appelfflap schreef: ↑02 nov 2018 07:01
Peter van Velzen schreef: ↑02 nov 2018 04:42
Dus vrouwen als aparte categorie in de sport afschaffen?
daar pleit Petra voor
Ik denk dat je dat af kunt schaffen ja.
In de praktijk zal het er ook als je op andere normen classificeert wel op neerkomen dat er veel competities met vnl mannen en vnl vrouwen zullen zijn. Denk ik. Maar toch.. is het wel een eerlijker indeling. Waarbij alle mensen beter tot hun recht komen.
Bij voorbaat uitluiten vanwege je sekse, is in ons dagelijkse leven niet meer geaccepteerd. Waarom dan wel in de sport?
Trouwens, wat nou als ik me suf heb getraind in hardlopen, er alles voor heb gedaan en gelaten, en echt tot het uiterste ben gegaan om zo hard mogelijk te lopen. Dan is het toch niet fair dat ik nooit kampioen kan worden omdat ik al korte beentjes had (heb ík echt

) to begin with. Terwijl het m.i. daarom zou moeten gaan in de sport. Niet hoeveel je beter bent dan een ander maar wat je uit jezelf kunt halen.
Waarom zou ik met mijn minibreintje (zal d'r ook niet ver naast zitten

) moeten schaken tegen een (roep wat) Max Euwe? Terwijl ik in mijn eigen klasse misschien wel op buitengewoon topniveau presteer.
Maar ik dacht vooral aan deze mevrouw:
Vreselijk jammer dat ze het niet voor elkaar kreeg alleen maar vanwege haar sekse.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maribel_Dom%C3%ADnguez
Maribel Domínguez Castelan (Mexico-Stad, 18 november 1978) is een Mexicaans voetbalster. De aanvalster geldt als één van beste vrouwelijke voetballers ter wereld en ze wordt door haar doeltreffendheid ook wel Marigol genoemd.
Bijna eerste vrouw in mannenvoetbal
In december 2004 haalde Domínguez wereldnieuws toen Atlético Celaya, dat destijds uitkwam in de Primera División de México, haar contracteerde.
Uit de medische keuring bleek dat Domínguez een vrouw is die geschikt is om dit niveau uit te komen.
Uiteindelijk verbood de wereldvoetbalbond FIFA dat .. aangezien er volgens de FIFA sprake moet zijn van scheiding der seksen in alle nationale en internationale professionele competities en ook in continentale competities en de Olympische Spelen. Volgens dezelfde regel had de FIFA eerder al het contracteren van de Duitse international Birgit Prinz door AC Perugia in 2004 verboden.
N.B.
Twee mevrouwen zie ik nu.
Die Birigt kon ik niet.
En dan zijn dit alleen maar degenen die er serieus werk van hadden gemaakt en een club hadden die ze wilde contracteren.
Hoeveel zouden er onder hun niveau moeten spelen alleen maar vanwege hun sekse?