MaartenV schreef: ↑01 feb 2020 00:23
Maria schreef: ↑31 jan 2020 20:08
Neuronen sturen de prikkels.
Wat er wordt geprikkeld, daar gaat het om.
Dat wordt bepaald door de heel specifieke hersengebieden en ook de directe connecties.
Bij motorneuronen kan ik me dat idd. voorstellen dat dat zo werkt. Zij sturen dan de spieren aan via prikkeling.
Maar hoe zit het met geheugen of zich iets inbeelden? Is de elektrische activiteit (de vurende neuron) in de neuron zélf de herinnering of de ingebeelde gedachte?
Zo werkt dat met alle neuronen.
Maar zoals in mijn vorige bericht aangehaald.
Het gaat om de levenslang durende connecties.
De schakelingen tussen de diverse neuronen en hun functies onderling.
Hoe een leerproces en het geheugen daarbij werkt is de laatste jaren onderzocht.
https://kennisinzicht.umcg.nl/Paginas/H ... senen.aspx
Waar gedachten zich vormen en hoe het geheugen werkt is ook grotendeels bekend.
Hoe dat is met de inhoudelijkheid ervan zou ik niet weten. maar mij is ook niet bekend hoe een complete film van anderhalf uur op een klein schijfje wordt gezet en daar ook blijft staan.
Ik heb altijd begrepen, dat dit in essentie slechts gaat om eentjes en nulletjes.
Reeksen van signalen en pauzes daarin. een binaire code vormend.
Daar kunnen Peter en ook Bonjour vast meer over vertellen.
Maar de ene keer doet het iets in het geheugen bijvoorbeeld en een andere keer kan het je iets doen inbeelden bij compensatie van functieverlies. Exact hetzelfde gedrag (vurende neuron), geheel andere functie. Hoe verklaart het materialisme dat?
Waarschijnlijk is daar veel meer over bekend binnen de neurologie, dan ik je kan vertellen.
Het studeren daarop is noodzakelijk om meer inzicht te krijgen.
Zeker is dat er nog veel vragen over zijn.
Stof tot verder onderzoek.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.