De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft huisarts Marije Berkelaar en vrijgevestigd psychiater Renate Tillema uit Eindhoven op het matje geroepen. Beide artsen geven op bestelling zonder enige medische reden artsenverklaringen waardoor mensen die dit willen zonder mondkapje met het openbaar vervoer zouden mogen reizen. Chauffeurs in bus en tram, de conducteur in de trein en de piloot in het vliegtuig zouden na lezing van de verklaring, dispensatie moeten verlenen. De twee artsen geven medische en psychologische redenen op, terwijl ze de mensen niet kennen en niet hebben onderzocht.
Beide artsen hebben zich gemeld in de inner circle van de Rotterdamse salsa (Brazilian Zouk) danser Willem Engel, de oprichter van de website/organisatie viruswaanzin.nl. Hij veranderde de naam recentelijk in Viruswaarheid. De activiteiten ervan zijn te volgen op zijn Facebook-pagina.
De gezondheidsverklaring is weliswaar van de website van Viruswaarheid gehaald maar nog steeds terug te vinden in het internetarchief. Pepijn van Erp van Skepsis heeft de gezondheidsverklaring van Tillema ook op zijn twitter-account gezet. Van Erp volgt de activiteiten van complotdenkers zoals Willem Engel, rapper Lange Frans en graancirkelgelovige Janet Ossebaard op de voet. De artsen Berkelaar en Tillema heeft hij aan dit rijtje toegevoegd.
Beide artsen omgeven zich met wollig en warrig taalgebruik. Huisarts Berkelaar heeft iets tegen mondkapjes. Op haar werk gebruikt ze die alleen als iemand ‘onwijs coronaverdacht’ is. Dit gebeurt volgens haar maar héél zelden. Waarna een onbegrijpelijk betoog volgt over eigenfrequentie en de metafysische betekenis van het covid-virus.
Berkelaar vindt dat elke ziekte er is om te helen, ongetwijfeld ingegeven door haar antroposofische opleidingsachtergrond. Ook het covid-virus komt om te helen, ‘Het wil zo de bevattelijkheid laten zien voor collectieve angst’. Het opdoen van het mondkapje als een soort muilkorf zou haar gelijk bewijzen. ‘Mensen doen die op omdat ze bang zijn voor die collectieve angst,’ legt ze uit in de Zoom-sessie.
Eigenlijk niets aan toe te voegen, dan dat het wel erg zot wordt voor mensen, die via de media alle regelgeving serieus willen volgen en dan geconfronteerd worden met zg. deskundigen, die dat allemaal op deze manier weer tegenspreken.Ook psychiater Tillema laat zich in de Zoom-sessie zien van de verwarde kant. ‘Ik heb de artseneed gezworen en dat betekent dat ik de gezondheid van de patiënt niet mag schaden.’ Een mondkapje is zinloos en strookt hier niet mee, vindt Tillema. Het zou de gezondheid in gevaar brengen onder meer door het optreden van zuurstoftekort. ‘En dan heb ik het nog niet eens over het psychologische effect.’ Tillema: ‘Ik mag daarom niet zwijgen, ik mag niet toekijken en schrijf daarom al een paar weken gezondheidsverklaringen uit.’
Psychiater Tillema (afgestudeerd aan de universiteit van Maastricht) is meer dan twintig jaar arts, ze heeft een praktijk in Eindhoven. Ze liet in juni dit jaar van zich spreken tijdens een demonstratie van toen nog Viruswaanzin van Engel op het Haagse Malieveld. ‘Ik schaam me kapot als arts, diep triest wat de mensen wordt aangedaan, een virus dat niet meer is dan een gewone griep. Niks handen wassen, mondkapjes op. Mensen zijn sociale wezens en moeten knuffelen. De maatregelen zijn ziekmakend’, aldus Renate Tillema, getooid in een witte doktersjas.
De ambtelijke molens malen dan zonder de sceptice wel langzaam.
Gelukkig hebben zij wel enige invloed.