dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21
@Axxyanus
Religieuze uitingen en kwakzalverij vind ik niet een ijzersterk vergelijk. Kwakzalverij is pertinent geen geneeskunde. Nu niet, nooit niet.
Religieuze uitingen zijn van alle tijden en van alle bevolkingsgroepen. ALS een werknemer je VERPLICHT om in kader van je functie iemand een hand te schudden, dan schud je iemand de hand. Anders kun je dit zien als werkweigering. Maar of dit zo strikt in de papier staat?!
Maar niet alles moet strikt op papier staan.
Wil jij nu werkelijk zeggen dat als een werknemer in het kader van zijn beroep regelmatig mensen een hand geeft, waarbij die systematisch, probeert de handen te ontwijken van mensen waarvan hij vermoed dat ze homoseksueel zijn, dat de werkgever daar niets aan kan doen, tenzij contractueel is vastgelegd dat hij mensen een hand moet geven?
Stel nu dat een werknemer regelmatig klanten ontvangt en iedereen een drankje aanbied, behalve kleurlingen. Zou jij je dan ook richten op het feit dat een drankje aanbieden geen universele begroeting is en dat het geen discriminatie kan zijn als deze persoon geen drankje aanbied?
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Als een werknemer derhalve geen handen willen schudden, maar de leidinggevende eist dit, dan heeft werknemer een probleem, TENZIJ je hier samen uit kunt komen.
Waarom richt jij je zo op dat handen schudden? Waarom richt jij je zo op het symptoom i.p.v. op het probleem. Als de man in kwestie er namelijk in zou slagen om mensen op een beleefde manier te begroeten waar niemand aanstoot aanneemt en waarbij hij geen handen schud, maar daarbij bij het behandelen van zijn patiënten systematisch rubber handschoenen zou dragen bij vrouwelijke patiënten terwijl hij dat niet doet bij mannelijke patiënten (want hij heeft nu eenmaal een probleem met het aanraken van vrouwen). Dan is het symptoom bestreden maar het werkelijke probleem nog steeds aanwezig.
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Soms is het geven en nemen.
Dat de wet boven religieuze voor-of afkeuren staat, staat buiten kijf. De wet is leidend! Maar staat in de wet dat we handen moeten schudden?
De wet, hier in België althans, verbied om bij de manier waarop je omgaat met klanten/patiënten een systematisch onderscheid te maken op basis van geslacht, afkomst, huidskleur of seksuele oriëntatie. Dus ook al zegt de wet niets over handen schudden, dat iemand mannen wel de hand wil schudden maar vrouwen niet want hij mag vrouwen niet aanraken van zijn religie is dus weldegelijk een probleem. Maar omdat jij je steeds focust op het handen schudden i.p.v. het onderscheid dat deze man maakt in zijn omgang met mannen of vrouwen, fiets je daar steeds omheen.
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Zo loopt er op mijn afdeling een moslima met hoofddoek. Het mag van de wet, dus ook de werkgever zal dit moeten accepteren. En het IS een uiting van de religie. Weet niet hoe je hier tegenaan kijkt?
Wat mij vooral frustreert is dit soort non-squitur. Wil je hier nu werkelijk argumenteren dat een werkgever geen beperkingen aan zijn werknemers mag opleggen? Want dat is waar het bovenstaande argument op neerkomt.
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Maar het goede nieuws: Ik vind het ook belachelijk dat iemand een man of een vrouw geen hand zou willen geven. Stel dat ik zwarte mensen (uit religieuze overtuiging dan!) geen hand wil schudden, dan heb ik ook een probleem. En dus moet e.e.a. wel bespreekbaar zijn.
Neen, dat moet niet bespreekbaar zijn. Dit is nu net het soort favoritisme voor religieuzen dat ik aanklaag. Zonder het religieus aspect, zou niemand er een probleem mee hebben dat iemand met racistische ideeën, die zwarte mensen geen hand wil geven, gewoon ontslagen wordt. Niemand zou het nodig vinden dat het bespreekbaar moet zijn. Iemand die zijn racistisch gedrag niet buiten de werkcontext kan houden, krijgt gewoon ontslag.
dikkemick schreef: 17 feb 2020 15:21Zo zijn er (zoals ik eerder vertelde) ook vrouwen die absoluut niet door een man geholpen wensen te worden. Desnoods maken ze dan een andere afspraak. Of dit echt onder discriminatie valt...ik weet het niet?
Dat is naast de kwestie. Om een heel eenvoudig voorbeeld te geven. De winkelier mag geen onderscheid maken op basis van geslacht, afkomst, huidskleur of seksuele oriëntatie in hoe hij zijn klanten bedient. De klanten mogen wel op basis van geslacht, afkomst, huidskleur of seksuele oriëntatie kiezen bij welke winkelier ze hun aankopen doen. Dat zijn twee verschillende zaken. Hou op met ze te mengen alsof het om het zelfde gaat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman