Imac voor 2 euro

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Imac voor 2 euro

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 09 jul 2020 17:33 Techisch defect is iets anders, hier heeft een medewerker geblunderd.
Klant profiteert van die blunder en jij pleegt karaktermoord op die klant alsof hij een crimineel is.
Dat gaat een beetje te ver

Als een omaatje knoeit wil ik dat gerust rechtzetten, als ze mij onmiddellijk begint uit te schelden, of met trump vergelijkt, weet ik niet of ik nog meegaand ben.
Nee, dat matrixbord was een blunder van een stagiair.
En ja, ik vind die klant een crimineel in de dop. Om je er nu al (op die leeftijd) zo in vast te bijten. Dat belooft nog wat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 09 jul 2020 17:13 De sympathie gaat hier al snel naar de klant omdat het hier om een grote winkelketen gaat (die dit ook heel dom aanpakt, zoals Maria terecht zegt).
Maar als het nu niet om een winkelketen zou gaan maar bijvoorbeeld om een bejaarde dame die iets uit suffigheid tegen een absurde prijs verkoopt, denkt iedereen er dan ook zo over?
Als ik de redenering van sommigen doortrek, dan zou dit meer aanvaardbaar moeten zijn dan wat deze klant gedaan heeft want er was in dat geval een persoon bij betrokken. :wink:

Ik denk dat de winkelketen vervangen door een bejaarde dame weinig behulpzaam is omdat onze ervaring met bejaarde dames anders is dan onze ervaring met winkelketens. De manier waarop wij mensen anderen behandelen is vaak een gedeeltelijke weerspiegeling van hoe wij zelf behandeld werden. Ik weet natuurlijk niet wat jouw ervaringen zijn, maar mijn ervaringen met bejaarde dames zijn over het algemeen beduidend warmer dan mijn ervaringen met winkelketens. Bejaarde dames gunnen mij af en toe het voordeel van de twijfel, zelfs als dat eens in hun nadeel is. Winkelketens daarentegen lijken hun best te doen om op zoek te gaan naar wat twijfelachtig kan uitgelegd worden en dat in mijn nadeel te gebruiken. De winkelketen verwacht over het algemeen dat als je met een klacht komt die klacht helemaal wettelijk in orde is en als dat niet zo is, dan zal de winkelketen dat "maasje" gebruiken om je klacht te negeren.

Maar als een consument eens een wettelijke gaatje denkt te zien om van de winkelketen te profiteren, dan verwachten we van fatsoen van de consument?

Ik ben over het algemeen voor wederzijds fatsoen en respect. Maar wetende hoe winkelketens nogal eens durven omgaan met de klachten van hun klanten, ga ik niet in verontwaardiging ontsteken als een klant eens de niet-fatsoenlijke keuze maakt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 17:47 En ja, ik vind die klant een crimineel in de dop. Om je er nu al (op die leeftijd) zo in vast te bijten. Dat belooft nog wat.
Hij beweert dat er een verkooopsovereenkomst is afgesloten.
Verkoper biedt aan en koper gaat akkoord. Factuur is betaald en product werd geleverd.

MM moet klacht indienen en dan zullen we zien wat de rechter zegt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Een open vraag is hoe het nu met de garantie geregeld is. Grote winkelketens willen nog al eens verlangen dat je garantie bijkoopt waar je feitelijk wettelijk recht op hebt. Ze zijn daar zo dwars in dat de consumentenbond volgens mij adviseert om daar in mee te gaan als garantie wilt omdat het anders kansloos is deze te krijgen.

Een ethisch dilemma waar grote winkelketens weinig moeite mee hebben.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
appelfflap
Banned

Mullog schreef: 09 jul 2020 18:14 Een open vraag is hoe het nu met de garantie geregeld is.
2j volgens Europees recht. Staat los vd aankoopprijs
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 09 jul 2020 18:00
Ik denk dat de winkelketen vervangen door een bejaarde dame weinig behulpzaam is omdat onze ervaring met bejaarde dames anders is dan onze ervaring met winkelketens. De manier waarop wij mensen anderen behandelen is vaak een gedeeltelijke weerspiegeling van hoe wij zelf behandeld werden. Ik weet natuurlijk niet wat jouw ervaringen zijn, maar mijn ervaringen met bejaarde dames zijn over het algemeen beduidend warmer dan mijn ervaringen met winkelketens. Bejaarde dames gunnen mij af en toe het voordeel van de twijfel, zelfs als dat eens in hun nadeel is. Winkelketens daarentegen lijken hun best te doen om op zoek te gaan naar wat twijfelachtig kan uitgelegd worden en dat in mijn nadeel te gebruiken. De winkelketen verwacht over het algemeen dat als je met een klacht komt die klacht helemaal wettelijk in orde is en als dat niet zo is, dan zal de winkelketen dat "maasje" gebruiken om je klacht te negeren.
Dat was eigenlijk ook wat ik probeerde aan te geven.... Bel bijvoorbeeld eens met een klacht naar een grote keten, vaak via een betaalnummer. Het is al een hele kunst om na allerlei robot menu's en wachten überhaupt een mens aan de lijn te krijgen :roll: . En dan maar hopen dat diegene de klacht begrijpt en serieus neemt. Bij een oude dame zou je in zo'n situatie waarschijnlijk een kopje thee krijgen en alle begrip.

Dus ja, mijn sympathie gaat in eerste instantie ook meteen uit naar de klant. Eigenlijk ervaart de winkelketen hier zelf eens wat het effect is van doorgeslagen automatisering en verwacht je een sportieve reactie nu het hen zelf eens treft. Misschien denkt deze klant dat ook wel, en houdt hij daarom voet bij stuk.

Toch denk ik ook dat iemand zijn fatsoensnormen eigenlijk niet zou moeten laten afhangen van wat de andere partij doet. Begrijpelijk is het om dat wel te doen, maar als iedereen zo redeneert glijden we snel af.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
appelfflap
Banned

gerard_m schreef: 09 jul 2020 18:24 Toch denk ik ook dat iemand zijn fatsoensnormen eigenlijk niet zou moeten laten afhangen van wat de andere partij doet.
klopt, al helpt het nu neit om die kerel nu zo af te fikken en aan te vallen.
als je dan leest, geen idee of het klopt, dat Mediamarkt die klanten vroeg om de iMacs op eigen kosten terug te sturen? Zo'n aanpak helpt dan ook echt niet

en vergeef me mijn cynisme

20 iMacs is een kost van 40 000 voor dagenlange (inter)nationale reclame, uiteindelijk beperkt de kost zich misschien tot 6 of 8000
uitstekende reclamecampagne
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 09 jul 2020 18:24 Toch denk ik ook dat iemand zijn fatsoensnormen eigenlijk niet zou moeten laten afhangen van wat de andere partij doet. Begrijpelijk is het om dat wel te doen, maar als iedereen zo redeneert glijden we snel af.
Maar dat iemands fatsoennormen niet afhangen van wat de andere partij doet, betekent niet dat hoe iemand handelt niet afhangt van wat de andere partij doet.

Ik denk ook niet dat fatsoennormen persoonlijk zijn maar contextafhankelijk. Binnen zo'n context kan men dan eventueel kiezen of men mild of strict wil zijn. De manier waarop winkelketens omgaan met hun klanten met klachten creëert de fatsoennormen in de context klant-winkelketen. Dus praten over de fatsoennormen van deze consument zonder naar de context te kijken houdt IMO weinig steek.

Mijn voorkeur is voor mildere en meer vergevingsgezinde fatsoennormen. Maar het zijn de winkelketens die over het algemeen sterk staan in de machtsverhouding tussen henzelf en de klanten en daarmee zijn zij de grootste bepalers van wat de fatsoennormen worden in die context.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 09 jul 2020 18:09
dikkemick schreef: 09 jul 2020 17:47 En ja, ik vind die klant een crimineel in de dop. Om je er nu al (op die leeftijd) zo in vast te bijten. Dat belooft nog wat.
Hij beweert dat er een verkooopsovereenkomst is afgesloten.
Verkoper biedt aan en koper gaat akkoord. Factuur is betaald en product werd geleverd.

MM moet klacht indienen en dan zullen we zien wat de rechter zegt.
Er is inderdaad een verkoopovereenkomst afgesloten en we gaan inderdaad meemaken wat de rechter zegt. Ik ga er gemakshalve vanuit dat die rechter niet dom is en weet dat dit alles op een fout van mediamarkt berust en op inhaligheid van deze immorele onfatsoenlijke dief die m.i. leert hoe ie 'legaal' (dat denkt en hoopt hij) over lijken kan gaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 09 jul 2020 18:14 Een open vraag is hoe het nu met de garantie geregeld is. Grote winkelketens willen nog al eens verlangen dat je garantie bijkoopt waar je feitelijk wettelijk recht op hebt. Ze zijn daar zo dwars in dat de consumentenbond volgens mij adviseert om daar in mee te gaan als garantie wilt omdat het anders kansloos is deze te krijgen.

Een ethisch dilemma waar grote winkelketens weinig moeite mee hebben.
Klopt ook. Die ketens nemen het ook niet zo nauw met de fatsoensnormen. Maar ketens zijn doorgaans dan ook belust op grote winst. Het zijn dit soort gasten (waar ik dus een broertje dood aan heb) die aan de top van deze bedrijven zitten.
Ik heb dan ook nog nooit extra garantie bijgekocht.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 09 jul 2020 19:33 Maar het zijn de winkelketens die over het algemeen sterk staan in de machtsverhouding tussen henzelf en de klanten en daarmee zijn zij de grootste bepalers van wat de fatsoennormen worden in die context.
En wat voor typen staan er doorgaans aan die top? Dat zijn de Trumpjes, de 22 jarige Nemo's! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. De boel flessen, oplichten en besodemieteren. Deze koop, die te mooi was om waar te zijn!!!! was absoluut met voorbedachte rade.
Ik noem dat oplichting.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 09 jul 2020 20:49 Er is inderdaad een verkoopovereenkomst afgesloten en we gaan inderdaad meemaken wat de rechter zegt. Ik ga er gemakshalve vanuit dat die rechter niet dom is en weet dat dit alles op een fout van mediamarkt berust en op inhaligheid van deze immorele onfatsoenlijke dief die m.i. leert hoe ie 'legaal' (dat denkt en hoopt hij) over lijken kan gaan.
die woordkeuze :)
noem eens een fatsoenlijke dief en zeg eens wat hier gestolen werd?

misschien toch eens opzoeken wat oplichting en diefstal is.
dit voldoet echt niet aan de criteria, maar het is anno 2020 wel normaal om termen een eigen definitie mee te geven.

voorbedachtheid? Heeft hij mediamarkt gemanipuleerd om zo'n aanbod online te zetten?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 09 jul 2020 22:23
dikkemick schreef: 09 jul 2020 20:49 Er is inderdaad een verkoopovereenkomst afgesloten en we gaan inderdaad meemaken wat de rechter zegt. Ik ga er gemakshalve vanuit dat die rechter niet dom is en weet dat dit alles op een fout van mediamarkt berust en op inhaligheid van deze immorele onfatsoenlijke dief die m.i. leert hoe ie 'legaal' (dat denkt en hoopt hij) over lijken kan gaan.
die woordkeuze :)
noem eens een fatsoenlijke dief en zeg eens wat hier gestolen werd?

misschien toch eens opzoeken wat oplichting en diefstal is.
dit voldoet echt niet aan de criteria, maar het is anno 2020 wel normaal om termen een eigen definitie mee te geven.

voorbedachtheid? Heeft hij mediamarkt gemanipuleerd om zo'n aanbod online te zetten?
Denk je dan zelf werkelijk als je een advertentie ziet staan van een nieuwe Tesla voor 100 euro, dat dat wellicht niet 100.000 euro
had moeten zijn? Als je er dan dan desondanks 10 opkoopt met de bedoeling ze voor 90.000 euro p.s te gaan verkopen noem ik je een
smerige crimineel die met voorbedachte rade iemand probeert op te lichten omdat wellicht je advocaat je in het gelijk wil gaan stellen omdat het
volgens de letter van de advertentie correct is.
Maar iedereen weet dat dit op een fout berust. Dat noem ik een "fatsoenlijke" dief omdat er niet ingebroken o.i.d. wordt. Er staan geen levens op het spel, maar er wordt met voorbedachte rade geprofiteerd van een zwakheid (fout) van anderen.
Wat nou als die stagiaire (die de typefout heeft gemaakt) dit uit eigen portemonnee moet terug betalen? Ben je dan tevreden? Die geld-puber stond immers in zijn recht.
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als er een overeenkomst is en wordt geleverd dan is die rechtsgeldig, of dat nu mondeling of via de pc is maakt niet uit. Zo waren hier onlangs Ieren aan de deur die de oprit wilden schoonspuiten. Een alleenstaande naīeve man in de buurt die veel te goed van vertrouwen is ging akkoord. Hij mocht €2000,00 afrekenen, ook na tussenkomst van de politie. Je kunt spreken van oplichting maar ook in dit geval was er een afspraak gemaakt en de oprit werd ook schoongemaakt.
appelfflap
Banned

noem ik je een
smerige crimineel die met voorbedachte rade iemand probeert op te lichten
gij moogt mij zo noemen maar dat klopt voor geen meter.
crimineel? op basis waarvan? welke misdaad? online een laptop kopen?
voorbedachtheid? ik heb heb niemand gemanipuleerd om de tesla voor 100 euro aan te bieden, of in dit geval een laptop voor 2 euro.
oplichten? Wie bedrieg ik hier? de verkoper omdat die zo lomp was?
Wat nou als die stagiaire (die de typefout heeft gemaakt) dit uit eigen portemonnee moet terug betalen?
misschien moet je er wat minder bij verzinnen en je gewoon aan de feiten houden.
MM heeft een fout gemaakt, de koper heeft van die fout gebruik gemaakt en MM had de fout te laat door (pas na betaling en levering).
als MM dan direct ten aanval trekt met bedreigingen, oa incasso, snap ik dat de koper nu voet bij stuk houdt.
Plaats reactie