speedfreak1 schreef:BR schreef:speedfreak1 schreef:De economie kan uitstekend zonder de overheid.
Dat is nieuw, dus een economie draait prima asl er geen overheid is die wetten bekrachtigd inzake transacties, aandelen, leningen etc?
Dat zie je helemaal goed. Contractvrijheid is een hoog goed.
Geen enkel bedrijf heeft de overheid nodig om produkten te ontwikkelen, te produceren en te verkopen.
Dus het bedrijf zorgt zelf voor de (financiële) infrastructuur?
Banken zorgen daar al heel lang erg goed voor, alleen jammer dat de overheid zich ermee bemoeit.
Dus banken leggen wegen aan, spoorwegen, verkeersregels?
Enne, die financiële infrastructuur dat zijn dus ook de wetten inzake leningen, contracten, contractbreuk. Maar ook bijvoorbeeld verduistering, noem maar op....
De overheid heeft zelfs een negatieve invloed op de economie.
Dus als de overheid dus, om één voorbeeldje te noemen, kartelvorming, monopolisme verbied is dit nadelig voor de economie?
De overheid werkt zelf hard mee aan kartelvorming en monopolies. Alleen noemen ze dat anders. Ze geven bedrijven subsidie om de werkgelegenheid in stand te houden heet het dan. TPG heeft nog altijd een monopolie op post tot 50 gram, en dat monopolie is echt door de staat ingesteld.
Nou dat vraag ik me af, in sommige gevallen is overheidsbemoeienis wenselijk juist om een economie draaiende te houden. En sommige monopoliën zijn vanuit historisch oogpunt, en nu dus inderdaad veroudert, zo gekomen. Je zou je dus kunnen afvragen of sommige monopolën terecht zijn. Maar neem bijvoorbeeld post of openbaar vervoer. Bij totale uitbesteding kan men een commercieel bedrijf niet kwalijk nemen dat de minder renderende gebieden worden afgesneden, wat dan wel weer schadelijk kan zijn voor de overige economische factoren.
Voor de rest vind ik de bewering dat de overheid mee werkt aan kartelvorming achterhaald, de laatste jaren is privatisering het nieuwe toverwoord, maar volgens mij zijjn ook hier grenzen aan. (Overigens ben ik geen fervent tegenstander van privatisering, zolang het maar geen dogmatisch beleid wordt.)
Iedere actie van de overheid houdt schending van eigendom en bevoordeling van bepaalde groepen in. En dat werkt remmend.
Tja, erg extreem, aan de andere kant zorgt totale vrijheid voor dezelfde schending van eigendom en bepaalde gropen in, je weet wel, totale vrijheid stort op zichzelf in elkaar.
Blijkt uit...... Je doet een totaal ongefundeerde bewering. Verder houdt vrijheid dus niet in dat er de vrijheid is om aan eigendomsschending te mogen doen.
Nou mijn objectie blijft staande want ik vind dat jij in eerste instantie een niet erg gefundeerde uitspraak omdat jij het vrije markt mechanisme verkeert inschat.
Deze vrijheid stort zeker op zichzelf in elkaar, immers, een totaal vrije markt houd in dat een bedrijf ongeremd kan expanderen en zodoende een monopolie positie kan bereiken die jouw stoutste dromen zelfs overschat. En daarmee belemmer je dus de vrijheden van anderen en zelfs de ontwikkeling van die markt!
Hoe je het ook went of keert, overheden en wetten zijn basisvoorwaarden voor economische ontwikkeling en gunstige marktwerkingen.
Onzin, basisvoorwaarden voor economische ontwikkeling zijn vrijheid om overeenkomsten af te sluiten en vrijheid om over je eigen geld te beschikken. Overheden en wetten knabbelen daar aan.
Vrijheid kan alleen gegarandeert worden tussen een bepaalde bandbreedte, buiten die twee kennen we destructief anarchisme of een totalitaire staat!
Blijkt uit... Weer een ongefundeerde bewering...
Nee, dus, zie bovenstaand.
Als ik een monopolie heb uitgebouwd in bijvoorbeeld schoenenzaken en jij wil een schoenenzaak openen dan is die vrijheid voor je weg. Immers, ik heb alle kapitaal en vrijheid om mijn concurrentie te verslaan. Eén eenvoudige stap is mijn toelevarnciers jouw je grondstoffen duurder te verkopen, ach ja, misschien mag je een franchise van me beginnen En overigens, waarom zou ik geen kartels mogen vormen, ik ben toch vrij om afspraken te maken over hoe duur ik mijn produkten inkoop en verkoop, leve de vrijheid!
Mvrgt,