De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Bericht door Peter van Velzen »

collegavanerik schreef: 17 jun 2020 07:22
Dat bedoel ik dus: zwart-wit denken, alsof Trump het enige gekkie met macht op deze wereld is. China? Rusland? Korea? Trump kan per definitie nooit iets goeds doen in jullie ogen, want Trump.
Want Trump wat?
HIj kan wel degelijk iets goed doen in mijn ogen, en zo nu en dan doet hij dat ook. Zo heeft hij meermalen voorde keuze gestaan om een conflict al dan niet te escaleren en heeft hij dat toen niet gedaan. Hij heeft (helaas te laat) de covid-19 pandemie tot nationale noodtoestand uitgeroepen. Dusmijn bewering dat "de hele wereld meelijdt bij ALLES wat hij doet" was inderdaad onjuist. Ik had moeten stellen "bij alles wat hij VERKEERD doet". Dat is lang niet alle maar helaas wel veel. Daar zijn ook zinnige dingen bij, waarmee ik het totaal oneens ben. Buiten kijf staat dat hij zich nog altijd verzet tegen elke maatregel die de opwarming van het klimaat bestrijd. Dus wat hij ook goed doet, dat in elk geval niet.

De Chinese leiders zijn niet gek, evenmin als Poetin. Ze zijn respectievelijk volop anti-democratisch en bijzonder autoritair, maar wel degelijk competent. Ook Korea heeft ook geen leiders die incompetent zijn (laat staan gek), Het Noorden heeft helaas een leider die alleen zijn eigen macht tracht te behouden. Zuid Korea heeft een regering die duidelijk goed functioneert en wel degelijk het welzijn van de bevolking voor ogen heeft.

een mogelijk nog incompetenter (en wellicht nog gekker) machthebber dan Trump is daarentegen Jair Bolsenaro. Ik verbaas me erover dat je die niet noemt, maar alleen de vijandbeelden uit de vorige eeuw hanteert.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

collegavanerik schreef: 17 jun 2020 07:22 Ik vindt het een interessant amerikaans fenomeen, maar het is niet mijn president, ik voel dan ook niet de emoties die jij hebt.
Dat is zeer wel mogelijk. Ik heb alles wat hij doet en aanricht in de VS vier jaar lang dagelijks gevolgd via talloze cablenews programma's die dagelijks op YouTube worden aangeboden.
Indien jij niet zo'n interesse hebt gaat het merendeel wat zich afspeelt jou geheel voorbij, en word je dus ook niet emotioneel graakt. Heel begrijpelijk.
Dat bedoel ik dus: zwart-wit denken,
Zwart-wit denken per definitie als een negatieve zaak op te vatten is een grote misvatting. Wanneer je met zwart geconfronteerd wordt is zwart-wit denken de enige juiste koers. Je moet een aartsvijand kunnen herkennen wanneer je die tegenkomt. Ik zal dus niet zo dom zijn om uit te spreken dat Trump ook wel eens wat goeds doet. Op je hoede zijn is pas geboden wanneer mensen over Mao zeggen dat hij de honger uitbande, over Hitler zeggen dat hij de werkloosheid ophief en de autobanen aanlegde, over Stalin dat hij toch maar de nazi's versloeg en wat zullen we bedenken om te kunnen denken dat het met Franco wel meeviel, en met Erdogan en Loekashenko wel meevalt. Oftewel wanneer mensen zich zand in de ogen willen strooien om zich maar zo weinig mogelijk te hoeven inspannen om zwart aan te klagen en vooral om te kunnen denken heel wijs en genuanceerd te zijn.
Wat je dus met je reacties aangeeft is dat je eenvoudig niet gevolgd hebt wat Trump dagelijks teweegbrengt, noch beseft dat in de VS de democratie op het spel staat.
... alsof Trump het enige gekkie met macht op deze wereld is. China? Rusland? Korea?
Onzin, het één volgt eenvoudig niet uit het ander. Net zo goed als een antichristelijk commentaar niet inhoudt dat men het moslimgeloof goedpraat. Met zaken dichter bij huis is men nu eenmaal altijd intensiever bezig. Zo is bijvoorbeeld voor mij corona-Zweden nu een schrikbeeld, terwijl jullie Nederlanders het alleen als "interessant geval" beschouwen, of zelfs bewonderen.
Trump kan per definitie nooit iets goeds doen in jullie ogen, want Trump.
Zolang je geen lijstje geeft van wat Trump allemaal voor goeds doet vind ik dat wel de grappigste opmerking van je. Alsof Trump per definitie ook wel eens iets goeds kan doen! Hoe kan men na vier jaar nog met zo'n zot idee rondlopen! :lol:
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Peter van Velzen schreef: 18 jun 2020 02:51
collegavanerik schreef: 17 jun 2020 07:22
Dat bedoel ik dus: zwart-wit denken, alsof Trump het enige gekkie met macht op deze wereld is. China? Rusland? Korea? Trump kan per definitie nooit iets goeds doen in jullie ogen, want Trump.
Want Trump wat?
HIj kan wel degelijk iets goed doen in mijn ogen, en zo nu en dan doet hij dat ook. Zo heeft hij meermalen voorde keuze gestaan om een conflict al dan niet te escaleren en heeft hij dat toen niet gedaan. Hij heeft (helaas te laat) de covid-19 pandemie tot nationale noodtoestand uitgeroepen. Dusmijn bewering dat "de hele wereld meelijdt bij ALLES wat hij doet" was inderdaad onjuist. Ik had moeten stellen "bij alles wat hij VERKEERD doet". Dat is lang niet alle maar helaas wel veel. Daar zijn ook zinnige dingen bij, waarmee ik het totaal oneens ben. Buiten kijf staat dat hij zich nog altijd verzet tegen elke maatregel die de opwarming van het klimaat bestrijd. Dus wat hij ook goed doet, dat in elk geval niet.

De Chinese leiders zijn niet gek, evenmin als Poetin. Ze zijn respectievelijk volop anti-democratisch en bijzonder autoritair, maar wel degelijk competent. Ook Korea heeft ook geen leiders die incompetent zijn (laat staan gek), Het Noorden heeft helaas een leider die alleen zijn eigen macht tracht te behouden. Zuid Korea heeft een regering die duidelijk goed functioneert en wel degelijk het welzijn van de bevolking voor ogen heeft.

een mogelijk nog incompetenter (en wellicht nog gekker) machthebber dan Trump is daarentegen Jair Bolsenaro. Ik verbaas me erover dat je die niet noemt, maar alleen de vijandbeelden uit de vorige eeuw hanteert.
Probeer je me in een rechts hokje weg te stoppen Peter? Die indruk krijg ik anders wel: “Wat ik allemaal níét zeg”, concentreer je nu maar op wat ik wèl zeg. Ik had al gezegd dat ik Trump een gekkie vind.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Rereformed schreef: 18 jun 2020 05:28
collegavanerik schreef: 17 jun 2020 07:22 Ik vindt het een interessant amerikaans fenomeen, maar het is niet mijn president, ik voel dan ook niet de emoties die jij hebt.

Trump kan per definitie nooit iets goeds doen in jullie ogen, want Trump.
Zolang je geen lijstje geeft van wat Trump allemaal voor goeds doet vind ik dat wel de grappigste opmerking van je. Alsof Trump per definitie ook wel eens iets goeds kan doen! Hoe kan men na vier jaar nog met zo'n zot idee rondlopen! :lol:
Is dit ironie rere of meen je het echt? Een voorbeeld dan: WHO loopt aan de leiband van China, de huidige Ethiopische WHOvoorzitter heeft zijn positie te danken aan actie gelobby van China, Trump stelt dit aan de kaak (net als Arjan Lubach trouwens).
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

collegavanerik schreef: 18 jun 2020 07:32
Peter van Velzen schreef: 18 jun 2020 02:51 een mogelijk nog incompetenter (en wellicht nog gekker) machthebber dan Trump is daarentegen Jair Bolsenaro. Ik verbaas me erover dat je die niet noemt, maar alleen de vijandbeelden uit de vorige eeuw hanteert.
Probeer je me in een rechts hokje weg te stoppen Peter? Die indruk krijg ik anders wel: “Wat ik allemaal níét zeg”, concentreer je nu maar op wat ik wèl zeg. Ik had al gezegd dat ik Trump een gekkie vind.
Ik probeer slechts uit te leggen dat naar mijn mening een gek iets anders is dan een vijand, Ik reken jou tot de 57% van de Nederlandse bevolking die rechts van D'66 staat, Misschien ten onrechte, Maar China Rusland en (Noord!)Korea tot de vijand rekenen is in Nederland bepaald niet extreem, Ik denk dat daar wel 80% van de bevolking het mee eens zou zijn. Maar ga eens na: Waarom dacht jij bij "andere gekken" aan sluwe autocraten als Xi en Poetin ipv aan Bolsenaro? Dat is toch vreemd!

NB foutieve percentages aangepast. Ik ben slecht in breuken en dus in het omrekenen van (gemiddelde) kamerzetels naar percentages
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef: 18 jun 2020 07:39 Is dit ironie rere of meen je het echt? Een voorbeeld dan: WHO loopt aan de leiband van China, de huidige Ethiopische WHO-voorzitter heeft zijn positie te danken aan actie gelobby van China, Trump stelt dit aan de kaak (net als Arjan Lubach trouwens).
Natuurlijk is dit geen ironie. Wat Trump doet is altijd volkomen pervers en leugenachtig, en dient enkel en alleen om zichzelf te dienen, nooit ten voordele van het land. Moet dat nu werkelijk voor je uitgespeld worden?

Ten eerste, hoe naief moet men zijn om niet te zien dat hij met de WHO kapt om zijn eigen gigantische fouten te bedekken, een verlegenheidsoplossing om te bedekken dat hij de coronacrisis maandenlang niet serieus nam. Hij sprak als onderdeel hiervan nota bene in februari uit hoe geweldig de WHO is en hoe geweldig de samenwerking met China is (waarvoor hij de dank van het Amerikaanse volk aan de Chinese regering overbracht), en dat daarom de coronazaak volledig onder controle is. Wat zeg ik, hij prees China 15 maal! Maar ja, als je het Amerikaanse nieuws niet zo volgt zullen al die dingen je ontgaan zijn. En is het je ook ontgaan dat de WHO meerdere malen en in opmerkelijk vroeg stadium de wereld waarschuwde voor de dreiging?

Ten tweede, hoe onwetend moet men zijn om niet te zien dat het vertrek van de VS uit de WHO tot gevolg heeft gehad dat de WHO 500 miljoen dollar verloor, maar China een week later zei 2 miljard te zullen gaan bijdragen. Wat een toppunt van kinderachtigheid en wat een subliem gespeelde tegenzet van de opponent! Wat Trump dus bereikte was dat hij de invloed van de VS op het wereldtoneel geheel tot nul komma nul verminderde, en de wereldmacht op dit punt overdroeg aan China! Een politicus die zijn vak verstaat weet dat het niet gaat om aan de kaak stellen, maar om daadwerkelijk voordeel te behalen met betrekking tot toekomstige scenario's, iets wat je opponent gaat inleveren of toezeggen. Een dommere politicus dan Trump heeft de wereld dus zelden gezien. Een politicus die zich gedraagt als een kind van zes.

Kom dus even met een redelijker voorbeeld aan als je werkelijk meent dat Trump ook wel iets goeds tot stand brengt.
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef: 18 jun 2020 10:37
Natuurlijk is dit geen ironie. Wat Trump doet is altijd volkomen pervers en leugenachtig, en dient enkel en alleen om zichzelf te dienen, nooit ten voordele van het land. Moet dat nu werkelijk voor je uitgespeld worden?
Eigenbelang en landsbelang hoeft geen tegenstelling te zijn.
Als het eigenbelang in lijn licht met het landsbelang, dan kan dat zeker ten voordele van het land werken.

Een van zijn goede acties is m.i. het stoppen met de steun aan zeer dubieuze Syrische verzetsgroepen. Die steun kwam vaak in verkeerde handen en hield de burgeroorlog in stand.

Ik vind het een clown, maar hij doet niet uitsluitend slechte dingen (wie wel?)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef: 18 jun 2020 12:16 Eigenbelang en landsbelang hoeft geen tegenstelling te zijn.
Als het eigenbelang in lijn ligt met het landsbelang, dan kan dat zeker ten voordele van het land werken.
Ook jij hebt dus dit boek niet gelezen. Geeft niet, maar ik wel, en daarom kan ik zeggen dat je opmerking futiel is. Je kan natuurlijk ook dit boek lezen om tot dezelfde conclusie te komen, maar betwijfel of je dat gelezen hebt.
O wacht, je kan nog sneller tot de conclusie komen dat je hier met een misplaatste opmerking aankomt door eenvoudig het nieuws van vandaag te beluisteren, waarin via John Bolton nu bekend is geworden dat Trump president Zhi van China een economische deal aanbood in ruil voor Chinese hulp om zijn herkiezing te bewerkstelligen. Tenzij je natuurlijk je opmerking plaatste om de wijsheid uit te stallen waarover alle dictators beschikken en denkt dat wij daar niet van op de hoogte waren: voor iedere dictator is eigenbelang uiteraard in het belang van het land. Of tenzij het je om het even is of de democratie naar de knoppen gaat met Trump, aangezien je van mening bent dat dat het landsbelang kan dienen. Misschien heb je wel dezelfde overtuiging als Trump: "Trump at one point said that invading Venezuela would be “cool,” and that that country was “really part of the United States.”

Een van zijn goede acties is m.i. het stoppen met de steun aan zeer dubieuze Syrische verzetsgroepen.
Wel, indien jij het in de steek laten van de Koerden, en Syrië overhandigen aan de Turken en Russen en Assad een goeie zet vindt, wie ben ik om dat aan te vechten. Allez, wat een geschikte vent! Zo denkt in ieder geval Poetin erover, want dat was exact waar hij al lange tijd om had gevraagd en twee dagen daarvoor had afgesproken met Trump: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/0 ... -fighting/
Zie je dan helemaal niet dat je blij bent met een halve aardbei, terwijl de aarbeitaart (een Syrische democratie, eindelijk een Koerdistan voor het grootste volk op aarde zonder eigen land, miljoenen vluchtelingen die weer naar huis kunnen) je voorbijgaat en verloren is? Zie je dan niet dat dit een volgende stap is in de onttakeling van de VS als wereldmacht? O wacht, hierop zal wel weer een opmerking van iemand komen die zijn naïviteit ten toon wil stellen door te zeggen dat hij daar juist blij mee is.

Loop maar lekker door met dit bord voor je kop, en laten we het stokje maar aan iemand anders overhandigen om met iets goeds aan te komen wat Trump gedaan heeft.
Ik had overigens eerder niet voor mogelijk gehouden zoveel naieve mensen op dit forum tegen te komen. Men denkt wijs te zijn, maar herkent de vijand zelfs na vier jaar nog niet.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Een politicus die zich gedraagt als een kind van zes.
Daar moet nog aan toegevoegd worden: met de kennis van een zesjarige.
Vandaag werd ook bekendgemaakt dat Trump niet wist of Finland bij Rusland hoort of dat Britannië een nucleaire mogendheid is. :lol:
Born OK the first time
Ronaldus67
Ervaren pen

Bericht door Ronaldus67 »

Natuurlijk doet Trump ook wel eens iets goeds! Zo heeft hij laatst tijdens een banket met hooggeplaatsten de boter doorgegeven aan zijn buurman. Dit was bijzonder aardig van hem.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef: 18 jun 2020 12:55 Ook jij hebt dus dit boek niet gelezen. Geeft niet, maar ik wel, en daarom kan ik zeggen dat je opmerking futiel is. Je kan natuurlijk ook dit boek lezen om tot dezelfde conclusie te komen, maar betwijfel of je dat gelezen hebt.
Nee, die boeken heb ik niet gelezen. Maar volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik denk dat Trump in het algemeen veel schade brengt aan zijn eigen land en aan de wereld, daarover zijn we het snel eens. Dat het een narcist is die uitsluitend met zijn eigen belangen bezig is, zijn we ook snel eens.

Dat gezegd hebbende.. waarom zou dat betekenen dat alle acties van Trump slecht zijn?

Een van zijn goede acties is m.i. het stoppen met de steun aan zeer dubieuze Syrische verzetsgroepen.
Wel, indien jij het in de steek laten van de Koerden, en Syrië overhandigen aan de Turken en Russen en Assad een goeie zet vindt, wie ben ik om dat aan te vechten. Allez, wat een geschikte vent! Zo denkt in ieder geval Poetin erover, want dat was exact waar hij al lange tijd om had gevraagd en twee dagen daarvoor had afgesproken met Trump: https://www.telegraph.co.uk/news/2017/0 ... -fighting/
Zie je dan helemaal niet dat je blij bent met een halve aardbei, terwijl de aarbeitaart (een Syrische democratie, eindelijk een Koerdistan voor het grootste volk op aarde zonder eigen land, miljoenen vluchtelingen die weer naar huis kunnen) je voorbijgaat en verloren is? Zie je dan niet dat dit een volgende stap is in de onttakeling van de VS als wereldmacht? O wacht, hierop zal wel weer een opmerking van iemand komen die zijn naïviteit ten toon wil stellen door te zeggen dat hij daar juist blij mee is.
Ik had het over het stoppen van financiering van dubieuze groeperingen, niet over zijn besluit t.a.v. de Koerden en niet over zijn beleid in het algemeen.

Ook als Trump met verkeerde intenties het wegsluizen van geld naar religieuze fanatici heeft gestopt, blijft dat een goed besluit.
Loop maar lekker door met dit bord voor je kop, en laten we het stokje maar aan iemand anders overhandigen om met iets goeds aan te komen wat Trump gedaan heeft.
Ik had overigens eerder niet voor mogelijk gehouden zoveel naieve mensen op dit forum tegen te komen. Men denkt wijs te zijn, maar herkent de vijand zelfs na vier jaar nog niet.
Ik denk niet dat dit met naïviteit te maken heeft. Ik zou graag zien dat Trump vertrekt. Maar ik doe niet mee aan automatisch iedere actie van die man afwijzen omdat het Trump is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef: 18 jun 2020 15:08Ik denk dat Trump in het algemeen veel schade brengt aan zijn eigen land en aan de wereld, daarover zijn we het snel eens. Dat het een narcist is die uitsluitend met zijn eigen belangen bezig is, zijn we ook snel eens.

Dat gezegd hebbende.. waarom zou dat betekenen dat alle acties van Trump slecht zijn?
Nu sta ik paf, want ik heb het zo eenvoudig voor je gemaakt als maar mogelijk is: omdat er niets te melden valt van goeds wat in hem is of wat hij goed gedaan heeft. Ik confronteer nota bene iedereen met deze uitdaging: Gooi mijn bewering omver met een argument dat hout snijdt. Of anders herzie je opinie en geef toe dat je niet diep Trumps presidentsschap hebt gevolgd en overdacht, en geen besef hebt dat hij de allerslechtste Amerikaanse president is van alle tijden.

Vandaag is overigens bekend gemaakt dat hij verslaggevers wil arresteren en mogelijk ter dood veroordelen voor rapporteren wat volgens hem fake news is. Maar ja, ook dat zal bij jullie "hmmm, niet mijn ding, maar geen emoties" opleveren. Ook werd bekend dat hij in een gesprek met president Zhi hoorde dat China bezig is met het opzetten van concentratiekamen/heropvoedingskampen voor moslims, waarop Trump zei dat hem dat een goed idee lijkt.
CvE, komen er al emoties boven of enkel nog: "Hmmm interessant, maar laat het toch los, jongen"? Wellicht vergaat het je op dezelfde manier als toen Trump kindertjes van illegaal de grens overgestoken vluchtelingen van hun ouders scheidde en in kooien opsloot: "Bijzondere gang van zaken, ik zou dat niet zo gedaan hebben, maar nee, geen emoties, vluchtelingen hadden nu eenmaal thuis moeten blijven".
gerard_m schreef:
Rereformed schreef:
gerard_m schreef:Een van zijn goede acties is m.i. het stoppen met de steun aan zeer dubieuze Syrische verzetsgroepen.
Ik had het over het stoppen van financiering van dubieuze groeperingen, niet over zijn besluit t.a.v. de Koerden en niet over zijn beleid in het algemeen.
Ja, en ik gaf daarop als reaktie dat jij staat te glunderen over een kers die hij je aanbiedt, terwijl hij de kersentaart verkwanselt aan de Turken en Russen, en de hoop van miljoenen die vluchtten en miljoenen Koerden de grond in boort. Begrijp je die metafoor niet? Begrijp je niet dat het één met het ander samenhangt? Begrijp je wat van "iets goeds doen" in wereldpolitiek?
Hoewel ik geeft wel toe dat Trump hier voor een vrij onmogelijke taak stond, want Obama's zwakke optreden hadden de kansen voor de VS al verspeeld in Syrië.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Rere ik lees van jou een rigide dogmatische emotionele mening over een buitenlands staatshoofd, en iedereen die niet jouw emotionele rigide mening deelt, moet wel op de hand zijn van deze satan. [-X

Sla je niet een beetje door?
Afbeelding Hebr 6:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

collegavanerik schreef: 18 jun 2020 17:02 Sla je niet een beetje door?
Jij kent mij langer en dus zou je wel moeten weten dat ik het debat expres opvoer, en de soep niet zo heet hoeft te eten als die opgediend wordt. Ik doe het om iets duidelijk te maken.
Het antwoord op je vraag krijg je door mij met een argument dat hout snijdt iets aan te bieden wat hij nu goed gedaan heeft. Come on, zo moeilijk moet dat toch niet zijn? Indien niemand dat kan dan is het andersom: jullie zijn sufkoppen die de afgelopen vier jaar niet opgelet hebben. :D
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Verspilde moeite, als Trump de verpersoonlijking van het kwaad is in jouw ogen, dan helpt geen tegenvoorbeeld meer, neem eens wat meer afstand van je studieobject, dat zal je goed doen.

Heeft Robert Mugabe iets goed gedaan in zijn leven?
Afbeelding Hebr 6:
Gesloten