Fenomeen schreef: 25 jun 2020 11:15
Rereformed schreef: 25 jun 2020 10:16
Wat betreft je vraag: juist omdat de essentie van vrijdenken is dat "grappig" en "onsmakelijk", net zo als "goed" en "kwaad", zaken zijn die iedereen voor zichzelf bepaalt. De één zijn kwaad is de ander zijn goed. De één zijn taboe is voor de ander doodnormaal. Vrijdenkers hebben geen autoriteit die van bovenaf oplegt, maar moeten alles uit eigen lijf halen.
En wat we vooral niet nodig hebben is een moderator die bepaalt wat grappig of onsmakelijk is, en d'r eigen fatsoensnormen voortdurend doordrukt.
Ethisch dilemma??
Dat is te generaliserend. Een moderator is in alle gevallen behalve die waarin hij/zij modereert, een forummer die als ieder ander zijn/haar mening mag geven in een discussie. Wel is het wellicht goed dat je dit opmerkt zodat het uitdrukkelijk gezegd kan worden. Het kan zijn dat Labyrint aankwam met "ik zal het nooit meer doen" omdat ik de grap onsmakelijk vond en hij concludeert dat een moderator het verbiedt.
Het is dus van belang om onderscheid te kunnen maken tussen wanneer een moderator eenvoudig meediscussieert, en wanneer hij/zij optreedt als moderator.
Maar blijkbaar heb je het geval "vosseklem" op het oog. Er staat wel degelijk in de forumregels dat scheldproza of iemand uitschelden niet toegestaan is op dit forum. Dat is omdat men het niveau van discussies zo hoog mogelijk wil houden. Vanzelfsprekend krijgt men hierdoor problemen, want fatsoensnormen zijn tenminste voor een deel persoonlijk. De een is "fatsoenlijker" dan de ander, en men kan dus verschillende opvattingen hebben over wat "normaal" is.
Maar ik pleit er dan voor om dit voor lief te nemen. Als jij aangeeft "wat we vooral niet nodig hebben" dan verschilt die eis niet van iemand die van mening is "dat we fatsoensnormen juist meer aandacht moeten schenken".
Een moderator moet om goed te kunnen funktioneren beschikken over de vrijheid om te handelen naar haar/zijn beste vermogen en niet bij het eerste wissewasje aan banden gelegd worden. Een moderator is gekozen omdat die vertrouwen geniet, en dat moet de basis zijn.
Om te voorkomen dat het forum teveel gaat dansen naar de pijpen van de forum admin heb ik zes jaar geleden toen ik werd gevraagd om forum admin te worden voorgesteld de funktie van forum admin regelmatig af te wisselen. Hierdoor kunnen de regels van tijd tot tijd strakker, dan weer losser komen, en forum starheid doorbroken worden. Dit systeem heeft uitstekend gewerkt.
[edit: ik zie dat je het onderscheid tussen moderator en gewoon deelnemer aan een discussie in een vervolgbijdrage al ook zelf maakt. Ik merkte het pas op na bovenstaande bijdrage gegeven te hebben.]