Verpleger weigert patiënt hand te geven.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.
axxyanus
Moderator

Re: Verpleger weigert patiënt hand te geven.

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 19 feb 2020 17:38
axxyanus schreef: 19 feb 2020 17:10 @Dikkemick

Als je er problemen mee hebt om te erkennen dat het racistisch is om te weigeren zwarte mensen de handen te schudden, lijkt het me tijd dat je even een pas terug zet.
Ik denk dat het motief niet racistisch is. Deze verpleger heeft m.i. geen hekel aan vrouwen an sich, behalve dan het handen schudden dat hij weigert.
(Maar waarom zo aangebrand doen?)
Dit is een zijspoor. Dit gaat nu even niet over deze verpleger maar over de volgende bewering die jij ooit gedaan hebt:
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Stel dat ik zwarte mensen (uit religieuze overtuiging dan!) geen hand wil schudden, dan heb ik ook een probleem. En dus moet e.e.a. wel bespreekbaar zijn.
Is het zo moeilijk om even een zijspoor te volgen, dat ik hier nu nog eens moet naar verwijzen om je erbij te houden?

Is het zo moeilijk om te erkennen dat zwarte mensen weigeren de hand te schudden racistisch is, dat je ieder keer als ik hiernaar verwijs, je je in allerlei bochten wringt om het racisme te negeren?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Beste Axxyanus

Als de klu klux klan zwarte mensen de handen niet schudden is dat puur uit racistische overweging.
Als een Marokkaanse verpleger een vrouw de hand niet wenst te schudden of te wassen, is dat uit geloofs-rituele overtuiging.
En ook IK vind dit te stupide voor woorden, maar het is geen racistisch motief. Man en vrouw zijn nl. bovendien van hetzelfde ras (als je überhaupt al van ras kunt spreken, want deze hele term deugd niet!)

Begrijp je me echt niet?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 19 feb 2020 17:53 Beste Axxyanus

Als de klu klux klan zwarte mensen de handen niet schudden is dat puur uit racistische overweging.
Als een Marokkaanse verpleger een vrouw de hand niet wenst te schudden of te wassen, is dat uit geloofs-rituele overtuiging.
En ook IK vind dit te stupide voor woorden, maar het is geen racistisch motief. Man en vrouw zijn nl. bovendien van hetzelfde ras (als je überhaupt al van ras kunt spreken, want deze hele term deugd niet!)

Begrijp je me echt niet?
Ik begrijp dat je rond de pot aan het draaien bent want geen enkele situatie die je hier beschrijft komt overeen met het citaat dat ik van jou aangehaald heb. Blijkbaar heb je zo'n probleem met bepaalde eerdere woorden van je in dit topic, zodat als ik ze hier aanhaal, je je in allerlei bochten moet wringen om de confrontatie ermee te vermijden.

En de enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat weigeren om zwarte mensen de handen te schudden voor jou geen duidelijk racisme is. Want blijkbaar is het mogelijk om te weigeren zwarte mensen de handen te schudden, zonder dat dat racistisch is.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

dikkemick schreef: 19 feb 2020 17:53 maar het is geen racistisch motief. (...)
Begrijp je me echt niet?
je gaat in de fout door er motief bij te halen want het motief speelt geen rol
een man een hand geven maar een vrouw niet, enkel omwille van geslacht is hier in W-Europa discriminatie.

iemand minder/meer respect betonen afhankelijk van het geslacht
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 19 feb 2020 20:14
Begrijp je me echt niet?
een man een hand geven maar een vrouw niet, enkel omwille van geslacht is hier in W-Europa discriminatie.

Hoe dan ook, ik blijf het een vreemde situatie vinden, niet in de minste plaats omdat dit op religieuze basis is en ik weinig op heb met religie.
Ik zie alleen nuanceverschillen. Ik DENK dat deze verpleger vrouwen an sich niet discrimineert, maar het schudden van handen onrein vindt, OMDAT dit in een heilig boek staat, NIET omdat hij vrouwen minder vindt dan mannen, zoals leden van de Ku Klux Klan de donker getinte mens inferieur vindt aan het blanke super-ras.
Duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven. En als me dat nog meer uitbranders van Axxyanus oplevert, dan is dat zo.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Axxyanus schreef:Voor de rest kan het mij geen barst schelen hoe vaak deze persoon een leven heeft gered.
De vrouwen wiens leven hij verbeterd heeft of gered heeft denken daar wellicht geheel anders over. Zij zullen die man enorm waarderen. En terecht.
Als iemand mijn leven redt, ben ik daar voor de rest van mijn leven dankbaar voor. Iemands leven dat gered is of aanzienbaar verbeterd is door toedoen van een persoon, maakt dat men die persoon binnen een sociale groep enorm gaat waarderen. Diens handen zijn goud waard. Zo iemand waardevol ga je niet lichtzinnig ontslaan van zulke taken.

Dat je stelt dat zo iemand makkelijk vervangbaar is binnen een systeem, zegt iets over hoe jij denkt over mensen. Als wegwerpbaar, hoe verdienstelijk hun werk ook is. De persoon doet er niet toe. Ik denk daar anders over. Ik heb een enorme waardering voor de mens achter beroepen zoals dokter, verpleger, brandweerman/-vrouw, ambulancier, enzovoort... Zo'n beroep kiezen, zegt iets over jou als persoon. Zo'n mensen, daar ga je niet lichtzinnig over oordelen. Hun bijdrage aan de samenleving is zeer waardevol. Wijzen op 'vervangbaarheid' is doen alsof een mens een machine is waar de mens achter de machine er helemaal niet toe doet. Ik kan er niet bij dat je zo over mensen kan denken.

Axxyanus' geest is zo bezig met anti-religiosme dat hij bijgevolg niet meer rationeel kan denken. Uiteraard is het gegeven dat deze man wellicht vrouwen heeft gered van de dood of van een ziekte als verpleger vele malen relevanter dan die ene keer dat hij een vrouw eens geen hand gaf. Een kwestie van een juiste hiërarchie van waarden te stellen.

Wat vind je belangrijker: iemands leven redden of iemand een keer geen hand geven, uit respect voor een sociale omgangsregel binnen jouw gemeenschap? Kwestie van de juiste prioriteiten te stellen.

Ik heb liever dat men aangenomen wordt omdat men in staat is levens te redden, dat wanneer die persoon iemand eens geen hand geeft. Dat lijkt me best rationeel. Kwestie van de juiste (rationele) prioriteiten te stellen binnen een sociale groep opdat die groep overleeft en zijn genen kan doorgeven. (om in evolutietermen te spreken).
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
en: Death does not exist in first-person mode.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 19 feb 2020 21:06
appelfflap schreef: 19 feb 2020 20:14
Begrijp je me echt niet?

Hoe dan ook, ik blijf het een vreemde situatie vinden, niet in de minste plaats omdat dit op religieuze basis is en ik weinig op heb met religie.
Ik zie alleen nuanceverschillen. Ik DENK dat deze verpleger vrouwen an sich niet discrimineert, maar het schudden van handen onrein vindt, OMDAT dit in een heilig boek staat, NIET omdat hij vrouwen minder vindt dan mannen, zoals leden van de Ku Klux Klan de donker getinte mens inferieur vindt aan het blanke super-ras.
Duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven. En als me dat nog meer uitbranders van Axxyanus oplevert, dan is dat zo.
Het probleem is, is dat jij enkel kijkt naar wat je uitkomt en de rest negeert. Meer specifiek jij negeert steeds opnieuw dat het enkel vrouwen zijn die deze man niet aanraakt. Het is dus oneerlijk om de zaak proberen voor te stellen alsof deze man het schudden van handen onrein vindt, dat doet hij niet, wat deze man onrein vind is het aanraken van vrouwen.

Voor de rest is de reden onbelangrijk. Laten we even aannemen dat deze man vrouwen de hand niet schud, niet omdat hij vrouwen minder vind maar omdat dat in een heilig boek staat. Wel dat maakt geen enkel verschil als het gaat om het vaststellen van discriminatie. Discriminatie wordt vastgesteld doordat de persoon in kwestie een onderscheid maakt tussen hoe hij omgaat met mannen en vrouwen. Dat de reden voor de discriminatie komt door de gehoorzaamheid aan een heilig boek i.p.v. door een innerlijke minachting voor vrouwen maakt geen verschil voor het bepalen van de discriminatie.

Ik vind het ook raar dat je de gehoorzaamheid aan een Heilig boek tegenover minachting voor vrouwen zet alsof die tegenstrijdig zijn. Alsof het heilig boek niet de inspiratie kan zijn om vrouwen minder te vinden dan mannen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 20 feb 2020 06:57
Axxyanus schreef:Voor de rest kan het mij geen barst schelen hoe vaak deze persoon een leven heeft gered.
De vrouwen wiens leven hij verbeterd heeft of gered heeft denken daar wellicht geheel anders over. Zij zullen die man enorm waarderen. En terecht.
Als iemand mijn leven redt, ben ik daar voor de rest van mijn leven dankbaar voor. Iemands leven dat gered is of aanzienbaar verbeterd is door toedoen van een persoon, maakt dat men die persoon binnen een sociale groep enorm gaat waarderen. Diens handen zijn goud waard. Zo iemand waardevol ga je niet lichtzinnig ontslaan van zulke taken.
En als die man er niet geweest was en er een ander zijn plaats had ingenomen dan zouden ze die andere man dankbaar geweest zijn.

Dat mensen de persoon dankbaar zijn, die op het juiste moment het juiste radertje speelde, wil nog niet zeggen dat we deze persoon voorrechten moeten gunnen in de manier wij de wet moet navolgen.
MaartenV schreef: 20 feb 2020 06:57Dat je stelt dat zo iemand makkelijk vervangbaar is binnen een systeem, zegt iets over hoe jij denkt over mensen. Als wegwerpbaar, hoe verdienstelijk hun werk ook is. De persoon doet er niet toe. Ik denk daar anders over. Ik heb een enorme waardering voor de mens achter beroepen zoals dokter, verpleger, brandweerman/-vrouw, ambulancier, enzovoort... Zo'n beroep kiezen, zegt iets over jou als persoon. Zo'n mensen, daar ga je niet lichtzinnig over oordelen. Hun bijdrage aan de samenleving is zeer waardevol. Wijzen op 'vervangbaarheid' is doen alsof een mens een machine is waar de mens achter de machine er helemaal niet toe doet. Ik kan er niet bij dat je zo over mensen kan denken.
Aan wat geef jij de voorkeur?

Een ziekenhuis waarin een verpleger/dokter ziek valt en waarbij die persoon vervangen wordt door anderen zodat de patiënten weinig merken van het feit dat bepaalde personeelsleden ziek zijn.

Of een ziekenhuis waarin een zieke verpleger/dokter leidt tot verwarring, verkeerde handelingen en misschien een extra sterfgeval omdat het zieke personeelslid niet echt te vervangen was?

Weet je wiens bijdrage aan de samenleving ook heel waardevol is: Vuilnisophalers. Maar dat is niet zo romantisch want de manier waarop die bijdragen aan ons comfort en onze gezondheid spreekt minder tot onze verbeelding.

MaartenV schreef: 20 feb 2020 06:57Axxyanus' geest is zo bezig met anti-religiosme dat hij bijgevolg niet meer rationeel kan denken. Uiteraard is het gegeven dat deze man wellicht vrouwen heeft gered van de dood of van een ziekte als verpleger vele malen relevanter dan die ene keer dat hij een vrouw eens geen hand gaf. Een kwestie van een juiste hiërarchie van waarden te stellen.

Wat vind je belangrijker: iemands leven redden of iemand een keer geen hand geven, uit respect voor een sociale omgangsregel binnen jouw gemeenschap? Kwestie van de juiste prioriteiten te stellen.
Als je de zaak rationeel wil bekijken dan moet je niet enkel kijken naar de mensen kijken die deze verpleger heeeft gered. Dan moet je een kostenbatenanalyse maken voor het ziekenhuis waarin je de situatie waarin deze verpleger werd aangenomen vergelijkt met de situatie waarin het ziekenhuis een verpleger had aangenomen die geen problemen heeft met het aanraken van vrouwen.

En als je dan nadenkt over in welk ziekenhuis er een kleiner risico is op complicaties e.d. dan is dat het ziekenhuis met de verpleger zonder taboe t.o.v. vrouwen. In dat ziekenhuis kunnen er namelijk geen conflicten ontstaan bij de verpleger tussen handelen in overeenstemming met zijn taboe en handelen in het belang van de vrouwelijke patiënt. Dat lijkt me weldegelijk een risico in het geval van een verpleger met een taboe voor het aanraken van vrouwen.

Door enkel te kijken naar de levens die deze verpleger gered zou hebben, negeer je het gezondheidsrisico dat deze verpleger stelt ten op zichtte van zijn vrouwelijke patiënten.
MaartenV schreef: 20 feb 2020 06:57Ik heb liever dat men aangenomen wordt omdat men in staat is levens te redden, dat wanneer die persoon iemand eens geen hand geeft. Dat lijkt me best rationeel. Kwestie van de juiste (rationele) prioriteiten te stellen binnen een sociale groep opdat die groep overleeft en zijn genen kan doorgeven. (om in evolutietermen te spreken).
Er zijn heel wat mensen in staat levens te redden, voor wie vrouwen aanraken geen taboe is. Een dergelijk taboe kan enkel hinderlijk zijn bij het adequaat opvolgen van patiënten. Als ik door iemand opgevolgd wordt, dan liever door iemand zonder taboes die in de weg kunnen staan.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

En als je dan nadenkt over in welk ziekenhuis er een kleiner risico is op complicaties e.d. dan is dat het ziekenhuis met de verpleger zonder taboe t.o.v. vrouwen. In dat ziekenhuis kunnen er namelijk geen conflicten ontstaan bij de verpleger tussen handelen in overeenstemming met zijn taboe en handelen in het belang van de vrouwelijke patiënt. Dat lijkt me weldegelijk een risico in het geval van een verpleger met een taboe voor het aanraken van vrouwen.

Door enkel te kijken naar de levens die deze verpleger gered zou hebben, negeer je het gezondheidsrisico dat deze verpleger stelt ten op zichtte van zijn vrouwelijke patiënten.
Uit studies blijkt dat de meeste ziektekiemen via de handen worden doorgegeven. Onze handen zijn de belangrijkste overdragers van besmetting: ¾ van de infecties worden immers via handen overgedragen. Virussen, microben of bacteriën: ze zijn allemaal talrijk en onzichtbaar aanwezig.

Onze handen verzamelen ze bij het aanraken van deurklinken, voorwerpen op tram/trein of eenvoudigweg wanneer we iemand de hand schudden. Het volstaat met de hand naar de mond, neus of ogen te gaan opdat de ziektekiemen zich kunnen verspreiden. (bron https://www.caami-hziv.fgov.be/nl/handen-wassen).

Verplegers die minder handen geven zouden dus een kleiner gezondheidsrisico vormen dan verplegers die meer handen geven in een ziekenhuis. Dus jouw redenering levert juist het omgekeerde resultaat op.

Dus die man betekent een kleiner gezondheidsrisico voor het hospitaal. Om die reden zou hij gepromoveerd kunnen worden. Als men dat criterium hanteert.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
en: Death does not exist in first-person mode.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 20 feb 2020 11:04

Uit studies blijkt dat de meeste ziektekiemen via de handen worden doorgegeven. Onze handen zijn de belangrijkste overdragers van besmetting: ¾ van de infecties worden immers via handen overgedragen. Virussen, microben of bacteriën: ze zijn allemaal talrijk en onzichtbaar aanwezig.
Ja daarom hangen er in de ziekenhuizen in mijn buurt, overal flessen met ontsmettingsmiddel aan de muur in de gang en hangen er posters die zowel de bezoekers als het personeel wijzen op het belang van handhygiëne.
MaartenV schreef: 20 feb 2020 11:04Verplegers die minder handen geven zouden dus een kleiner gezondheidsrisico vormen dan verplegers die meer handen geven in een ziekenhuis. Dus jouw redenering levert juist het omgekeerde resultaat op.
Dat is hier naast de kwestie. Deze verpleger had geen enkel probleem met het geven van handen aan mannen. Als we even aannemen dat het weigeren om vrouwen de handen te schudden een hygiënische motivatie had, dan zaten we nog steeds met een geval van discriminatie waarbij mannen blijkbaar minder op hygiënische voorzorgen kunnen rekenen dan vrouwen.

Een verpleger bij wie de hygiënische voorzorgen die hij neemt afhankelijk zijn van het geslacht van de patiënt, lijkt mij niet het soort verpleger dat je als ziekenhuis in dienst wil nemen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Axxyanus
Dit zou allemaal betekenen dat we vrijheid van godsdienst en levensovertuiging in dit land moeten gaan afschaffen. Want in dit geval is de motivatie om geen handen te schudden een religieuze. De levensovertuiging van deze verpleger zegt hem dat vrouwen onrein kunnen zijn.

http://kotteradvocatuur.nl/wp-content/u ... en-dis.pdf
Een docente op een openbare VMBO- school in Utrecht kwam in 2006 uitgebreid in het nieuws nadat zij weigerde ommannen de hand te schudden. De directeur schorste de vrouw hierop en besloot om de kwestie aan de CGB voor te leggen.Deze stelde de vrouw in het gelijk. De commissie oordeelde dat het voorschrijven van een uniforme begroetingswijze geen geschikt middel is om respectvolle omgangsvormen en het praktiseren daarvan bij te brengen.
Op de hamvraag of een school een docent ertoe kan verplichten om anderen, ondanks hun geslacht de hand schudden, gaf de rechtbank merkwaardigerwijs, geen antwoord.

Anderen dan docenten en ambtenaren

De CGB boog zich tot op heden vier keer over zaken buiten de ambtenarij en het onderwijs waarbij klagers vanwege geloofweigerden om handen te schudden.[22] In alle vier zaken werd op grond van deze houding en opstelling van de betrokkenedoor de CGB geen onderscheid op grond van godsdienst aangenomen. Deze benadering door de CGB is naar mijn meningvan doorslaggevende betekenis. Handen schudden is immers geen doel op zich. Het is een groetgewoonte waarmeerespect voor een ander wordt uitgedrukt. Het handen schudden zelf is een formaliteit die niet per definitie respectvol is.Denk aan het vluchtig schudden van een hand zonder een ander daarbij zelfs maar aan te kijken. Ook behoeft eenrespectvolle begroeting niet enkel door handen schudden plaats te vinden. Bij het binnenkomen van de rechtszaal gevenrechters justitiabelen volgens de gewoonte geen hand. Toch worden justitiabelen in de regel door de rechter respectvolwelkom geheten. Japanners geven bij de begroeting meestal evenmin een hand, maar maken een buiging. Het gaat dan ook niet om het gebaar waarmee we iemand begroeten, maar om de wijze waarop we dat doen.

De rode draad
In een pluriforme samenleving zou geen dominante cultuur moeten heersen. Feit is dat verschillende waarden en normen soms wel lijnrecht tegenover elkaar staan. Van geval tot geval moet worden uitgemaakt of handen schudden voor defunctie-uitoefening noodzakelijk is. Die afweging impliceert dat individuele grondrechten zoveel mogelijk moeten worden gerespecteerd en niet al te eenvoudig aan het algemeen belang worden opgeofferd. Doet men dat wel dan wordt de culturele diversiteit in onze samenleving ontkend. Gedwongen integratie leidt dan al snel tot discriminatie
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Aanvullend linkje: https://www.mensenrechten.nl/nl/nieuws/ ... oe-zit-dat

En dit betekent soms dat het inderdaad mogelijk moet zijn dat de man zijn werk doet zonder handen te schudden. In de zaak tegen Qbuzz oordeelde het College dat de man vanwege zijn godsdienst werd gediscrimineerd. Het niet schudden van handen met mensen van het andere geslacht is een uiting van godsdienst. Uitingen van godsdienst worden in beginsel door de gelijkebehandelingswetgeving beschermd. Qbuzz kon niet aantonen dat het geven van handen een wezenlijk onderdeel van de functie van buschauffeur is. Ook kon Qbuzz niet aantonen dat er confronterende, onaangename, beledigende en/of onveilige situaties ontstaan doordat de man aan vrouwen geen hand geeft.

En JA, nog steeds vind ik het belachelijk omdat het een religieuze 'reden' is en ik maar weinig met religie op heb. Maar dit zijn de feiten!
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef: 20 feb 2020 18:40 @Axxyanus
Dit zou allemaal betekenen dat we vrijheid van godsdienst en levensovertuiging in dit land moeten gaan afschaffen.
Het is wat mij betreft goed als er geen onbegrensde vrijheid van godsdienst en levensovertuiging is. Zodra bepaalde overtuigingen (en de toenemende aanhang van zulke overtuigingen) in de hand werken dat een samenleving in toenemende mate onleefbaar wordt dan is het wat mij betreft de moeite waard om die overtuigingen te bestrijden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

vegan-revolution schreef: 20 feb 2020 21:34
Dit zou allemaal betekenen dat we vrijheid van godsdienst en levensovertuiging in dit land moeten gaan afschaffen.
Het is wat mij betreft goed als er geen onbegrensde vrijheid van godsdienst en levensovertuiging is. Zodra bepaalde overtuigingen (en de toenemende aanhang van zulke overtuigingen) in de hand werken dat een samenleving in toenemende mate onleefbaar wordt dan is het wat mij betreft de moeite waard om die overtuigingen te bestrijden.
Volledig mee eens. Maar of handen schudden daar onder valt...
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

dikkemick schreef: 20 feb 2020 21:38
vegan-revolution schreef: 20 feb 2020 21:34
Volledig mee eens. Maar of handen schudden daar onder valt...
Het gaat hier dan om de overtuiging die schuilgaat achter de motivatie om geen handen te willen schudden en wat zo'n overtuiging voor schade teweeg kan brengen, vooral als deze overtuiging op grote schaal gedeeld wordt of gaat worden.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie