Ik lees jouw overal het woordje fantasie op plakken (of iets anders met dezelfde strekking) als jij er niet in gelooft. Dat is voor mij geen manier van discussieren. Dat is meer denken "mijn werkelijkheid is de werkelijkheid en de rest is flauwekul". Beetje jammer.heeck schreef: 13 nov 2018 14:52 ad 1)
Welnee, ik noem fantasie wat met geen enkele benadering ook maar een belofte van bewijsvoering in zich draagt.
Pim van Lommel's "Eindeloos Bewustzijn" valt daar onder.
Dat laatste is dus absoluut niet waar. Laatst was er een robot te zien op de NOS, je zag alleen een hoofd en die produceerde wat zinnetjes. Wel zinnetjes die al van te voren ingesproken waren. Een normaal gesprek, dat een AI ook luistert en wat doet met informatie, was niet mogelijk. En nogmaals, voor de zekerheid, dit was een item van de NOS van 2018. Men beweerde dat het nog wel even zou duren voordat de AI zelf ook inbreng had. Ik betwijfel het overigens, want wij praten met onze keel en tong en hersenen. Zonder deze drie dingen (hersenen zou je kunnen vervangen) komt er geen geluid.ad 2)
Geen woorden in mijn mond leggen!
Ik heb pittig wel in de gaten hoe beperkt ver computers zijn en ik beweer niet waar jij dan vrolijk mee verder gaat.
Het punt wat ik steeds belicht is dat ook jij een binnen de natuurwetten functionerend geheel bent, -dat ik telkens opgewekt de electro-biochemische vleeschelijke robot noem-, en dat er geen doorslaggevende reden is om te beweren dat zo een wezen dat zichzelf bewustzijn toe-eigent principieel anders is dan eentje die gefabriceerd zou zijn.
De AI dendert ondertussen voort, want precieze vragen stellen die voorgeprogrammerd met vaste teksten worden beantwoord, dat is al een gepasseerd station.
Met pc's werken is wel wat anders dan met AI werken.Juist omdat ik ruim 30 jaar heb gewerkt met de eerste tot en met zeer grote computers ben ik elke keer onder de indruk van de nauwelijks bij te houden ontwikkelingen.
Het zou best kunnen wezen dat het geen kwestie is van een steeds beter simuleren van ons, door Eagleman mooi geëtaleerde, brein en een aanwijzen van de verschillen daarmee met behulp van allerlei Turing-tests.
Gelukkig dat je niet uit ziet naar meer of minder automatisering. Dat scheelt teleurstelling voor jou.Mogelijk om je gerust te stellen: ik zie niet uit naar dit verder doorsiepelen van meer of minder intelligente automatisering.
Maar het gebeurt wel en dan is kop-in't-zand niet aan te bevelen.
Roeland