Hoewel dit artikel serieuze zaken aansnijdt, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat Trump herkozen zal worden en is "grote" kans op herverkiezing in ieder geval vreselijk overdreven. Het feit dat Biden praktisch onzichtbaar is is geenszins een minpunt voor hem. Ten eerste is het waar iedereen naar verlangt: een president waar je het niet iedere dag over moet hebben. Ten tweede kan Trump maar weinig op hem inbijten. Ten derde is Biden de figuur die stemmen van enigszins verontruste Republikeinen kan krijgen. En ten vierde is Trump zelf de beste stemmenvergaarder voor de oppositie, zoals ook alle fameuze reclamespotjes van de
Lincoln Project (republikeinen die zich tegen Trump verzetten) opnieuw en opnieuw heel effectief laten zien. Bijvoorbeeld
hier. In een vorige bijdrage verbaasde ik me over zijn doen en laten: "Waarom Trump zijn best doet om steeds de allerslechtste keuzes te maken blijft een raadsel. Wat hij doet of zegt is alsof het door iemand gedaan wordt die graag wil dat hij de verkiezingen verliest." Nota bene nog dezelfde dag hoorde ik Joe Scarborough in zijn Morning Joe programma zich erover verbazen, en begon hij te speculeren dat Trump zich in augustus misschien zal terugtrekken uit de race. Een dag later begon men zelfs op Fox te speculeren over een mogelijk terugtrekken van Trump. Zelfs volgens Fox opinieonderzoeken heeft Biden een 14% voorsprong. De voorsprong is zo groot dat die in geen enkele presidentverkiezing zo groot is geweest als nu. Nu begint men overal erover te speculeren:
https://www.youtube.com/watch?v=61CH_E1ObRc
En wat doet Trump? Ten eerste kondigt hij iedere dag al zijn ondergang aan door dagelijks zijn toehoorders te vertellen dat de komende presidentsverkiezingen door de democraten op nooit geziene wijze vervalst zullen worden. Dat laat zijn eigen defaitisme zien. Voorts gaat geen dag voorbij of het nieuws geeft weer nieuwe aanleiding om hem kansloos te maken. Gisteren kwam het bericht dat Trump een racistische tweet her-tweette, en dat Poetin de Afgaanse Taliban met geld beloont voor iedere Amerikaanse soldaat die ze te grazen kunnen nemen, maar Trump er geen enkele aktie tegen heeft ondernomen. En vandaag het nieuws dat Israel waarschijnlijk morgen 30% van de Westbank annexeert, als gevolg van het feit dat Trump hen deze gouden gelegenheid schenkt dit te doen. Wie anders dan een extremist of volledig ingekapselde cultusvolgeling kan deze capriolen bewonderen?
Trump maakt naar het mij toeschijnt geen kans.