Democratie op de tocht?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Democratie op de tocht?

Bericht door Petra »

Gerard R. schreef: 22 jan 2019 15:02 lanier schreef:
Het is zinloos om een initiatief-wetsvoorstel in te dienen wanneer alleen Nederland maatregelen moet nemen. Het klimaatakkoord moet wereldwijd gelden en dan moeten alle landen een dergelijke maatregel steunen, maar die komt er niet.
Dat is juist!, wat uiteraard niet betekent dat je de boel de boel maar moet laten.
Het enige wat volgens mij echt zinloos is is; niets doen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Petra schreef: 25 jan 2019 03:26
Gerard R. schreef: 22 jan 2019 15:02 lanier schreef:
Het is zinloos om een initiatief-wetsvoorstel in te dienen wanneer alleen Nederland maatregelen moet nemen. Het klimaatakkoord moet wereldwijd gelden en dan moeten alle landen een dergelijke maatregel steunen, maar die komt er niet.
Dat is juist!, wat uiteraard niet betekent dat je de boel de boel maar moet laten.
Het enige wat volgens mij echt zinloos is is; niets doen.
Dat klopt, maar Klaver weet maar al te best dat zijn plan geen kans van slagen heeft. Groen Links had kunnen meeregeren, ze hebben aan de onderhandelingstafel gezeten. Dan was hun onderhandelingspositie een stuk beter geweest in de zin van internationale politieke druk zetten. Dat het slecht gaat met het milieu weten we al decennia lang. Ook wisten we bij de onderhandelingen voor een nieuw te vormen regering dat de deelnemende partijen allemaal water bij de wijn zouden moeten doen. Maar ik heb het vermoeden, net als bij de SP, dat deze partijen liever in de oppositie zitten dan meeregeren.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lanier schreef: 25 jan 2019 09:40 Maar ik heb het vermoeden, net als bij de SP, dat deze partijen liever in de oppositie zitten dan meeregeren.
Als je ziet hoe de kiezers meeregeren met Rutte belonen, dan is dat heel begrijpelijk.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ik vond vooral dat laatste zinnetje zo treffend; de laatste generatie die het tij kan keren. Triest als een vijftienjarige dit moet zeggen. Al is het well waar, vrees ik.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bc9d7e1c/
De kleine Lilly Platt (10) is tot nu toe de koppigste klimaatspijbelaar van Nederland en ze is dus tegen de term ‘spijbelen’. Spijbelen ‘doe je voor je plezier en voor jezelf’, en demonstreren voor het klimaat is een serieuze zaak. ‘Sérious business’, zegt Lilly, in very British Engels. Ze heeft een Britse moeder, Eleanor, en een Nederlandse vader, Jaap.
Vergeleken met de tienduizenden voor het klimaat stakende leeftijdgenoten in Australië, Duitsland, Zwitserland, Canada en België bleven ook Nederlandse scholieren tot nu toe opmerkelijk tam.

‘Door dat woord ‘spijbelen’, zegt Lilly. ‘Ze denken hier misschien dat het niet mag. Maar het mag wél.’

‘Artikel 9’, zegt haar moeder.

‘Artikel 9 van de Grondwet’, zegt Lilly. Het recht tot vergadering en betoging. ‘Als je ouders toestemming geven, dan mág het.’
Greta Thunberg hield op haar vijftiende een donderpreek op de klimaattop van Katowice. Omdat ze de laatste generatie is die het tij kan keren, zegt zij.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Hoewel iedereen de mond vol heeft over het klimaat regeert op dit moment nog de eigen portemonnee. In december 2018 werden er in Nederland 4800 elektrische auto's van Jaguar en Tesla geleverd. In Januari waren er het 39. Een daling van 99%. Reden? De fiscale bijtelling natuurlijk! Want niemand koopt meer een auto van 100.000,- waarvan 50.000,- belast wordt met 22%. Uiteraard komen er goedkopere elektrische auto's waardoor de verkoop aantrekt maar 99% daling is wel extreem.

Waar je nog niet veel over hoort is elektrische auto's met daarachter een caravan. Nederlanders maken graag gebruik van de sleurhut maar er is een probleem: elektrische auto's en een sleurhut of zelfs aanhanger gaan niet samen:
https://bynco.com/nl/blog/elektrische-a ... rekkracht/
Geen probleem! Naar de schroot met de sleurhut en allemaal massaal het vliegtuig in!... 8*)

Ik vraag me af of het tij nog te kereen is. Onlangs in het nieuws dat 33 tot 50% van de gletsjers in de Himalaya gaan smelten deze eeuw. Van het water zijn 2 miljard mensen afhankelijk via rivieren als de Ganges, Indus en Brahmaputra. En dat in een gebied met landen als Pakistan, India, China en Afghanistan. Er zouden dammen gebouwd kunnen worden, maar zou het water dan eerlijk verdeeld worden? Nu is er al onenigheid tussen China en India over een mogelijk te bouwen dam. Meer mensen en minder water zal echt niet leiden tot democratische beslissingen ben ik bang...
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Petra schreef: 30 jan 2019 05:07
Greta Thunberg hield op haar vijftiende een donderpreek op de klimaattop van Katowice. Omdat ze de laatste generatie is die het tij kan keren, zegt zij.
en waarop baseert ze die uitspraak?

tot nu toe verwatert het debat tot 2 elementen

A
mekaar verwijten, een hoop populisme en feelgood-ideetjes waar niemand wet of het echt zin heeft.
vliegverkeer stopzetten? volgens de ene geen 3 à 4% vd co2 uitstoot en volgens de andere zal het de planeet redden.
elekrische wagens? klinkt geweldig maar slaat het ergens op als we die elektriciteit met fossiele brandstoffen meoten opwekken?

een stapje terugzetten en kijke naar de opties om dan die opties een keertje echt te onderzoeken lukt niet
welke maatregel heeft zin, wat is de kostprijs, wat is het sociaal haalbare, wat zijn eventuele (negatieve) neveneffecten,...

B elke keer ik iemand over klimaat zie is die nog steeds bezig met te bewijzen dat de mens schuld is.
ik denk dat we dat ondertussen wel weten :).
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 17 feb 2019 23:48
Petra schreef: 30 jan 2019 05:07
en waarop baseert ze die uitspraak?
Wellicht op het feit dat we nog slechts 11,8 jaar de tijd hebben om een opwarming van meer dan 2 graden te voorkomen? (In de verenigde staten nog maar 9,8 jaar omdat de zittende president alles doet om het klimaat te verpesten).
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 17 feb 2019 23:48
B elke keer ik iemand over klimaat zie is die nog steeds bezig met te bewijzen dat de mens schuld is.
ik denk dat we dat ondertussen wel weten :).
Peter haalt me de woorden uit de mond.
+
Wie is die "WE" ?
Ik vrees dat daar het probleem zit. Er zijn er nog teveel die het niet zien en het doemdenken noemen.
Zelfs ons kabinet komt niet verder dan wat welles-nietes gebrabbel.

appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 18 feb 2019 03:43 Wellicht op het feit dat we nog slechts 11,8 jaar de tijd hebben om een opwarming van meer dan 2 graden te voorkomen?
ik denk niet dat tegen dan Ndl al ondergelopen zal zijn :)

In LVaanderne is die we oa

Nics balthazar die allerlei programma's daarover maakt en dan ook nog eens uitlegt wat er allemaal zal gebeuren
al die kindjes die op donderdag demonstreren. wij zijn schuld en er moet iets gebeuren.
Dat wij schuld zijn weet iedereen, da's geen issue meer
en nog talloze andere mensen

probleem is dat iedereen die zich vragen stelt bij al die impulsieve ideetjes bijna automatisch ook een ontkenner zou zijn.
klassieke internetpolarisatie
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 18 feb 2019 14:55
Peter van Velzen schreef: 18 feb 2019 03:43 Wellicht op het feit dat we nog slechts 11,8 jaar de tijd hebben om een opwarming van meer dan 2 graden te voorkomen?
ik denk niet dat tegen dan Ndl al ondergelopen zal zijn :)
Dat is ook zeer onwaarschijnlijk. Maar er is wel een kans dat - als we voor de tijd de uitstoot van broeikasgassen niet zeer sterk teruggebracht hebben - het onvermijdelijk wordt dat zulks in de toekomst gaat gebeuren. De ramp is pas over honderd jaar compleet, maar we hebben slechts tot 2030 om haar te voorkomen. Als we nog een generatie (= 30 jaar) wachten,dan valt er weing meer aan te doen.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Genieten jullie ook zo van dat heerlijke warme weer?
We gaan van record naar record, de meeste mensen in NL lijken er erg blij mee.

Als we de democratie laten spreken, zou dat dan zoiets als dit opleveren?

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b455e5b0/
Op Radio 1 wordt een scherp gesprek over CO2-boetes besloten met een column van zanger Dries Roelvink.

Hij kan er niks aan doen dat in het format van de publieke zender tijd is vrijgemaakt voor een jofele malloot die het volksgevoel mag vertolken. Maar juist vanuit een ligstoel in februari, nu het onbehagen over klimaatverandering zo contrasteert met het welbehagen van de zon op mijn huid, word ik erg treurig van de door Dries verwoordde, helaas niet tot zijn persoon beperkte, klacht over beleid dat beoogt ‘dit heerlijke klimaat de kop in te drukken’.

Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Heerlijk warm en droog.., Petra.
Wat voor zomer zou het worden? :)
https://cdn.nos.nl/image/2025/10/12/128 ... 4x576a.jpg
De ergste misdaden vergen ultieme straffen. O, dacht ik dat? Haha.... O, wist ik dat nog niet?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Genieten jullie ook zo van dat heerlijke warme weer?
We gaan van record naar record, de meeste mensen in NL lijken er erg blij mee.
Op zich is het genieten met dit weer, veel mensen hunkeren naar het voorjaar.

Maar de droogte kan voor enorme problemen gaan zorgen:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... waterstand

Één op de 4 huizen van voor 1970 dreigt te verzakken...

Januari was een redelijk natte maand, maar februari was weer heel droog. Tel daarbij op dat vorig jaar een uitzonderlijk droog jaar was. De vraag is of de komende maanden meer neerslag gaat vallen. Zo niet, dan wordt de situatie alleen maar slechter. We kunnen misschien beter het drinkwater beheersen bij droogte, maar de grondwaterstand in je tuin kun je niet zomaar op peil brengen.
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 27 feb 2019 04:43 Genieten jullie ook zo van dat heerlijke warme weer?
Ik heb steeds het gevoel dat het april is. Het is dat het om half 7 donker wordt, maar anders..

Ja, ik geniet er van! Zo kan ik mooi van buiten bekijken hoe mijn huis weg zakt.
Maar dat is geen probleem, want west Nederland gaat toch wel ontruimt worden.
Misschien maar verkopen nu ik er nog geld voor krijg en het wat hoger op zoeken.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Plaats reactie