Godslastering niet langer tegen de wet in Schotland.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Godslastering niet langer tegen de wet in Schotland.

Bericht door axxyanus »

Schotland heeft beslist dat godlastering niet langer tegen de wet is.

Het V.K. wet had godlastering reeds uit de wetboeken verwijderd voor Engeland en Wales in 2008. In Noord-Ierland is het nog steeds strafbaar.

https://humanists.international/2020/04 ... phemy-law/
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
vegan-revolution
Superposter

Re: Godlastering niet langer tegen de wet in schotland.

Bericht door vegan-revolution »

Dat is goed nieuws! Hopelijk volgen vele moslimlanden spoedig dit voorbeeld.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Heeft Schotland ook nog maar 1 God dan? Ik vroeg me nl. af, welke goden?
Maar goed, Schotland is meer het land van mythen en sagen, hoewel de versplintering van godsdiensten ook hier duidelijk heeft huis gehouden.
https://nl.qwe.wiki/wiki/Religion_in_Scotland
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

dikkemick schreef: 26 apr 2020 10:23 Heeft Schotland ook nog maar 1 God dan? Ik vroeg me nl. af, welke goden?
Goeie opmerking.
Door de volgelingen van de christelijke god werd nooit moeilijk gedaan over bespotten van andere goden dan die ene christelijke.
De protesten tegen het beledigen van de islamitische god werden zelfs als absurd gezien, want dat moet kunnen.

Een aanpassing in de wet kon niet uitblijven.
Het is dan kiezen of delen, ook voor mensen die nog steeds tegen vloeken zijn.
Of ook blasfemie naar andere goden en religies strafbaar stellen of de hele wet afschaffen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Merkwaardig dat landen waar het beledigen van niet bestaande wezens strafbaar is, zichzelf zien als: verlicht, hoog ontwikkeld en beschaafd.
Terwijl het toch een uiting van achterlijkheid is.

Bedenk ook dat dit soort verwijderingen moeten worden bevochten op de gelovigen.
Uit zichzelf zullen die het nooit doen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

axxyanus schreef: 25 apr 2020 18:47 Schotland heeft beslist dat godlastering niet langer tegen de wet is.

Het V.K. wet had godlastering reeds uit de wetboeken verwijderd voor Engeland en Wales in 2008. In Noord-Ierland is het nog steeds strafbaar.

https://humanists.international/2020/04 ... phemy-law/
Fijn weer een schilfertje van de christelijke paal af.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
dikkemick
Adelaar

Re: Godslastering niet langer tegen de wet in Schotland.

Bericht door dikkemick »

Even nav berichtgeving in de krant mbt koran verbranding in Zweden. Vrijheid van meningsuiting is er een groot goed, maar Zweden zit ermee in de maag. Het roept nl nogal wat weerstand uit religieuze hoek op
De vraag is, moeten deze legale acties verboden/ontmoedigd worden of houden we vast aan die vrije meningsuiting?
Noot: het zijn doorgaans politieke vluchtelingen die hier gebruik van maken en niet de Zweden zelf.
Andere vraag is: Worden deze koran verbranders beïnvloed door het buitenland?
(Voor zover ik weet is het in Finland al niet toegestaan de zgn heilige boeken in de fik te steken)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

dikkemick schreef: 29 jul 2023 09:14 Even nav berichtgeving in de krant mbt koran verbranding in Zweden. Vrijheid van meningsuiting is er een groot goed, maar Zweden zit ermee in de maag. Het roept nl nogal wat weerstand uit religieuze hoek op
De vraag is, moeten deze legale acties verboden/ontmoedigd worden of houden we vast aan die vrije meningsuiting?
Noot: het zijn doorgaans politieke vluchtelingen die hier gebruik van maken en niet de Zweden zelf.
(Voor zover ik weet is het in Finland al niet toegestaan de zgn heilige boeken in de fik te steken)
Boeken verbranden lijkt mij niet verstandig. De koranverbrandingen in Zweden kunnen wel eens een ander motief hebben dan afkeer van het boek. Ben overigens in de vakantie in diverse hotelkamers verblijd met een bijbel in in het nachtkastje. Geen koran gezien :)
Maar goed deze " spontane" acties worden mogelijk vanuit het Kremlin aangestuurd om NAVO toetreding te frustreren
https://www.businessinsider.nl/rusland- ... kije-navo/
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 29 jul 2023 09:14 Even nav berichtgeving in de krant mbt koran verbranding in Zweden. Vrijheid van meningsuiting is er een groot goed, maar Zweden zit ermee in de maag. Het roept nl nogal wat weerstand uit religieuze hoek op
Vrijheid van mening gaat boven gekwetste gevoelens van religieuzen.
Dat de koran een uiterst kwetsend boek is voor niet-moslims, doet dan niet eens ter zake.

Ik zou niet weten waarom ik wel een krant of een boek van Shakespeare mag verbranden, maar geen boek waar mensen een religieuze betekenis aan geven (of nog erger: hetzou niet mogen zodra sommige mensen er agressief op reageren).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

gerard_m schreef: 29 jul 2023 22:59 Ik zou niet weten waarom ik wel een krant of een boek van Shakespeare mag verbranden, maar geen boek waar mensen een religieuze betekenis aan geven (of nog erger: hetzou niet mogen zodra sommige mensen er agressief op reageren).
Het lijkt me best de moeite waard om te voorkomen dat mensen agressief worden.
Het is niet zo dat boeken verbranden enig aantoonbaar nut heeft. In de huidge klimatologische omstandigheden breekt een brand toch al gemakkelijk uit. Er is dus een vrij rationele reden om het niet toe te staan, evenmin als andere vormen van (fikkie) stoken.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

gerard_m schreef: 29 jul 2023 22:59 ...
Ik zou niet weten waarom ik wel een krant of een boek van Shakespeare mag verbranden, maar geen boek waar mensen een religieuze betekenis aan geven (of nog erger: hetzou niet mogen zodra sommige mensen er agressief op reageren).
Aan de andere kant, waarom zou je een boek in de hens steken in een land waar de meeste mensen geen enkele binding met dat boek hebben en daarmee in een ander deel van de wereld landgenoten aan geweldsrisico's blootstellen?

Ik vind dit een ander soort provocatie als bijvoorbeeld dat gedoe met cartoons indertijd. Cartoons zijn een onderdeel van onze cultuur en een symbool van vrijheid van meningsuiting. Boekverbranding heeft juist een bijzonder kwalijke geur. Je kunt beter schoenen naar een koran gooien als toppunt van belediging.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 29 jul 2023 22:59
Vrijheid van mening gaat boven gekwetste gevoelens van religieuzen.
Dat de koran een uiterst kwetsend boek is voor niet-moslims, doet dan niet eens ter zake.

Dat ben ik ook van mening, maar in deze landen worstelen ze er maar mee. Erdogan lag dan ook behoorlijk dwars mbt toetreden EU, oa door deze vrijheid van meningsuiting in Zweden.
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Peter van Velzen schreef: 30 jul 2023 02:40
gerard_m schreef: 29 jul 2023 22:59 Ik zou niet weten waarom ik wel een krant of een boek van Shakespeare mag verbranden, maar geen boek waar mensen een religieuze betekenis aan geven (of nog erger: hetzou niet mogen zodra sommige mensen er agressief op reageren).
Het is niet zo dat boeken verbranden enig aantoonbaar nut heeft. In de huidge klimatologische omstandigheden breekt een brand toch al gemakkelijk uit. Er is dus een vrij rationele reden om het niet toe te staan, evenmin als andere vormen van (fikkie) stoken.

Als een groep Shakespearianen woest zou worden bij het verbranden van een van zijn boeken, moeten we het dus maar gaan verbieden? En als Boeddhisten passief blijven als werken van Boeddha worden verbrand, mag dat dus wel?

Voorkomen van agressie kan wellicht beter door onderliggend gedachtegoed te bestrijden ?

Ook het argument om iets te verbieden omdat het geen aantoonbaar nut heeft, lijkt me niet zo heel sterk. Bovendien ziet de dader (een vluchteling uit een islamitisch land) er wel degelijk nut in. Wellicht moet dit forum dan ook maar verboden worden? Genoeg mensen die het nutteloos of zelfs godslasterlijk zullen vinden.

Klimatologische omstandigheden suggereren dat het wel mag zodra het herfst wordt, bovendien is valt in Zweden in deze periode ruim voldoende neerslag.

@ Mullog:
Je kunt je inderdaad afvragen of dit een slimme manier van actievoeren is, maar dat lijkt me geen argument om iets te verbieden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 30 jul 2023 02:40
Denk je dat het een effectieve manier is om agressie te voorkomen, door mensen die met agressie dreigen hun zin te geven?

Je beseft het misschien niet maar het bovenstaande advies werd heel lang aan mishandelde vrouwen gegeven om hun mishandelenende echtgenoot in alles ter wille te zijn want het is beter om te voorkomen dat de man agressief wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Boekverbrandingen zijn geen kwestie van Vrijheid van Meningsuiting,
maar eerder pogingen om vrije meningsuiting tegen te gaan.

Toegeven aan [dreigen met] geweld ben ik op tegen, want zulks zal eerder meer [dreigen met] geweld in de hand werken, dus enkel het verbieden van verbranden van 'Heilige' boeken zal contraproductief werken, maar het wettelijk verbieden van het in de openbaarheid publiekelijk verbranden van eender welk boek ben ik voor en ik zie niet in hoe dat in strijd zou kunnen zijn met de Vrijheid van Meningsuiting.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . . ChaimNimsky:
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden."

.
Plaats reactie