Minder snel maar eerder thuis

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Minder snel maar eerder thuis

Bericht door lanier »

Het gaat ook om sinjalen geven aan anderen dat je er iets aan wil doen.
Die anderen weten drommels goed dat we dit alleen maar doen om de bouw vlot te trekken. Terwijl de stikstofregel (Habitat-richtlijn) Europees is ingesteld om Natura-2000 gebieden te ontzien. Wie is er al overigens al gestopt met z'n planten Pokon te geven? Het barst van de stikstof in de Pokon, niet goed voor mens en milieu lijkt me. We moeten toch een signaal afgeven dat we er iets aan moeten doen.

Ondertussen zijn de hulpdiensten niet blij. Want volgens de regels mag een hulpdienst maximaal 40km/u boven de maximum sneheid rijden. Dus een politieauto mag straks maximaal 140km/u ipv 170 nu. Aangezien iedere seconde telt is met name de politie niet blij. Ziekenhuizen en brandweer schijnen er minder last van te hebben hoewel ik toch regelmatig op de snelweg wordt ingehaald door een ambulance.

Waarom wordt de maximum snelheid 100 en niet 80 of 90? Nog beter voor het milieu lijkt me en nog veiliger. Maar ja, dan zouden de hulpdiensten nog 120 of 130 mogen. Niet fijn om te weten wanneer je wacht op een hulpdienst lijkt mij.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Dankzij de minder grote snelheid-verschillen en exponentieel minder kans op zwaar letsel bij lagere snelheid hoeven de hulpdiensten ook niet zo snel :)
Aanrijtijd is iets anders dan veiligheid en om welke concrete tijdverschillen zou het dan kunnen gaan. De ambulance uit Leeuwarden heeft doorgaans niets in Limburg te zoeken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

lanier schreef: 18 nov 2019 09:40
Die anderen weten drommels goed dat we dit alleen maar doen om de bouw vlot te trekken. Terwijl de stikstofregel (Habitat-richtlijn) Europees is ingesteld om Natura-2000 gebieden te ontzien.
Het is op zich jammer dat de Vroem partij en anderen deze maatregel niet nemen vanwege de vele andere voordelen ervan. Maar dat maakt al die voordelen niet minder waar.
Wie is er al overigens al gestopt met z'n planten Pokon te geven? Het barst van de stikstof in de Pokon, niet goed voor mens en milieu lijkt me. We moeten toch een signaal afgeven dat we er iets aan moeten doen.
Pokon wordt meestal niet gegeven voor planten die in hun natuurlijke milieu groeien, maar eerder aan planten die in een armoedige pot struggelen voor hun bestaan.
Ondertussen zijn de hulpdiensten niet blij. Want volgens de regels mag een hulpdienst maximaal 40km/u boven de maximum sneheid rijden. Dus een politieauto mag straks maximaal 140km/u ipv 170 nu. Aangezien iedere seconde telt is met name de politie niet blij. Ziekenhuizen en brandweer schijnen er minder last van te hebben hoewel ik toch regelmatig op de snelweg wordt ingehaald door een ambulance.
Hier zou je iets van een argument kunnen hebben voor politie die een lange achtervolging over de snelweg moet voeren.
Waarom wordt de maximum snelheid 100 en niet 80 of 90? Nog beter voor het milieu lijkt me en nog veiliger. Maar ja, dan zouden de hulpdiensten nog 120 of 130 mogen. Niet fijn om te weten wanneer je wacht op een hulpdienst lijkt mij.
Rond de steden is 80 of 90 nog beter dan 100 voor alle genoemde voordelen. Ook hier is het verlies aan tijd bijvoorbeeld rond de ring Amsterdam minimaal.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

doctorwho schreef: 18 nov 2019 19:28 Dankzij de minder grote snelheid-verschillen en exponentieel minder kans op zwaar letsel bij lagere snelheid hoeven de hulpdiensten ook niet zo snel :)
Aanrijtijd is iets anders dan veiligheid en om welke concrete tijdverschillen zou het dan kunnen gaan. De ambulance uit Leeuwarden heeft doorgaans niets in Limburg te zoeken.
Dus ieder zwaar ongeluk heeft met snelheid te maken? Dat denk ik niet. Eerder met in wat voor auto je rijdt en op welke plek de impact is. Rij maar met een vrachtwagen met 50km/u in de flank van een Citroën C1. Gebeurt dit ook op de snelweg? Jazeker. Een collega van mijn vader slipte in de sneeuw, kwam overdwars op de weg te staan en werd vol geraakt. Aangezien de politie heeft aangegeven zich zorgen te maken moet er echt wel iets aan de hand zijn. En waarom rijdt een ambulance dan nu 170 ipv 140 als het geen verschil zou maken? Dat lijkt mij onzin.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Het is op zich jammer dat de Vroem partij en anderen deze maatregel niet nemen vanwege de vele andere voordelen ervan. Maar dat maakt al die voordelen niet minder waar.
Het maakt toch niet uit wat 'waar' is? We kunnen autorijden ook zo duur maken dat 50% van de bevolking met het openbaar vervoer moet omdat ze de auto niet meer kunnen betalen. Heel goed voor het milieu hoor.
We kunnen ook allemaal in een elektrische SUV gaan rijden want dan heb je meer kans dat je een zwaar ongeluk overleeft. Ook waar.
We kunnen benzine en diesel auto's zo duur maken dat je je wel twee keer bedenkt voordat je er nog eentje koopt. Beter voor het milieu. Ook waar.
We kunnen vergaande maatregelen invoeren die wel zoden aan de dijk zetten maar dat gebeurt niet.
Pokon wordt meestal niet gegeven voor planten die in hun natuurlijke milieu groeien, maar eerder aan planten die in een armoedige pot struggelen voor hun bestaan.
Stikstof is stikstof. En het gaat om miljoenen planten.
Hier zou je iets van een argument kunnen hebben voor politie die een lange achtervolging over de snelweg moet voeren.
De 'bad guy' zal heus niet 140 gaan rijden en dan de politie ook niet. Vanwege het grote snelheidsverschil met de rest van het verkeer zal de kans op een zware crash toenemen. Dat is niet wat je wilt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat we steeds meer zien is dat de samenleving juridiseert. Bedrijven en inwoners worden mondiger en dat is hun goed recht. Alleen komen dan de rechterlijke, uitvoerende en wetgevende macht in elkaars vaarwater terecht. En dan komt ee scheiding der machten in het geding. In het geval van Urgenda kwam het bijvoorbeeld erop neer dat de rechter van het Hof opdroeg om nieuw beleid te maken. Dat was een verassing. Volgende maand doet de Hoge Raad uitspraak en die schoffelt het eerder genomen besluit onderuit is de verwachting. Omdat het een zaak is voor de politiek en niet voor de rechterlijke macht. Zo zijn er meer zaken die de politiek tot de orde riep namelijk gaswinning, rookruimtes, stikstof en IS-kinderen. Vraag is of rechters zich niet teveel bemoeien met de wetgevende macht. Nu dus ook in het geval van de stikstof / autorijden. Het komt in ieder geval de politiek niet ten goede omdat die in hun hemd wordt gezet. Ook kan een hogere rechter een andere weer terugfluiten. We moeten niet verworden tot een Staat waar alles voor de rechter wordt uitgevochten. Beleid is aan de politiek, de toetsing ervan aan de rechters. Het gaat niet om je gelijk halen, het gaat om scheiding der machten.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef: 18 nov 2019 09:40
Die anderen weten drommels goed dat we dit alleen maar doen om de bouw vlot te trekken. Terwijl de stikstofregel (Habitat-richtlijn) Europees is ingesteld om Natura-2000 gebieden te ontzien.
Op welke manier is dat tegengesteld? Als de Natura-2000 gebieden moeten ontzien worden en de overheid heeft daarbij de keuze tussen de snelheid beperken of de bouw in te perken dan blijft het een sinjaal voor welke van de twee de overheid ook beslist.
lanier schreef: 18 nov 2019 09:40Wie is er al overigens al gestopt met z'n planten Pokon te geven? Het barst van de stikstof in de Pokon, niet goed voor mens en milieu lijkt me. We moeten toch een signaal afgeven dat we er iets aan moeten doen.
Jij ziet geen verschil tussen stiktofoxiden die als gas algemeen de lucht in wordt gepompt en bv amoniumsulfaat die een zeer plaatselijke toepassing heeft als kunstmest?

Op deze manier moet je natuurlijk helemaal niets doen. Want uiteindelijk is stikstof een element. De hoeveelheid daarvan is min of meer constant. Het enige wat kan veranderen is onder welke verbindingen het aanwezig is. Voor zover ik op de hoogte ben heeft niemand er problemen mee dat 78% van de lucht uit stikstof bestaat onder de vorm van N2.
lanier schreef: 18 nov 2019 09:40Ondertussen zijn de hulpdiensten niet blij. Want volgens de regels mag een hulpdienst maximaal 40km/u boven de maximum sneheid rijden. Dus een politieauto mag straks maximaal 140km/u ipv 170 nu. Aangezien iedere seconde telt is met name de politie niet blij. Ziekenhuizen en brandweer schijnen er minder last van te hebben hoewel ik toch regelmatig op de snelweg wordt ingehaald door een ambulance.
Maar is dat een detail of degelijke kritiek? Uiteindelijk is dit gemakkelijk op te lossen door specifiek deze regel aan te passen. Zou dat voor jou aanvaardbaar zijn?

Ik wil ook wel een kanttekening maken met die uitspraak van elke seconde telt. Ik heb ooit een cursus ambulancier gevolgd en een van de eerste zaken die toen werd aangebracht, is dat het voor de patiënt ook belangrijk is dat hij zo rustig mogelijk wordt overgebracht. Dat je beter enkele seconden kan verliezen als je daardoor een rustige rit kan garanderen dan dat je die paar seconden wint door hem hem aan allerlei G-krachten bloot te stellen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef: 18 nov 2019 23:35 Vraag is of rechters zich niet teveel bemoeien met de wetgevende macht. Nu dus ook in het geval van de stikstof / autorijden.
Heeft de rechterlijke macht de politiek dan verplicht om deze maatregel te nemen? Op welke manier?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef: 18 nov 2019 23:11 We kunnen ook allemaal in een elektrische SUV gaan rijden want dan heb je meer kans dat je een zwaar ongeluk overleeft. Ook waar.
Dat betwijfel ik. De enige reden waarom de inzittenden van een SUV meer kans hebben om een zwaar ongeluk te overleven is omdat in het algemeen de ander geen SUV is. Maar er is VZIKW geen reden om aan te nemen dat als beide wagens betrokken in een zwaar ongeluk SUV's zijn, dat de kans dat de overlevenden dat overleven nog steeds hoger is dan wanneer de twee wagens normale gezinswagens zijn.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

axxyanus schreef: 19 nov 2019 09:45
lanier schreef: 18 nov 2019 23:11 We kunnen ook allemaal in een elektrische SUV gaan rijden want dan heb je meer kans dat je een zwaar ongeluk overleeft. Ook waar.
Dat betwijfel ik. De enige reden waarom de inzittenden van een SUV meer kans hebben om een zwaar ongeluk te overleven is omdat in het algemeen de ander geen SUV is. Maar er is VZIKW geen reden om aan te nemen dat als beide wagens betrokken in een zwaar ongeluk SUV's zijn, dat de kans dat de overlevenden dat overleven nog steeds hoger is dan wanneer de twee wagens normale gezinswagens zijn.
Het gaat t.o.v. het andere voertuig. In een Citroën C1 heb je meer kans op zwaar letsel of overlijden dan wanneer je in een SUV rijdt.

Heeft de rechterlijke macht de politiek dan verplicht om deze maatregel te nemen? Op welke manier?
Er zijn grijze gebieden waarbij rechterlijke, uitvoerende en wettelijke macht elkaar overlappen. Vraag is wanneer dit wenselijk is. De rechterlijke macht heeft gezegd dat de politiek maatregelen moest nemen wat de uitstoot van stikstof betreft. Welke andere maatregel zou je sneller kunnen uitvoeren? Je kunt niet de bouw blijven stilleggen. Je kunt ook niet in een paar weken tijd de veestapel decimeren. Er waren weinig andere opties.

Jij ziet geen verschil tussen stiktofoxiden die als gas algemeen de lucht in wordt gepompt en bv amoniumsulfaat die een zeer plaatselijke toepassing heeft als kunstmest?
Bemesten is bemesten en stikstof is stikstof. Het gaat erom hoe je als consument je steentje kunt bijdragen toch? Dat geldt in het voorjaar ook voor het bemesten van je tuin.

Maar is dat een detail of degelijke kritiek? Uiteindelijk is dit gemakkelijk op te lossen door specifiek deze regel aan te passen. Zou dat voor jou aanvaardbaar zijn?
Eh, die regel is er niet zomaar. De politiek zou het misschien wel willen, maar wat als een rechter dit weer terugfluit? Daar gaan we weer met het verhaal over scheiding der machten.

is dat het voor de patiënt ook belangrijk is dat hij zo rustig mogelijk wordt overgebracht. Dat je beter enkele seconden kan verliezen als je daardoor een rustige rit kan garanderen dan dat je die paar seconden wint door hem hem aan allerlei G-krachten bloot te stellen.
Dat is op de snelweg toch niet aan de orde? Sinds wanneer hebben we S-bochten op een snelweg? Denk je dat er niet getoetst is dat een ambulance 170km/u zonder problemen kan rijden op de snelweg? Wanneer is het voorgekomen dat een patiënt onderweg op de snelweg overleed vanwege het rijgedrag van de chauffeur?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

lanier schreef: 19 nov 2019 11:15
axxyanus schreef: 19 nov 2019 09:45
Het gaat t.o.v. het andere voertuig. In een Citroën C1 heb je meer kans op zwaar letsel of overlijden dan wanneer je in een SUV rijdt.
Dat is maar één kant. Je moet ook kijken wat de kans is op zwaar letsel of overlijden wanneer de ander in een SUV rijdt. Ik vermoed dat je meer kans hebt op zwaar letsel of overlijden hebt als de ander in een SUV rijdt dan in een citroën C4. Dus als iedereen overstapt op een SUV wordt daardoor de kans op zwaar letsel of overlijden vergroot doordat het ander voertuig nu een SUV zal zijn i.p.v. een citroën C4.
lanier schreef: 19 nov 2019 11:15
Er zijn grijze gebieden waarbij rechterlijke, uitvoerende en wettelijke macht elkaar overlappen. Vraag is wanneer dit wenselijk is. De rechterlijke macht heeft gezegd dat de politiek maatregelen moest nemen wat de uitstoot van stikstof betreft.
Ja maar heeft de rechterlijke macht dat beslist of is de rechterlijke macht tot dat besluit gekomen op basis van verbintenissen die Nederland nu eenmaal heeft? Er is een verschil tussen een uitspraak die een land verplichtingen oplegt en een uitspraak die het land gewoon wijst op de verplichtingen die het wegens wetgeving en verdragen nu eenmaal heeft. Met je verwijzing naar de Natura-2000 gebieden heb ik de indruk dat we hier over het tweede geval spreken en dat het dus niet de rechterlijke macht is die de politiek zaken voorschrijft maar dat de rechterlijke macht gewoon de politieke macht op haar verplichtingen heeft gewezen. Dat lijkt me nu juist een van de punten waar de rechterlijke macht voor moet zorgen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik vermoed dat je meer kans hebt op zwaar letsel of overlijden hebt als de ander in een SUV rijdt dan in een citroën C4. Dus als iedereen overstapt op een SUV wordt daardoor de kans op zwaar letsel of overlijden vergroot doordat het ander voertuig nu een SUV zal zijn i.p.v. een citroën C4.
Het ging om een C1 niet om een C4. En de bestelbusjes, vrachtwagens, bussen, etc dan? Meer kans in een SUV dan in een C1.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Op deze site kun je zien in welke landen relatief veel verkeersdoden vallen en in welke landen weinig:
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... nfografiek

Daaruit:
In 2017 waren de EU-landen met de beste verkeersveiligheidsscores Zweden, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Nederland scoort daarmee in 2017 een verkeersveiligheidsrecord van 31 dodelijke slachtoffers per miljoen inwoners.

Het totale aantal dodelijke ongevallen in de EU bestaat voor 46% uit autopassagiers. Kwetsbare weggebruikers bestaan uit 46%, wat opgedeeld is in 21% voetgangers, 14% motorrijders, 8% fietsers en 11% uit andere vervoerswijzen.

Volgens de beschikbare cijfers vond slechts 8% van de verkeersdoden plaats op snelwegen, 55% op plattelandswegen en 37% in stedelijke gebieden.

We kunnen de simpele conclusie trekken dat de meeste zware ongelukken plaatsvinden tussen auto’s op plattelandswegen. We zien ook dat rijden op de snelweg slechts 8% is Europees gezien; dat percentage ligt in Nederland nog een flink stuk lager! We moeten vooral NIET gaan beweren dat het rijden met 130km/u op de Nederlandse snelwegen gevaarlijk is, dat is aantoonbaar NIET waar.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Alle gesputter ten spijt is de kans op letsel bij lagere snelheid simpelweg lager :)
In zijn algemeenheid geldt dat, bij gelijkblijvende omstandigheden, een snelheidsverhoging gepaard gaat met meer slachtoffers; een snelheidsverlaging met minder slachtoffers (Nilsson, 1982; Aarts & Van Schagen, 2006; Elvik, 2009, Elvik, 2013). Een snelheidsverlaging of -verhoging heeft het grootste effect op het aantal verkeersdoden. Op het aantal ernstig verkeersgewonden is het effect van eenzelfde verandering iets geringer, en op het aantal lichtgewonden nog weer iets minder.
Meer hieronder
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... veiligheid
Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact, wat weer ernstiger letsel tot gevolg heeft. Bij hogere rijsnelheden is er bovendien minder tijd om informatie te verwerken en daarop te reageren; ook is de remweg langer. Daarmee is de mogelijkheid om een botsing te voorkomen geringer. Dit is terug te zien op wegen waar de snelheid omhoog gaat. Als op een weg de gemiddelde snelheid stijgt, leidt dat tot een grotere kans op ongevallen met bovendien een grotere kans op een ernstige afloop
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... management
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Je link gaat over een onderzoek uit 1982, dat is 37 jaar geleden. Toen vielen er zo'n 1700 doden in het verkeer, nu ongeveer 500. Kun je verklaren waarom ondanks dat er veel meer verkeer op de weg is en de snelheid is toegenomen van 120 naar 130 er 2/3 minder doden vallen in het verkeer? En waarom zou dat onderzoek nu nog relevant zijn?

Je tweede link gaat met name over wanneer automobilisten te hard rijden; harder dan de snelheidslimiet of te hard bij bijvoorbeeld mist. Zo lees ik dat 1/3 van de verkeersdoden is te wijten aan te hard. Dat is iets anders dan hard rijden. Mijn rijinstructeur zei altijd dat je mee moet doen in het verkeer. Meerijden is het veiligst. Dat blijkt dus ook uit dit gegeven. Ik zie niet in waarom iedereen zich straks plotseling aan de snelheidslimiet gaat houden van 100km/u. Hardrijders heb je altijd al gehad en straks zullen er automobilisten zijn die 120 of 130 gaan rijden. Gaat het aantal verkeersdoden dan plotseling hard dalen? Dat valt nog te bezien. Aangezien slechts 8% van de verkeersdoden op de snelweg valt zal het verschil verwaarloosbaar zijn.

Ik snap dat wanneer iedereen 50km/u op de snelweg gaat rijden dat er minder verkeersdoden vallen. Je kunt ook thuisblijven, dat is nog veiliger. Hou er wel rekening mee dat tussen 19.00 en 06.00 er gewoon 130km/u mag worden gereden, terwijl het juist dan gevaarlijker is omdat het donker is.

Op de site staat ook het volgende:
Bij een botsing bepaalt het verschil in massa welk voertuig welk deel van de vrijgekomen energie absorbeert. Inzittenden van het lichtere voertuig zijn dan aanzienlijk slechter af dan die van het zwaardere voertuig. Massaverschillen zijn evident als we kijken naar vrachtauto’s en personenauto’s, maar ook binnen de groep personenauto's zijn er grote verschillen in massa. Het verschil tussen een grote SUV en een kleine stadsauto loopt gemakkelijk op tot een factor 3.

Ook op de site:
Stap 1: Bepaal welke snelheidslimiet veilig is
Welke snelheid veilig is hangt af van de functie van de weg en – daarmee samenhangend – van de samenstelling van het verkeer.

In Nederland is 130km/u veilig gebleken. Natuurlijk vallen er doden in het verkeer maar gezien het aantal automobilisten op de weg, aantal wegen en dat slechts 8% van de doden op een snelweg valt zijn onze snelwegen veilig.

Stap 2: Zorg dat die limiet geloofwaardig is
Geloofwaardig wil zeggen dat de limiet aansluit bij de verwachtingen die het wegbeeld oproept, zodat automobilisten meer geneigd zijn zich aan de limiet te houden....Kenmerken die uitnodigen om sneller te gaan rijden zijn bijvoorbeeld wegen met lange recht­standen, brede wegen, wegen met een effen wegdek en een open, overzichtelijke wegomgeving

Hier heb ik eerder voor gewaarschuwd. De verwachting op onze snelwegen is NIET dat we slechts 100km/u mogen rijden. Dus de kans is erg groot dat veel automobilisten te hard gaan rijden en dat daardoor het aantal ongelukken zal toenemen.
Plaats reactie