Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door appelfflap »

doctorwho schreef: 01 mei 2020 08:42 Inderdaad maar ook dat is een beredeneerde schatting. Daarom is het niet handig om cijfer van verschillende landen te vergelijken zonder dat duidelijk is wat de onderliggende opbouw is.
maar dan moet je de intellectuele eerlijkheid hebben om gewoon niet te vergelijken, dan zijn die tabellen hooguit clickbait-rommel
Vanaf dat je vergelijkt, Zweden doet het zonder lockdown bijzonder goed, meot je aantonen waarom.
Ik ga zweden neit vergelijken met Belgie, te grote verschillen, maar ook niet met pakweg N-Korea, die het nog steeds bijzonder goed doen met 0 doden.

Ook vergelijkingen met de andere scandinavische landen is nooit een 1 op 1 verhaal maar geeft al wel een beter beeld.
Als ze ongeveer op dezelfde manier tellen als de buren dan zijn hun cijfers simpelweg dramatisch.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

appelfflap schreef: 01 mei 2020 09:02 maar dan moet je de intellectuele eerlijkheid hebben om gewoon niet te vergelijken, dan zijn die tabellen hooguit clickbait-rommel
Vanaf dat je vergelijkt, Zweden doet het zonder lockdown bijzonder goed, meot je aantonen waarom.
Ik ga zweden neit vergelijken met Belgie, te grote verschillen, maar ook niet met pakweg N-Korea, die het nog steeds bijzonder goed doen met 0 doden.
Ik kan op basis van de tabellen niet anders dan waarnemen zonder te oordelen, omdat de onderliggende opbouw onbekend is. Heb eerder al eens aangegeven dat de statistiek onderling niet uitwisselbaar is vanwege de verschillen in opzet :idea:
Dit neemt niet weg dat een beredeneerde schatting gediskwalificeerd wordt, zolang maar duidelijk is dat het om een inschatting gaat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 01 mei 2020 09:02 Ook vergelijkingen met de andere scandinavische landen is nooit een 1 op 1 verhaal maar geeft al wel een beter beeld.
Als ze ongeveer op dezelfde manier tellen als de buren dan zijn hun cijfers simpelweg dramatisch.
Zowel Finland als Zweden tellen ook de corona slachtoffers in verzorgingshuizen.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: 01 mei 2020 10:32 Zowel Finland als Zweden tellen ook de corona slachtoffers in verzorgingshuizen.
Toen er eenmaal een aantal besmettingen was in Zweden begon ook daar de te verwachten exponentiële groei.
Omdat er geen lockdown is, zijn er ook misschien ook minder berichtenbombardementen in de reguliere media om iedereen te waarschuwen zich er aan te houden en het waarom ervan en is men blijkbaar toch nonchalanter lijkt wel.

Dat kunnen we weten of concluderen uit dit bericht van 20 april.

Woede in Zweden: Ouderen betalen de prijs voor aanpak coronavirus
Zweden blijft volhouden dat het niet nodig is om het openbare leven stil te leggen vanwege de coronacrisis. Ondertussen zijn het de ouderen die daarvoor de prijs betalen, zeggen experts.

De geluiden over de Zweedse aanpak zijn tweeledig: enerzijds is er lof. De crisis loopt er immers niet uit de hand, terwijl de economie grotendeels doordraait. Anderzijds is er veel kritiek. Het aantal besmettingen en doden ligt er veel hoger dan elders in Scandinavië en het zijn ouderen die in groten getale sterven in verpleeghuizen.

Het was vorige week zelfs reden voor de architect van de Zweedse strategie, staatsepidemioloog Anders Tegnel, om zijn zorg uit te spreken. Premier Stefan Löfven overwoog even om toch strengere maatregelen in te stellen. Met dalende cijfers lijkt dat nu weer van de baan.

Vorige week waren er talloze berichten in de Zweedse media over de dramatische situatie in de verpleeg- en verzorgingstehuizen waar zorgpersoneel nog zonder mondkapjes en andere bescherming moest werken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Je kan de doden pas tellen en vergelijken als de crisis voorbij is. En dat is inclusief de economische crisis.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
appelfflap
Banned

Bonjour schreef: 01 mei 2020 13:35 Je kan de doden pas tellen en vergelijken als de crisis voorbij is. En dat is inclusief de economische crisis.
bij de telling blijf je met het probleem zitten dat elk land anders telt en ej dus per definitie altijd appelen met peren vergelijkt
economie? hoe ga je weten wat de schade zou zijn geweest zonder maatregelen? dat er nu een economische schade is staat buiten kijf.
elk land is een paar procentpunten kwijt alsof we net 2 maand in oorlog gezeten hebben.

in het zweedse geval is uw beste kans de buurlanden als je persé wil vergelijken.
stockholm heeft dezelfde welvaart, zelfde bevolkingsaantal, zelfde ... als finland en bv Helsinki.
eentje met en eentje met nauwelijks maatregelen.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Effe op een bierviltje:

Voor het gemak ga ik ervan uit dat de tellingen hetzelfde zijn.
De sterfte neemt rap af in Noorwegen, Zweden en Finland.
Het absolute sterftecijfer is in Zweden pakweg 10 keer hoger dan in de buurlanden, maar gezien het dubbele inwoneraantal van Zweden ligt het cijfer 5 keer hoger.

Maar nu:
Hoe verhoudt dat zich tot B en NL?
Het absolute sterftecijfer in Belgie ligt 3 keer hoger dan in Zweden met een bijna zelfde inwoneraantal.

Een hoop variabelen zoals verdeling van de bevolking, datum van eerste besmetting enz laat ik even buiten beschouwing.

Of zit ik ernaast met de getallen?
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

axxyanus schreef: 30 apr 2020 19:41
Arjen2015 schreef: 30 apr 2020 09:12 Dan kan iedereen wel met het argument komen dat de lockdown voor een afvlakking heeft gezorgd maar ook Stockholm laat geen wezenlijk verschil zien van social distancing en lockdown.
Ik heb eens naar de case-fatality rate gekeken en op dat vlak komt Zweden er niet goed uit. Voor de Scandinavische landen zijn de case-fatality rates de volgende:

Noorwegen: 2,68%
Zweden: 12,26%
Finland: 4,22%
Denemarken: 4,83%

Dat betekent dat als je in Zweden ziek wordt, je 2,5 tot 4,5 keer zoveel kans hebt om aan de ziekte te bezwijken dan in een ander Scandinavisch land.

Dit doet op zijn minst twijfel rijzen bij het idee dat de lockdown enkel sterfgevallen uitstelt en geen sterfgevallen verhindert. Dan zouden we namelijk verwachten dat de case-fatality rate in Zweden vergelijkbaar was met de andere Scandinavische landen.
Dank voor je zoektocht. JA het klopt dat er 2000 meer doden zijn in zweden door niet een lockdown af te kondigen ten opzichte van de andere buurlanden. De vraag is of dat substantieel verschil is op 10 miljoen 1% 100.000 doden elk jaar. Om dan van een gerechtvaardigde lockdown te spreken of niet, dat is de vraag.

Helaas kan je pas echt gaan kijken naar de echte verschillen als we 1 jaar verder zijn en dan de sterfte cijfers bekijken van de voorgaande jaren en het verschil met andere landen, we hebben nu alleen onvolledige informatie, en nog lang niet aan het einde van de covid crisis. Dan nog eens het verschil van cultuur en de verschillen van de gemiddelde leeftijd per land..
Martim Cymbron -
Fenomeen
Superposter

Re: Nieuws allerhande Covid-19 gerelateerd

Bericht door Fenomeen »

dikkemick schreef: 27 jan 2020 16:58 Het klinkt mij nog steeds wel erg als een doodnormaal griepvirus in de oren
Viel tegen he? :?
Fenomeen schreef: 28 feb 2020 15:32 Lijdt u ook al aan coronastressmoeheid?
Een maand later dan DM, da's nog genanter.
Ook genant, ik was redelijk serieus.

Nu zeg ik; Ich hatte keine blasse Ahnung. :?

PS
Voor de taalpuristen; ik weet dat ' genant' verkeerd is geschreven maar ik heb ruzie met het toetsenbord.
appelfflap
Banned

Fenomeen schreef: 01 mei 2020 16:24 Een hoop variabelen zoals verdeling van de bevolking, datum van eerste besmetting enz laat ik even buiten beschouwing.
en dan ga je dus in de fout

de 1e vraag is hoe je aan de getallen komt? In Nederland geneest blijkbaar niemand als ik die worldometer mag geloven.
kan natuurlijk niet
voor de rest
Belgie is een transitland, denk aan haven, luchthaven,...
Weinig Zweden die in N-Italie en Oostenrijk gingen skiën
veel dichter bevolkt als Zweden
hier ook fouten rond te late lockdown
manier van tellen die je kunt bekritiseren.
iedereen kent de cijfers en de beelden uit Italie en Spanje. Die dramatische beelden zul je hier in de ziekenhuizen echt niet vinden, ook al ligt ons cijfer even hoog. Wat mij betreft een serieuze blunder want de perceptie leeft natuurlijk dat het hier even erg is als in Spanje of Italie.

zweden heeft een andere keuze gemaakt en als ik die worldometer halvelings goed bekijk is de piek bij hen nog niet bereikt, terwijl hun buurlanden stilaan uit lockdown beginnen te gaan.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Je hebt volkomen gelijk. :)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fenomeen schreef: 01 mei 2020 16:44
dikkemick schreef: 27 jan 2020 16:58 Het klinkt mij nog steeds wel erg als een doodnormaal griepvirus in de oren
Viel tegen he? :?
Fenomeen schreef: 28 feb 2020 15:32 Lijdt u ook al aan coronastressmoeheid?
Een maand later dan DM, da's nog genanter.
Ook genant, ik was redelijk serieus.

Nu zeg ik; Ich hatte keine blasse Ahnung. :?

PS
Voor de taalpuristen; ik weet dat ' genant' verkeerd is geschreven maar ik heb ruzie met het toetsenbord.
Geen idee hoe deze citaten van het Corona topic hier terecht komen.
Maar ja, dat weet je bij Fenomeen nooit. :D
Ik zet het even op z'n plek......
en meteen dit topic eens de eerste blz. doorgenomen.

En idd. wie had deze ernst ervan kunnen vermoeden?
Hoe is het mogelijk?
Twee maanden geleden.
En nu.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Maria schreef: 01 mei 2020 18:39 Geen idee hoe deze citaten van het Corona topic hier terecht komen.
Maar ja, dat weet je bij Fenomeen nooit. :D
Dat weet je inderdaad bij mij nooit. :D
Deze keer, dat vind ik zelf tenminste, zit er logica achter.
Overgeheveld uit ander topic ben ik vergeten te melden.

In het 'andere coronatopic' schreef je:
Daarom wil ik dit topic openen voor al die alledaagse dingen, die mensen opvallen.
Waar mensen mee worden geconfronteerd op een gewone, maar ook op een bijzondere dag.

Voor de broodnodige afwisseling tussen de discussie en woordenwisselingen door.
Wat valt op?
Wat treft je?
En niet te vergeten een vrolijke en ook warme glimlach om wat je hier en daar verneemt, ziet en leest.
Het viel me op en het trof me, daarom vond ik het daar beter passen.
Als ik een vraag over de effectiviteit van mondkapjes heb, vind ik dat in dit topic passen.
Toen ik vorige week gemondkapt van een (veel te drukke Lidl) terug fietste en doordat bij elke uitademing mijn bril besloeg en ik hierdoor bijna tegen een auto aanreed is dan weer voor het andere topic. :D

Tip; mondkapje op, lenzen in.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fenomeen schreef: 01 mei 2020 19:01 Het viel me op en het trof me, daarom vond ik het daar beter passen.
Als ik een vraag over de effectiviteit van mondkapjes heb, vind ik dat in dit topic passen.
Toen ik vorige week gemondkapt van een (veel te drukke Lidl) terug fietste en doordat bij elke uitademing mijn bril besloeg en ik hierdoor bijna tegen een auto aanreed is dan weer voor het andere topic. :D

Tip; mondkapje op, lenzen in.
Ik zie nu jouw gedachtegang, maar dat kon ik niet ruiken. :D

Van wat je schreef en ik las vond ik het een zeer nuttige opmerking om toch nog eens de eerste weken van dit topic te lezen.
En heb me daar door laten leiden.

Deze twee berichten zullen ons beider opzet dan hopelijk voldoende duidelijk maken. :)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ach so, nou begrijp ik jouw gedachtegang. :)
Kan natuurlijk ook.
Plaats reactie