heeck schreef: 14 nov 2018 11:11 Zeker!, Maar ik had het niet over PC-s en ook niet over jouw TV-filmpje met een hakkelige robotpop.
Dat er nu programma's zijn gerealiseerd die volkomen autonoom patronen kunnen ontwaren, dat is de schuiver vooruit.
Of er dan nog een inderdaad uiterst complex spraaksysteem aan zou moeten worden gekoppeld is van minder belang.
Roeland
Wat spraak betreft:
Ik las in die link:heeck schreef: 14 nov 2018 15:00 Computers kunnen onderling draadloos communiceren en kunnen jou, en een bewustzijn, daar mogelijk prima bij missen.
Er was al een gerucht over zo een communicatie in een voor mensen niet te volgen jargon:
.Onderzoekers Martín Abadi en David G. Andersen van Google Brain slaagden erin om twee AI-systemen met elkaar een geheimtaal te laten bedenken, zonder menselijke tussenkomst. Een derde AI, die moest proberen de code te kraken, slaagde daar niet in. Abadi en Andersen postten hun experiment vorige maand op de wetenschappelijke site ArXiv. . .
Het deed me denken aan wat ik erover gelezen had en daar zat anders in elkaar. De opdracht was om te verkopen, ze bedachten ZELF een geheimtaal en gingen zelfs liegen.Volgens de onderzoekers wijst hun studie erop dat kunstmatige intelligenties in de toekomst in staat zullen zijn om zelf versleutelingen te bedenken. Én het laat zien dat het type AI's waarmee ze werkten niet goed zijn in het ontcijferen ervan, schrijven ze.
Jouwe was van 2016. Mijne blijkt 2017 te zijn.
Gevonden! :
https://www.ad.nl/wetenschap/robots-ali ... ~ac939eec/
Nou zie ik weer een hele hoop dwarsverbanden.Alice en Bob leerden onder meer hoeden, boeken en ballen te verkopen. De voorwerpen hadden allemaal een verschillende waarde, waarover de spraakrobots ook moesten onderhandelen. Dat had moeten uitmonden in hightech onderhandelingssoftware die zo goed is dat mensen die ermee in gesprek zouden gaan, zelfs niet meer zouden merken dat ze eigenlijk met een robot bezig waren.
Zo ver komt het vooralsnog niet. Toen de robots de vrije hand kregen om de algoritmes van hun gesprekken beter en efficiënter te maken, begonnen de robots vreemde codewoorden en herhalingen te gebruiken. Zo begon Bob plots ,,Ik kan ik ik alle andere dingen.." te zeggen. Waarop Alice antwoordde: ,,Ballen hebben nul voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij voor mij.”
Het gesprek tussen de machines ging daarop nog even door. En er is meer: de onderzoekers van het Facebook Artificial Intelligence Research lab (FAIR) ontdekten dat de robots 'slimmer' werden in het onderhandelen en bijvoorbeeld deden alsof ze een item leuk vonden om het verderop in de onderhandeling zogezegd 'op te offeren' om een (vals) compromis te maken.
Als computers met mensen kunnen praten en die mensen niet weten dat het een computer is, dan zijn het volgens Peter mensen! Zie: Gedachten delen.
Een ander puntje is.. als computers taal kunnen ontwikkelen en liegen.. zou je dat bewustzijn kunnen noemen?
Ook een interessant verband i.v.m. wat ik al eerder hier aanhaalde, en onderaan nog een keer quote.
Zou het ontwikkelen van taal en liegen een bewijs zijn voor hetgeen zij stelt?
viewtopic.php?f=44&t=17119&p=557454&hil ... re#p557454
Petra schreef: 03 nov 2018 02:57
Wat doet die technologie op de achtergrond?
https://www.susanblackmore.uk/memetics/
She makes a bold new argument: Humanity has spawned a new kind of meme, the teme, which spreads itself via technology -- and invents ways to keep itself alive