De moord op George Floyd en de gevolgen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: De moord op George Floyd en de gevolgen.

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 03 jul 2020 16:11
dikkemick schreef: 03 jul 2020 16:02 Ik voel me NIET schuldig aan die dood.
Hoe vaak moet er iets herhaald worden voor het tot je doordringt? Ik vraag niet dat jij je schuldig voelt.
Je hebt het over spijt betuigen. Ik ben het daar niet mee eens. En dat heb ik uitgelegd. De enige uitzondering die ik wil maken is dat ik het spijtig (jammer en onnodig) vind dat Floyd op deze wijze om het leven is gekomen.
Maar er wordt van mij verwacht dat ik dit met spijt ga terugvoeren op het slavernijverleden. Voor mij een stap te ver.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 03 jul 2020 15:51 Het is wel even afkeurenswaardig, maar formeel is het geen racsisme.
als, anno 2020, de dader niet blank is kan het per definitie geen racisme of discriminatie zijn :)

nu bestaat een ouderdom-, gehandicapten- of woonplaatskorting voor musea, parken ed wel in elke stad.
Daar het ik niet direct aan gedacht.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

appelfflap schreef: 03 jul 2020 20:07
Peter van Velzen schreef: 03 jul 2020 15:51 Het is wel even afkeurenswaardig, maar formeel is het geen racsisme.
als, anno 2020, de dader niet blank is kan het per definitie geen racisme of discriminatie zijn :)
Dat meen je niet echt. Je hebt slechts de indruk dat anderen zo denken. Het is slechts zo dat racistisch gedrag van de machtelozen aanzienlijk minder schade aanricht als racistisch gedrag van de machtigen. Dat geldt voor alle vormen van generaliserende discriminatie. Als gehandicapten de mensen zonder handicap zouden discrimineren zou dat nauwelijks kwaad kunnen. En niemand zou er wakker van liggen.

De dood van George Floyd was daarom zo verschrikkelijk, omdat de daders blijkbaar dachten dat ze voldoende macht bezaten om zoiets ongestraft te kunnen doen. Laten we hopen dat het niet waar is.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HET nadeel van een democratie. De minderheid delft het onderspit. En minderheden zullen er altijd zijn. Discriminatie ook. Beiden zijn verwerpelijk maar dan moeten we op zoek naar een systeem dat dit kan uitbannen. Communisme heeft dat met minderheden geprobeerd. Helaas ook totaal mislukt. Als Nederland straks voor PVV of FvD kiest, is, wat racisme betreft, ook de democratie mislukt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef: 04 jul 2020 07:57Als Nederland straks voor PVV of FvD kiest, is, wat racisme betreft, ook de democratie mislukt.
Bedoel je daarmee te zeggen dat de PVV en/of FvD een racistisch beleid nastreven? En áls je dat bedoelt : waaruit blijkt dat de PVV en/of FvD een racistisch beleid nastreven?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 03:06 Dat meen je niet echt. Je hebt slechts de indruk dat anderen zo denken.
https://www.tscheldt.be/op-de-vrt-mogen ... nnen-zijn/
jammer genoeg het discours bij veel van dit soort anti-racisme blm-organisaties.
Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 03:06 Het is slechts zo dat racistisch gedrag van de machtelozen aanzienlijk minder schade aanricht als racistisch gedrag van de machtigen.
allochtonen die een oud blank bommetje overvallen, enkel omdat ze blank is, en 20 euro stelen is dus minder erg? ze is blank dus hoort ze blijkbaar bij de machtigen?

het is dit soort redenering die toch heel veel verpest
racisme en discriminatie zijn handelingen. Als je niet eens wil inzien dat iedereen zich er kan aan schuldig maken houdt de discussie op. Als je bij racisme van een bepaalde bevolkingsgroep onmiddellijk de schuif excuses opentrekt waarom eht plots minder erg is verziek je heel die discussie en heel die problematiek.

dan moet je niet vast verbaast zijn dat het polariseert, verhard en cynisme de bovenhand haalt. een allochtoon kan zich niet aan racisme schuldig maken en als hij het doet is het hoe dan ook veel minder erg en moet je er dus minder had tegen optreden of zelfs maar veroordelen.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 03:06 Dat meen je niet echt. Je hebt slechts de indruk dat anderen zo denken. Het is slechts zo dat racistisch gedrag van de machtelozen aanzienlijk minder schade aanricht als racistisch gedrag van de machtigen.
Deze uitspraak gaat eigenlijk over het groepsdenken want nu eigenlijk ook precies het probleem bij racisme is.
Appelfflap geeft al een voorbeeld.

Het zijn individuen die getroffen worden door racisme (of die de dader zijn).
Een kennis van mij heeft haar kinderen maar van een zwarte school gehaald vanwege de racistische pesterijen door " de Machtelozen " . En in het absurde voorbeeld dat je geeft over discriminerende gehandicapten zou precies hetzelfde gelden voor de individuele niet-gehandicapte die erdoor wordt getroffen.

Ik sluit me volledig aan bij de vaststelling van Appelfflap.
Er gaat een golf van zeer selectieve verontwaardiging door de wereld over racisme.
Op de dag dat George Floyd overleed, zijn homo's, ongelovigen, en ja ook " witten " door politiegeweld om het leven gekomen waarover je niemand hoort, zonder een filmpje dat viral is gegaan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 04 jul 2020 10:24 allochtonen die een oud blank bommetje overvallen, enkel omdat ze blank is, en 20 euro stelen is dus minder erg? ze is blank dus hoort ze blijkbaar bij de machtigen?

het is dit soort redenering die toch heel veel verpest
racisme en discriminatie zijn handelingen. Als je niet eens wil inzien dat iedereen zich er kan aan schuldig maken houdt de discussie op. Als je bij racisme van een bhelemaal niet machtig, epaalde bevolkingsgroep onmiddellijk de schuif excuses opentrekt waarom eht plots minder erg is verziek je heel die discussie en heel die problematiek.

dan moet je niet vast verbaast zijn dat het polariseert, verhard en cynisme de bovenhand haalt. een allochtoon kan zich niet aan racisme schuldig maken en als hij het doet is het hoe dan ook veel minder erg en moet je er dus minder had tegen optreden of zelfs maar veroordelen.
Bommetje? Je maakt blijkbaar net zo makkelijk typefouten als ik. Een oud blank omaatje(?) is waarschijnlijk helemaaal niet machtig. zeker als ze niet meer dan 20 Euro heeft. Dus is het wel erg! Probeer alsjeblieft geen stropop te gebruikten. Het zou echter nóg erger zijn als een gewapende politiemacht dit kwam doen bij een bejaarde asielzoekster, die nu juist haar geboorteland was ontvlucht omdat de politie dáár niet anders deed. Overigens niet noodzakelijkerwijs voor het slachtoffer, maar welzeker voor de rechtsstaat.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 11:45 Bommetje? Je maakt blijkbaar net zo makkelijk typefouten als ik. Een oud blank omaatje(?) is waarschijnlijk helemaaal niet machtig. zeker als ze niet meer dan 20 Euro heeft. Dus is het wel erg! Probeer alsjeblieft geen stropop te gebruikten.
textcorrector doet vervelend :)

het vervelende is net dat dit geen stropop is, dit is de realiteit in grootsteden en vooral allochtone wijken. Ik woon in een wijk waar 60 à 70% allochtoon is en dan vooral Marokkaans. Surf maar op Antwerpen en granaten, hebt ge een idee waar ik woon. zijt ge verbaast dat de autochtone bevolking massaal wegtrekt en verhuist? diegenen die blijven stemmen uiteraard rechts.

in die context behoor ik tot de absolute minderheid hier (blank en rolstoel). Als de meerderheid hier dan klaagt over racisme, de Marokkanen, en jij komt dan af met een verhaal over machtelozen? Of dat hun racisme en discriminatie minder erg zou zijn.

dat is jammer genoeg eveneens een wijdverspreid discours bij blanken en autochtonen die niet in dit soort wijken wonen. Die hebben volstrekt geen idee vd problematiek.
allochtonen zijn de machtelozen en dus per definitie het slachtoffer, zit in dezelfde lijn als dat filmpje waar negers zich per definitie niet aan racisme zouden kunnen schuldig maken.

racisme en discriminative zijn handelingen
het is net zo god racisme ls je beweert dat die misdaad minder erg zou zijn, afhankelijk vd huidskleur van dader en slachtoffer.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 04 jul 2020 11:33
Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 03:06 Dat meen je niet echt. Je hebt slechts de indruk dat anderen zo denken. Het is slechts zo dat racistisch gedrag van de machtelozen aanzienlijk minder schade aanricht als racistisch gedrag van de machtigen.
Deze uitspraak gaat eigenlijk over het groepsdenken want nu eigenlijk ook precies het probleem bij racisme is.
Appelfflap geeft al een voorbeeld.

Het zijn individuen die getroffen worden door racisme (of die de dader zijn).
Ja en het zijn individuen van de machtelozen die daar vaker het slachtoffer van zijn. Dat is geen groepsdenken, dat is gewoon het resultaat van wetenschappelijk onderzoek. Ook als je een eenvoudige wiskundig model bouwt, komt dat resultaat naar boven.

Nemen we een maatschappij met een minderheid van 10% en een meerderheid van 90%. Zowel bij de minderheid als de meerderheid zijn er 10% uitgesproken racisten. Nemen we even aan dat elke persoon 100 willekeurige ontmoetingen heeft.

Iemand van de minderheid heeft dan gemiddeld 90% * 10% * 100 = 9 ontmoetingen met een racist uit de meerderheid.
Iemand van de meerderheid heeft dan gemiddeld 10% * 10% * 100 = 1 ontmoeting met een racist uit de minderheid.

Met andere woorden in dit model hebben individuen uit de minderheid ongeveer 9 keer zoveel problemen met racisme als individuen uit de meerderheid. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dit soort besluit.

En hoeveel incidenten je ook kan tonen die vallen in de categorie: individu uit de meerderheid heeft problemen met racistisch individu uit de minderheid, het spreekt niet tegen dat de individuen uit de minderheid veel vaker het slachtoffer zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 04 jul 2020 12:06 het vervelende is net dat dit geen stropop is, dit is de realiteit in grootsteden en vooral allochtone wijken. Ik woon in een wijk waar 60 à 70% allochtoon is en dan vooral Marokkaans. Surf maar op Antwerpen en granaten, hebt ge een idee waar ik woon. zijt ge verbaast dat de autochtone bevolking massaal wegtrekt en verhuist? diegenen die blijven stemmen uiteraard rechts.
Als je mijn bewering dat racistsisch gedrag van de machtigen erger is dat racistisch gedrag van de machteloze uitlegt alsof ik daarmee zou beweren dat een overval op een oud omatje, minder erg zou zijn omdat de overvallers tot een minderheid behoren. Dan creëer je daarmee wel degelijk een stropop. want dat is absoluut niet wat ik beweer. En ook niet wat ik bedoel.

Wat ik bedoel is dat als een minderheid gemiddeld per individu exact dezelfde en evenveel discriminerende handelingen zou begaan, dat minder ernstige gevolgen heeft dan wanneer de meerderheid gemiddeld per individu exact dezelfde en evenveel discriminerende handelingen jegens de minderheid zou begaan.

Wat ik bovendien bedoel is dat wanneer een werkgever discrimineert en uitsluitend op grond van de naam van de solliciitant mensen met een allochtoon klinkende naam niet uitnodigt voor een solicitatiegesprek dit erger is dan wanneer de allochtone sollicitant discrimineert jegens autochtoon klinkende bedrijven. In het laatste geval is het nog steeds de allochtoon die de baan misloopt. Hij mag nog zo'n racist zijn, hij zal die fout niet eens maken.

Met andere woorden: Ik bedoel wat ik zeg. Macht doet er toe. Je voorbeeld van een machteloze oud vrouwtje onderschrijft dit eerder dan dat het mij tegenspreekt. Als in Antwerpen 60% tot 70% van de bevolking allochtoon is, hebben ze daar dus enige macht omdat ze een meerderheid vormen. Dus ook dat ondersteunt juist wat ik wilde zeggen.

In Nederland lijkt het overigens eerder zo te zijn dat vooral degenen die niet in een wijk wonen waar veel allochtonen wonen, rechts stemmen. Maar dat terzijde.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 04 jul 2020 10:11
dikkemick schreef: 04 jul 2020 07:57Als Nederland straks voor PVV of FvD kiest, is, wat racisme betreft, ook de democratie mislukt.
Bedoel je daarmee te zeggen dat de PVV en/of FvD een racistisch beleid nastreven? En áls je dat bedoelt : waaruit blijkt dat de PVV en/of FvD een racistisch beleid nastreven?
Nee dat laatste is uiteraard niet waar. Er zal in het partijprogramma van beide partijen niet staan: "Wij streven een racistische maatschappij na"
Maar beiden maken er geen geheim van dat Nederland eigenlijk voor DE Nederlander is. "Willen we meer of minder Marokkanen/vluchtelingen/moslims?"
Wat ik wilde zeggen is dat een democratie voor een minderheid niet altijd de beste bestuursvorm is.
En als ik bovenstaande bijdragen lees, dan is integratie ook niet helemaal gelukt en is misschien altijd gedoemd te mislukken. We blijven denken in termen van wij en zij.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 04 jul 2020 12:41 Wat ik bedoel is dat als een minderheid gemiddeld per individu exact dezelfde en evenveel discriminerende handelingen zou begaan, dat minder ernstige gevolgen heeft dan wanneer de meerderheid gemiddeld per individu exact dezelfde en evenveel discriminerende handelingen jegens de minderheid zou begaan.
maar zo werkt het niet
racisme is uiteindelijk altijd een verhaal van individuen. jij behandelt mij minderwaardig om iets waar ik niets kan aan doen.
Gaan zeggen dat het bij mij minder erg is omdat mij minder overkomt? leuk voor de statistiek maar volledig irrelevant
dat het bij minder erg zou zijn omdat de gevolge minder erg zijn?
...

allemaal bekende excuses om racisme door allochtonen te kunnen wegrealtiveren
Wat ik bovendien bedoel is dat wanneer een werkgever discrimineert en uitsluitend op grond van de naam van de solliciitant mensen met een allochtoon klinkende naam niet uitnodigt voor een solicitatiegesprek dit erger is dan wanneer de allochtone sollicitant discrimineert jegens autochtoon klinkende bedrijven.
dan discrimineren ze allebei en zijn het allebei racisten, de ene vorm is neit erger als de andere. De 2e vorm is gewoon lomp.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef: 04 jul 2020 13:11Maar beiden maken er geen geheim van dat Nederland eigenlijk voor DE Nederlander is.
Wordt er daarbij onderscheid naar ras? Voor zover ik weet niet. DE Nederlander heeft niet een bepaald soort uiterlijk voor die partijen voor zover ik weet.

Beide partijen zien het islamitisch fascisme liever gaan dan komen. Geef jij ze daarin ongelijk?

En doen joodse medemensen, homoseksuelen, enzovoort in Nederland er voor jou toe? En hoe het leefklimaat in Nederland voor hen veranderd is?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 04 jul 2020 12:36 Ja en het zijn individuen van de machtelozen die daar vaker het slachtoffer van zijn. Dat is geen groepsdenken, dat is gewoon het resultaat van wetenschappelijk onderzoek. Ook als je een eenvoudige wiskundig model bouwt, komt dat resultaat naar boven.

….

En hoeveel incidenten je ook kan tonen die vallen in de categorie: individu uit de meerderheid heeft problemen met racistisch individu uit de minderheid, het spreekt niet tegen dat de individuen uit de minderheid veel vaker het slachtoffer zijn.
In plaats van enige sympathie voor andere mensen die ook gediscrimineerd worden, kom je aanzetten met een wiskundig model.
Voor zover dat model zou opgaan, geldt dat ook voor een blanke minderheid in een zwarte wijk, of een ongelovige-, of een homoseksuele minderheid in een islamitische wijk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie