Waar, Alexander is reeds 2300 jaar dood en het Romeinse rijk is anderhalf millenium geleden gevallen. Maar zijn ze echt dood in de zin dat ze vergeten zijn en geen invloed meer uitoefenen? Neen! Geenszins! Alexander spreidde de hellenistische beschaving rond in Azië, wat zowel de joden als vroege christenen (voornamelijk Paulus) in contact deden komen met de filosofie. Maar Alexander's nalatenschap steekt schril af bij dat van de Romeinen. Waar het christendom weinig constructiefs aan onze beschaving heeft bijgedragen, heeft het Romeinse rijk de juridische, politieke, literaire en militaire funderingen van onze westerse beschaving gelegd. De rol van de Grieken moet hierin echter zeker niet onderschat worden, want waar zou de Romeinse literatuur of filosofie zijn geweest zonder de Grieken?Wild schreef:Dat is denk ik jou opvatting. Ik zeg alleen dat het de mensheid het al eeuwen bezig houdt.
Alexander de grote had ooit een gigantisch rijk. Het Romeinse rijk is ooit gesticht en gevallen. Net zoals de rijken van andere grote leiders.
De romeinen hadden ook hun goden en boeken. Daar heb je nu geen aanhangers van.
Wat ik probeer te zeggen is dat het nalatenschap van de Romeinen niet groter maar wel constructiever is dan die van het christendom, die voornamelijk angst en kwaad heeft verspreid.
Deze uitspraak hoor ik wel vaker. Ik raadt aan om het bovenstaande boek van Jack Miles te lezen: de auteur laat prachtig zien hoe God van een wispelturige jongeman veranderd in een oude wijze man. Er zit eenheid in de Bijbel, dat zeker, maar als je wat dieper gaat zie je hoeveel diversiteit het kent. Maar wat is een enorme eenheid, als de God van Deuteronomium een God van oorlog is en in het christendom een van liefde? Wat is eenheid als er in Genesis twee scheppingsverhalen verteld wordt? Als er in de eerste bijbelboeken een vrij duidelijk onderscheidt is tussen God (Elohim) en HEER (Jahweh)?Wild schreef: Hoe kan het dan dat een boek wat meer dan zoveel duizend jaar oud de mensheid zo bezig houdt?
De bijbel is inderdaad ontstaan door het door geven van verhalen. Je zou kunnen zeggen dat het dan allemaal uit zijn verband wordt gerukt als je iets doorvertelt.
quote]
Jack Miles' meesterwerk God: een biografie lezend besef ik des te meer wat voor prachtig boek de Bijbel is. Niet prachtig in de zin van 'hoe mooi is het hoe God elke keer weer het zondige volk laat terugkeren!' maar juist in de zin van 'hoe prachtig is het om de evolutie van het geloof en God te zien door de handen van honderden schrijvers en redacteuren, elk beïnvloed door hun eigen tijd!'. Christenen bazuinen maar al te graag rond dat de Bijbel de bestseller aller tijden is. Dat is het ook zeker, maar het torent niet boven andere werken zoals Homeros' Ilias en Aristoteles' werken uit.
Wild schreef:Maar dan nog zit er nog een enorme eenheid in het boek iets dat frappant is want het beslaat een enorme tijdsperiode.
Hebr 6: