kandidaat.
Wat is vrije wil?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef: 23 okt 2020 16:07 Het was een citaat van die expert. Ik zou niet weten wat hij hiermee wilde zeggen. Maar je gaat voorbij aan de essentie hier. Het gaat er om dat 'wij EM velden zijn'. En dat EM velden in de natuur op hun beurt bewust zijn. Dat is de essentie die je er wat mij betreft uit dient te mee te nemen. De rest is niet zo belangrijk.
Over je eerdere aangelinkte expert zei je na mijn aandrang gelukkig:

Ik geef toe dat dit niet echt goed was van mij is om iemand te citeren waarvan wij niet begrijpen wat hij wil zeggen en waarbij we ook niet kunnen navragen wat hij juist bedoelt met 'een fotonveld' enzovoort.
Wat snap jij beter aan deze tweede expert?
Die essentie?
Die je dan moeiteloos, ongehinderd door kennisdetails, kunt opblazen tot je welbekende stokpaardje van bewustheid alomme schat ik zo in.

De grote filosofische verleiding is dat; met minder kennis meer existentieel inzicht als substantie-essentie etaleren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Heb jij enige idee waar je het over hebt ????
EM-velden in de natuur zijn bewust ????
Dit is echt de laatste keer dat ik op uwe onzin inga. Ik heb het al eens gezegd maar ik kon het niet laten.
Vanaf nu echter wel.

PS : Zijn er dan nog EM-velden buiten de natuur ?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Outremer, je overreageert. Dit is niet wat ik zeg. Dit is wat de studie van professor Mc Fadden zegt. Ik geef gewoon aan wat deze wetenschappelijke studie zegt.
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef: 24 okt 2020 07:50 Peter, we zijn materie volgens filosofisch materialisten.
EM velden zijn volgens de professor uit de studie een mogelijke kandidaat.
Wat is vrije wil?
Het filosofisch materialisme stelt niet dat wij materie zijn, het stelt slechts dat er naast materie en energie geen andere substanties zijn. Wij zijn wel degelijk iets meer dan materie. WIj zijn gestruktureerde materie en gestruktureerde energie. Elctro-magnetische velden zijn wellicht een betere manier om materie en energie te bschrijven. Vrije wil is off topic. Ik noemde het slechts als reactie op de zinloze bewering dat zulke velden bewustzijn bezitten. Daar is struktuur voor nodig en die vind je niet op het niveau van een enkel veld.
Ik wens u alle goeds
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Misschien dat Mozes 'een brandende struik' rookte en daardoor een Godservaring kreeg...
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Wat als de sjamanen uit het Amazone regenwoud die Ayahuasca gebruiken en trachten spirituele informatie te halen uit een dimensie die niet de onze is vele malen geavanceerder en verder staan dan wij, de zogenaamde geciviliseerde mens? Dat zij iets op het spoor zijn dat wij veronachtzamen.

Wij die moderniseren om te moderniseren maken ons biotoop kapot. Terwijl deze Amazonevolkeren misschien veel verder staan dan wij op een bepaald gebied, doordat ze juist zeer dicht bij de natuur blijven leven.
Peter van Velzen
Site Admin

MaartenV schreef: 24 nov 2020 01:14 Wij die moderniseren om te moderniseren maken ons biotoop kapot. Terwijl deze Amazonevolkeren misschien veel verder staan dan wij op een bepaald gebied, doordat ze juist zeer dicht bij de natuur blijven leven.
Wij moderniseren niet om te moderniseren, maar uit hebzucht. Hebzucht is in zekere zin een goede zaak, want het betekent dat er iets te hebben valt. Helaas willen we meer dan wat iedereen kan krijgen. En dus roeien we de amazonevolkeren uit, met goedkeuring van Jair Bolsenaro.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“MaartenV” schreef: Wat als de sjamanen uit het Amazone regenwoud die Ayahuasca gebruiken en trachten spirituele informatie te halen uit een dimensie die niet de onze is vele malen geavanceerder en verder staan dan wij, de zogenaamde geciviliseerde mens? Dat zij iets op het spoor zijn dat wij veronachtzamen.
Het is waarschijnlijker dat hun “trachten spirituele informatie te halen” verrassend dicht zit bij het hier bekendere glaasje draaien, de planchette gebruiken of met een pendel het ouijabord bewerken.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vergeet ik nog:

De Tarot leggen, een medium raadplegen, per I Tjing en het bijbehorend werpen van muntjes of zevenbladstelen een van toepassing zijnd hexagram(vers) aangewezen krijgen dat inzicht moet geven ten aanzien van de gestelde vraag.

Roeland
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

heeck schreef: 04 okt 2020 11:27 Het is wat ontnuchterend om te bedenken dat planten deze stoffen bevatten vanwege hun effecten tegen (insecten)vraat.
Dat geldt niet voor alle stoffen met een hallucinogeen of deliriant effect. En het geldt in ieder geval niet voor die psychedelische stoffen die het meest in de wetenschappelijke belangstelling staan: 1) N,N-Dimethyltryptamine (DMT), 2) psilocybine (4-PO-DMT) en 3) bufotenine (5-MeO-DMT). Die laatste stof wordt uitgescheiden door de huid van een bepaalde pad, maar bufotenine is niet oraal actief (het wordt direct afgebroken door lichaamseigen MAO-remmers in de darmen) zodat een roofdier die de pad opeet er geen last van zal hebben. Je moet de uitscheiding van de pad eerst verzamelen en drogen voordat je er genoeg van hebt om te snuiven of roken.

N,N-Dimethyltryptamine (DMT) komt zelfs van nature in het menselijk lichaam voor, zij het in minuscule hoeveelheden. Het komt voor in honderden bomen, grassen en andere planten, al bevatten slechts een paar soorten er voldoende van om een psychedelisch brouwsel van te vervaardigen.

Wat de titel van dit topic betreft: er bestaan geen goden die je kunt bezoeken en ook "poorten" is beeldspraak. Desalniettemin verschaffen bovengenoemde stoffen, en ook het semi-synthetische LSD-25, toegang tot fascinerende ervaringen. Uiteraard in combinatie met de juiste voorbereiding en eventuele begeleiding.

De sjamanistische benadering wordt veel aangeprezen (ik zie dat het Amazonegebied al ter sprake is gekomen), maar nadeel daarvan is dat het met veel primitief bijgeloof gepaard gaat. Ik ben voorstander van een moderne, techno-sjamanistische benadering. 8*)
Nihil est sine ratio.
Ivar
Ervaren pen

Bericht door Ivar »

Voor wie wil weten hoe een DMT ervaring er ongeveer uit ziet, zet onderstaande video op groot scherm en staar aandachtig naar het midden.

Minder dan 2 minuten (in het echt circa 15 minuten):

https://youtu.be/XirQ_P3PP_o

Zeer realistisch.
Nihil est sine ratio.
Plaats reactie