Labyrint schreef: ↑21 jun 2020 16:10
Maria schreef: ↑21 jun 2020 15:44Dus als je een discussie wil over Thoughtcrime of newspeak graag in een discussie topic.
Misschien dat ik dan ook eens kan leren, wat met deze uit Amerika overgewaaide termen bedoeld wordt.
Tot nu toe zie ik ze te pas en te onpas gebruiken door mensen, die zich beknot voelen in het uiten van hun eigen mening, daar waar anderen dat, en de manier waarop, niet kunnen waarderen.
Ik zou toch graag een iets duidelijker antwoord willen hebben over het vermeend verkeerd gebruiken van het woord vossenklem. Zoals ik vroeg aan bdo. We doen net alsof dat is uitgepraat. Zijn er meer van dat soort woorden waar FT snel misselijk van zal worden? Het is hooguit een kwestie van smaak en of fatsoen. En dat is niet te peilen of te beoordelen met regelgeving.
Vandaar dat ik het over een lijst had.
Voor wat dit Feedback topic.
Een exact duidelijk antwoord heb je gehad.
Er is heel duidelijk een reden gegeven, waarom daartoe is besloten.
En ja, daar mag je me persoonlijk als moderator op aanspreken.
En ja, daar kon over gesproken worden.
En nee, we gaan daarover niet eindeloos door, als je geen bevredigend antwoord voor jouzelf hebt kunnen krijgen.
Datzelfde geldt voor allemaal, die in dit topic hebben meegedaan.
Ik ga hier niet het hele woordenboek bespreken.
Als je niet zelf kunt aanvoelen wat wel of niet kan, of wanneer het wel of niet kan, dan vind ik dat jammer, maar dan zullen we dat in de toekomst wel verder bezien.
"Newspeak" dat was een verwijzing naar de algemene benauwende tendens in de maatschappij, media, politiek van de laatste paar jaren, en het gebruik van woorden, die me soms sterk doen denken aan zaken die George Orwell beschreef .
Een algemene leerzame discussie over Thoughtcrime of newspeak en de psychologie erachter zou echt super interessant zijn.
Daar zou ik ook wel veel meer van willen weten. In hoeverre is wat George Orwell beschrijft realiteit?
Mooi winter onderwerp wellicht straks!
Zou mooi zijn.
Misschien later dan?
Of het komt toch nog een keer eerder als het zo te pas komt.
Meteen een afsluiter om er hier in dit topic niet verder over door te gaan.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.