Ik denk dat Piet nog steeds best zwart kan blijven. De zwartheid van Piet gaat terug op tijden dat nog niemand in Nederland iemand met een Afro-uiterlijk had gezien (dat is pas op de koloniale wereldtentoonstelling in Amsterdam in 1883, ruim voor Schenkmans boekje (1850)). Er zijn ook linken met een heilige die een demoon onder controle had als bewijs van zijn heiligheid.dikkemick schreef: ↑14 jun 2020 09:20Juist. Daar draait het ook om. Niet beelden bekladden of omver trekken, maar de politiek is aan het woord. De vraag is alleen "HOE?"
Zelf zit ik ook nog in een status quo wat gedachten betreft. Je bent geen racist als je zwarte piet een leuke kindertraditie vindt. Dat piet een racistisch verleden heeft, kan ik inkomen, maar als ik met mijn kinderen liedjes sta te zingen bij de aankomst van de goedheiligman, ben ik GEEN racist.
Zo vind ik het ook de meest grote onzin dat er beelden omver getrokken worden. JA, we hebben een dubieus verleden, maar dit IS ons verleden. Dit is niet meer terug te draaien en we kunnen er van leren.
Geldt overigens niet voor zwarte piet. Daar is best gele piet van te maken (tenzij de Chinezen hier met een scheef ook naar gaan kijken...)
Dat er een hele scheepsbemanning van Pieten is dateert pas van na de 2e WO. Het is al wel sinds 1850 dat Sint met de stoomboot komt, maar dat was nog steeds maar met één Piet.
Elizabeth Koning is een jonge historica die hard haar best heeft gedaan om een link aan te tonen tussen de angelsaksiche blackface-traditie en Schenkman.
https://tijdschriftvoorgeschiedenis.fil ... sonage.pdf
Maar ondanks alle sugestie in de conclusies komt ze eigenlijk niet verder dan "ten tijde dat Schenkman het boekje schreef waren er voorstellingen in Nederland die deel uitmaken van de angelsaksische blackface-traditie. Tja. Dat is toch wel heel erg weinig om van een link te kunnen spreken.
In het NRC geeft ze dat ook toe:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/22/zw ... e-a2756195
Dan houden we dus slechts de gelijkenis over."Nee, ik heb geen smoking gun gevonden. Geen brief waarin Schenkman zegt dat hij door blackface is geïnspireerd. Er is wel een aanwijzing dat hij de minstrel shows kende. Maar het gaat vooral om de opvallende gelijkenis."
Waarmee volgens mij de zwartheid van Piet als afro-uiterlijk pas mis is gegaan na de 2e WO, en dat pas toen Pieten Sjors-en-Sjimmie-achtige trekken kregen, die bij Sjors en Sjimmie wel goed zijn gecorrigeerd, maar bij Piet maar halfslachtig. M.i. moet er dus wel gecorrigeerd, maar stellen dat Piet niet meer zwart zou kunnen zijn is overreactie, en doet totaal geen recht aan de dieper liggende lagen in de traditie.
Kijk, persoonlijk vind ik de meerwaarde van een traditie dat ik dezelfde liedjes met mijn kinderen kan zingen die mijn oma met mij zong. In die vormen draag je meer over dan alleen een kinderfeest. In 1873 was de slavernij echt afgeschaft. Mijn oma groeide op in Amsterdam, 50 jaar later. Ik weet nog dat ze vertelde dat ze voor het eerst een zwart persoon zag, en hoe bijzonder dat toen was. Amsterdam dus. Hoe kan nou mijn oma druk zijn geweest met discrimineren in kinderliedjes als ze notabene in Amsterdam nauwelijks die mensen tegenkwam?
Ik vermoed eerder dat het mis is gegaan sinds de jaren 70 toen veel mensen uit Suriname in NL kwamen, en dat toen hun beeld op een veel oudere Piet is geplakt op een manier die niet had gemoeten. Kunnen we dan de correctie ook niet aanbrengen slechts voor wat er mis is geen toen, en slechts sinds toen, en de oudere lagen van de traditie in tact laten? Ik begrijp best dat je niet senang voelen bij een bepaalde traditie een belang is. Maar het willen koesteren van een traditie is ook een belang. Mijns inziens kan je dan niet alleen maar op basis van een gevoel eisen dat een traditie wordt aangepast, dan zul je toch ook iets moeten aantonen van een link feitelijke tussen slavernij en Zwarte Piet. En dát is mijn probleem met dat hele racisme"debat", het is veel emotie, verontwaardiging en beschuldigingen, maar de gerichtheid op feiten ontbreekt.
En dan heb ik het nog niet eens over de feitelijke link tussen George Floyd en Zwarte Piet.....
Hebr 6: