Wie wil zijn skeptische mening geven?

Wil je iets persoonlijks aan anderen kwijt. Vertel het hier.

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

Wie wil zijn skeptische mening geven?

Bericht door Floris1976 » 10 feb 2020 15:36

Onderstaand situatie is best veel tekst. Ik ben serieus geschrokken en hoop dat mensen de tijd willen nemen serieus hun visie op de situatie te geven.

Dit forum heeft mij erg veel geholpen in moeilijke tijden. Ik heb er veel aan gehad op het moment dat ik zaken met mijn christelijke niet kritische bril bekeek (hetgeen ik heel erg lang gedaan heb). Ik heb hier in 2015 mijn eerste stappen gezet naar het zien wat de bijbel werkelijk is en waar hij voor staat. Mijn conclusie is over de bijbel tot op heden is dan ook dat het een niet betrouwbaar en immoreel en verwerpelijk boek is. Ook heb ik op dit forum mijn basisstappen gezet voor mijn kennis over evolutie. Dat samen heeft gemaakt dat ik niet langer geloof in de god van de bijbel. Maar nu loop ik ergens tegenop dat me serieus verward en angstig maakt. Ik hoop dat er ook nu weer mensen zijn die de moeite nemen hun kritische licht op mijn situatie te laten schijnen.

Wij kennen een gezin dat door de tijd heen bij onze familie is gaan horen. Bijna iedereen van mijn familie is een christen en hun ook. Vroeger was ik altijd bang als een christen weer met een wonderlijke verhaal kwam. Door de tijd heen heb ik geleerd om dieper te kijken en kritisch te zijn. Luisteren naar de feiten en niet meteen van wonderen uitgaan. Zo (was mijn gevoel) kun je alles wel debunken. De man en de vrouw van het gezin dat we opgenomen hebben in onze familie begon gisteren over iets dat ik al wist. Ze konden geen kinderen krijgen was bekend, maar tijdens een gebed met hun had iemand ze geprofeteerd dat ze toch een dochter zouden krijgen en die Sandry zouden noemen. Ze hebben later inderdaad ook een kind gekregen en het Sandry genoemd. Dat vond ik niet zo heel bijzonder. Voldoende mensen die na een tijd proberen alsnog een kind krijgen. de keuze van de naam was logisch na zo'n profetie. Gisteren vertelden deze mensen me het gehele verhaal (dat ze me nog nooit zo uitgebreid hadden verteld) en heel eerlijk het heeft me van mijn stuk gemaakt. Ze vertelden me dat de moeder van haar op een ochtend bij haar was gekomen en had gevraagd: "Wie is Sandry?" Gevolgd door: "Sandry is jouw nog te geboren kind, jouw oogappel".

Daarna vertelden ze me dat ze ook een keer naar een kerkdienst waren geweest waar zij na de dienst op de gastvoorganger van die dienst (David Hamilton) afgelopen was, omdat ze het altijd leuk vond een gesprek in het Engels te voeren. Zij zou een erg kort gesprek gehad hebben terwijl haar man die geen engels spreken kan, maar wel veel zegt te kunnen verstaan meeluisterde. De voorganger had met hun gebeden en had daarna gezegd dat ze een dochter zouden krijgen die ze Sandry zouden noemen. 1x kan ik wegwuiven hetgeen ik al jaren deed, maar nu heb ik wel vragen bij de 2e keer. Die vragen heb ik de man en haar ook gesteld. Ik heb gevraagd of zij tijdens het gesprek aangegeven had dat ze geen kinderen konden krijgen. Eerst zei hij dat ze dat niet aangegeven hadden, maar vervolgde toen dat hij het niet zeker wist, maar hij dacht van niet. Ook gevraagd of ze voorafgaand aan de dienst een bidbriefje in hadden gevuld. Je weet nooit. Is eerder gedaan door charlatans. Hadden ze niet. Toen heb ik gevraagd welke situatie eerst was voorgevallen die waar de moeder zei dat ze een kind genaamd Sandry kregen of die waar de voorganger hetzelfde gezegd had. Eerst wist hij het niet. Toen gaf hij aan te denken dat de moeder het eerst gezegd had, want hij meende dit te herinneren aan de plek waar ze toen woonden.

Ik vroeg dit, omdat als de moeder eerst Sandry had genoemd, de vrouw misschien toch bevooroordeeld later het gesprek met de voorganger in was gegaan en wellicht daarom de naam Sandry had gehoord, omdat ze dat al een eerder van haar schoonmoeder had gehoord en dit wilde horen. De man kan niet heel goed Engels en is later misschien wel in hun verhaal meegegaan. Het rare is ook dat de man zei dat ze maar een heel kort gesprek hadden gehad, want ze wilden snel naar huis. maar als je net voor de 2e keer een profetie krijgt dat je een kind genaamd Sandry krijgt wil je toch niet z.s.m. naar huis, maar verder praten met de voorganger zou ik verwachten?

Uiteindelijk vroeg ik hoeveel tijd er tussen de 2 situaties tussen had gezeten. Dat wisten hijzelf en zijn vrouw niet. Ook wel raar. De situatie is zo dat ik van hem weet dat hij goudeerlijk is, maar wellicht heeft zijn vrouw de boel aangedikt of gestuurd? Volgens mijn eigen vrouw teveel twijfel om het verhaal serieus te nemen. Wat vinden jullie?

Ik zal nooit meer een christen kunnen zijn. Ik geloof niet in pratende slangen en ezels en de daden van god in het oude testament zijn verschrikkelijk. Dit alles zaait twijfel over of hij dan toch wel bestaat. Maar dat staat weer haaks op alles wat ik van de bijbel weet. Wangt die klopt niet.

VRAGEN WAAR IK MEE ZIT

Is het verhaal te twijfelachtig, omdat zij nogal eens overdrijft en toneel speelt voor aandacht?

Het is wellicht veel toeval, maar kan twee keer dit voorval als het echt gebeurd is toeval zijn? Als miljoenen mensen vaker met zich laten bidden zal er vroeg of laat wel een keer zoiets 2x voor kunnen vallen? Daarbij vind ik de naam Sandry wel frappant. Deze komt als voornaam op facebook maar 13 keer voor dus niet veel voorkomend als ik zoek. Als achternaam vind ik wel een aantal duizend hits in Google. Maakt het dat dan te toevallig? Of kan hij gewoon een Engelese naam genoemd hebben? Sandry is naar mijn weten een Engelese achternaam.

Mij gevoel zegt dat de man te vertrouwen is, maar de vrouw soms toneelspeelt voor aandacht. Zou dit reden moeten zijn om beide verhalen niet serieus te nemen, oftewel ben ik te goed van vetrouwen?

Dit alles maakt me bang. Ik weet dat de bijbel voor het overgrote deel niet waar is (enkele normale feiten die niet wonderlijk zijn daargelaten). Ik weet dat evolutie een feit is en daarmee het scheppingsverhaal en de bijbel onwaar, maar hoe kan dit dan?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

PietV.
Moderator

Re: Wie wil zij skeptische mening geven?

Bericht door PietV. » 10 feb 2020 16:01

Ik zie dat Heeck meeleest en wacht even af wat hij schrijft. Maar over het bovenstaande in één ding ben je niet uniek. Veel mensen zijn hier afvallig geworden of als afvallige binnen gekomen en worden nog steeds omringd door familieleden die wel gelovig zijn. Een lastige situatie want zij weten vaak niet veel van religiekritiek. Zitten in een bubble waardoor ze vaak niet bereikbaar zijn. Google trouwens eens op cold reading. Er zijn mentalisten die heel goed zijn in het raden van namen. Bepaalde vaardigheden hebben zij goed ontwikkeld en mensen laten vaak meer los dan ze zelf door hebben. Ik denk dat je daarmee kritischer wordt ten aanzien van bepaalde zaken die je nu als onbegrijpelijk ziet.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 10 feb 2020 16:12

Floris,

Twee maal doorgelezen en ook nog wat teruggelezen in eerdere berichten van je, waardoor ik aanneem dat je echt ergens bang voor bent.

Maar formuleer nu eens kort en bondig waarvoor je bang bent, want de tekst waar je mee besluit
Dit alles maakt me bang. Ik weet dat de bijbel voor het overgrote deel niet waar is (enkele normale feiten die niet wonderlijk zijn daargelaten). Ik weet dat evolutie een feit is en daarmee het scheppingsverhaal en de bijbel onwaar, maar hoe kan dit dan?
daar kan ik niet uit begrijpen wat jou precies bang maakt.

Wat zou er kunnen gaan gebeuren? Dan pas is er een verwachting die ik kan snappen en waar we het daarom over kunnen hebben.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 10 feb 2020 18:13

Ik heb er lang over gedaan om voor mezelf te weten dat er geen god is. Mijn verstand wist het tot aan dit incident zeker. Alleen mijn gevoel wou nog niet altijd mee, maar dat gevoel kon ik met mijn verstand en met feiten onderdrukken. Kijken naar de feiten en op basis daarvan bepalen of er een god is.

Door deze 2 profetieën ben ik er weer aan gaan twijfelen of dan toch de god uit de bijbel echt is.

Ik verwacht dat iedere Atheïst zou zeggen hecht geen waarde aan die twee profetieën (met in hun achterhoofd het idee dat de man en de vrouw die het betreft liegen of zichzelf voor de gek houden). het probleem is dat ik deze mensen al jarenlang ken en een verwachtingspatroon van eerlijkheid heb. Hij zou niet liegen. Zij is wel te vertrouwen, maar geeft graag een show weg en dikt zaken regelmatig aan.

Als twee zulke specifieke profetieën los van elkaar gedaan worden inclusief zo'n specifieke naam dan geeft mij dat het gevoel dat er inderdaad wel iets bovennatuurlijks gebeurd is en het eerste dat dit doet is mijn angst weer triggeren dat de god uit de bijbel dus wel bestaat. In dat geval zou ik een probleem hebben, want ik kan en wil die god nooit meer dienen, omdat ik de god uit de bijbel een monster vind. Dat zou voor mij dus betekenen dat ik aan het einde van mijn leven naar de hel ga.

Ondertussen probeer ik me vast te houden aan de door de jaren heen opgedane kennis. Ik weet via welk proces de bijbel telkens handmatig en mond op mond gekopieerd is en dat er veel fouten ontstaan zijn. Ik weet dat de evolutietheorie en vele wetenschappelijke dingen de bijbel telkens weer tegenspreken. Toch laat het me maar niet los en het zou me steunen te weten wat jullie van deze 2 profetieën vinden. Met name de vraag of jullie denken dat het mogelijk is dat de vrouw al dan niet kwaadwillend de boel heeft gemanipuleerd vind ik belangrijk. En het hoe. Zij is immers degene die in eerste instantie kwam met de boodschap dat haar (inmiddels overleden) schoonmoeder had gezegd dat ze een kind zou krijgen en het Sandry zou noemen. Daar was in eerste instantie niemand bij, dus manipuleerbaar Haar man vertelde wel dat de schoonmoeder dit ook tegen haar eigen man gezegd had die nog leeft. Het grappige is ook dat de schoonmoeder helemaal geen christen was en ook niet is geworden nadat ze dit gedroomd had en de boodschap uit die droom doorgegeven had.

Verder is mijn vraag of twee van zulke specifieke profetieën jullie ook wat doen of dat jullie op basis van kansberekening en het aantal keren dat er profetieën gedaan worden onder christenen dit als een statistische mogelijkheid zien die niet al teveel indruk achterlaat. Of wellicht een andere mogelijkheid?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 10 feb 2020 18:23

Floris, een openbaring aan anderen is geen openbaring aan jou. Wat doe je met de openbaringen van Mohamned en van Lourdes? Die zijn blijkbaar niet overtuigend genoeg om je tot de islam of de moederkerk te bekeren, waarom?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 10 feb 2020 18:52

Floris,

De grootste fout die je maakt is dit trachten te verklaren door normaal toeval en al dan niet onbewuste beïnvloeding. Je vergeet namelijk de meest logische verklaring: het verhaal is voor 90% gelogen.

Er zal ooit wel iemand gezegd hebben: kop op, er zal wel een kind komen als je genoeg bid. En vervolgens gebeurt er in die mensen hun ogen een mirakel en daar zijn zo van overtuigd dat ze dat mirakel willen delen. Natuurlijk wordt het beetje bij beetje aangedikt, dat mag toch wel bij zo'n duidelijk mirakel! Tot ze op een gegeven moment zelf hun leugens beginnen te geloven.

En dat zijn zowat alle mirakel en paranormale verhalen die zogezegd niet te verklaren zijn: leugens.

Iedereen liegt, denk er maar eens over na hoe jij zelf overdrijft wanneer je een verhaal vertelt. Denk maar eens na hoe jij zelf leugens verspreide toen je nog geloofde om er toch maar bij te horen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

gerard_m
Bevlogen

Re: Wie wil zijn skeptische mening geven?

Bericht door gerard_m » 10 feb 2020 19:38

Het lastige aan dit verhaal vind ik dat je eigenlijk een bevestiging zoekt in de vorm van een verklaring voor het verhaal. Als atheïst ligt het voor de hand om een verklaring te zoeken in bijv. toeval, het verhaal klopt niet etc. Dat zou best kunnen , maar natuurlijk weet niemand die hier achter zijn scherm iets intypt precies wat de verklaring is. Het enige dat iedereen kan doen is vanuit zijn eigen wereldbeeld en logica iets schrijven wat hem waarschijnlijk lijkt.
Door deze 2 profetieën ben ik er weer aan gaan twijfelen of dan toch de god uit de bijbel echt is.
De link tussen een niet direct verklaarbare gebeurtenis en de god van de bijbel, is volgens mij ook wat je een soort angst geeft (of zie ik dat verkeerd?). Maar ik denk dat die link er niet is. Het staat los van elkaar. Volgens mij geef je daar zelf al het antwoord op in wat je schrijft. Wat de verklaring ook is, het is niet logisch dat de god van het oude testament erachter zit die wraakzuchtig is, de aarde in 6 dagen schiep en het volk onderwerpt aan stupide regels waarop ze worden afgerekend. Gewoon omdat de beschrijving van die god onlogisch is en bovendien in strijd met de wetenschap (bijv wat we weten over evolutie).

Geen mens kan alles verklaren met zijn/ haar beperkte kennis, de wetenschap is druk met talloze onderwerpen waarvoor we nog moeten leren begrijpen hoe het komt. Ik heb zelf heel wat dingen meegemaakt die ik niet direct kan verklaren. Uiteindelijk denk ik dat ieder mens zijn angst voor godsbeelden kan loslaten zonder ieder fenomeen altijd te kunnen verklaren. Ik denk zelf dat alles snappen onmogelijk is en je dus ook niet echt helpt. Dat hoeft ook niet om de god van het oude testament buiten de deur te houden.....
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Nic

Bericht door Nic » 10 feb 2020 20:54

Beste Floris,

Ik merk dat jij de bijbel leest op een heel letterlijke manier. Blijkbaar ben je dat vanuit je opvoeding en je familie zo gewend.
Nu kun je je ook verdiepen in hoe de bijbelse verhalen ontstaan zijn.
Het zijn n.l. Joodse verhalen die je m.i. ook vanuit de Joodse context moet lezen.
Veel stamt b.v. uit de tijd van de Babylonische ballingschap. Daar is ieder geval een hoop eindredactie gedaan van oudere verhalen.
De Joden waren toen weggevoerd als ballingen en dat zet een aantal zaken in een ander perspectief (oa Jozua).

Ik lees daardoor de bijbel met plezier en kan ook de lastige verhalen (en die zijn er) beter plaatsen.
Een kwaadwillende god is m.i. daarom een achterhaald beeld.
Genesis lees ik niet als een wetenschappelijk verhaal, maar een ‘oorsprong’ verhaal van het ontstaan van het Joodse volk.
Genesis 1 is een literair gecomponeerd verhaal, waar de dagen 1 t/m 3 het decor zijn voor de dagen 4 t/m 6.

Er is veel te lezen over, ik wens je in ieder geval toe dat je het beeld van een kwaadwillende god achter je kan laten.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 feb 2020 02:25

Beste Floris,

Wat in het verhaal ontbreekt is de oorzaak van de kinderloosheid. Was er een medisch defect vastgestekd dat het krijgen van kinderen onmogelijk maakte? Of is "dat ze geen kinderen konden krijgen" een conclusie geweest, die was gebaseerd op het feit dat de vrouw geen kinderen kreeg?

De voorspelling is logisch als je een Christen bent, want in de Bijbel staan verscheidene verhalen over vrouwen die geen kinderen leken te kunnen krijgen, en die op latere leeftijd tochz wanger werden. Het meest bekende is het verhaal van Sarai de vrouw van Abram. Ook wordt in de bijbel voorspelt hoe men een kind zal gaan noemen. (en men zal hem Emmanuel noemen)

Het enige opmerkelijke aan jouw verhaal is dat er sprake is van twee gelegenheden waarbij dezelfde naam wordt gegeven aan het nog te verwekken kind. De eenvoudigste verklaring is de naam in het tweede geval werd geopperd door iemand die (bewust of onbewust) de naam had gehoord als gevolg van het eerste geval. Maar de moeder kan zich niet meer herinneren welk geval het eerst had plaats gevonden.

Het menselijk geheugen is feilbaar. Al onze ervaringen leiden tot verandeingen in de hersenen. en latere ervaringen kunnen eerdere ervaringen modificeren. Zo is het mogelijk dat de naam pas werd geopperd in het laatste geval, maar dat ze door de hersenen ook is gekoppeld aan het eerste geval. Ze gingen immers over hetzelfde onderwerp!

IK zeg iniet dat het een of het ander heeft plaatsgevonden. Ik opper slechts twee mogelijke verklariingen, die het verhaal minder zeldzaam zouden maken, dan jij denkt dat het is. Ze kunnen beiden onjuist zijn. Als de moeder zich de volgorde niet eens meer kan herinneren, hoe kunnen wij dan verklaren wat er gebeurd is? We weten gewoonweg te weinig.
Ik wens u alle goeds

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 feb 2020 11:30

Floris1976 schreef:Door deze 2 profetieën ben ik er weer aan gaan twijfelen of dan toch de god uit de bijbel echt is.
Daar komt de duidelijke aap uit de mouw! Ook voor mij als buiten reli-geloof staande.

Er valt mij een en ander op waar je wat aan kunt hebben.

Ten eerste patternicity. *1)
Dat is de algemene neiging om patronen te zien, vaak onbewust zelfs waar mensen maar al te graag, bijna gulzig betekenis aan hechten.
Voorbeelden zijn de tranen latende heiligenbeelden, afbeeldingen van Jezus of andere heiligen in koekjes, pannenkoeken, wolken, aardappelschillen die al gekruld "Allah" lijken te schrijven. Eindeloos. Laatst zelfs een poes met een vachtpatroon van een poes om de neus.

Ten tweede profetie *2)
Bij het lezen van je verzoek nu viel me een woord op dat ik zelf in een verslag van de gebeurtenissen waar jij stevige betekenis aan hecht, nooit zou gebruiken. Ik zou het hebben over "vertelde dat", "zou gezegd hebben". Dat doe jij ook wel maar "profetie" komt in mijn ogen zo vaak voor dat ik het na heb gezocht.
En wat blijkt? In gelovige kringen heeft profetie direct iets te maken met goddelijke inzichten en/of bedoelingen.
Mijn gok is dat jij het woord profetie zo vaak gebruikte omdat je vast nog niet bestorven christelijke gewoontes volautomatisch de goddelijke stem naar boven bracht bij de "Sandry"-berichten.

Ten derde godpocherij
Daar hebben we kennis mee gemaakt toen we vanaf 1969 twee jaar in de VS hebben gewoond en door hele aardige mensen mee werden uitgenodigd naar bijeenkomsten voor kinderen en allerlei andere kleinschalige bijeenkomsten voor de hele familie.
Na een maand of zo werden we ook uitgenodigd voor een "stellen"-avond, waarbij we als gelooflozen in een gebeds en getuigenisavond bleken te zijn terechtgekomen.
En let nu op!
Een onderdeel daarvan was een rondje waarbij ieder persoonlijk naar voren diende te brengen wat Christus/God voor hem/haar had betekent en wat de details van dat voorval waren.

Mijn vrouw en ik waren stomverbaasd over wat daar naar voren werd gebracht aan allerlei waar wij nooit zo een betekenis aan zouden hebben gehecht en na afloop hadden we het over deze manier van opscheppen over ieders persoonlijke band met god.
We verzonnnen toen het woord "godpocherij".

Jouw "Sandra"-verslagen zouden naadloos passen in dat frame van "godpocherij": "Moet je nou eens horen wat ik heb meegemaakt; het lijkt wel een echte profetie, het kan niet anders!. Wat denk jij?. Zo smoest men dan onderling (fantaseer ik).

Conclusie.
Het zou best kunnen dat jij een heel mooi voorbeeld van zulke godpocherij aan het meemaken bent. Niemand zal dan de idee hebben de boel te beliegen of wat ook, want het getuigt allemaal van een te eerbiedigen wonder en dan mag je best een beetje overdrijven.

Veel plezier en hopelijk ook ontspanning van je vrees, met mijn waargebeurd verhaal,

Roeland

*1)
Patternicity is een door Michael Shermer bedacht woord dat staat voor ons aller ononderdrukbare, volautomatische neiging overal patronen in te zien; vaak zelf voor we het bewust beseffen. En daar te vaak meteen al betekenissen aan hechten en gevolgen aan verbinden.
https://en.wiktionary.org/wiki/patternicity

*2)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie schreef:In de christelijke traditie wordt profetie nadrukkelijk onderscheiden van waarzeggerij, wichelarij, uitleggen van voortekenen, tovenarij, bezweringen en ondervragen van (geesten van) doden (spiritisme).
Toen rond 1830 gelovigen in Engeland die de Bijbel onderzochten tot de conclusie kwamen dat de gaven van de Heilige Geest eigenlijk bedoeld waren om tot de wederkomst van Jezus als de messias te blijven, is men daar binnen verschillende kerkafdelingen gebedsdiensten gaan houden. Tijdens gebedsbijeenkomsten is door mensen na verloop van tijd profetie gebracht.
https://www.ontdekgod.nl/wat-is-profetie/ schreef:Profetie is de stem van God, die weerklinkt doorheen een mens.

Profetie is in de eerste plaats bedoeld om elkaar te bemoedigen, troosten en indien nodig een woord van opbouwende vermaning te geven om de goede koers aan te houden.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 feb 2020 14:25

Floris, het is volkomen nutteloos je aandacht te concentreren op het verhaal. Sommige christenen hebben dit soort wonderen nodig om hun geloof te behouden, om ze het gevoel te geven dat God echt bestaat en speciaal aandacht voor hen heeft. Enkel een geestelijk onopgegroeid mens speelt met dit soort kinderachtige zaken. Indien het een bewijs moet zijn van de bijbelgod dan kunnen we meteen concluderen dat deze God de kinderachtigste is die men maar kan bedenken.
Miljoenen mensen gaan gedurende duizenden eeuwen van mensengeschiedenis dood aan malaria (om maar één gruwelijke zaak uit de grabbelton te halen), maar de bijbelgod heeft hier nog nooit aandacht aan geschonken, laat staan er iets aan gedaan. Hongersnoden, aardbevingen, tsunamis, het zal deze God een zorg zijn. Sinds wanneer interesseert deze God zich voor Japanners? Voor Noord-Amerikanen? Voor Papoenieuw-guineanen? Had hij wat te zeggen aan Chinezen tijdens de Ming-dynastie? Probeer eens een schatting te maken van de hoeveelheid mensen die er in de gehele mensengeschiedenis geleefd heeft. En overdenk dan eens hoe klein het percentage ervan is dat weet had van deze bijbelgod. Dat is het feit dat men over de aandacht van deze God voor ons mensen kan uitspreken zo Hij bestaat.

Oh wacht, hij heeft wel belangrijkere dingen te doen dan aandacht schenken aan bovenstaande: pietluttige voorspellingen doen onder zijn aanhangers, blijkbaar met als doel jou de stuipen op het lijf te jagen!

Ik zou bijna gaan hopen dat Hij bestaat, want ik zou het toch wel fijn vinden hem dit recht in zijn aangezicht te zeggen.

Come on, een beetje gezond verstand. En daarna hard lachen.
Born OK the first time

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 11 feb 2020 16:06

Iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, bedankt!! Ik wil graag duidelijk maken dat het me telkens weer heel veel doet als ik zie dat mensen bereid zijn een "ellenlang" verhaal te lezen en ontleden puur en alleen om een vreemde te helpen.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik het wil zien als te vaag op basis van de feiten. De vrouw in kwestie overdrijft graag. De man twijfelt eerst over welke twee van de profetieën eerst was en zowel hij als zijn vrouw kunnen me niet vertellen hoelang de profetieën uit elkaar lagen. Op de vraag of de vrouw de wens voor een kind kenbaar heeft gemaakt in het gesprek met de voorganger wordt eerst gezegd: Nee volgens mij niet. gevolgd door: "maar ik weet het niet helemaal zeker" (twijfel). De man kan zelf geen Engels praten, maar wel deels verstaan. Hoeveel? genoeg om dingen fout te verstaan? Ik weet het niet. Daar komt nog bij hoe de vrouw de situatie met haar (niet christelijke schoonmoeder) uitlegde. Die zou bij haar gekomen zijn en gevraagd hebben wie Sandry was. Meteen gevolgd door de uitspraak "dat is je dochter, je oogapel". Vreemd eerst vragen en dan noemen hoe het zit. Deze moeder is ondanks dat haar profetie uitgekomen zou zijn en ook die van de voorganger nooit een christen geworden. Sinds wanneer profeteren niet christenen trouwens?

Ja ik twijfel nog wel in mijn hoofd. Hoofdreden daarvoor is dat ik deze mensen in de basis ken als eerlijke mensen. Het zijn jarenlange vrienden. Mijn beeld van hem is dat hij goudeerlijk is, maar ik weet al jaren dat zij de drang heeft naar drama. Twee voorbeelden: Het is al best vaak voorgekomen dat ik zie dat ze mij aan ziet komen via het achterraam van hun huis. Als ik dan de deur doorkom doet ze net alsof ze me niet gezien heeft en heel erg van me schrikt. Tweede voorbeeld: Ze doet regelmatig alsof ze ergens van schrikt (aangevuld met het nodige drama en geschreeuw). Wij hebben een grote familie en in alle drukte wordt haar "schrikmomentje" lang niet altijd opgemerkt. Meerdere keren meegemaakt dat als haar toneelstuk niet opgemerkt wordt (ik zag het dan wel, maar dat had ze niet door) dat ze dezelfde schrik nogmaals fijnst een minuut later in de hoop dat het dan wel opgemerkt wordt (een perfect toneelstukje). Zelfs haar eigen man roept regelmatig: "stel je niet zo aan!". Allemaal onschuldige dingen en ik ben gek met deze mensen, maar op het moment dat ze dan met zo'n profetie komen (waarvan dit pas de eerste keer was dat ze me vertelden dat hetzelfde twee keer geprofeteerd was. Tot nu toe wist ik slechts van 1 profetie) dan moet ik mezelf wel dwingen me vast te houden aan de feiten die ik wel zeker weet. En dat is: Evolutie komt niet overeen met de bijbel. Dit zou ook problematisch zijn, want vanaf welk exemplaar is de mens een mens geworden en moet dus verantwoordelijk gehouden worden voor zijn daden? Het lezen van Israël Finkelstein's boek: "The Bible Unearthed" heeft me duidelijk gemaakt dat de verhalen van Israëls grote avonturen onder de aartsvaders niet zo gebeurd kunnen zijn en een rondzwerving van 40 jaar met miljoenen joden door de woestijn heeft geen enkel spoor achter gelaten? Het boek "het grootste spektakel ter wereld levert zulk tastbaar bewijs voor evolutie en een oude aarde, dat de bijbel die hier bij elkaar tussen de 6.000 en 10.000 jaar over doet niet waar kan zijn. Een simpele Google zoektocht over het dubunken van de vloed blaast die mythe qua mogelijkheden wetenschappelijk volledig uit het water.

Deze mensen gaan momenteel beiden niet meer naar de kerk en hij leest geen bijbel meer en bid ook niet meer. Een soort van pauze, ogenschijnlijk uit onbegrip. En toch blijf ik met het gevoel zitten dat ik deze mensen zou moeten geloven en dat god dan dus wel zou moeten bestaan. Maar hoe dan? Als de basis en het midden van een verhaal verzonnen zijn, hoe kan er dan wel iets echts uit tevoorschijn komen? Ik weet zeker dat als ik met 100 christenen spreek over profetiën die hun meegemaakt hebben dat ze me zouden beangstigen. Daarna zou ik ze wegwuiven als niet waar. Maar de angst dat een deel wel waar is is me jarenlang op een indoctrinerende wijze bijgebracht. En hoe verklaar ik dat dan? Misschien moet ik uitgaan van Okams scheermes. het meest waarschijnlijke is dat ze bewust of onbewust een (gedeeltelijke) onwaarheid vertellen.

En nu houd ik vast aan zo'n profetie omdat deze mensen vrienden zijn en ik ze vertrouw? En dat terwijl het lijnrecht indruist tegen wat ik wetenschappelijk wel zeker weet. Ja het kost me moeite. Het gevoel van ik moet ze vertrouwen en waar rook is is vuur blijft doen vermoeden dat ze misschien de waarheid spreken. Maar is HUN waarheid DE waarheid? Ik verkies me uiteindelijk vast te houden aan wetenschappelijke feiten.

Wel 1 vraag aan een ieder. Wat als iemand in mijn situatie zat? Je vertrouwd je vrienden en hun vertellen je zo'n wonderlijk verhaal. Het zijn vrienden van jullie. Gaan jullie twijfelen of denken jullie glashard LEUGEN!!! Of toch iets er tussenin?

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 11 feb 2020 16:20

“Floris1976” schreef: Wel 1 vraag aan een ieder. Wat als iemand in mijn situatie zat? Je vertrouwd je vrienden en hun vertellen je zo'n wonderlijk verhaal. Het zijn vrienden van jullie. Gaan jullie twijfelen of denken jullie glashard LEUGEN!!! Of toch iets er tussenin?
Hoe krijg ik het nou met je??? Na al dat overduidelijke advies!

Vanzelf iets er tussenin: Ze willen niet zien dat ze kletskoekjes bakken; en dat maak je ze duidelijk waarna jij misschien toch maar eens naar frisser gezelschap wilt uitzien.

Roeland

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 11 feb 2020 19:06

“Floris1976” schreef: Wel 1 vraag aan een ieder. Wat als iemand in mijn situatie zat? Je vertrouwd je vrienden en hun vertellen je zo'n wonderlijk verhaal. Het zijn vrienden van jullie. Gaan jullie twijfelen of denken jullie glashard LEUGEN!!! Of toch iets er tussenin?
Ik laat het bij hen.
Zij geloven in profetieën, die uitkomen.
Ik niet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 12 feb 2020 14:25

collegavanerik schreef:
10 feb 2020 18:23
Floris, een openbaring aan anderen is geen openbaring aan jou. Wat doe je met de openbaringen van Mohamned en van Lourdes? Die zijn blijkbaar niet overtuigend genoeg om je tot de islam of de moederkerk te bekeren, waarom?
Goede vraag. Ik wou zelfs dat er vanuit Islamitische hoek dingen gebeuren die ik niet kan verklaren. Dat er gewoon onverklaarbare dingen in het algemeen gebeuren. Ik heb altijd het gevoel dat christenen alleen zich bezig houden met profetieën en "zogenaamde" wonderen en gebedsgenezing. Alsof hun het alleenrecht op wonderen hebben. Dit verhaal van profetie van mijn vrienden kan ik gewoon niet bevatten. Bij een vreemde had ik meteen gezegd "Leugens!!!" Maar nu raak ik verward. Ik weet dat de bijbel niet klopt. De verhalen uit het oude testamenten zijn niet waar. Wat Jezus betreft. Als buiten de bijbel en Josephius (waarschijnlijk een vervalsing) niemand praat over al die fantastische wonderen, hoe groot is de kans dan dat ze echt gebeurd zijn? Niet heel groot toch. Dan hadden anderen er ook over geschreven. Evolutie dat haaks op de bijbel staat. Alles in mij schreeuwt dat de bijbel niet waar is. Maar als vrienden dan zo'n verhaal houden heb ik de neiging ze te geloven. Ga ik daar te ver in wat jou betreft? Ik kan me zo slecht voorstellen dat ze liegen over belangrijke zaken. Ik denk dat ik toch gewoon te goedgelovig ben. Aan de andere kant denk ik: "Misschien is er wel iets en deelt het info met diverse gelovigen van allerlei religies. Dat moet ik dan ook weer terzijde schuiven, want er lijkt geen goed wezen te zijn dat geeft om deze wereld en de pijn die er dagelijks op gevoeld wordt. Als ik mijn vrienden geloof schuif ik keihard bewijs terzijde. Maar ze niet geloven lijkt ook niet te lukken. Maar naar dat punt moet ik wel heen. Dat of erop vertrouwen dat 2x dezelfde naam noemen door toeval kan ontstaan. Maar dat voelt als teveel toeval.

Plaats reactie