Hopper,Hopper schreef: ↑03 jan 2019 17:31
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/12/fo ... n-a1588051
Dit is wel heel erg simpel en gemakkelijk gedacht.Niettemin: de kern van zijn theorie over de oorsprong van het menselijke bewustzijn is simpel. Wij danken ons bewustzijn aan taal. Ons bewustzijn ontstond omdat het evolutionair nut had als controle-instrument voor onderlinge communicatie.
En dit slaat werkelijk helemaal nergens op. Zonder bewustzijn zou ik van 'anderen’ niet eens een idee hebben. Ik heb anderen nodig om mijzelf te kunnen bepalen. Ik ga bewustzijn niet definiëren of verklaren, maar ik kan wel zien hoe het werkt. ( Omdat ik zelf een bewust wezen ben.) En mijn gehele zelf is ontleend aan alles buiten mijzelf. Van dat zelf ben ik mij vervolgens bewust. Hetgeen mij de conclusie doet trekken dat bewustzijn geen op zichzelf staand fenomeen is, net zoals evolutie *) geen op zichzelf staand fenomeen is.Omdat ons bewustzijn ooit ontstaan is voor communicatie met anderen ontvangen wij van ons lichaam alleen maar 'eindconclusies’ over waarnemingen en ideeën.
*) Waarmee ik bedoel dat je voor evolutie minimaal twee wezens nodig hebt die elkaar kunnen beconcurreren. Plús dat er een omgeving nodig is waarbinnen die twee wezens kunnen concurreren. Imo is evolutie een proces wat in zichzelf besloten ligt. En dat zou met bewustzijn ook wel eens zo kunnen zijn.
En waar zijn nu jouw afwegingen, argumenten, etc.?
Je haalt namelijk een enkel NRC-artikel aan en dat terwijl ik je al een link gaf naar de statuur van Dennett.
Bij verder afchecken kun je met behulp daarvan concluderen dat Dennett de zaken wat verder -en dat is mild gesteld- heeft doordacht dan jij losjes heupschietend met een klapperpistool denkt te weerleggen.
Roeland