Imac voor 2 euro

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Imac voor 2 euro

Bericht door dikkemick »

Fenomeen schreef: 09 jul 2020 14:23 Kalm maar, gewoon door blijven ademen.
Het ventje heeft geen plutonium gekocht he? ;)
Als dat 5 euro de kilo was....Had ie vast een container besteld!
Dit is een ethisch dilemma (topic) en ik ben hier ethisch gezien geen voorstander van. That's all.
Fatsoensnormen?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 14:41 ik ben hier ethisch gezien geen voorstander van
Dat maak ik inderdaad uit je woordgebruik op. :D
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bonjour schreef: 09 jul 2020 14:14
axxyanus schreef: 09 jul 2020 14:02 Dat klopt. Maar als de winkelier niet oplettend is geweest en je het product meegeeft aan die prijs, denk ik niet dat hij daarna nog verhaal kan halen.
Omdat er dan een winkelier in het proces zit. En dan zou de fout in het verkoopproces gemaakt worden. Bij de mediamarkt wordt de fout voor het verkoopproces gemaakt en is er niemand om te controleren.
Dat mag geen verschil maken. Als dat wel een verschil maakt, dan zou dat namelijk winkeliers aanzetten om niet te controleren om zo hun verantwoordelijkheid te ontlopen.
Bonjour schreef: 09 jul 2020 14:14Wanneer de fout ontdekt wordt, nadat er al gebruik van gemaakt is heeft een probleem. Het eruit pikken van de orders uit het digitale systeem vergt ingewikkelde acties.
Dan is dat systeem niet goed opgezet.
Bonjour schreef: 09 jul 2020 14:14Ik denk dat het beter is voor ons rechtssysteem dat het systeem fouten in programmatuur opvangt.
Dit was geen fout in de programmatuur. De oorspronkelijke fout was waarschijnlijk een tikfout. Dat het ingewikkeld is om dit soort bestellingen te annuleren is een ontwerpfout, geen fout in de programmatuur. Als de winkel een papieren systeem had gehad dat verkeerd georganiseerd was om die bestellingen gemakkelijk in terug te vinden had de winkel dat dan ook als verontschuldiging kunnen gebruiken?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Er zijn hier mi. twee dingen aan de orde gesteld in de TO
In het nieuws een M Markt, die wegens een vergissing hunnerzijds nu een paar Imacs terugeist van mensen, die ze hadden besteld, betaald en ook toegezonden hebben gekregen voor * x 2.00 euro.
Of zij daartoe gerechtigd zijn, of dat in dit specifieke geval de huidige bezitter ervan in zijn recht staat.

En de verontwaardiging van Dikkemick over door hem gesteld misbruik.
Van iemand, die deze producten op dat moment heel goed kon gebruiken en het als geschenk uit de hemel zag om te proberen hier direct van te profeteren.
Vlg. Dm immoreel en
Vlg. mij ook net als zoveel anderen zouden zeggen: "Je kunt het altijd probere., Nee heb je en ja kun je krijgen." En later zich gerechtigd ziet aan te nemen, dat hij ze volgens de regels der wet heeft gekocht.

Ik persoonlijk begrijp niet, dat MM zijn goede naam hiermee te grabbel wil gooien en moeilijk doet over een voor hun minimaal bedrag aan verlies vanwege hun eigen fout en dit niet sportief opneemt.
Als ze dat wel hadden gedaan en publiek hadden gemaakt, dat ze volledig de consequenties van hun eigen fout op zich wilden nemen, nl. een verlies van een paar duizend euro, dan hadden zij spotgoedkoop een meer positieve reclame gehad, dan ze ooit via de reguliere reclame kanalen hadden kunnen kopen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 14:10
axxyanus schreef: 09 jul 2020 14:02
Bonjour schreef: 09 jul 2020 13:54 Al lang geleden heb ik gehoord dat wanneer een deel van een prijskaartje omvalt in de etalage de winkelier niet daarvoor hoeft te leveren.
Dat klopt. Maar als de winkelier niet oplettend is geweest en je het product meegeeft aan die prijs, denk ik niet dat hij daarna nog verhaal kan halen.
Toch ben ik nu blij dat de wereld niet alleen uit Axxynussen bestaat. Want nogmaals: Ben je het eens met die graaiende puber?
Pas op, dat je niet te ver gaat.
Axxyanus geeft zijn duidelijke een geargumenteerde mening en dit is stemmingmakerij.
Ook hier al viewtopic.php?p=578083#p578083
Ik meen dit als mod nu te kunnen zeggen, daar ik nu pas inspring in deze draad en deze reactie zag na mijn eerste bericht hier. Ik zal me dan ook verder van deelname onthouden
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Maria schreef: 09 jul 2020 15:00 Ik persoonlijk begrijp niet, dat MM zijn goede naam hiermee te grabbel wil gooien en moeilijk doet over een voor hun minimaal bedrag aan verlies vanwege hun eigen fout en dit niet sportief opneemt.
Als ze dat wel hadden gedaan en publiek hadden gemaakt, dat ze volledig de consequenties van hun eigen fout op zich wilden nemen, nl. een verlies van een paar duizend euro, dan hadden zij spotgoedkoop een meer positieve reclame gehad, dan ze ooit via de reguliere reclame kanalen hadden kunnen kopen.
Slechte PR.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Doe maar een slotje Maria.
Ik vind het gewoon totaal onfatsoenlijk en dat heb ik duidelijk gemaakt. Anderen stimuleren blijkbaar dit gedrag of keuren het goed. Verschil in ethiek.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 15:14 Doe maar een slotje Maria.
Ieder zijn mening dikkemick, maar je kunt niet iets op deze manier in de ring gooien en er dan direct mee kappen, als er mensen het niet met je eens zijn.
Als je niet meer reageert, dan houdt het hier vanzelf op, als er niets nieuws meer over te zeggen valt.

Beschouw dit nog maar als reactie als mod :)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Oh dan moet ik snel zijn.
Je interpretatie lijkt me wat wankel.
Ik denk dat mensen meer op de toon letten.
Ik in ieder geval.
Van de andere kant; het is DM ten volle uit, niks aan de hand. ;)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 14:22 Klant WIST dat het een fout was! Bedrog met voorbedachte rade noem ik dit.
hoe kan dit nu bedrog zijn? hier misleidt niemand iemand.

bedrijf MM is lomp en klant maakt er gebruik van
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Maria schreef: 09 jul 2020 15:19
dikkemick schreef: 09 jul 2020 15:14 Doe maar een slotje Maria.
Ieder zijn mening dikkemick, maar je kunt niet iets op deze manier in de ring gooien en er dan direct mee kappen, als er mensen het niet met je eens zijn.
Als je niet meer reageert, dan houdt het hier vanzelf op, als er niets nieuws meer over te zeggen valt.

Beschouw dit nog maar als reactie als mod :)
Probleem was toch juist dat ik een mening gaf? Ik ben blij dat de wereld niet alleen uit mensen bestaat (ik zal het netjes zeggen) die het niet zo nauw met de fatsoensnormen nemen. Deze gehaaide puber was echt niet op z'n achterhoofd gevallen en handelde dus welbewust. En dat wordt hier door sommigen goed gepraat. En goed beargumenteerd heb ik dat nog niet gezien.
Ik probeer wel duidelijk te maken dat ik dit gedrag dus niet echt kan waarderen omdat dan het einde zoek is en iedereen de mazen van de wet gaat opzoeken.
Van Axxyanus dan ook nog geen antwoord gehad op mijn vraag of hij dit gedrag goedkeurt en zo ja, waarom.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 09 jul 2020 16:37
dikkemick schreef: 09 jul 2020 14:22 Klant WIST dat het een fout was! Bedrog met voorbedachte rade noem ik dit.
hoe kan dit nu bedrog zijn? hier misleidt niemand iemand.

bedrijf MM is lomp en klant maakt er gebruik van
Maak van het woordje 'gebruik', misbruik...dan ben ik het met je eens.

Wat nou als een matrixbord op de snelweg hapert en er staat i.p.v. 100 Km/uur ineens (per ongeluk) op 1 bord: 1000 km./uur Is het dan voor een vliegtuig ineens geoorloofd hier te landen?
Maar om dichter bij de snelweg te blijven: Mag je je gashendel maximaal opendraaien? Is het dan ineens geoorloofd?
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ik snap het punt van Dikkemick wel.
Formeel heeft deze vent inderdaad niets fout gedaan, maar is het netjes?

De sympathie gaat hier al snel naar de klant omdat het hier om een grote winkelketen gaat (die dit ook heel dom aanpakt, zoals Maria terecht zegt).
Maar als het nu niet om een winkelketen zou gaan maar bijvoorbeeld om een bejaarde dame die iets uit suffigheid tegen een absurde prijs verkoopt, denkt iedereen er dan ook zo over?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.ad.nl/tech/consumentenbond- ... ~aea3fddb/
De Consumentenbond vindt het ‘kinderachtig en moreel verkeerd’ dat twee klanten van MediaMarkt weigeren hun zes peperdure iMacs terug te geven nadat ze die vanwege een vergissing voor een paar euro konden aanschaffen op de website van de winkel. De twee klanten zijn bekenden van elkaar. ,,Deze mensen weten best dat ze fout zitten. Kom op, geef die computers terug en doe niet zo vervelend. Jullie hebben het recht niet”, zegt woordvoerder Gerard Spierenburg tegen deze nieuwssite.
Met de meeste klanten kwam MediaMarkt tot een overeenkomst, behalve met twee klanten, onder wie de 22-jarige Nemo Strengman.
Nemo Trump....
https://www.ad.nl/tech/nemo-weigert-dri ... 173035649/
Want mag ik de mening zijn toegedaan dit een arrogant stuk vreten vinden? Zo'n blik van "Je kan het dak op!" "Ik heb schijt aan de hele wereld en doe lekker waar ik zin in heb" Deed me beetje aan Trump denken. Weten dat je fout zit en het toch gewoon doen.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 09 jul 2020 17:01 Wat nou als een matrixbord op de snelweg hapert
Techisch defect is iets anders, hier heeft een medewerker geblunderd.
Klant profiteert van die blunder en jij pleegt karaktermoord op die klant alsof hij een crimineel is.
Dat gaat een beetje te ver

Als een omaatje knoeit wil ik dat gerust rechtzetten, als ze mij onmiddellijk begint uit te schelden, of met trump vergelijkt, weet ik niet of ik nog meegaand ben.
Plaats reactie