Coronavirus - Wuhanvirus

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door dikkemick » 29 mar 2020 13:25

gerard_m schreef:
29 mar 2020 11:25
dikkemick schreef:
29 mar 2020 10:28

Ze draait na deze crisis weer gewoon door als nooit tevoren. We consumeren ons op alle fronten suf en stoten we uit als nimmer tevoren.
Het ruikt op dit moment weer fris in de straten. de snelwegen zijn zo goed als leeg en mensen werken daar waar het kan, thuis. Maar straks? Blijft men thuiswerken>? Welnee. De kinderen worden weer gedumpt in de crèches en pa en ma sluiten weer aan in de file. En zo rijzen de kosten van de gezondheidszorg ook weer helemaal de pan uit. Nu ligt de nadruk op ECHT zieke patiënten, straks staat de zere teennagel weer om 02.00 uur op de stoep van de eerste hulp!
Ik ben iets optimistischer. Deze crisis is zo groot dat het blijvende verandering gaat brengen.
We zien nu maatregelen die een aantal weken geleden onmogelijk leken. Het laat zien dat meer kán dan we dachten.

De zorg zal beter gewaardeerd worden dan de afgelopen jaren het geval was. Verstokte bazen die thuiswerken tegen hielden, zullen nu niet meer terug kunnen. Er zal anders nagedacht moeten worden over flexcontracten. En zo zal er meer veranderen. Minder mooi is dat de staat astronomische bedragen uitgeeft om de boel enigszins overeind te houden, dat zal ooit terugverdiend moeten worden.
We spreken elkaar volgend jaar weer. We zijn en blijven een consumptiemaatschappij met alle (nadelige) gevolgen van dien. Ik hoop echter van ganser harte dat jij gelijk krijgt!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 29 mar 2020 13:31

ChaimNimsky schreef:
29 mar 2020 12:45
Wat ik niet snap, is dat hier in Spanje de afgelopen 24 uur het aantal besmette personen met ruim 6500 is opgelopen tot 78.797, terwijl we reeds twee weken geleden in een lockdown zijn gegaan. Hoe kan het aantal nog zo enorm stijgen tijdens een lockdown?
Dat verbaast mij ook.Het is één van de redenen waarom ik mijn vraagtekens zet bij de effectiviteit van een lockdown. Het lijkt dat je de interacties tussen mensen gigantisch beperkt, maar blijkbaar is het effect kleiner dan je zou verwachten. Bedenk ook dat sommige contacten niet te verbreken zijn, zoals de zorg maar ook het effect van supermarkten. En hoeveel ouderen zijn afhankelijk van hun kinderen waarbij toch een aantal contactmomenten zijn?

Overigens loopt het aantal nieuwe besmettingen in Spanje wel terug.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Boerenverstand
Forum fan

Bericht door Boerenverstand » 29 mar 2020 13:47

ChaimNimsky schreef:
Wat ik niet snap, is dat hier in Spanje de afgelopen 24 uur het aantal besmette personen met ruim 6500 is opgelopen tot 78.797, terwijl we reeds twee weken geleden in een lockdown zijn gegaan. Hoe kan het aantal nog zo enorm stijgen tijdens een lockdown?
Binnen de muren van een woning kan op een later moment besmetting(en) plaatsvinden. Je kan dan (tot) ongeveer twee keer de incubatietijd rekenen. Is dat misschien een verklaring?
Law of Honesty: Don’t pretend that you can do something that you can’t. (NJ Wildberger)

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 29 mar 2020 14:18

dikkemick schreef:
29 mar 2020 13:25
gerard_m schreef:
29 mar 2020 11:25
dikkemick schreef:
29 mar 2020 10:28

Ze draait na deze crisis weer gewoon door als nooit tevoren. We consumeren ons op alle fronten suf en stoten we uit als nimmer tevoren.
Het ruikt op dit moment weer fris in de straten. de snelwegen zijn zo goed als leeg en mensen werken daar waar het kan, thuis. Maar straks? Blijft men thuiswerken>? Welnee. De kinderen worden weer gedumpt in de crèches en pa en ma sluiten weer aan in de file. En zo rijzen de kosten van de gezondheidszorg ook weer helemaal de pan uit. Nu ligt de nadruk op ECHT zieke patiënten, straks staat de zere teennagel weer om 02.00 uur op de stoep van de eerste hulp!
Ik ben iets optimistischer. Deze crisis is zo groot dat het blijvende verandering gaat brengen.
We zien nu maatregelen die een aantal weken geleden onmogelijk leken. Het laat zien dat meer kán dan we dachten.

De zorg zal beter gewaardeerd worden dan de afgelopen jaren het geval was. Verstokte bazen die thuiswerken tegen hielden, zullen nu niet meer terug kunnen. Er zal anders nagedacht moeten worden over flexcontracten. En zo zal er meer veranderen. Minder mooi is dat de staat astronomische bedragen uitgeeft om de boel enigszins overeind te houden, dat zal ooit terugverdiend moeten worden.
We spreken elkaar volgend jaar weer. We zijn en blijven een consumptiemaatschappij met alle (nadelige) gevolgen van dien. Ik hoop echter van ganser harte dat jij gelijk krijgt!
Vermoedelijk hebben jullie allebei gelijk. Natuurlijk zal het grotendeels op veel terreinen straks weer business as usual zijn. Maar ik sluit mij graag aan bij @gerard_m dat wij als samenleving nu gedwongen worden om lering uit deze situatie te trekken en dat dit uiteindelijk ook iets positiefs zal voortbrengen.
I sat by the ocean.

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 29 mar 2020 14:31

Boerenverstand schreef:
29 mar 2020 13:47
ChaimNimsky schreef:
Binnen de muren van een woning kan op een later moment besmetting(en) plaatsvinden. Je kan dan (tot) ongeveer twee keer de incubatietijd rekenen. Is dat misschien een verklaring?
Er wordt met 14 dagen incubatietijd gerekend, dus dit lijkt mij inderdaad een logische verklaring.
I sat by the ocean.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 mar 2020 20:46

ChaimNimsky schreef:
Hoe kan het aantal nog zo enorm stijgen tijdens een lockdown?
incubatietijd is gemiddeld 14 dagen
In Belgie zullen we dus pas vanaf nu de, hopelijk positieve, gevolgen van onze lockdown zien die op 17/3 is ingegaan.

en nogmaals
de lockdown dient NIET om het aantal besmettingen te verhinderen/vermindere, of het virus uit te laten sterven of ...
de lockdown dient vooral om onze zorgsysteem niet te laten crashen en de verspreiding te vertragen (in 1e instantie ook een poging de zwakkeren te beschermen)
ook om uw zorgpersoneel te beschermen. Ondertussen wordt duidelijk dat daar ook slachtoffers vallen, in Italië alleen al 50 artsen en ca 20% vh personeel

In Belgie zijn er ondertussen 3000 ic bedden en een coronapatient ligt gemiddeld 14 dagen aan de beademing, de rest is wiskunde.
3000 ic-bedden betekent dat het vanaf 25 000 geregistreerde zieken riskant begint te worden en een Spaans/Itlaiaans scenario dreigt.
nu zitten we aan 10 000 geregistreerde zieken en de wiskunde klopt want ca 40% vd ic-bedden zijn nu bezet

Quote hersteld
Bonjour

Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II » 30 mar 2020 10:39

Wat mij betreft luidt deze Corona crisis een tijd in, waarin de Zorg als geheel weer door de overheid wordt beheerd (lees De Bevolking) en waarbij er weer écht geld naar de verzorgers gaat stromen. Ik kijk uit naar een tijd waarin de gezondheidszorg een integraal onderdeel is van de infrastructuur. Belasting betaalt het leger, belasting betaalt het onderwijs, belasting betaalt de gezondheid. Ik heb een enorme hekel aan grote multinationals die almaar profiteren en het geld ons land uit laten stromen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 mar 2020 11:21

MaartenV schreef:
23 mar 2020 02:31
Chloroquine wordt nu ook actief ingezet als geneesmiddel.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/el ... ~a4f87bf3/
Hier is wat nieuws over dit middel:
https://www.youtube.com/watch?v=3AzIgAa0Cm8
Klinkt nog steeds niet veelbelovend.
Born OK the first time

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 30 mar 2020 14:45

Henry II schreef:
30 mar 2020 10:39
Wat mij betreft luidt deze Corona crisis een tijd in, waarin de Zorg als geheel weer door de overheid wordt beheerd (lees De Bevolking) en waarbij er weer écht geld naar de verzorgers gaat stromen. Ik kijk uit naar een tijd waarin de gezondheidszorg een integraal onderdeel is van de infrastructuur. Belasting betaalt het leger, belasting betaalt het onderwijs, belasting betaalt de gezondheid. Ik heb een enorme hekel aan grote multinationals die almaar profiteren en het geld ons land uit laten stromen.
Ik heb eveneens een enorme hekel aan grote multinationals die almaar profiteren en het geld ons land uit laten stromen; aan de multinationals die gewoon elders gaan, daar waar de mensen blij zijn te kunnen overleven en er graag dag en nacht voor ploeteren, terwijl hier de banen verdwijnen en de economie ineenstort als we hen niet enorme belastingvoordelen geven. Er is niets meer over van ''De sterkste schouders, de zwaarste lasten''. En het ergste vind ik niet eens de verschrikkelijke armoede en de dagelijkse tienduizenden hongerdoden wereldwijd, maar dat het politieke middel om ons ertegen te verzetten ons is ontnomen.

De politiek heeft z'n rechten vergooid. Veel linkse mensen stemmen rechts omdat er brood op de plank moet: links kan niets, rechts kan tenminste nog de arme vluchtelingen en asielzoekers aanpakken. Ja, daar zijn ze het niet mee eens, maar het is de enige groep waar nog een paar broodnodige centjes vandaan kunnen worden geplukt. Linkse mensen die nog wat te besteden hebben, willen dat soort opportunistische populistische partijen niet aan de macht en stemt voor het grootste alternatief, hetgeen niet het verdeelde links is, maar de overgebleven eenheid die achter de multis en bedrijven staat. Overal zie je een linkse meerderheid verdeeld meekiezen met rechts of de multis. Het zit echt heel smerig in elkaar. Smeriger dan het doorzichtige ''Ieder moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat''.

Zolang mensen bereid zijn te hopen, maar niet bereid zijn er keihard voor te knokken, zal er niets veranderen.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 31 mar 2020 13:02

dikkemick schreef:
28 mar 2020 19:17
Het is druk, maar op een andere manier. Op de eerste hulp komen geen verstuikte enkels binnen die al weken last hebben maar nu toch wel verlangen dat er (in een weekenddienst, desnoods 's avonds) naar gekeken wordt.
Mensen met pijn op de borst: 1 vanmorgen, tegen normaal gesproken de SEH er vol mee ligt.
Ik begrijp dat er minder wordt gesport, dus zere polsen, knieën en voeten zijn uitermate schaars. Zij die wel komen hebben ook daadwerkelijk letsel.
Ook ambulance personeel weet niet wat het meemaakt. Alleen maar zieke patiënten.
Ik lees nu de bevestiging van wat je hier opmerkt.
Maar ook andersom mensen, die te lang wachten met klachten die wel behandeld moeten worden.

https://www.parool.nl/amsterdam/huisart ... gn=stdc_hp
Bij het OLVG komen veel minder niet-corona-patiënten dan normaal, zegt unitleider spoedzorg en SEH-arts Michiel Gorzeman. In plaats van de 350 patiënten die er doorgaans komen, bezoeken nu maar 120 mensen de spoedeisende hulp. Van hen komen er circa 80 vanwege (een verdenking van) corona. “Van de 350 mensen die we normaal per dag op de SEH krijgen, zijn er nu dus nog maar 40 over.”

Van de vier hartinfarcten per dag krijgt het OLVG er nu nog ‘maar’ één. “Datzelfde geldt voor TIA’s: een soort beroerte doordat een bloedprop voor een tijdelijke onder­breking van het bloed naar je hersenen zorgt. Daarvan zien we er normaal gemiddeld één per dag, en nu nog maar één per week.” Ook op de SEH van Amsterdam UMC is de opkomst van patiënten, die niet vanwege Covid-19 komen, opvallend afgenomen, aldus een woordvoerder.

De huisartsen en spoedeisende hulpen deden eerder een oproep vanwege de coronadrukte niet met medische kwalen te komen die kunnen wachten. Nu lijkt het erop dat ook veel patiënten met in potentie ernstige aandoeningen daarmee blijven rondlopen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 31 mar 2020 13:13

Aantal geregistreerde gevallen wereldwijd overschreidt nu de 800.000.
Aantal sterfgevallen 39.000.
Born OK the first time

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 31 mar 2020 13:50

Rereformed schreef:
31 mar 2020 13:13
Aantal geregistreerde gevallen wereldwijd overschreidt nu de 800.000.
Aantal sterfgevallen 39.000.
het aantal sterfgevallen is een duidelijke onderschatting aan eht worden volgens mij

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 31 mar 2020 14:26

appelfflap schreef:
31 mar 2020 13:50
het aantal sterfgevallen is een duidelijke onderschatting aan eht worden volgens mij
Ah, je kent de besmettingsgraad?
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 31 mar 2020 14:55

De besmettingsgraad is daar niet voor nodig.
In Nederland wordt een patiënt alleen in het sterftecijfer meegenomen als het een eerder geteste patiënt is.
Aangezien een groot deel van de mensen niet wordt getest, is het zeer waarschijnlijk dat het sterftecijfer te laag is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 31 mar 2020 15:05

appelfflap schreef:
31 mar 2020 13:50
Het aantal sterfgevallen is een duidelijke onderschatting aan het worden volgens mij
Ik hoorde net dat de Amerikaanse experts tussen de honderd- en tweehonderdduizend sterfgevallen verwachten in de VS, indien alles optimaal geregeld wordt. Oftewel dat is het absolute minimum wat men kan verwachten.
De jaarlijkse griep van de afgelopen tien jaren heeft in de VS een uitwerking gehad variërend van 12.000 tot 61.000 sterfgevallen.

Naar Europese inwoneraantallen vertaald zou dat een minimum betekenen van 6000-12.000 slachtoffers in Nederland, België 3.500-7000. Frankrijk, Italië, Britannië ca. 18.000-36.000, Finland, Noorwegen, Denemarken 1500-3000, Spanje 14.000-28.000, Duitsland 25.000-50.000.
Born OK the first time

Plaats reactie