axxyanus schreef: ↑14 okt 2020 08:26
Het belangrijke verschil tussen ons twee lijkt te zijn, dat jij aangenaamheid/plezier als bron voor zingeving lijkt te zien, terwijl ik van oordeel ben dat dat over het algemeen een dood spoor is.
Ik heb al twee pogingen gedaan om op deze zin te reageren. De eerste keer bleek mijn bericht spoorloos verdwenen, de tweede keer was ineens mijn scherm leeg. Ik probeer het echter een derde keer, want ik vermoed dat plezier juist alleszins zinvol is.
Wellicht ben je op het verkeerde been gezet doordat veel zaken (zoals het eten van calorierijk voedsel) die vroeger een zeldzame buitenkans boden, tegenwoordig vaak nadelig uitpakken. Maar in het algemeen is dat niet het geval.
Waarom hebben wij immers plezier in sommige zaken en in andere niet? Het zal vaak toeval zijn, maar in veel gevallen is het hebben van plezier genetisch bepaald. Waar wij plezier in hebben, dat doen wij vaker en wat wij moeten doen om onze genen te doen overleven is dan ook vaak waar wij plezier in hebben. Sex, eten, rusten. spelen (=oefenen), praten, gedrag van anderen na-apen, het leidt allemaal tot evolutionair succes.
Ik zou zelfs willen beweren: Vooral datgene heeft zin, waar wij zin in hebben!