Bijzonder interessante linken Petra.
Ga ik bestuderen.
Moderator: Moderators
Niet te snel Maarten.
Hoezo zal de omgeving “zorgen voor”?MaartenV schreef: ↑13 mar 2019 13:53 Dank je, Petra, voor jouw links. Epigenetic inheritence komt voor naast natuurlijke selectie. 14 generaties is best lang. Na die veertien generaties zal de omgeving weer zorgen voor 'epigenetic changes', waardoor de volgende 14 generaties drager zijn. Zo kan je inderdaad kenmerken van dieren en mensen toeschrijven aan aanpassingen van het organisme aan het milieu die doorgegeven werden van generatie op generatie.
Graag gedaan hoor Maarten. Het is interessante materie.MaartenV schreef: ↑13 mar 2019 13:53 Dank je, Petra, voor jouw links. Epigenetic inheritence komt voor naast natuurlijke selectie. 14 generaties is best lang. Na die veertien generaties zal de omgeving weer zorgen voor 'epigenetic changes', waardoor de volgende 14 generaties drager zijn. Zo kan je inderdaad kenmerken van dieren en mensen toeschrijven aan aanpassingen van het organisme aan het milieu die doorgegeven werden van generatie op generatie.
About the ENCODE Consortium
The Encyclopedia of DNA Elements (ENCODE) Consortium is an international collaboration of research groups funded by the National Human Genome Research Institute (NHGRI). The goal of ENCODE is to build a comprehensive parts list of functional elements in the human genome, including elements that act at the protein and RNA levels, and regulatory elements that control cells and circumstances in which a gene is active.
ENCODE investigators employ a variety of assays and methods to identify functional elements. The discovery and annotation of gene elements is accomplished primarily by sequencing a diverse range of RNA sources, comparative genomics, integrative bioinformatic methods, and human curation. Regulatory elements are typically investigated through DNA hypersensitivity assays, assays of DNA methylation, and immunoprecipitation (IP) of proteins that interact with DNA and RNA, i.e., modified histones, transcription factors, chromatin regulators, and RNA-binding proteins, followed by sequencing.
http://www.roadmapepigenomics.orgRelated Projects
REMC: The Roadmap Epigenomics Mapping Consortium (ROADMAP) identified DNA methylation, histone modifications, chromatin accessibility, and small RNA transcripts in primary human tissues.
The NIH Roadmap Epigenomics Mapping Consortium was launched with the goal of producing a public resource of human epigenomic data to catalyze basic biology and disease-oriented research
Environment, not genes, plays starring role in human immune variation, study finds
https://med.stanford.edu/news/all-news/ ... nment.htmlImproving gene-sequencing technologies have focused immunologists’ attention on the role of genes in diseases. But it appears the environment is an even greater factor in the human immune response.
It’s known that these so-called epigenetic marks are more than mere graffiti. “They’re instructions rendering stretches of DNA — and the genes residing in those stretches — alternatively accessible or off-limits to the massive mobile molecular machines that read our genes. Ultimately, they orchestrate the production of the proteins our genes encode,” said PJ Utz, MD, professor of immunology and rheumatology. Utz shares senior authorship of the study with Purvesh Khatri, PhD, assistant professor of biomedical informatics and of biomedical data science, and with basic life science research associate Alex Kuo, PhD. Lead authorship is shared by basic life science research associate Peggie Cheung, PhD, and postdoctoral scholar Francesco Vallania, PhD.
Epigenetic influence
Proteins are the workhorses that carry out the bulk of a cell’s activities, so a cell’s identity and agenda are intimately tied to the types and amounts of proteins that are active inside it. While virtually every cell in your body contains the same DNA, your skin cells, fat cells and nerve cells differ vastly from one another in their protein content and, therefore, in their function. By specifying which genes are to be active or quiescent, the constellation of epigenetic marks along a cell’s DNA largely directs and defines the cell’s overall behavior.
Over Darwin:
Pangenesis was Charles Darwin's hypothetical mechanism for heredity, in which he proposed that each part of the body continually emitted its own type of small organic particles called gemmules that aggregated in the gonads, contributing heritable information to the gametes.[1] He presented this 'provisional hypothesis' in his 1868 work The Variation of Animals and Plants under Domestication, intending it to fill what he perceived as a major gap in evolutionary theory at the time.
Darwin's pangenesis theory was widely criticised, in part for its Lamarckian premise that parents could pass on traits acquired in their lifetime.
Interessant om te lezen dat epegentisch overerven niet de bedoeling van de natuur is, je zou moeten starten met een schoongeveegd DNA.( Deed me denken aan het tubala rasa principe)

Petra,Petra schreef: ↑14 mar 2019 03:46Over Darwin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pangenesis
Knip. Knip
Zie ENCODE project. En:
https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
P.S.
Keep up the good spirit Maarten!
(Enthousiasme wordt hier nogal als problematisch ervaren).
Ja, dank voor de aanmoediging, Petra.Petra schreef:Keep up the good spirit Maarten!
Maarten,MaartenV schreef: ↑14 mar 2019 15:34
Maar men verwacht hier soms dat je met een stelling komt die zodanig onderbouwd is dat je moet voldoen aan de wetenschappelijke criteria waaraan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift moet voldoen, heb ik soms het gevoel. Waardoor je bijna een doorbraak in de wetenschappen moet aanbrengen of het wordt onder pseudowetenschap of kwakpraat geklasseerd. De lat ligt hoog. Wat ergens ook een intellectuele uitdaging is om je argumenten nog meer te verfijnen. Een theorie 'onder constructie' of een terloopse filosofische mijmering met een paar argumenten 'pro' is niet goed genoeg. Ofwel de huidige wetenschappelijke consensus aanvaarden (en dus niet in discussie gaan) ofwel een nobelprijswaardige onderbouwing aanbrengen of als kwakprater worden gebrandmerkt. Dat zijn de keuzemogelijkheden. Maar verder leer ik hier graag bij en vertrouw ik mijn gedachten graag aan het forum toe.
Misschien niet met stellingen komen, maar met vragen.MaartenV schreef: ↑14 mar 2019 15:34 Ik moet wel zeggen dat ik hier veel bijleer en ik het een boeiend forum vind.
Maar men verwacht hier soms dat je met een stelling komt die zodanig onderbouwd is dat je moet voldoen aan de wetenschappelijke criteria waaraan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift moet voldoen, heb ik soms het gevoel.
Mensen zijn verschillend. Sommigen nemen stelling en gooien die op ter discussie. Anderen vragen. Anderen houden juist van bronnen (moi), anderen...
Waar ik het volledig mee eens ben; het wetenschappelijk onderbouwen van stellingen.MaartenV schreef: ↑14 mar 2019 15:34Ja, dank voor de aanmoediging, Petra.Petra schreef:Keep up the good spirit Maarten!
Ik moet wel zeggen dat ik hier veel bijleer en ik het een boeiend forum vind.
Maar men verwacht hier soms dat je met een stelling komt die zodanig onderbouwd is dat je moet voldoen aan de wetenschappelijke criteria waaraan een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift moet voldoen, heb ik soms het gevoel.
Misschien wel een argument voor Darwin.heeck schreef: ↑14 mar 2019 12:11 Inktvissen doen het ook:
https://bionieuws.nl/artikelen/inktviss ... eigen-rna/
Ook in reactie op temperatuur.
Daarom argument voor Lamarck?
Evenmin als “14”
Roeland
ENCODE:Implicaties
‘Rna-editing is een opkomend en veelbelovend onderzoeksgebied’, zegt Marianne Rots, hoogleraar moleculaire epigenetica aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. ‘Wat dat betreft is dit een interessante studie. We zien ook dat er bij mensen rna-modificaties plaatsvinden, maar weten nog niet goed wat de implicaties zijn.