PietV. schreef: ↑08 okt 2019 20:26
Knevel gaat vanavond weer praten met een christen wetenschapper. Iemand uit Wageningen die heel goed wetenschap kan bedrijven en een vergaand gerationaliseerd geloof er op na kan houden. Zal de persoon even niets vragen over een pratende slang of een zombie. Dat laat ik aan Andries Knevel over.
Je kunt in één week ook teveel Andries Knevel voor de kiezen krijgen hoor PietV

. Afgelopen zondagavond had hij nog de primeur als gast bij de eerste aflevering van LuckyTV Deluxe. Wat Andries heeft bezield om zichzelf vrijwillig over te leveren aan het knutselwerk van Sander van de Pavert is mij een raadsel. "Er bestaat geen slechte PR", zal Andries in al zijn ijdelheid mogelijk gedacht hebben. Maar dit cliché kan na zondagavond definitief de prullenbak in.
Over smaak valt niet te twisten om nog maar eens een cliché te gebruiken en dus ook niet over de smaak van humor. Erg gemakkelijke tv vond ik het niet in elk geval. Het was net als met die mop waar maar geen eind aan leek te komen en die uiteindelijk uitdraaide op een totale anticlimax.
Maar goed, gelukkig heb ik een sterke maag en ben ik gisteravond nog even laat opgebleven voor
Andries en de wetenschappers.
Nadat Andries tot drie keer toe hardop had herhaald dat de gaste van deze aflevering een
professor-doctor-ingenieur betrof, kon het programma eindelijk beginnen. Met het beroep op autoriteit probeert Andries altijd indruk te maken op zijn kijkers om het geloof wetenschappelijk aannemelijk te maken. Nu zal Eveline van Leeuwen als hoogleraar binnen haar vakgebied (Urban Economics) ongetwijfeld hoog aangeschreven staan. Echter, op het gebied van kennis over God komt zij over als een amateur en beschikt zij plotsklaps over een compleet andere mindset in vergelijking met haar professie. Ik viel van de ene verbazing in de andere. Het werd een ongeëvenaarde demonstratie van argumenten die geen steek houden.
Over het lijden in de wereld:
"Dit komt denk ik vooral omdat wij als mensen elkaar veel leed aandoen en vaak verkeerde keuzes maken."
Hoe is het mogelijk dit uit de mond van een hoogleraar te horen? Geen woord over leed dat veroorzaakt wordt door; aardbevingen, tsunami's, kindersterfte door epidemieën, malaria, virussen, enzovoort enzovoort.
En dan hieraan toevoegen:
"God gebruikt wetenschap om ons beter te maken." Een hele geruststelling. Alleen wel jammer dat het zolang heeft geduurd voordat de mens penicilline uitvond. Had God ons die cursus niet een paar duizend jaar eerder kunnen geven?
Over de schepping:
"God heeft de schepping elegant en mooi gemaakt". Andries raakte zeer opgewonden van het woordje elegant. Zo had hij het nog niet eerder gehoord. De meeste gelovigen krijgen blijkbaar maar geen genoeg van deze
Keukenhoftheologie. Op het eerste oog lijkt alles prachtig in de Keukenhof, maar zoem je in op een bloem, dan kun je zien hoe de sluipwesp haar eitjes in de larve van een ander insect legt. Fraai staaltje van hoogstaand design vind ik dat.
Ook vindt de professor het jammer dat de mens van
knielen op een bed violen zo'n verknipt godsbeeld heeft. Dit is zo jammer, omdat ze niet doorhebben dat God juist een liefdevolle Vader wil zijn. Eveline van Leeuwen weet zeker dat die liefdevolle God bestaat. Niet op basis van wetenschap (dit geeft zij gelukkig toe) maar op basis van haar persoonlijke ervaring:
"Het gevoel dat er iets warms achter me staat. Iemand die mij in de gaten houdt en beschermt." Ik moest meteen denken aan de woorden van Bertrand Russel: "
Ik denk niet dat de werkelijke reden dat mensen religie accepteren ook maar iets met argumentatie te maken heeft. Ze geloven op emotionele gronden. Religie is bovenal gebaseerd op angst gekoppeld aan een verlangen naar veiligheid. Het gaat deels om de vrees voor het onbekende en deels om de wens een soort oudere broer te hebben die altijd voor je klaarstaat in al je problemen en onenigheden. Dit beïnvloedt in grote mate het verlangen van de mens naar een geloof in God."
Voor de ongeneeslijk religieuze Andries was er nog een heel sterk argument welke pleitte voor het bestaan van God en dat was dat deze hoogleraar in een ongelovig gezin was opgegroeid, maar door de Bijbelverhalen op de christelijke basisschool werd geprikkeld om op zoek te gaan naar het
onbevattelijke. Zo vond zij uiteindelijk God en kwam zij in de PKN terecht. Zou Andries (die tijdens het interview in geestesvervoering geraakte) na afloop nog aan de hoogleraar hebben gevraagd hoe het met de leegloop in haar kerk is gesteld?