GH schreef:THX, maar voor dat ik weer hele sites ga doorlezen kun je mij kort maar krachtig enkele verschillen aangeven?
Zoveel weet ik er ook niet van, maar zal toch een poging wagen.
Er zijn een aantal positieve punten aan te geven, zoals individuele vrijheid, vrije vestiging (ook in andere landen) , Een zo klein mogelijke staat, die moet zorgen voor veiligheid, rechtspraak e.d. . Het politieke bedrijf moet worden opgeheven en de rule of people moet plaats maken voor the rule of law.
Verder is erg belangrijk een vrije markt en een z.g. Laissez faire-kapitalisme, wat wil zeggen dat de staat zich niet of weinig bemoeid met de economie. De verzorgingstaat wordt afgeschaft, geen collectivisme, zelf-redzaamheid is erg belangrijk.
Er zijn ook stromingen binnen het Libertarisme, die zelfs geen ruimte geven aan de minimale klassiek-liberale staat, ook de klassieke taken als politie en justitie zullen dan op de vrije markt worden aangeboden, het grenst hier al aan Anarchisme.
Verder hebben ze nog een aantal standpunten zoals het afschaffen van de anti-discriminatie wetgeving en het recht op vrij wapen bezit.
En er is forse kritiek op zoals zij het noemen, "het totalitaire karakter van de huidige massademocratie".
Als je het een beetje oppervlakkig bekijkt lijkt het wel wat, maar als je er wat dieper in duikt zijn er facetten die doen denken aan het Amerika waar de rassen discriminatie nog hoogtij vierde. Dit is natuurlijk erg summier, er zijn allerlei verschillende stromingen binnen het Libertarisme, er zijn een enorm aantal boeken geschreven over dit onderwerp, dus dit kleine stukje tekst is verre van compleet. Voorlopers van het Libertarisme zijn o.a. de uit Rusland geemigreerde schrijfster Ayn Rand en Murray Rothbard, die wordt gezien als de grondlegger van de moderne libertarische beweging.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)