Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Gender maatschappelijke ontwikkeling: nature of nurture?

Bericht door Maria »

De praktijk van genderneutaliteit bij een duidelijk genderverschil.

Staand plassen Zo kan het met een plasgootje in een plasgoot, maar hier nog altijd gescheiden.
Wat zijn de voordelen boven een zit gelegenheid met een tussenschotje als het toch gescheiden is?

Zo dan?
Wel ook dezelfde kleding voorziening, maar dan wel met een heel veel grotere opening. :D

Ervaringen met de plastuit?
Wegwerp - Hilarisch .
Herbruikbare - waar laat je zo'n ding?
Eerst ongebruikt en daarna gebruikt.

PS. De foto in het AD stond trouwens hier in 2004 en was daar vermeld als zijnde "geplukt" Het origineel bestaat niet meer.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Petra schreef: 01 nov 2018 01:43 Dat is toch simpel. Door klasses niet in te delen op m/v maar op andere waarden.

Bijv. gewicht, of longcapaciteit of spierkracht of.. noem maar op.
Dan ook voor mannen en vrouwen onderling een aparte klasse.

Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 02 nov 2018 07:01
Peter van Velzen schreef: 02 nov 2018 04:42 Dus vrouwen als aparte categorie in de sport afschaffen?
daar pleit Petra voor
Ik denk dat je dat af kunt schaffen ja.
In de praktijk zal het er ook als je op andere normen classificeert wel op neerkomen dat er veel competities met vnl mannen en vnl vrouwen zullen zijn. Denk ik. Maar toch.. is het wel een eerlijker indeling. Waarbij alle mensen beter tot hun recht komen.
Bij voorbaat uitluiten vanwege je sekse, is in ons dagelijkse leven niet meer geaccepteerd. Waarom dan wel in de sport?

Trouwens, wat nou als ik me suf heb getraind in hardlopen, er alles voor heb gedaan en gelaten, en echt tot het uiterste ben gegaan om zo hard mogelijk te lopen. Dan is het toch niet fair dat ik nooit kampioen kan worden omdat ik al korte beentjes had (heb ík echt :lol: ) to begin with. Terwijl het m.i. daarom zou moeten gaan in de sport. Niet hoeveel je beter bent dan een ander maar wat je uit jezelf kunt halen.

Waarom zou ik met mijn minibreintje (zal d'r ook niet ver naast zitten :lol: ) moeten schaken tegen een (roep wat) Max Euwe? Terwijl ik in mijn eigen klasse misschien wel op buitengewoon topniveau presteer.

Maar ik dacht vooral aan deze mevrouw:
Vreselijk jammer dat ze het niet voor elkaar kreeg alleen maar vanwege haar sekse.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maribel_Dom%C3%ADnguez
Maribel Domínguez Castelan (Mexico-Stad, 18 november 1978) is een Mexicaans voetbalster. De aanvalster geldt als één van beste vrouwelijke voetballers ter wereld en ze wordt door haar doeltreffendheid ook wel Marigol genoemd.
Bijna eerste vrouw in mannenvoetbal
In december 2004 haalde Domínguez wereldnieuws toen Atlético Celaya, dat destijds uitkwam in de Primera División de México, haar contracteerde.

Uit de medische keuring bleek dat Domínguez een vrouw is die geschikt is om dit niveau uit te komen.

Uiteindelijk verbood de wereldvoetbalbond FIFA dat .. aangezien er volgens de FIFA sprake moet zijn van scheiding der seksen in alle nationale en internationale professionele competities en ook in continentale competities en de Olympische Spelen. Volgens dezelfde regel had de FIFA eerder al het contracteren van de Duitse international Birgit Prinz door AC Perugia in 2004 verboden.
N.B.
Twee mevrouwen zie ik nu.
Die Birigt kon ik niet.
En dan zijn dit alleen maar degenen die er serieus werk van hadden gemaakt en een club hadden die ze wilde contracteren.
Hoeveel zouden er onder hun niveau moeten spelen alleen maar vanwege hun sekse?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 02 nov 2018 03:30En dat een zwaargewicht bij boksen een voordeel is maar bij hardlopen niet, is toch ook niet al te ingewikkeld.
Hence; verschillende indelingen per sport.
Het lijkt me dat je de ingewikkeldheid mist. Want het is niet voldoende dat een zwaargewicht geen voordeel heeft bij het hardlopen. Waarom zouden we geen verschillende gewichtsklassen mogen hebben als een lichtgewicht bevoordeeld is?

En hoe ga je rekening houden met de longcapaciteit? Hoe ga je dat betrouwbaar meten? Ga je ook de spiermassa nameten? (Nog zo'n factor waar vrouwen benadeeld zijn t.o.v. mannen)

Als het toch niet zo ingewikkeld is, geef ons dan wat meer uitleg over hoe dat in de praktijk zou werken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Petra schreef: 03 nov 2018 01:49 Ik denk dat je dat af kunt schaffen ja.
In de praktijk zal het er ook als je op andere normen classificeert wel op neerkomen dat er veel competities met vnl mannen en vnl vrouwen zullen zijn.
hier ga je de mist in

jij kunt een categorie verzinnen op basis van wat je wil. op het einde vd rit zal de beste vrouw ter wereld met moeite meekunnen met een semiprofessionele mannelijke amateur. het biologische verschil tussen de geslachten is te groot, de voordelen die mannen hebben vanaf de geboorte zorgen voor een onoverbrugbare kloof.

de facto zal een vrouw nooit nog wereldkampioen of olympisch kampioen worden, Wimbledon winnen,...
als je omwille van absolute seksegelijkheid naar die situatie wil, de slinger is dan toch iets te ver doorgeslagen denk ik.

een vrouwencompetitie is geen zaak van mannen uitsluiten hé
je wil gewoon, binnen die bevolkingsgroep, de beste vinden.

bevolking gaan classificeren op hormoon a, b en c
en limieten instellen of gebruiken, die geen mens snapt, zal niet echt goed aankomen.

de wereldkampioen 7-9 nanomol in combinatie met oestrogeenwaarde huppeldepup, geen idee hoe dat gemeten wordt, is ...
serieus?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ik was niet bepaald voornemens om een nieuw systeem te bedenken.
Maar dat vind ik wat anders als het stomweg accepteren van de huidige situatie.
Omdat 'we' het maar ingewikkeld vinden is IMO geen argument om niet te pogen om te kijken of het ook anders kan.

Zoals ik al zei, waar het mij om gaat is het niet bij voorbaat uitsluiten vanwege bijvoorbeeld je sekse.
Petra schreef: 03 nov 2018 01:49
Bijna eerste vrouw in mannenvoetbal
In december 2004 haalde Domínguez wereldnieuws toen Atlético Celaya, dat destijds uitkwam in de Primera División de México, haar contracteerde.

Uit de medische keuring bleek dat Domínguez een vrouw is die geschikt is om dit niveau uit te komen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Las dit, deed me aan dit topic denken.
Bevrouwing, klinkt idd vreemd, maar toch.. waarom niet. :lol:

https://www.volkskrant.nl/sport/zeilste ... ~bbfca2de/
Zeilster Lobke Berkhout keert terug om een heldin te worden
De vijfvoudig wereldkampioen in de 470-jol wordt de bemanning van ­Afrodite Zegers, stuurvrouw met Griekse wortels die dit najaar brak met haar vaste partner Anneloes van Veen. Er was nog maar één kans voor Zegers, de nummer vier van Rio 2016, om het geplande doel van olympisch goud te halen, en dat was een uiterst ervaren bemanning – het woord ‘bevrouwing’ bestaat niet – te strikken.

appelfflap
Banned

Petra schreef: 07 nov 2018 00:33 Uit de medische keuring bleek dat Domínguez een vrouw is die geschikt is om dit niveau uit te komen.
als er morgen vrouwen opstaan die even goed kunnen shotten als Messi zullen de grote clubs heel snel heel veel druk maken om hen te laten meespelen in de champions league. maar da's fictie, iets met biologische verschillen.

realiteit, Als een vrouw 2x getackeld wordt door een doorsnee verdediger ligt ze, quasi zeker, in de lappenmand. het fysieke verschil is te groot voor een contactsport
het verbod is mi, omwille van oa de gezondheid, gerechtvaardigd.

alhoewel ik niet 100% zeker ben of er effectief en juridisch-regeltechnisch een verbod is tegen vrouwen in pakweg de premier league.
het verbod is dat mannen niet bij vrouwen mogen meevoetballen, da klopt
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 25 nov 2018 09:05
Petra schreef: 07 nov 2018 00:33 Uit de medische keuring bleek dat Domínguez een vrouw is die geschikt is om dit niveau uit te komen.
als er morgen vrouwen opstaan die even goed kunnen shotten als Messi zullen de grote clubs heel snel heel veel druk maken om hen te laten meespelen in de champions league. maar da's fictie, iets met biologische verschillen.

realiteit, Als een vrouw 2x getackeld wordt door een doorsnee verdediger ligt ze, quasi zeker, in de lappenmand. het fysieke verschil is te groot voor een contactsport
het verbod is mi, omwille van oa de gezondheid, gerechtvaardigd.
Ik had een link geplaatst met twee vrouwen die clubs graag wilden hebben, het lijkt alsof ik tiep voor blindemansogen. :)
Realiteit; houd toch op! Die mannen liggen altijd als een waanzinnige te kronkelen van de pino na het lulligste tikje. Vrouwen lopen door. Wat zeg ik.. ze baren zelfs kindjes.

Zie: :lol:
https://www.facebook.com/OfficialDiluvi ... 2ODk0NjIy/

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat kronkelen is professioneel. Ze doen dat om de kans voor het uit het veld sturen van de dader te vergroten. Vrouwen zijn daar (nog) veel te amateuristisch voor. Maar dat zal ongetwijfeld veranderen.
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Petra schreef: 26 nov 2018 04:47 Ik had een link geplaatst met twee vrouwen die clubs graag wilden hebben, het lijkt alsof ik tiep voor blindemansogen. :)
mo neje
er zijn redenen waarom ge vrouwen ni laat meespelen onder mannen

als vrouwen tijdens een corner mekaars tieten platknijpen, so what
als een man, tijdens een duel, in een vrouwentiet knijpt :)
Petra schreef: 26 nov 2018 04:47Realiteit; houd toch op! Die mannen liggen altijd als een waanzinnige te kronkelen van de pino na het lulligste tikje. Vrouwen lopen door. Wat zeg ik.. ze baren zelfs kindjes.
de groep, die onder epidurale bevalt, wordt ook stilaan verwaarloosbaar klein :)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

:lol: Hoe grappig ik het ook vind..

Laten we niet vergeten dat die vrouwen geschikt waren bevonden, door de medische keuring waren, er clubs waren die ze wilden contracteren, maar dat de FIFA het heeft tegengehouden enkel vanwege hun sekse.
Dat is IMO op geen enkele manier goed te praten.

En dan nog wat...
Toen ik op de middelbare school zat was gym stom genoeg ook onderverdeeld naar sekse.
Ik was het enige meisje wat met de jongens gymde. Was geen enkel probleem. Sterker nog; het was hartstikke leuk.
En ik werd meestal nog vrij vlot gekozen ook als er teams voor voetbal gemaakt werden. :D

appelfflap
Banned

Petra schreef: 27 nov 2018 03:33 Laten we niet vergeten dat die vrouwen geschikt waren bevonden, door de medische keuring waren, er clubs waren die ze wilden contracteren, maar dat de FIFA het heeft tegengehouden enkel vanwege hun sekse.
Dat is IMO op geen enkele manier goed te praten.
ik kan verschillende redenen bedenken
de fysieke integriteit vd dames
zowel in duels waar ze, biologisch tekort komen
maar ook binnen het hele metoo gegeven
de vrouw mag in m'n ballen knijpen maar als ik in haar tetten knijp is het direct aanranding :)

Petra schreef: 27 nov 2018 03:33 Toen ik op de middelbare school zat was gym stom genoeg ook onderverdeeld naar sekse.
Ik was het enige meisje wat met de jongens gymde. Was geen enkel probleem. Sterker nog; het was hartstikke leuk.
En ik werd meestal nog vrij vlot gekozen ook als er teams voor voetbal gemaakt werden. :D
uitzonderingen bevestigen de regel hé
sport op school
de minimumlimieten voor meisjes lagen altijd, zonder uitzondering, lager als voor jongens. bv de cooper test of hoogspring.
meisjes mochten trager lopen, minder ver lopen, lager springen voor dezelfde punten als ik.
opnieuw perfect biologisch te verklaren verschillen. Dezelfde verklaringen waarom het volstrekt zinloos is vrouwen met mannen te laten meesporten.
Ze kunnen niet mee en wil je weten wie de beste vrouw dan is perfect logisch om mannen uit te sluiten.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien kan dit nog wat licht brengen in de problematiek?
Hoe mensen zich voelen, als ze zich niet geloofd en geaccepteerd voelen.
Hoe mensen alles willen doen om te komen tot een sekse eerlijke benadering en hulp, als daar vragen over zijn.
En maatschappelijke bezwaren tegenkomen, zoals anderen die willen bepalen hoe jij jezelf zou moeten zien en zijn.

Broadly
Gepubliceerd op 14 dec. 2018
In Amsterdam’s red light district, a transgender clinic run exclusively by trans people has been operating for two years at the sex workers’ Union HQ. It caters to trans people from marginalized groups, like refugees and sex workers, but increasingly also to trans people who have grown tired of waiting for the vastly oversubscribed services offered via mainstream care.

Broadly’s Bo Hanna visits the clinic to find out what state run services could learn from it.
Nederlands Engels ondertiteld.
.
appelfflap
Banned

Maria schreef: 19 dec 2018 13:34 En maatschappelijke bezwaren tegenkomen, zoals anderen die willen bepalen hoe jij jezelf zou moeten zien en zijn.
mensen mogen zichzelf zien zoals ze willen maar kunnen dit beeld niet aan anderen opleggen. Dat beeld, de geslachtsbepaling, hangt nu eenmaal af van een combinatie van x-aantal objectieve criteria waar geen mens iets kan aan doen. uiteraard kun je naar bepaalde medische aandoeningen verwijzen zoals bv de hermafrodieten maar die zijn statistisch irrelevant.
We leren dat mensen 10 vingers en 2 nieren hebben. Uiteraard worden er mensen met 1 nier of 9 vingers geboren maar dat blijven gewoon mensen.
Niemand zal accepteren dat iemand zich een vinger afhakt om bij die groep mensen te kunnen behoren.

wie legt de clichés en de norm op?
dat ene meisje wil man zijn en kijkt uit naar haar snor. Hoe bepalen, vooral bij transgenders, de ouders vandaag of hun kind een transgender is? ze kijken enkel en alleen en uitsluitend naar gedrag, wat moet je anders?
wie wil er nu aan de clichés voldoen hoe een man/vrouw hoort te zijn? Ben ik dat?

als je dat strikt bekijkt kan geen gynaecoloog ooit nog zeggen of die vrouw een jongetje of meisje krijgt. de gynaecoloog kan nl. onmogelijk weten hoe die foetus zich voelt en wat die zelf wil zijn in de toekomst. Eigenlijk mag ik zelfs niet meer het woordje vrouw gebruiken omdat ik onmogelijk kan weten of hij/ze zichzelf vrouw voelt, zelf meent dat ze een vrouw is, ...
ik maak die aanname op basis van zwangerschap en dat enkel vrouwen dat kunnen al is ook die aanname verkeerd aangezien vrouwen die zich man voelen als man moeten aangesproken, geaccepteerd en aanvaard worden, mannen dus toch zwanger kunnen worden.
Plaats reactie