ad A)Hopper schreef: ↑12 jan 2019 20:03A)
Ten principale kunnen noch jij, noch ik vast stellen wat leven of bewustzijn is. Geen enkel mens kan dat. Dus ik vind 1) correct. Maar dat druist tegen de heersende opvatting in, dat besef ik. De andere opvatting (bewustzijn komt voort uit 'denken’) is de heersende opvatting, dat besef ik terdege.
Maar door de heersende opvatting te volgen wordt ook nooit inzichtelijk waarom bewustzijn een voorwaarde is voor evolutie.
Vergelijk het met de antieke opvatting dat de aarde het centrum is van het heelal. De antieke mens zag dat de zon om de aarde draait, dat de maan om de aarde draait. Het kán niet anders dan dat de aarde het centrum is van het heelal. Je ziet het toch zelf? De aarde is het middelpunt, de zon is onontbeerlijk, de maan leuk voor de nacht. En de sterren zijn onbeduidende dingetjes in de nacht.
B)
Hoe anders is de werkelijkheid.
C)
Ik heb niet de intentie om jou (of iemand anders) van 1) te overtuigen. Het is andersom: jij (of iemand anders) moet de reden zien te vinden in zichzelf waarom bewustzijn niet uit denken voort kán komen. Zo werkt waarheidsvinding nu eenmaal. Je sluit zaken uit en dat brengt je 'vanzelf’ naar nieuwe inzichten. Weinigen geloven nog in een mannetje met een toverstaf die de mens uit klei heeft geschapen. Toch was dat nog de heersende opvatting in mijn jeugd. ** Evolutie is geen romantisch verhaal. Dieren geven niet zo veel om het andere individu. De kat doodt zorgeloos de muis en eet hem op. Waar sprake is van een kudde/roedel/groep/symbiose maakt het individuele belang plaats voor een collectief belang. Maar evolutie gaat altijd uit van het eigenbelang van het individu. Er is eigenlijk weinig fraais aan en dat is de reden dat de mens graag gelooft in een God of andere romantiek.
** De moraal is dat heersende opvattingen maar moeilijk plaats maken voor nieuwe opvattingen.
Ook van wat we niet precies weten kunnen we met onderzoek steeds beter benaderen wat er echt loos is. Precies zoals je illustreert met je voorbeeld over de kennis van ons zonnestelsel.
Jouw "verbeteren" van de evolutietheorie maakt die niet beter of inzichtelijker.
Je hebt bijvoorbeeld nog geen opmerkelijk verschil laten zien met het begrip fenotype.
ad B)
En de werkelijkheid belangt jou en mij dus wel degelijk
Daarbij kan een omgooien van een ordeningsprincipe best behulpzaam zijn.
Voorbeelden:
De invoering van het decimaal stelsel of het lichtjaar als afstandsmaat verbeteren de omgang met de op zich ongewijzigde begrippen.
Het invoeren van een nieuwe eigenschap verplicht jou en niet mij tot het verhelderen en (indirect) aantoonbaar maken ervan.
Een nieuwe eigenschap die niets beter verklaart stuit op de scheermes-aanbeveling van Ockham, waarbij opgepast moet worden voor mijn reli-razor *) dat zegt dat er in geval van twee verklaringen die welke het meest overeenkomt met je eigen onbewijsbare vooroordeel/geloof desondanks de voorkeur verdient.
ad C)
Wie het toetsenbord beroert of de mond opent, die wil wat. Anders dien je kluizenaar te worden.
Kom dus met een tot heden onverklaard fenomeen dat met jouw bewijsbare!!! aanname wel wordt verklaard.
Gezien jouw:
heb je dat jezelf eindeloos onmogelijk gemaakt.Ten principale kunnen noch jij, noch ik vast stellen wat leven of bewustzijn is. Geen enkel mens kan dat.
Roeland
*)
https://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=158725#p158725 schreef: . . .. Is dat een geval van wat ik noem het Reli-Razor van Ockham:
kies in geval van twee verklaringen die welke het meest overeenkomt met je geloof, want dat is de simpelste.
Veel gelach en Menno Rol vroeg (bij de borrel) mijn permissie de term voortaan in colleges te mogen gebruiken.